Gå til innhold

Hun avbryter hele tiden, hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i omgangskretsen som hele tiden avbryter meg og snakker høyere hvis jeg prøver å si noe. Virker også som hun ser på folk når de har tenkt å svare meg og snakker til dem sånn at de må svare henne i stedet for, og dette gjør hun hver gang jeg prøver å snakke med personen Helt til jeg gir opp. Jeg vet ikke om hun tenker over det, men jeg syns det er litt barnslig oppførsel, vi er jo voksne. Kan det være hersketeknikk? Hun prøver også å være bedre en meg på mange områder. Gjør jeg noe så må hun gjøre det samme men enda bedre en meg.

Noen som kjenner seg igjen, har lignende personer i omgangskretsen?

Anonymkode: 141be...6d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obs, greide å poste samme innlegg to ganger.

Skrevet

Noen bare er sånn.

Anonymkode: f8a38...9ef

• Liker 1
Skrevet

Da lager du en standardsetning: «nå må du la meg snakke ferdig Bente, jeg var midt i en setning». Denne gjentar du HØYT og tydelig HVER gang hun gjør dette. 

Anonymkode: 00b59...3c8

• Liker 14
Skrevet

Si ifra hver gang hun avbryter, det er det eneste som fungerer. Ikke la deg bli tråkka på. Det er lov å komme med innspill, men full avbrytelse/ignorering er ekstremt uhøffelig! Ett godt vennskap tåler det. Hvis ikke så er verden fylt med andre spennende mennesker det er verdt å bruke tid på :)

Anonymkode: 26a8d...c19

• Liker 5
Skrevet

Det kan være mange grunner til slikt. En ting som er sikkert er mangelen på enkelte sosiale antenner. Når man snakker over andre, og glemmer å lytte, så mangler man en vesentlig del av sosial kompetanse. Slike folk møter jeg av og til i varierende grad. De kan være hyggelig, men er ofte litt slitsomme og stort sett opptatt av seg og sitt. Kanskje de har en slitsom hverdag, eller kanskje til og med angst. Slike ting kan bidra til at man også fremstår som mer egoistisk og lite hjelpsom. Men det trenger heller ikke bety at man ønsker andre ondt.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da lager du en standardsetning: «nå må du la meg snakke ferdig Bente, jeg var midt i en setning». Denne gjentar du HØYT og tydelig HVER gang hun gjør dette. 

Anonymkode: 00b59...3c8

68747470733a2f2f73332e616d617a6f6e6177732e636f6d2f776174747061642d6d656469612d736572766963652f53746f-5383964653838633934353739363832363730353331323236392e676966.gif.b54ecb0c0c3d6662b839fb2305fdde88.gif

Anonymkode: 88253...c22

• Liker 4
Skrevet

det kan være det, eller så kan det være det at hun ikke forstår at hun gjør det. Det at hun "prøver" å være bedre er sikkert fordi hun føler hun må være flink da, er ikke sikkert hun gidder å konkurrere med deg.(Ikke for å være slem, men de fleste folk bryr seg ikke så mye om hva andre gjør)

Anonymkode: 376f7...e2e

• Liker 2
Skrevet

Hun er kansje narsisisst? 

Anonymkode: 25f94...4c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg kom til å tenke på en artikkel jeg leste for noen år siden, og fant tilbake til den. Der står det:

Overlapping er når man i en samtale snakker samtidig, slik at det man sier kanskje overlapper noe av det den andre personen sier.

– Det er sånn vanlige dialoger foregår. Dess bedre vi kjenner hverandre og dess mer uformell en situasjon er, dess mer avbryter vi hverandre, sier (professor og språkforsker) Røyneland. 
https://forskning.no/sprak-film-kultur/spor-en-forsker-hvorfor-snakker-de-sa-kleint-i-norske-filmer/387539

Noen avbryter mer enn andre, og det er jo mulig at TS’s venninne er en ekstremvariant. Men i seg selv er altså avbryting normalt i sosiale settinger.

