Gjest Gjesta Skrevet 3. juni 2005 #1 Skrevet 3. juni 2005 Er det noen her som har prøvd melatonin mot søvnvansker? Funket det (ikke)? Og hvor stor dose måtte du eventuelt bruke? Jeg har fått foreskrevet via legen min, og har hentet pillene, men nå som jeg er så forkjølet, har jeg ikke giddet å teste enda. På boksen står det 1-3 tabletter, og jeg tenker å starte med minste dose, i så fall.
Sienna Skrevet 3. juni 2005 #2 Skrevet 3. juni 2005 Er det noen her som har prøvd melatonin mot søvnvansker? Funket det (ikke)? Og hvor stor dose måtte du eventuelt bruke? Jeg har fått foreskrevet via legen min' date=' og har hentet pillene, men nå som jeg er så forkjølet, har jeg ikke giddet å teste enda. På boksen står det 1-3 tabletter, og jeg tenker å starte med minste dose, i så fall.[/quote'] Jeg får vel ikke lov til å svare? Ang.dosering er jeg spent på hvordan du skal få til å ta mindre enn én kapsel (tror det er pulver eller noe inni dem, anbefales nok ikke å dele dem i to). Oppdater meg når du har prøvd.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juni 2005 #3 Skrevet 3. juni 2005 Ang.dosering er jeg spent på hvordan du skal få til å ta mindre enn én kapsel (tror det er pulver eller noe inni dem, anbefales nok ikke å dele dem i to). Oppdater meg når du har prøvd. Jeg har tenkt å ta én, er ikke det minste dose? Men klart jeg skal gi beskjed. Tenkte bare at noen andre enn oss to hadde erfaring. Hadde det vært slanketabletter, hadde nok responsen vært en annen...
Sienna Skrevet 3. juni 2005 #4 Skrevet 3. juni 2005 Jeg har tenkt å ta én, er ikke det minste dose? Men klart jeg skal gi beskjed. Tenkte bare at noen andre enn oss to hadde erfaring. Hadde det vært slanketabletter, hadde nok responsen vært en annen... Jeg mente at du skulle oppdatere meg når du hadde prøvd å dele en kapsel. 1 må nesten være minste dose, ja. Oppdatering på virkning forventer jeg selvsagt å få uansett. :-) Kanskje vi skal tipse dem om at nok søvn er ekstremt positivt for slanking?
Gjest Gjesta Skrevet 3. juni 2005 #5 Skrevet 3. juni 2005 Jeg mente at du skulle oppdatere meg når du hadde prøvd å dele en kapsel. 1 må nesten være minste dose, ja. Oppdatering på virkning forventer jeg selvsagt å få uansett. :-) Kanskje vi skal tipse dem om at nok søvn er ekstremt positivt for slanking? Da burde vi vært smellfeite begge to....
Gjest Melk Skrevet 4. juni 2005 #7 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har ikke prøv det selv, men vet om barn som bruker det. Tror de tok 1-2 tabletter. Tar ikke så alt for lang tid før de sovner (30 min?), så fremt de tas litt før de legger seg. Virker ikke tunge i hodet etterpå.
Gjest dgert5 Skrevet 4. juni 2005 #8 Skrevet 4. juni 2005 ærlig talt. ingenting annet funker enn å slutte å ha et stressendes liv. kan aldri folk forstå det? hadde disse pillene vært en vidunderkur så hadde hele norge sluppet og vært søvnløse.
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #9 Skrevet 4. juni 2005 ærlig talt. ingenting annet funker enn å slutte å ha et stressendes liv. kan aldri folk forstå det? hadde disse pillene vært en vidunderkur så hadde hele norge sluppet og vært søvnløse. Og hva vet du om grunnen til mine søvnproblemer? Jeg har vel slitt med søvnen hele livet, mer eller mindre. Jeg fikk dessuten pillene foreskrevet av lege, og har ikke akkurat kjøpt dem på en dodgy helsekostbutikk i utlandet. Problemet er IKKE å sovne, men at jeg våkner opp etter 2-3 timer og ikke får sove igjen. Dessuten sover jeg så lett at om en hund bjeffer i nabolaget, risikerer jeg å våkne.
Gjest Melk Skrevet 4. juni 2005 #10 Skrevet 4. juni 2005 Forstår du ikke at noen sover lettere enn andre? At min mor våkner om en bil kjører forbi huset, mens jeg ikke våkner av ringeklokka har lie med stress å gjøre. Folk er forskjellige.
Sienna Skrevet 4. juni 2005 #11 Skrevet 4. juni 2005 ærlig talt. ingenting annet funker enn å slutte å ha et stressendes liv. kan aldri folk forstå det? hadde disse pillene vært en vidunderkur så hadde hele norge sluppet og vært søvnløse. Lite tips: sørg for å vite hva du snakker om før du uttaler deg. Hvem i h... har sagt noe om vidunderkur? Dette er et naturlig stoff vi mennesker produserer selv. Noen produserer mindre av det enn andre, og da kan et tilskudd hjelpe. Om man mangler dette stoffet kan man ha et så lite stressende liv man bare vil, man vil ha søvnproblemer uansett.
Gjest Bertha uinnlogget Skrevet 6. juni 2005 #12 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har brukt Melatonin i flere år og med bra resultat. Det som er saken, er at man må først finne årsaken til søvnvanskene. Melatonin er et naturlig søvnhormon som finnes i kroppen til både mennesker og dyr. Det regulerer døgnrytmen vår. Det vil også si at Melatonin kun virker dersom søvnproblemene dine skyldes forskjøvet døgnrytme. Mange bruker det for eksempel mot jetlag. Er det andre årsaker (hormonell ubalanse, kaffedrikking, stress...) så vil du neppe merke noen forskjell. Begynn med en dose på 3 mg og øk heller til 6 eller 9 ved behov. Jeg blir generelt litt tung i hodet neste morgen av å ha tatt Melatonin. Men det er tross alt bedre enn å være tung og uopplagt etter ikke å ha sovet. :-)
Gjest meya84 Skrevet 6. juni 2005 #13 Skrevet 6. juni 2005 dette var intressant...jeg har hatt en del søvnproblemer etter jeg ble syk. Var bedre en periode, men nå har rytmen sklidd helt ut igjen, å jeg sovner sjelden før 2-3 om natta.. Er dette noe man blir avhengi av? Fungerer på samme måte som sovemedisin etter som man må få det utskrevet av lege? Hm...dette ble jeg nysgjerrig på :-)
Gjest Bertha uinnlogget Skrevet 6. juni 2005 #14 Skrevet 6. juni 2005 Neida, det er ikke fysisk vanedannende - det er det som er så fint! :-) Dessverre får man ikke kjøpt Melatonin over disk i Norge, men mange leger skriver det ut på forespørsel. På helsekosten i Sverige kan du få tak i det, men det er relativt dyrt. Kjenner du noen som skal til USA, så lønner det seg å kjøpe der borte (GNC sine er gode). Koster 1/3 av prisen i Sverige.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2005 #15 Skrevet 6. juni 2005 Det virker i hvertfall som det funker hos meg. Normalt sett pleier jeg å slite med at jeg våkner midt på natta (ikke problemer med å sovne), men i det siste har jeg faktisk sovet hele natta igjennom flere netter på rad, og det kan jeg ikke huske sist jeg gjorde. Det er IKKE moro å våkne kl 0330 og føle seg lys våken selv om man la seg mellom midnatt og 0100... Hvis dette hjelper, fortsetter jeg, i hvertfall i slike faser hvor lyset ikke fungerer helt for å regulere døgnrytmen (bor i nord). Jeg fikk resept hos lege, men det var endel om og men.
Gjest jest Skrevet 7. juni 2005 #16 Skrevet 7. juni 2005 Melatonin er et hormonprodukt man får på registreingsfritak hos lege, stort sett. vil Anbefale deg å prøve godt under terapautisk dose (3mg?)og se om du klarer deg på mindre. Jeg bruker melatonin i korte perioder og ikke over lengre tid, pga at en kan sette ned egenproduksjon. har egentlig en bra effekt av melatonin, men de første gangene hadde jeg noen helt "syke" drømmer som jeg setter i sammenheng med melatoninen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå