Gå til innhold

Sønnen min er KONTINUERLIG syk og forkjølet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er straks 16 måneder og begynte i barnehagen da han var ett år. Før det var han litt i åpen barnehage sammen med pappaen sin. 

Og nå har han altså vært forkjølet uten noen form for opphold siden tidlig august. Det vil si snørr og hoste, og i tillegg har han hatt bronkitt, ørebetennelse på begge ører (med påfølgende væske i mellomøret som fortsatt ikke har gått bort) og omgangssyken. Noen drypp av feber et par-tre ganger i måneden, han har kanskje hatt en eller to fulle uker i barnehagen siden oppstart. 

Jeg vet det er vanlig. Men er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham? En ting er at jeg bruker alle sykt barn-dagene mine og blir gal av lite søvn, men jeg ser jo at gutten er pjusk og har vondt i ørene sine og liksom aldri kommer seg ovenpå igjen. 

Har jeg gjort noe feil som gjør at han ikke eier immunforsvar? Får han for lite vitaminer? Har jeg eksponert ham for lite for verden som baby? Får han for lite hvile og søvn? Får så vondt av ham og føler meg litt hjelpeløs, de fleste plagene hans må man jo bare gi Paracet for og vente til det går over.

Anonymkode: c70d6...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos mitt barn var det en trang nesegang (polypp) som måtte opereres (åpnes). Etter operasjonen så var det nesten aldri syk igjen med det samme som du nevner. Men det er jo ikke sikkert dette er slik for ditt barn. Kanskje få henvisning til øre, neste og hals spesialist?

Anonymkode: 6e13c...a82

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos mitt barn var det en trang nesegang (polypp) som måtte opereres (åpnes). Etter operasjonen så var det nesten aldri syk igjen med det samme som du nevner. Men det er jo ikke sikkert dette er slik for ditt barn. Kanskje få henvisning til øre, neste og hals spesialist?

Anonymkode: 6e13c...a82

Takk for svar! Han skal snart til legen og få sett på ørene, og blir kanskje henvist videre da. Skal notere meg det du skriver her :)

Skrevet

Vaske, vaske, vaske. Vær omtrent manisk med håndhygiene og skift klær med en gang han er hjemme fra barnehagen. 

Anonymkode: c2bc4...8ae

• Liker 5
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaske, vaske, vaske. Vær omtrent manisk med håndhygiene og skift klær med en gang han er hjemme fra barnehagen. 

Anonymkode: c2bc4...8ae

Dette er nok det som kan avhjelpe litt og så for all del må du jo ta ungen heller en gang for mye til legen enn en for lite.

Men som ts selv sier, dette er en utrolig slitsom periode som de aller fleste må gjennom. Drittøft kan det være, spesielt fordi nattesøvnen bare lider enda mer.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 1
Skrevet

Ta barnet ut av barnehagen og la han bli skikkelig frisk. Og jo, du kan hvis du vil.

Anonymkode: 10aaf...712

• Liker 7
Skrevet

Begge mine to små nieser var veldig plaget med gjentatte forkjølelser og halsinfeksjoner. Begge to fikk mandlene fjernet. Etter det var de mye sjeldnere syke. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var masse syk når jeg var liten, det viste seg at det var sopp på badet der jeg vokste opp. Astma hadde jeg og som sikkert ble veldig forverret av soppen. Blir fortsatt syn om jeg bor ett sted med mugg. 

Etter vi pusset opp ble jeg mye friskere, men fortsatt endel syk om vinteren. Så etter at jeg tok mandlene så var jeg nesten aldri syk igjen. Hadde også mye ørebetennelse som liten, der viste seg at jeg hadde trange øreganger, fikk dren i ørene og det skjedde sjeldent igjen. Dra til fastlegen og få han henvist til øre-nese-hals, blir han frisk imens dere venter på time var det bare en skikkelig rævva høst/vinter for dere. Hvis man finner noe kan man forhåpentlig løse det, hvis man ikke finner noe og han fortsetter å være syk, sjekk inneklima der dere bor er mine tips.

Anonymkode: 8f8d5...4f9

• Liker 2
Skrevet

Min sønn var mye syk (øre og halsbetennelser) og jeg mistenker det hadde sammenheng med at han har refluks. Lite syk etter han begynte på medisiner mot refluks. 

vært hos øre nese hals?

Anonymkode: 2cd21...679

• Liker 1
Skrevet

Min var en del syk første året i barnehagen, så snart året var over var ungen så og si ikke syk etterpå. Så hvis ikke det er noe galt med barnet så kan du trøste deg med at de bygger seg opp og blir veldig sterke etterpå.

