Gå til innhold

Barn som på egenhånd lærer seg å lese før skolestart, kan de allikevel være lett psykisk utviklingshemmede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det å læse seg å lese på egenhånd og det allerede i barnehagen, et tegn på at barnet ikke kan være mindre intelligent og på grensen til psykisk utviklingshemmet?

Anonymkode: e6494...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er ikke barnet da psykisk utviklingshemmet. Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 86e34...cde

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er ikke barnet da psykisk utviklingshemmet. Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 86e34...cde

Jeg tror ikke det, jeg bare lurer på om det er mulig.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det å læse seg å lese på egenhånd og det allerede i barnehagen, et tegn på at barnet ikke kan være mindre intelligent og på grensen til psykisk utviklingshemmet?

Barnet kan ha utfordringer på andre områder. F.eks "dum som et brød" når det kommer til matte, men en racer når det handler om bøker og lesing. 

Dvs at man ikke nødvendigvis er lett psykisk utviklingshemmet, men lavt fungerende på noen områder. 

Anonymkode: 6903e...953

• Liker 3
Skrevet

Et familiemedlem av meg kunne lese og skrive både Norsk og engelsk før skolestart. Lærte seg tidlig et instrument på egenhånd, ikke bare litt heller, men vanvittig bra, kunststykker på gehør. Så vanvittig smart! Foreldrene derimot, er av en helt annen type. Aldri fullført skolen, alltid slitt faglig, sliter med psyken, sliter med å ha kontroll på eget liv og økonomi. De har fått to barn som har lett for å få gode karakterer, selv uten å prøve og uten noe spesial hjelp. 

Som voksne så sliter disse to med psyken, kontroll på eget liv, etc også. De fremstår som enkle på mange måter. Likevel var de så langt fremme i skoleårene. Jeg lurer på hvordan dette er mulig jeg da. 

I vår familie er det kun disse to som har hatt så gode karakterer på skolen. Men også de to som fungerer minst som voksne.

Anonymkode: 4fb03...0a7

• Liker 2
Skrevet

Hvis et barn lærer seg å lese og skrive før skolestart, tror jeg vi kan avskrive enhver mulighet for psykisk utviklingshemming. 
Det betyr ikke at barnet ikke kan ha andre utfordringer, som fex høytfungerende autisme.

Men PU, nei.

Anonymkode: db0af...138

• Liker 4
Skrevet

Ikke utvillingshemmet, men asperger eller autisme, selv om det er lite sannsynlig. 

Anonymkode: 12a56...ec8

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg kunne lese og skrive både Norsk og engelsk før skolestart. Lærte seg tidlig et instrument på egenhånd, ikke bare litt heller, men vanvittig bra, kunststykker på gehør. Så vanvittig smart! Foreldrene derimot, er av en helt annen type. Aldri fullført skolen, alltid slitt faglig, sliter med psyken, sliter med å ha kontroll på eget liv og økonomi. De har fått to barn som har lett for å få gode karakterer, selv uten å prøve og uten noe spesial hjelp. 

Som voksne så sliter disse to med psyken, kontroll på eget liv, etc også. De fremstår som enkle på mange måter. Likevel var de så langt fremme i skoleårene. Jeg lurer på hvordan dette er mulig jeg da. 

I vår familie er det kun disse to som har hatt så gode karakterer på skolen. Men også de to som fungerer minst som voksne.

Det er jo ikke så rart om foreldrene var enkle og ikke lærte de refleksjon, om livet, hav anerkjennelse, oppmuntring osv.

Du kan være flink og ha det vanskelig på samme tid. Eller klare det tekniske ved lesing og skriving, pigging, men ikke å tenke selvstendig utenfor boken. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke utvillingshemmet, men asperger eller autisme, selv om det er lite sannsynlig. 

Mener du at det å lære seg å lese på egenhånd før skolestart taler imot asperger/autisme? Hvorfor det i så fall?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det å lære seg å lese på egenhånd før skolestart taler imot asperger/autisme? Hvorfor det i så fall?

Nei jeg mener at det potensielt sett kan ha en av disse diagnosene.

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet ja. Lese- og skriveferdigheter er ikke i seg selv et mål på iq. 

Anonymkode: cde4b...ecb

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet ja. Lese- og skriveferdigheter er ikke i seg selv et mål på iq. 

Hva med evnen til å lære seg selv å lese og skrive, henger det mer sammen med IQ enn senere lese- og skriveferdigheter?

Skrevet

Hva med evnen til å lære seg selv å lese og skrive, henger det mer sammen med IQ enn senere lese- og skriveferdigheter?

Selv mennesker med downs syndrom kan lære seg å avkode. Det å knytte en lyd til en bokstav krever ikke spesielt høy iq. Det å forstå det man leser i økende vanskegrad er derimot noe annet. 

hvorvidt man lærer det på egenhand kommer også an på interessefelt, hvor mye foreldrene leser fir barna og oppmuntrer dem til å leke seg med lyder og bokstaver. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i småskolen og vet om flere barn som kan lese og skrive, men som er under utredning for psykisk utviklingshemming. 

Avkoding og «diktat/diktering» er noe mange kan lære seg, men leseforståelse og å skrive selvstendig er noe helt annet.

Disse barna som jeg kjenner til har store vansker innen generell livsmestring, praktiske oppgaver, selvstendig og logisk tenkning, sosialliv osv. Enkelte kan lese/avkode tekster på klassenivå (uten leseforståing), men klarer ikke forstå beskjeden om å legge norskboka i sekken.

Anonymkode: c07b4...3e8

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i småskolen og vet om flere barn som kan lese og skrive, men som er under utredning for psykisk utviklingshemming. 

Avkoding og «diktat/diktering» er noe mange kan lære seg, men leseforståelse og å skrive selvstendig er noe helt annet.

Disse barna som jeg kjenner til har store vansker innen generell livsmestring, praktiske oppgaver, selvstendig og logisk tenkning, sosialliv osv. Enkelte kan lese/avkode tekster på klassenivå (uten leseforståing), men klarer ikke forstå beskjeden om å legge norskboka i sekken.

Anonymkode: c07b4...3e8

Nettopp! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så rart om foreldrene var enkle og ikke lærte de refleksjon, om livet, hav anerkjennelse, oppmuntring osv.

Du kan være flink og ha det vanskelig på samme tid. Eller klare det tekniske ved lesing og skriving, pigging, men ikke å tenke selvstendig utenfor boken. 

Men dette er jo helt ekstreme måter å være flink på. Det ene barnet lå hele veien 2 trinn over seg i skolen, helt uten oppfølging hjemmefra. Ikke bare i matte, men også i språk. Tenk deg at en 6 åring tar i en gitar for første gang og bare begynner å spille en av sine favorittlåter av et rockeband. Normalt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...