Gå til innhold

rart ikke matbutikkene i Østfold går konkurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på at Sverige er så kort unna. Tror de færreste handler I Norge med mindre det er småting man har glemt

Anonymkode: 2fc63...52c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har de gjort på rekke og rad i årevis. Men Kjøpmannen på hjørnet ble drept av norske storsentere, også.

Anonymkode: 657f6...0d2

• Liker 7
Skrevet

Butikkene nærmest grensen har mange svenske kunder som er ute etter fisk, tran, bleier, godt brødt osv. Det er ikke alt som er billigere eller bedre i Sverige. Jeg handler mye i Sverige, men langt i fra alt.

Anonymkode: e72d0...6ae

• Liker 3
Skrevet

Vi bor 30 min fra grensa, men handler fortsatt på den lokale butikken i hverdagen. Av og til tar vi oss en tur over, men da kjøpes det for det meste brus, øl og glutenfrie produkter til meg. I tillegg har de en del varer som ikke er å finne på butikken her.

Anonymkode: 0a584...326

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vil tro de må tilpasse vareutvalget 

Endret av Hill83
Skrevet

Vi bor i Fredrikstad og er over i Sverige ganske ofte. Er mye jeg aldri handler i Norge. Alkohol, brus, godteri kjøper jeg alltid i Sverige. Pleier å handle melk, pålegg(kjøtt,ost) vaskepulver, skyllemiddel, bacon endel middager blant annet. Ikke alt som er billigere,så må følge med på prisene. 

Anonymkode: 4069b...08a

Skrevet

Vareutvalget i Norge er jo også omtrent kun halvparten

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Med tanke på at Sverige er så kort unna. Tror de færreste handler I Norge med mindre det er småting man har glemt

Da tror du feil. Vi bor i Fredrikstad og handler kanskje 5% i Sverige. De fleste vi kjenner handler mest i Norge.

Anonymkode: 7486b...bee

• Liker 8
Skrevet

Bor ca 2 t unna Sverige nå med bil, men foreldrene mine bor fortsatt ca 30 min unna grensa. Både de, og vi handler stort sett brus, alkohol, kjøtt/fugl, og røyk i Sverige. Vi handler der engang i mnd ca. Omtrent alt tilbehør derimot (poteter, ris, pasta, grønnsaker, saus etc) samt pålegg, brød og melk osv handler vi Norge. Det samme gjelder hygiene artikler og andre tørr varer. Vil nok si at vi bruker 35 % av matbudsjettet hver mnd i Sverige, resten i Norge.

Skrevet

Jeg bor i Halden, og handler mest her. Det jeg kjøper i Sverige er snus, alkohol, spraydeodoranter (hvorfor er disse så vanskelige å finne i Norge??!) og enkelte matvarer når jeg først er der. 

Er ikke en fan av Nordby, og skjønner ikke hvorfor det er så mange som drar dit, fordi prisnivået later til å være det samme som i Norge. Men så slo det meg at alt i Norge er stengt på søndager (vi er en traust folkeslag), så da er det vel en del som kjeder seg og tar turen over. I tillegg til å gå til storinnkjøp av det som faktisk er billigere i Sverige (tobakk/godteri/brus)

Anonymkode: 5bcde...466

• Liker 2
Skrevet

Noen er mye mer opptatt av å støtte norske bedrifter og kjøpe norske råvarer enn at maten skal være billigst mulig...

Anonymkode: 8bbc8...74e

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen er mye mer opptatt av å støtte norske bedrifter og kjøpe norske råvarer enn at maten skal være billigst mulig...

Anonymkode: 8bbc8...74e

Jepp. Og kjøttet på Svinesund er av dårlig kvalitet og importert fra Belgia og Brasil. Av kyr som aldri har stått på gress. Kjøper heller norsk!

Anonymkode: 727a0...bb8

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Og kjøttet på Svinesund er av dårlig kvalitet og importert fra Belgia og Brasil. Av kyr som aldri har stått på gress. Kjøper heller norsk!

Eller Irland (grøss). Heldigvis får man kjøpt svensk kjøtt (koster mer enn irsk, men mindre enn norsk).

Vi bor i Fredrikstad og handler nesten alt i Norge. Er på Nordby maksimalt 3-4 ganger i året, og da fordi vi er i Sverige av andre grunner. På Nordby handler vi brus, godteri, (svenske) kjøttvarer, økologisk mel/kornvarer og meieriprodukter. Nordby er et mareritt for oss som ikke liker store butikker med masse mennesker.

Det meste av handelen blir dog gjort I Norge, og slik er det for omtrent alle vi kjenner i Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Viktigste unntak er de som røyker eller drikker mye alkohol, men de kjenner vi ikke mange av.