Anonymkode: 8b49c...7ff

Skrevet
4 timer siden, Muskath skrev:

Begge mine to små nieser var veldig plaget med gjentatte forkjølelser og halsinfeksjoner. Begge to fikk mandlene fjernet. Etter det var de mye sjeldnere syke. 

Men ofte vokser de det fra seg. Sønnen min har store mandler og hadde sikkert minst 15 halsbetennelser hvert år å kastet opp all mat hver gang han hadde halsbetennelse. Men fra han var ca 4 år så var tallet redusert til kanskje 2 ganger i året. Nå er han 8 år å har ikke hatt halsbetennelse siden han var 6 år. Glad han slapp å ta mandlene.

Anonymkode: d8bc6...666

Skrevet

Det er som du sier veldig vanlig med mye sykdom første halvåret i barnehage før de små får bygget opp et sterkere immunforsvar, men det kan være greit å utelukke om det er andre årsaker til hyppige øre/nese/hals-infeksjoner

Yngste vår var mye syk, ikke bare rett etter oppstart i bhg, og det vedvarte. I tillegg snorket hun noe så innmari (måtte skru av babycallen, fikk ikke sove pga snorkinga..) og hun var litt seint ute med å snakke. Hun ble henvist til ØNH (øre-nese-hals) pga hyppige halsbetennelser og dertil hyppige antibiotikakurer. Og hun var nesten helt tett i halsen; store mandler i tillegg til polypper (såkalte falske mandler) i svelg og mot nese. I første omgang valgte ØNH-legen å fjerne polyppene i håp om at det alene skulle ha god effekt, men hun fortsatte å være mye syk, så året etter ble også mandlene fjernet. Det hadde veldig god effekt! Hun har nesten ikke hatt en halsbetennelse i etterkant, og blir hun forkjølet så blir hun ikke like syk som før hun fjernet mandlene. Språket fikk også ei rivende rask utvikling etter operasjonen. 

Så; hvis det vedvarer så be fastlegen om å henvise til en ØNH-lege. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er straks 16 måneder og begynte i barnehagen da han var ett år. Før det var han litt i åpen barnehage sammen med pappaen sin. 

Og nå har han altså vært forkjølet uten noen form for opphold siden tidlig august. Det vil si snørr og hoste, og i tillegg har han hatt bronkitt, ørebetennelse på begge ører (med påfølgende væske i mellomøret som fortsatt ikke har gått bort) og omgangssyken. Noen drypp av feber et par-tre ganger i måneden, han har kanskje hatt en eller to fulle uker i barnehagen siden oppstart. 

Jeg vet det er vanlig. Men er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham? En ting er at jeg bruker alle sykt barn-dagene mine og blir gal av lite søvn, men jeg ser jo at gutten er pjusk og har vondt i ørene sine og liksom aldri kommer seg ovenpå igjen. 

Har jeg gjort noe feil som gjør at han ikke eier immunforsvar? Får han for lite vitaminer? Har jeg eksponert ham for lite for verden som baby? Får han for lite hvile og søvn? Får så vondt av ham og føler meg litt hjelpeløs, de fleste plagene hans må man jo bare gi Paracet for og vente til det går over.

Dra på helsestasjon eller til legen for råd?

Jeg kledde på min kun ull, unnlot babysvømming pga ørene og tørker ørene godt når han har badet. Fikk råd om å gi barnet mitt mer kjøtt, så gjorde jeg det. Nå er han sjeldent syk, men har astma så når han først blir dårlig så varer det lenge

Anonymkode: 248b2...377

Skrevet

Astma? Vår er også mer eller mindre konstant syk. 

Anonymkode: 4f832...a38

Skrevet

Vi har selvfølgelig vært hos lege, skal tilbake om et par uker for å se hvordan det går med væsken i øret. Skal høre med henne hva hun tenker om mandler osv. 

Vi mistenker ikke astma, for plagene hans sitter i øvre luftveier, han har ingen problemer med pusten. Skal likevel lufte tanken for legen! 

Både pappaen og jeg har hatt mye forkjølelse og (spesielt jeg) hatt dotter i ørene og vært snørrete. Så kanskje er vi bare uheldige, at gutten får alt som er å få av virus og tar det med hjem til oss. Synes likevel det er fortvilende at han er så mye syk og at vi ikke kan hjelpe han, derfor er det fint med noen forslag som i alle fall kanskje kan utelukkes hos lege :)

Ts

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta barnet ut av barnehagen og la han bli skikkelig frisk. Og jo, du kan hvis du vil.

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å gi forslaget ditt et svar, men jaggu klarte jeg ikke la være, gitt. Det har nok ikke noe for seg å svare, men litt digg for meg, da.

For det første: hva vet du om hva jeg klarer og ikke? Hva vet du om min livssituasjon? Vet det er kult å slenge med leppa på nett, men kjenner jeg blir så provosert av folk som deg som elsker å påføre enda mer skyldfølelse til mødre som allerede har det litt tøft. Føkk deg. Sånn, det var deilig. Takk, takk.

Men. La oss si at jeg gjør det, da. La oss si at jeg tar ham ut for å unngå at han blir smittet av enda mer dritt. 

Da må han jo være hjemme med meg. Greit nok. Men da kan vi jo ikke dra i åpen barnehage. Der er det jo andre barn. Jaja. Hva med en tur på lekeland eller lekeplassen? Han må jo få utfolde seg fysisk og møte andre barn for å utvikle litt sosialt samspill. Men vent! Der er det jo også barn :( Og utendørs er det jo kaldt og vått. For ikke å snakke om at det går mennesker der ute som kanskje ikke har vasket seg på hendene, og de TAR på ting sønnen min er borti! Tenk om han tar på noe på butikken som noen andre har hostet på! Best å ha på ham hansker 24/7. Eventuelt ha med håndsprit og sprite ham hver gang han tar på noe. Vanskelig å gjennomføre med en aktiv fyr som løper rundt, da. Kanskje best å bare holde seg inne?

Og vi kan jo risikere å møte på en voksen som er syk. Kanskje en slektning eller en venninne som bærer et virus uten at de er klar over det enda. Best å holde seg vekk fra dem også noen måneder. 

Det blir bra, det. Sønnen min og jeg innendørs til våren. Vi tok ham jo ut av barnehagen for å slippe sykdom, men sykdom lurer jo rundt alle steder barn er, så da ble løsningen å være hjemme. Det kommer til å bli topp stemning for en snart halvannet år gammel gutt. Å leke med andre barn og være i offentligheten kan vente, kan det ikke? 

• Liker 2
Skrevet

Et vennepar sitt barn er to mnd eldre enn ditt og begynte også i bhg i august, og har også vært konstant syk siden. Hen skal operere vekk mandlene samt sette dren for å tømme væsken i mellomøret denne mnd. Hen er svært plaget, er et lite barn tross alderen og er noe treig i språkutvikling og det henger nok mye sammen med all sykdommen. 

Jeg ville forlanget henvisning til spesialist, forndumt at et barn skal være så plaget om det kan gjøres noe med det 💗

Anonymkode: c839f...938

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, at 5 personer liker denne kommentaren? Hva vet du og dere som liker denne kommentaren om hva som er mulig for Ts? 

Anonymkode: 559c8...c2f

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Herregud, at 5 personer liker denne kommentaren? Hva vet du og dere som liker denne kommentaren om hva som er mulig for Ts? 

Anonymkode: 559c8...c2f

Jeg forstår ikke hvorfor blir TS så provosert, det er en veldig saklig kommentar. For noen få barn er 18 mnd altfor tidlig, og det er bedre å gi han ferie (kortere dager?) fra barnehage enn at han får kroniske bakterielle infeksjoner. Og ja, man kan gjøre ALT for sitt barn. Jeg er ikke norsk 🙂

Anonymkode: e722f...a4b

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor blir TS så provosert, det er en veldig saklig kommentar. For noen få barn er 18 mnd altfor tidlig, og det er bedre å gi han ferie (kortere dager?) fra barnehage enn at han får kroniske bakterielle infeksjoner. Og ja, man kan gjøre ALT for sitt barn. Jeg er ikke norsk 🙂

Anonymkode: e722f...a4b

Hvorfor er det relevant at du ikke er norsk? 

Jeg tar han selvfølgelig ut av barnehagen når han er syk, har feber og nedsatt allmenntilstand. Men dersom han skulle vært hjemme fordi han er snørrete og har vondt i ørene, så hadde han ikke vært i barnehagen i det hele tatt. Og da får vi jo den hverdagen jeg skisserer i innlegget mitt, for jeg regner med at poenget ditt med å holde ham vekk fra barnehagen er for å unngå mer smitte? Vi må jo heller finne ut hvorfor han har vondt og er mye syk og forsøke å fikse det.

Og jeg blir provosert, jeg blir det. Fordi hvordan vet du at han ikke allerede har korte dager? Kanskje han bare har plass halve uka? Det vet du ingenting om. 

Jeg gidder ikke legge ut om hvordan sønnen min har det i barnehagen og hva situasjonen er hjemme hos oss. Det blir uansett ikke aktuelt å ta ham ut fra barnehagen på fulltid, som er slik jeg tolker innlegget ditt.

Ts 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...