Skrevet

Har også ei sånne i venninne gjengen. Men nå er jeg sjeldent med henne. Men hun kunne f.eks finne på å gå på do mens jeg pratet i plenum. Eller se på noen andre ( gi noe andre / annet oppmerksomhet ). 
Nå har jeg lest en del om hersketeknikk og var ikke klar over at jeg har vært utsatt for det. 
Har øvd meg litt på hvordan å ta igjen, blant  annet to kvinnelige kollega på jobb som har herselert en del ovenfor meg. Jeg har satt begge to på plass på en veldig fin måte, begge to har gitt seg. Hun ene unngår meg, hun andre harselerer nå med andre ( en kollega betrodde seg til meg at nå var hun som fikk gjennomgå ). 

Anonymkode: 96fdc...90d

• Liker 2
Skrevet

Du må kjenne på magefølelsen. Gir hun deg stikk som er skjult for andre? Føler du at du blir manipulert på noen måte? Er hun sånn med andre elller bare deg?

*Hun kan være usikker på seg selv og føle hun må bli sett hele tiden. Usikker på sin rolle i venninnegjengen.

*Hun kan også ha en diagnose. Feks den impulsive typen av Adhd. De handler før de tenker ofte, avbryter.  Ikke med vilje. 

*Hun kan være misunnelig på deg, eller hun har reagert på noe du har sagt/gjort

Den siste grunnen kan være cover narsistisk personlighetsforstyrrelse. Da vil de aldri endre seg. Jeg har en slik veninne.

Opplevde feks at hun var hyggelig med meg før jeg skulle dra fra henne. Jeg sa hade bra og hun trodde jeg hadde gått. Jeg var forsatt i gangen. Da ringte hun en annen veninne og baksnaakket meg og sa negative ting om meg. Jeg fikk det med meg.

Anonymkode: fba95...b83

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler også at enkelte folk er veldig snare med å avbryte meg. På jobb for eksempel. Har opplevd at jeg driver å forteller noe, og hvis noen andre kommer inn så sier den jeg står å snakker til "Hei Lise!“, og samtalen med meg er tydeligvis over mens jeg var midt i en setning, og den jeg snakket til er allerede i gang med ny samtale med "Lise". 

En annen gang åpnet jeg meg litt for en venn av meg, og mens jeg satt der å snakket om noe vondt utbryter han "MÅÅÅÅÅL!“ (han fulgte visst mer på tv enn på meg), og vi snakket ikke mer om det jeg prøvde å fortelle om. 

For å være helt ærlig tror jeg det er noen som har en stemme som automatisk får folk til å spisse litt ører og lytte, og sikkert også en måte å snakke på som engasjerer. Man får kanskje litt mer respekt fra andre da. Ser f.eks at når en venninne av meg snakker om noe blir alle musestille og følger med på samtalen. 

Jeg har nok ikke denne egenskapen. Samtidig kunne det aldri falle meg inn å avbryte noen og sånne ting. Vonde opplevelser som de jeg nevnte over har nok gjort til at jeg holder mer munn. Vanskelig 😟

Anonymkode: 78cd9...2a9

• Liker 1
Skrevet
På 10.1.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Har en i omgangskretsen som hele tiden avbryter meg og snakker høyere hvis jeg prøver å si noe. Virker også som hun ser på folk når de har tenkt å svare meg og snakker til dem sånn at de må svare henne i stedet for, og dette gjør hun hver gang jeg prøver å snakke med personen Helt til jeg gir opp. Jeg vet ikke om hun tenker over det, men jeg syns det er litt barnslig oppførsel, vi er jo voksne. Kan det være hersketeknikk? Hun prøver også å være bedre en meg på mange områder. Gjør jeg noe så må hun gjøre det samme men enda bedre en meg.

Noen som kjenner seg igjen, har lignende personer i omgangskretsen?

Er ikke sikkert hun gjør det bevisst men at hun har en sterk trang til å få frem det hun har på hjertet... 

Du får konfrontere henne med at det plager deg at hun avbryter... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...