Anonymkode: 2e02f...892

• Liker 1
Skrevet

Bor i indre Østfold, har en halvtimes tid med bil til Töcksfors. Drar stort sett til Sverige for å dra på Systemet, sjeldent noe mer. Opplever ofte å måtte forklare det her skikkelig nøye hver gang noen spør (folk tar det litt for gitt at østfoldinger er i Sverige nesten daglig), så kan slenge inn noen eksempler:

Jeg er laktoseintolerant og må ha laktosefri melk. Den svenske laktosefrie melken har, i motsetning til den norske, dårligere holdbarhet enn den "vanlige". Laktosefri lettmelk fra Tine holder seg fint i flere måneder om den ikke åpnes. Svensk laktosefri melk holder seg knapt i fire dager før den er sur, selv om den er uåpnet. Da er det ikke noen vits i å kjøpe mer enn én kartong, og vi må på nærbutikken dagen etter for å kjøpe mer.

Fersk frukt og grønt har helt utrolig dårlig kvalitet på både EuroCash og Maximat på Tõcksfors. Vi må da på nærbutikken på vei hjem for å kjøpe fersk frukt og grønt.

Ellers er det egentlig ikke supermye som er mye billigere i Sverige. En del er også dyrere. Det er noen superkupp innimellom og enkelte varer som er billigere, men til syvende og sist er det ikke nødvendig vis så utrolig mye å spare. Spesielt ikke om man legger til bensin og bompenger. Og at vi må innom nærbutikken på vei hjem for å kjøpe over halvparten av varene vi skulle hatt, selvfølgelig.

Anonymkode: 9ca72...3b0

• Liker 2
Skrevet
På 10.1.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Ok

Anonymkode: 2d6d5...97c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller Irland (grøss). Heldigvis får man kjøpt svensk kjøtt (koster mer enn irsk, men mindre enn norsk).

Vi bor i Fredrikstad og handler nesten alt i Norge. Er på Nordby maksimalt 3-4 ganger i året, og da fordi vi er i Sverige av andre grunner. På Nordby handler vi brus, godteri, (svenske) kjøttvarer, økologisk mel/kornvarer og meieriprodukter. Nordby er et mareritt for oss som ikke liker store butikker med masse mennesker.

Det meste av handelen blir dog gjort I Norge, og slik er det for omtrent alle vi kjenner i Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Viktigste unntak er de som røyker eller drikker mye alkohol, men de kjenner vi ikke mange av.

Anonymkode: 2e02f...892

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i indre Østfold, har en halvtimes tid med bil til Töcksfors. Drar stort sett til Sverige for å dra på Systemet, sjeldent noe mer. Opplever ofte å måtte forklare det her skikkelig nøye hver gang noen spør (folk tar det litt for gitt at østfoldinger er i Sverige nesten daglig), så kan slenge inn noen eksempler:

Jeg er laktoseintolerant og må ha laktosefri melk. Den svenske laktosefrie melken har, i motsetning til den norske, dårligere holdbarhet enn den "vanlige". Laktosefri lettmelk fra Tine holder seg fint i flere måneder om den ikke åpnes. Svensk laktosefri melk holder seg knapt i fire dager før den er sur, selv om den er uåpnet. Da er det ikke noen vits i å kjøpe mer enn én kartong, og vi må på nærbutikken dagen etter for å kjøpe mer.

Fersk frukt og grønt har helt utrolig dårlig kvalitet på både EuroCash og Maximat på Tõcksfors. Vi må da på nærbutikken på vei hjem for å kjøpe fersk frukt og grønt.

Ellers er det egentlig ikke supermye som er mye billigere i Sverige. En del er også dyrere. Det er noen superkupp innimellom og enkelte varer som er billigere, men til syvende og sist er det ikke nødvendig vis så utrolig mye å spare. Spesielt ikke om man legger til bensin og bompenger. Og at vi må innom nærbutikken på vei hjem for å kjøpe over halvparten av varene vi skulle hatt, selvfølgelig.

Dette. Har heller ikke så lang reisevei til Sverige, men det hvis man ikke ønsker å kjøpe alkohol, tobakk og/eller varer som innebærer store mengder fett, sukker og/eller involverer dårlig dyrevelferd så er det egentlig ikke så mye igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor 25 min unna og det jeg kjøper i Sverige som man sparer penger på er forskjellig kjøtt, brus, godteri, røyk/snus, vaskemiddel og meieriprodukter. Som er noe, men resten handler jeg i Norge. Så blir ikke ofte jeg tar turen. 

Anonymkode: affdd...14e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må helt til Årjäng da? Eller bestiller dere til ombudet på ICA?

Hvor i Indre bor dere da?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må helt til Årjäng da? Eller bestiller dere til ombudet på ICA?

Hvor i Indre bor dere da?

Systemet i Årjãng, ja.

Skrevet

Bor 30 min unna Sverige. Storhandler innimellom, da handler jeg kjøtt (men er nøye med utvalget), meieriprodukter, frukt og grønt (mye større utvalg og god kvalitet), div såper, doruller, brus, øl, godteri. Klesbutikkene har norske priser, så da handler jeg bare hvis jeg skal ha noe. Handler også på apoteket av reseptfrie varer, der er det stor forskjell! 

Men for det meste så handler jeg i Norge. Bortsett fra apotekvarer da.

Anonymkode: a6410...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...