AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Hei! Jeg er 21 år gammel. Jeg og samboeren er nå ute etter hus. Vi begge jobber og får snart faste stillinger. Jeg vurdert sterkt å søke på sykepleien til høsten eller neste semester. Men hvordan er det med lån og slikt? F. Eks Jeg og samboeren har nylig kjøpt hus og har da et boliglån, jeg begynner på studier og må da fokusere på det og ikke jobbe. Har jeg rett til å beholde den faste stillingen min? Har jobbet der 3 år som vikar og får fast stilling nå i mars. Og i løpet at 2-3 så ønsker vi barn. Visst jeg då har et boliglån, studerer og blir gravid på andre året i studiet, får man støtte når man er gravid og studerer?? Hva rettigheter har man med fast stilling og studie som er relevant til jobben? Anonymkode: 09018...96d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Du kan ta studielån. Eller mener du at du skal få støtte fra Nav? Anonymkode: ef56b...e81
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 Man har ikke rett på å beholde en fast stilling om man ikke jobber, men du kan søke om permisjon. Dersom det er relevant for jobben, kan det godt være du får innvilget. Men det blir altså uten lønn og dermed en del mindre penger når du bare skal leve på studielån og stipend. Man får støtte fra lånekassen når man er i foreldrepermisjon. Jeg husker jeg fikk en engangsstønad på 33 000 pluss at jeg fikk like mye per mnd som jeg ellers fikk i lån og stipend i 2005, men vet ikke hvordan det er nå. Det blir jo i så fall ett år mer før du kommer tilbake i jobb og tjener mer, men dersom dere har råd til det er det ikke noe problem. Vi hadde råd til det. Vi eide en liten leilighet i utkanten av Oslo og var studenter da vi fikk barn. Vi hadde liten bil og levde som studenter økonomisk, og det gikk fint. Da vi begynte å jobbe kunne vi fortsette å leve som vi hadde gjort, og vi kunne dermed spare masse penger per mnd. Sånn sett er det fint å vende seg til å leve på studentøkonomi uten å endre for mye når man begynner å jobbe. Anonymkode: ba1f6...99e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta studielån. Eller mener du at du skal få støtte fra Nav? Anonymkode: ef56b...e81 Tenkte generelt. Anonymkode: 09018...96d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #5 Skrevet 10. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke rett på å beholde en fast stilling om man ikke jobber, men du kan søke om permisjon. Dersom det er relevant for jobben, kan det godt være du får innvilget. Men det blir altså uten lønn og dermed en del mindre penger når du bare skal leve på studielån og stipend. Man får støtte fra lånekassen når man er i foreldrepermisjon. Jeg husker jeg fikk en engangsstønad på 33 000 pluss at jeg fikk like mye per mnd som jeg ellers fikk i lån og stipend i 2005, men vet ikke hvordan det er nå. Det blir jo i så fall ett år mer før du kommer tilbake i jobb og tjener mer, men dersom dere har råd til det er det ikke noe problem. Vi hadde råd til det. Vi eide en liten leilighet i utkanten av Oslo og var studenter da vi fikk barn. Vi hadde liten bil og levde som studenter økonomisk, og det gikk fint. Da vi begynte å jobbe kunne vi fortsette å leve som vi hadde gjort, og vi kunne dermed spare masse penger per mnd. Sånn sett er det fint å vende seg til å leve på studentøkonomi uten å endre for mye når man begynner å jobbe. Anonymkode: ba1f6...99e Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 09018...96d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 Har dere kjøpt hus, eller er dere ute etter å kjøpe hus? For å få lån krever banken som regel minst én fast inntekt som kan dekke lånet. Om ingen av dere har fast jobb tror jeg det kan bli vanskelig å få lån. Å søke huslån med studielån som inntekt er et vågalt prosjekt. Da må den andre ha fast og høy nok inntekt til å dekke avdragene. Derfor bør dere få i orden dette før du starter studier (om hus er høyt prioritert). Kjøp billig! Om dere allerede har fått kjøpt, må dere regne over hva dere trenger av penger for å få dekket lånet. Er du samboer, sørg for å få samboerkontrakt og riktig fordeling av hvor mye du eier av huset. Så ville jeg jobbet et år før du blir gravid, slik at du tjener opp penger til fødselspermisjon. Du kan sjekke muligheter for å studere i permisjonen og kun søke stipend hos Lånekassen. Les på nettsiden deres angående støtte som student med barn. Sjekk studieplanen for hva som inngår i studiet av praksis og obligatorisk oppmøte. Ikke alle studier passer overens med en baby (eller graviditet). Du kan søke studiepermisjon fra fast jobb (etter evt svangerskapspermisjon), men om arbeidsgiver ikke ser at studiet du ønsker å ta gir deg bedre kompetanse i jobben, skal du være svært heldig om du får permisjon. Uansett blir det nok permisjon uten lønn, og i max 3år. Du kan evt vurdere å jobbe 50% ved siden av studiet. Det sies at det er fint å få barn i løpet av studiet, men vær smart og legg en plan. Man blir ikke nødvendigvis gravid på første forsøk, men du er ung og det vil sannsynligvis være lettere å bli raskt gravid. Anonymkode: 616e2...0ac
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 Vil du bli sykepleier, så søker du og ber om å få mindre stilling når du har kommet inn. Prioriter først utdannelse og så hus og barn. Pass selvsagt på at dere har råd til å beholde huset. Hvis ikke får du eventuelt ta deg utdannelse senere. Synd du ikke tenkte på dette før dere kjøpte hus, men gjort er gjort. Anonymkode: 9c722...26a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 Hvis du er student og skal ha ett år permisjon fra studiet, får du foreldrestipend hele det året (hele beløpet er stipend og ikke lån). Akkurat kommet tilbake til studiene etter ett års permisjon og fikk i tillegg engangsstønad fra nav, men det får du bare om du ikke har jobb. Ser for meg det er vanskelig å jobbe fulltid, være student og ha baby? Men lykke til isåfall, dere finner det som passer best for dere 😊 Anonymkode: b0e4b...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #9 Skrevet 2. mars 2020 Er heldigvis «billig» hus i dette området vi er fra. Ca 1,5 mill 2,2 mill. Men er der evt for «gammelt» å begynne å studere når jeg blir 24? Har nå fått fast stilling og tenker å jobbe i noen og år så studere. Anonymkode: 09018...96d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #10 Skrevet 2. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er heldigvis «billig» hus i dette området vi er fra. Ca 1,5 mill 2,2 mill. Men er der evt for «gammelt» å begynne å studere når jeg blir 24? Har nå fått fast stilling og tenker å jobbe i noen og år så studere. Anonymkode: 09018...96d For gammelt å begynne å studere når man er 24? Dummeste jeg har hørt. Det er folk på studiet mitt som er over 40 Anonymkode: 21f2f...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå