AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Hei, er det slik at man må ta 30 studiepoeng hvert semester, eller 60 poeng totalt ila ett år for å full stipend/omgjøringslån? Kan jeg f.eks. ta 60 poeng ila ett semester og 0 poeng et annet semester, men likevel få full stipend for begge semestre da jeg "overfører" de ekstra 30 poengene til neste semester? Anonymkode: b5d50...caf
sommerfugl154 Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Ja det kan du De ser bare på antall studiepoeng i forhold til studieår idét de gjør omgjøringen. Nå er det vel også sånn at man kun får omgjøring når man fullfører en grad eller noe?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 14 minutter siden, sommerfugl154 skrev: Ja det kan du De ser bare på antall studiepoeng i forhold til studieår idét de gjør omgjøringen. Nå er det vel også sånn at man kun får omgjøring når man fullfører en grad eller noe? Er du sikker på dette? Stemmer dette scenarioet; gitt at omgjøringslånet per semester er 22000 hvis jeg i semester 1 avlegger 40 studiepoeng og i semester 2 avlegger 5 poeng, vil jeg kunne få full stipend i semester 1 (30 poeng) og 50% omgjort i semester 2 ? (15poeng) Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Stemmer dette scenarioet; gitt at omgjøringslånet per semester er 22000 hvis jeg i semester 1 avlegger 40 studiepoeng og i semester 2 avlegger 5 poeng, vil jeg kunne få full stipend i semester 1 (30 poeng) og 50% omgjort i semester 2 ? (15poeng) Anonymkode: b5d50...caf BUMP! Anonymkode: b5d50...caf
Tvist Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Jeg fikk ikke stipend om jeg hadde 20 SP ett semester, selv om jeg hadde 40 ett annet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 35 minutter siden, Tvist skrev: Jeg fikk ikke stipend om jeg hadde 20 SP ett semester, selv om jeg hadde 40 ett annet. Betyr dette altså at man ikke kan fordele studiepoeng over flere semestre? Man får vel ikke alt av omgjøringslånet om til stipend dersom man ikke tar de fulle 30 studiepoengene, men får likevel noe omgjort så lenge man ligger over 15poeng? Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 Studiet mitt er lagt opp slik at man tar 0 stp til jul og 60 til våren. Ingen problemer med lånekassen for det. Da hadde de vel ikke lagt det opp slik i utgangspunktet. Anonymkode: 7f01f...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studiet mitt er lagt opp slik at man tar 0 stp til jul og 60 til våren. Ingen problemer med lånekassen for det. Da hadde de vel ikke lagt det opp slik i utgangspunktet. Anonymkode: 7f01f...8dc Merkelig. Er det slik at alt av omgjøring blir omgjort etter endt studieår (høst + vår)? (ergo det ikke er av betydning om du tar 20 poeng i høst eller 40 poeng i vår). Eller blir noe av lånet omgjort etter endt studieløp i tillegg? Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Er det slik at alt av omgjøring blir omgjort etter endt studieår (høst + vår)? (ergo det ikke er av betydning om du tar 20 poeng i høst eller 40 poeng i vår). Eller blir noe av lånet omgjort etter endt studieløp i tillegg? Anonymkode: b5d50...caf Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med den nye ordningen da, men antar det blir slik at omgjøring for bestått eksamen fortsatt blir gjort etter endt studieår, mens omgjøring for bestått grad, naturligivs, blir omgjort etter at graden er bestått. Anonymkode: 7f01f...8dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med den nye ordningen da, men antar det blir slik at omgjøring for bestått eksamen fortsatt blir gjort etter endt studieår, mens omgjøring for bestått grad, naturligivs, blir omgjort etter at graden er bestått. Anonymkode: 7f01f...8dc Så man kan i teorien ta 0 poeng ett semester, men at igjen dette senere et annet semester og likevel få uttelling for studiepoengene? Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man kan i teorien ta 0 poeng ett semester, men at igjen dette senere et annet semester og likevel få uttelling for studiepoengene? Anonymkode: b5d50...caf Ja, jeg gjør som sagt det hvert studieår. Noe annet er jo hva skolen krever at du gjør da. Mulig de har noen krav feks. Anonymkode: 7f01f...8dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 Det er jo veldig vanlig at man f.eks. bruker ett år på masteroppgaven sin når den er 60 poeng og da har null studiepoeng det ene semesteret og 60 det neste, og man får stipend for hele året likevel, det gjorde i hvert fall jeg. Da jeg skrev bacheloroppgaven min hadde jeg også 45 poengs oppgave, som jeg brukte et år på og så hadde jeg et 15-poengsfag det første semesteret, fikk stipend for begge semestrene. Det jeg også har gjort av ulike grunner er å ikke bestå noen studiepoeng ett semester, men ta det igjen to år senere, og da fikk jeg også omgjort stipendet i etterkant. Anonymkode: 285cf...bee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Studiet mitt er lagt opp slik at man tar 0 stp til jul og 60 til våren. Ingen problemer med lånekassen for det. Da hadde de vel ikke lagt det opp slik i utgangspunktet. Anonymkode: 7f01f...8dc Men da går fagene over begge semestre? Dette er et annet scenario enn at man tar 40 sp ett semester og 20 sp neste semester, hvis ingen av fagene går over to semestre. Hvis studiet er lagt opp slik du beskriver, er studiebelastningen i begge semestre 30 studiepoeng = fulltidsstudier. Hvis man kun skal ta 20 studiepoeng er man ikke fulltidsstudent det semesteret, og vil ikke få full støtte fra Lånekassen. Det hjelper ikke da at man tok 40 studiepoeng i forrige semester, man kan ikke «spare opp» studiepoeng. Jeg har f.eks. ca 250 studiepoeng jeg ikke har fått støtte for fra Lånekassen. Det betyr ikke at jeg kan få støtte fra Lånekassen i årevis nå uten å studere. Anonymkode: d60b7...27d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da går fagene over begge semestre? Dette er et annet scenario enn at man tar 40 sp ett semester og 20 sp neste semester, hvis ingen av fagene går over to semestre. Hvis studiet er lagt opp slik du beskriver, er studiebelastningen i begge semestre 30 studiepoeng = fulltidsstudier. Hvis man kun skal ta 20 studiepoeng er man ikke fulltidsstudent det semesteret, og vil ikke få full støtte fra Lånekassen. Det hjelper ikke da at man tok 40 studiepoeng i forrige semester, man kan ikke «spare opp» studiepoeng. Jeg har f.eks. ca 250 studiepoeng jeg ikke har fått støtte for fra Lånekassen. Det betyr ikke at jeg kan få støtte fra Lånekassen i årevis nå uten å studere. Anonymkode: d60b7...27d Nei, har noen fag første semester og andre fag andre semester, men eksamen i alle andre semester. Det er likevel ikke sånn at fagene tilsvarer 30 poeng per semester. Noen ganger er det 35 + 25 poeng, 42 + 18 poeng og lignende. Når jeg melder meg opp i studentweb så melder jeg meg opp til to "fag"/eksamener og det står "Høst 2019: 0 stp. - Vår 2020: 60 stp." Anonymkode: 7f01f...8dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, har noen fag første semester og andre fag andre semester, men eksamen i alle andre semester. Det er likevel ikke sånn at fagene tilsvarer 30 poeng per semester. Noen ganger er det 35 + 25 poeng, 42 + 18 poeng og lignende. Når jeg melder meg opp i studentweb så melder jeg meg opp til to "fag"/eksamener og det står "Høst 2019: 0 stp. - Vår 2020: 60 stp." Anonymkode: 7f01f...8dc Men du er fulltidsstudent begge semestrene, og studiet er lagt opp slik. Mannen min gikk på et studium hvor det var én stor eksamen på 60 studiepoeng på slutten av hvert studieår. Han fikk selvsagt støtte for begge semestre, siden han var fulltidsstudent begge semestrene. Det var jo ikke slik at han ikke studerte høstsemesteret, mens han studerte 200% vårsemesteret. Dette er en annen situasjon enn studier hvor man typisk tar eksamener tilsvarende 30 studiepoeng hvert semester, noe som er det vanligste. Hvis man på et slikt studium tar 40 studiepoeng på høstsemesteret, og tar 20 studiepoeng vårsemesteretet, vil man være deltidsstudent vårsemesteret siden man ikke «sparer opp» studiepoeng. Det gjør man kun i forhold til forsinkelse. Det var nettopp en annen tråd på dette, bare søk på det. Anonymkode: d60b7...27d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #16 Skrevet 11. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men du er fulltidsstudent begge semestrene, og studiet er lagt opp slik. Mannen min gikk på et studium hvor det var én stor eksamen på 60 studiepoeng på slutten av hvert studieår. Han fikk selvsagt støtte for begge semestre, siden han var fulltidsstudent begge semestrene. Det var jo ikke slik at han ikke studerte høstsemesteret, mens han studerte 200% vårsemesteret. Dette er en annen situasjon enn studier hvor man typisk tar eksamener tilsvarende 30 studiepoeng hvert semester, noe som er det vanligste. Hvis man på et slikt studium tar 40 studiepoeng på høstsemesteret, og tar 20 studiepoeng vårsemesteretet, vil man være deltidsstudent vårsemesteret siden man ikke «sparer opp» studiepoeng. Det gjør man kun i forhold til forsinkelse. Det var nettopp en annen tråd på dette, bare søk på det. Anonymkode: d60b7...27d Har jeg forstått dette riktig Situasjonen med forsinkelse; dersom man søker om full stipend og lån som fulltidsstudent og tar 40 studiepoeng på høstsemesteret og 20 studiepoeng på vårsemesteret, vil man da kun få full stipend for høstsemesteret, men mindre stipend for vårsemesteret; altså man kan ikke "flytte" 10 poeng over til vårsemesteret slik at det blir 30 studiepoeng? Hvis jeg søker om full stipend og lån og tar 45 poeng i høstsemesteret og 0 poeng i vårsemesteret, vil jeg da kunne flytte 15 poeng over til vårsemesteret og kvalifisere meg som deltidsstudent (minst 15 studiepoeng), selv om jeg tar 0 studiepoeng i vårsemesteret? Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #17 Skrevet 11. januar 2020 Jeg er forsinket i utdanningen min og har derfor ikke fått omgjort alt av stipend og lån. Nå holder jeg på å ta igjen studiepoeng, og da gjør Lånekassen om til stipend etterhvert som Universitetet sender inn bekreftelse på bestått eksamen. Så jeg vil tro at om du har 10stp for lite eller for mye i 1.semester, og det går opp i 60stp totalt etter 2.semester, så gjøres alt om til slutt. Anonymkode: 06f0c...65c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #18 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jeg forstått dette riktig Situasjonen med forsinkelse; dersom man søker om full stipend og lån som fulltidsstudent og tar 40 studiepoeng på høstsemesteret og 20 studiepoeng på vårsemesteret, vil man da kun få full stipend for høstsemesteret, men mindre stipend for vårsemesteret; altså man kan ikke "flytte" 10 poeng over til vårsemesteret slik at det blir 30 studiepoeng? Hvis jeg søker om full stipend og lån og tar 45 poeng i høstsemesteret og 0 poeng i vårsemesteret, vil jeg da kunne flytte 15 poeng over til vårsemesteret og kvalifisere meg som deltidsstudent (minst 15 studiepoeng), selv om jeg tar 0 studiepoeng i vårsemesteret? Anonymkode: b5d50...caf Du bør sjekke dette med Lånekassen for sikkerhets skyld. Situasjon 1: Du er ikke fulltidsstudent vårsemesteret, og vil få lavere sum i lån og stipend. Men det er mulig du kan melde deg opp til 10 studiepoeng du ikke har noen planer om å ta, og at dette ikke vil regnes som forsinkelse når du ikke tar eksamen, siden du ligger 10 studiepoeng foran pga høstsemesteret. Situasjon 2: Du kan igjen ikke flytte poeng over, men det er mulig at du kan gjøre som jeg foreslo over - at du melder deg opp til 15 studiepoeng du aldri har noen planer om å ta. Da vil du være deltidsstudent i vårsemesteret. Anonymkode: d60b7...27d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #19 Skrevet 11. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør sjekke dette med Lånekassen for sikkerhets skyld. Situasjon 1: Du er ikke fulltidsstudent vårsemesteret, og vil få lavere sum i lån og stipend. Men det er mulig du kan melde deg opp til 10 studiepoeng du ikke har noen planer om å ta, og at dette ikke vil regnes som forsinkelse når du ikke tar eksamen, siden du ligger 10 studiepoeng foran pga høstsemesteret. Situasjon 2: Du kan igjen ikke flytte poeng over, men det er mulig at du kan gjøre som jeg foreslo over - at du melder deg opp til 15 studiepoeng du aldri har noen planer om å ta. Da vil du være deltidsstudent i vårsemesteret. Anonymkode: d60b7...27d Situasjon 1: hvorfor vil man få lavere sum i lån og stipend i vårsemesteret? Når man søker om stipend og lån, søker man vel for et helt studieår, slik at det eneste som skjer i vårsemesteret er vel at man får mer i lån (da man får mindre i stipend). Situasjon 2: dette vil være fiffig ja Men bare for å få alt klart; Er det ikke mulig å melde seg opp til ekstra fag i et semester for å ha en buffer i tilfelle man tar mindre studiepoeng i et annet semester? Slik at man likevel får omgjort litt av omgjøringslånet til stipend og har rett til fullt lån senere så lenge man holder seg under 60-poengsgrensen Anonymkode: b5d50...caf
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #20 Skrevet 12. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Situasjon 1: hvorfor vil man få lavere sum i lån og stipend i vårsemesteret? Når man søker om stipend og lån, søker man vel for et helt studieår, slik at det eneste som skjer i vårsemesteret er vel at man får mer i lån (da man får mindre i stipend). Situasjon 2: dette vil være fiffig ja Men bare for å få alt klart; Er det ikke mulig å melde seg opp til ekstra fag i et semester for å ha en buffer i tilfelle man tar mindre studiepoeng i et annet semester? Slik at man likevel får omgjort litt av omgjøringslånet til stipend og har rett til fullt lån senere så lenge man holder seg under 60-poengsgrensen Anonymkode: b5d50...caf Hva er poenget med det? Det skal mye til for å stryke et helt år.. Anonymkode: 5aca7...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå