AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Jeg lurer på om arbeidsgiver kan kreve at jeg kjøper et spesifikt produkt av dem. De krever at jeg kjøper en spesifikk bag av dem for å utføre arbeidet. Det må være deres bag og jeg kan ikke bruke min egen. Er dette lov? Og om det finnes noe mot det, hvor står det? Anonymkode: eba95...c9a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Kommer Ann på hva du jobber med. Anonymkode: adcc7...190 2
Eldorado98 Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 Om det er en liten filleting som ikke er så dyr, og det ikkje skjer ofte, tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg noe særlig. Hadde det derimot skjedd ofte hadde jeg nok reagert. 1
OppOppOgVekk Skrevet 10. januar 2020 #5 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, Ensom2017 said: Om det er en liten filleting som ikke er så dyr, og det ikkje skjer ofte, tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg noe særlig. Hadde det derimot skjedd ofte hadde jeg nok reagert. Prinsippsak. Liker ikke å bli fortalt at jeg MÅ kjøpe noe på første møte med en potensiell arbeidsgiver. Spesielt når jeg ikke kan velge produkt, utførelse eller annet etter eget forgodtbefinnende men må kjøpe deres produkt med deres logo. 1
Eldorado98 Skrevet 10. januar 2020 #6 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, OppOppOgVekk skrev: Prinsippsak. Liker ikke å bli fortalt at jeg MÅ kjøpe noe på første møte med en potensiell arbeidsgiver. Spesielt når jeg ikke kan velge produkt, utførelse eller annet etter eget forgodtbefinnende men må kjøpe deres produkt med deres logo. Om det var første møte med potensiell arbeidsgiver ville jeg nok revurdert. Tolket det som at dette var arbeidsgiveren din allerede. Merkelig at de skal kunne kreve det da, om du selv har en bag som er lik? Kan jo eventuelt spørre om du kan bruke egen bag, og at de kan skaffe sånn klisterlogo som du kan ta av om du skal bruke bagen i andre sammenhenger?😊
OppOppOgVekk Skrevet 10. januar 2020 #7 Skrevet 10. januar 2020 Nei, 2 minutter siden, Ensom2017 said: Om det var første møte med potensiell arbeidsgiver ville jeg nok revurdert. Tolket det som at dette var arbeidsgiveren din allerede. Merkelig at de skal kunne kreve det da, om du selv har en bag som er lik? Kan jo eventuelt spørre om du kan bruke egen bag, og at de kan skaffe sånn klisterlogo som du kan ta av om du skal bruke bagen i andre sammenhenger?😊 Nei, det var ikke aktuelt. Krav om deres bag. Vurderer å ikke ta jobben, men lurer på om det finnes noe lovverk mot slikt jeg nesten vil kalle utnyttelse 😈
Gjest theTitanic Skrevet 10. januar 2020 #8 Skrevet 10. januar 2020 Spesielt at du skal betale den når du skal levere deres produkter og bagen har deres logo. Hva annet er de gjerrige på tro?
Gjest theTitanic Skrevet 10. januar 2020 #9 Skrevet 10. januar 2020 Er det andre jobber å få så gjør heller det. Her er det sikkert mer smålighet i vente.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #10 Skrevet 10. januar 2020 Høres rimelig useriøs ut. Du skal selvfølgelig ikke betale for nødvendig arbeidsmateriell. Tett av de, at de prøver å legge sine ansvarsområder over på deg/dere. Anonymkode: bec75...170 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 Det høres veldig spesielt ut. Du må betale for et «arbeidsverktøy», for det er jo det det i realiteten er. Anonymkode: ae043...ecf 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #12 Skrevet 10. januar 2020 Om det er noe jobben krever du skal ha, er det ikke du som skal betale for det. Enkelt og greit Anonymkode: 697e1...9e3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 Dersom jobben krever at du må ha en bestemt bag er det arbeidsgiver som skal betale for det. Ferdig snakka. Anonymkode: 92df5...0e7 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 Ønsker deg velkommen til dagens arbeidsliv, der arbeidsgiver befaler og du som arbeidstaker følger. Så dette blir du nok nødt til om du skal beholde jobben. Anonymkode: ccd2b...ef1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 Alt som det stilles krav til må arbeidsgiver dekke. Anonymkode: 2f1b9...7d9 1
Hjerte Skrevet 11. januar 2020 #16 Skrevet 11. januar 2020 Dette er virkelig ikke en jobb å ta om ikke alternativet er å nave. At arbeidsgiver stiller med nødvendig utstyr til arbeidsoppgavene er så selvsagt at det ikke skulle vært spørsmål om det engang.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #17 Skrevet 11. januar 2020 Kan man NAVE er jo det alltid lurest når man jobber i yrker som er under 400k. Selv jobber et nok til å opptjene mulighet for det, så naver jeg igjen. 3mndr karantene klarer jeg fint. Anonymkode: 2f1b9...7d9
Tiuren Skrevet 11. januar 2020 #18 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, ♥ said: Dette er virkelig ikke en jobb å ta om ikke alternativet er å nave. At arbeidsgiver stiller med nødvendig utstyr til arbeidsoppgavene er så selvsagt at det ikke skulle vært spørsmål om det engang. Enten stiller arbeidsgiver med nødvendig utstyr, eller så får du kompensasjon for å bruke eget. Arbeidsgiver kan kreve hva han vil, men det kan vi alle..... Om noen følger det vi krever er en annen sak.
Hjerte Skrevet 11. januar 2020 #19 Skrevet 11. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man NAVE er jo det alltid lurest når man jobber i yrker som er under 400k. Selv jobber et nok til å opptjene mulighet for det, så naver jeg igjen. 3mndr karantene klarer jeg fint. Anonymkode: 2f1b9...7d9 Du om det..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #20 Skrevet 11. januar 2020 Tja. Jeg har brukt titusener på å kjøpe formelle klær opp gjennom, som ikke alltid kan brukes privat. Har også innimellom kjøpt ting som bedre tastatur enn jobben tilbyr, iPad, egen PC veske, bruker egen bil i jobbsammenheng (kjøregodtgjørelse, men det lønner seg jo på langt nær) og annet. Dette er selvfølgelig frivillig, men fører igjen til at jeg gjør en bedre jobb. Gjør meg ingenting. Jobben betaler veldig godt. Står sikkert en klausul ett eller annet sted om at lønna er slik og slik på grunn av dresscode, og mye reisevirksomhet. Men nå har jeg aldri vært så svart-hvitt som mange her inne er i forhold til skille jobb og privat. Da jeg igjen og igjen har erfart at raushet og fleksibilitet går begge veier. Anonymkode: 23a5d...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå