Gå til innhold

Hvor mye skal vi bidra med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er stemor til en jente som blir 18 i februar. Hun bor hos mor, men flytter for seg selv med kjæresten sin når hun fyller 18. Kjæresten er i full jobb. Mor nekter å bidra med noe. Barnet kommer ikke til å kreve bidrag av far eller mor, men vi har sagt at vi ønsker å bidra. Hun går på andre året på vgs og skal gå 3 år. Bidraget er nå på 6500,- som går til mor, men skal vi fortsette med det er vi mest sannsynlig nødt til å selge huset vårt, noe vi selvsagt ikke ønsker, men vi ønsker selvsagt å bidra. 

Vi aner ikke hva som er vanlig å bidra med? Noen ideer/tanker? 

Anonymkode: 9effa...fdf

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Dere skal selvsagt ikke selge huset for at stedatteren VELGER å bo med kjæresten. Hun kan bo hos dere gratis mens hun går skole, selv om det medfører reisevei og ulempe. Hun må lære å ta ansvar. Bor hun litt unna dere (husker ikke antall km, men det er ikke langt) dere så kan hun få bortebostipend. 

Skrevet (endret)

Kan dere ikke bidra med f. Eks 2000kr? Det er i så fall et svært raust bidrag 😊 smålig av mor. Vet hun at hun er lovpålagt å gi bidrag så lenge hun går på vgs? 

De ungdommene jeg kjenner som får penger hjemmefra, får en tusenlapp I måneden pluss et fult kjøleskap i ny og ne 😊

Endret av altflyter
  • Liker 9
Skrevet

Det er da vel ikke mor som skal ha bidraget når jenta blir 18 og ikke engang skal bo hjemme. Foreldre har forsørgeransvar til barnet er ferdig på vgs. Bidraget skal gå til datteren så snart hun ikke lenger er en økonomisk belastning på mor. 

Anonymkode: 3e447...c0a

• Liker 19
Skrevet

bidra med hjelp til å sette opp personlig budsjett først. så ser en om det er noe behov.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel ikke mor som skal ha bidraget når jenta blir 18 og ikke engang skal bo hjemme. Foreldre har forsørgeransvar til barnet er ferdig på vgs. Bidraget skal gå til datteren så snart hun ikke lenger er en økonomisk belastning på mor. 

Nei, kun frem til hun er 18 år får mor bidraget, til februar (siste betaling var nå i januar da det er forskudd) . 

9 minutter siden, theTitanic skrev:

Dere skal selvsagt ikke selge huset for at stedatteren VELGER å bo med kjæresten. Hun kan bo hos dere gratis mens hun går skole, selv om det medfører reisevei og ulempe. Hun må lære å ta ansvar. Bor hun litt unna dere (husker ikke antall km, men det er ikke langt) dere så kan hun få bortebostipend. 

Hun ønsker ikke å bo med en av foreldrene. Vi bor langt unna, men hun er selvsagt velkommen til å bo hos oss. Jeg tror hun har krav på bidrag hvis hun søker, selv om hun flytter ut. 

10 minutter siden, altflyter skrev:

Kan dere ikke bidra med f. Eks 2000kr? Det er i så fall et svært raust bidrag 😊 smålig av mor. Vet hun at hun er lovpålagt å gi bidrag så lenge hun går på vgs? 

De ungdommene jeg kjenner som får penger hjemmefra, får en tusenlapp I måneden pluss et fult kjøleskap i ny og ne 😊

Takk. Ja, det er jo smålig av mor, jeg tror vi føler et litt ekstra ansvar pga det. Det er ikke mange hundrelappen mor må ut med uansett hvis datteren søker bidrag. 

9 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

bidra med hjelp til å sette opp personlig budsjett først. så ser en om det er noe behov.

Takk for godt råd. Vi skal foreslå dette. 

Ts 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kun frem til hun er 18 år får mor bidraget, til februar (siste betaling var nå i januar da det er forskudd) . 

Hun ønsker ikke å bo med en av foreldrene. Vi bor langt unna, men hun er selvsagt velkommen til å bo hos oss. Jeg tror hun har krav på bidrag hvis hun søker, selv om hun flytter ut. 

Takk. Ja, det er jo smålig av mor, jeg tror vi føler et litt ekstra ansvar pga det. Det er ikke mange hundrelappen mor må ut med uansett hvis datteren søker bidrag. 

Takk for godt råd. Vi skal foreslå dette. 

Ts 

Syntes nå det blir feil at dere skal selge huset fordi hun ikke HAR LYST til å bo med foreldrene. Men ja, hun har rett til bidrag ut vgs fra hver av dere. Dvs søker hun så blir mor også krevd enten hun vil eller ikke, så det faller ikke bare på dere. 

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Syntes nå det blir feil at dere skal selge huset fordi hun ikke HAR LYST til å bo med foreldrene. Men ja, hun har rett til bidrag ut vgs fra hver av dere. Dvs søker hun så blir mor også krevd enten hun vil eller ikke, så det faller ikke bare på dere. 

Ja, sånn er det desverre. Men jeg forstår jo hun på en måte også. Nå sier hun at hun ikke kommer til å søke om bidrag. Hvis hun gjør det må mor ut med noen hundrelapper da hun jobber veldig lite siden hun har arvet en del og klarer seg økonomisk på det og samboeren tjene godt, mens vi må ut med over 6500,- i måneden. Vi hjelper gjerne til, men over 6500,- vil ha store konsekvenser for oss. 

Ts 

Skrevet

Ja, sånn er det desverre. Men jeg forstår jo hun på en måte også. Nå sier hun at hun ikke kommer til å søke om bidrag. Hvis hun gjør det må mor ut med noen hundrelapper da hun jobber veldig lite siden hun har arvet en del og klarer seg økonomisk på det og samboeren tjene godt, mens vi må ut med over 6500,- i måneden. Vi hjelper gjerne til, men over 6500,- vil ha store konsekvenser for oss. 

Ts 

Dere har jo klart 6 500 til nå (bidraget til mor). Og du påpeker at dette vil slutte når barnet er 18. Situasjonen fremover er dermed helt uendret - pengene går bare til barnet og ikke til mor. Og forpliktelsen varer uansett bare i 1,5 år til. Forsørgeransvaret er påregnelig og noe dere har visst om over flere år, så intet er endret nå.

Dere får sette dere ned med henne og lage et budsjett og ta en god og grundig samtale rundt økonomi og hva det koster å bo for seg selv. Og i denne samtalen er det viktig at dere gir henne gode verktøy til å ta diskusjonen rundt økonomi med kjæresten (skal han betale mest etc) FØR hun flytter inn i en leieavtale han står for og der hun dermed blir en "passasjer". Det er viktig at hun er klar over at dette betyr at det er hun og ikke han som må flytte ut ved brudd, og at hun må ha en plan B for bolig klar før forholdet ryker. 

Anonymkode: 49cfc...ca4

• Liker 6
Skrevet

Dere har jo klart 6 500 til nå (bidraget til mor). Og du påpeker at dette vil slutte når barnet er 18. Situasjonen fremover er dermed helt uendret - pengene går bare til barnet og ikke til mor. Og forpliktelsen varer uansett bare i 1,5 år til. Forsørgeransvaret er påregnelig og noe dere har visst om over flere år, så intet er endret nå.

Dere får sette dere ned med henne og lage et budsjett og ta en god og grundig samtale rundt økonomi og hva det koster å bo for seg selv. Og i denne samtalen er det viktig at dere gir henne gode verktøy til å ta diskusjonen rundt økonomi med kjæresten (skal han betale mest etc) FØR hun flytter inn i en leieavtale han står for og der hun dermed blir en "passasjer". Det er viktig at hun er klar over at dette betyr at det er hun og ikke han som må flytte ut ved brudd, og at hun må ha en plan B for bolig klar før forholdet ryker. 

Anonymkode: 49cfc...ca4

Vi må betale mer enn 6500,- må nok oppi 7000,-. Vi er smertelig klar over dette og vært det hele veien, men vi har hatt avdragsfrihet på lånet vårt som går ut i mars, jeg er ferdig med studier og lånet skal betales fra januar, vi får et barn til i mars, i tillegg har vi vært uheldige med en erstatningssak som har kostet oss mye. Må vi selge så må vi det, men det er selvsagt veldig kjedelig. 

Takk for gode råd 😊

Ts 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi må betale mer enn 6500,- må nok oppi 7000,-. Vi er smertelig klar over dette og vært det hele veien, men vi har hatt avdragsfrihet på lånet vårt som går ut i mars, jeg er ferdig med studier og lånet skal betales fra januar, vi får et barn til i mars, i tillegg har vi vært uheldige med en erstatningssak som har kostet oss mye. Må vi selge så må vi det, men det er selvsagt veldig kjedelig. 

Takk for gode råd 😊

Ts 

Du kan få ganske mange utsettelser på studielån, så jeg ville brukt de før jeg hadde solgt huset 

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få ganske mange utsettelser på studielån, så jeg ville brukt de før jeg hadde solgt huset 

Ja, det har du jo rett i. 

Ts 

Skrevet

Hvis barnet jobber og tjener over 147 000kr er ikke dere foreldre bidragspliktige. Da kan hun forsørge seg selv. 

Jobber hun vedsiden av skolen og tjener under maksgrensen så får dere avtrekk for det hun tjener. Bidraget blir regulert etter det. 

Når hun flytter ut har dere begge foreldre forsørgerplikt. Det blir utregnet etter inntekten deres. Den som tjener mest har størst økonomisk byrde. 

Anonymkode: 16c5c...c53

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet jobber og tjener over 147 000kr er ikke dere foreldre bidragspliktige. Da kan hun forsørge seg selv. 

Jobber hun vedsiden av skolen og tjener under maksgrensen så får dere avtrekk for det hun tjener. Bidraget blir regulert etter det. 

Når hun flytter ut har dere begge foreldre forsørgerplikt. Det blir utregnet etter inntekten deres. Den som tjener mest har størst økonomisk byrde. 

Anonymkode: 16c5c...c53

Hun har ikke tenkt å jobbe, men fokusere på skolen. Noe vi støtter henne i da hun har litt ekstra vansker på skolen og vi ønsker at hun fullfører. 

Vi har regnet ut bidraget på nav og mor må betale noen hundrelapper, tror det var maks 300,-. Hun sitter med ganske stor formue og ingen gjeld, så hun jobber redusert. Vi ønsker å støtte datteren økonomisk og på andre måter hun trenger. Mor har sagt at hun ønsker ikke noe mer med datteren å gjøre når hun flytter, men er ikke så mye vi får gjort med det annet enn å støtte datteren og håpe mor etterhvert støtter henne også. 

Ts 

Skrevet

Dette er jo bare tull, man kan ha krav på bidrag til og med vg2, men hvis dere har så heftig inntekt att det blir 7k i mnd så har dere nok økonomi til det;)

• Liker 1
Skrevet

Tjener faren godt? I og med dere får nytt barn går muligens fars bidragsevne noe ned? Det ville jeg undersøkt ihvertfall..

Ellers ville jeg forklart banken at dere trenger avdragsfrihet lenger pga høye bidrag til barnet er ferdig med videregående. 

Anonymkode: 09279...764

• Liker 2
Skrevet

En ting som er vesentlig å ta med er hvilken inntekt får jenta når hun flytter for seg selv når hun blir 18 og begynner på vg2; har hun rettighet til å få borteboerestipend eller er det bidraget fra dere hun skal leve på? Hvis hun fyller kriteriene for månedlig borteboerstipend så er det ikke sikkert dere må ut med 7000kr i måneden. Kriteriet for borteboerstipend er at hun bor over ett visst antall kilometer fra folkeregistrert adresse, dette gjelder også hvis hun har folkeregistrert adresse hos dere. 

Jeg flyttet på hybel i den byen faren min bodde da jeg begynte på vg2 rett før jeg fylte 18 (der moren min bodde kunne man ta vg1 så jeg bodde hjemme første året), jeg fikk borteboerstipend (som gikk opp i opp med husleie+strøm) og jeg fikk bidraget fra faren min rett inn på min konto (moren min var ikke bidragsdyktig pga lav inntekt+flere yngre barn å forsørge). Pga borteboerstipend så ble bidraget fra pappa 2000kr mindre enn hva han betalte for meg da jeg bodde hjemme. Jeg var fortsatt folkeregistrert på moren min sin adresse siden det var der jeg alltid hadde bodd, så det hadde ingen betydning for stipendet at faren min bodde i samme by som meg. 

Hvis jenta skal bo i samme by som moren og dermed ikke oppfyller kravet om antall kilometer fra bostedsadresse til hybel så kan det lønne seg både for dere og henne at hun tar adresseendring til dere (siden du skriver at dere bor langt unna) og hun har hybeladresse i den byen hun går på skole. Da kan far riktignok ikke ha bidragsavtale og trekk via NAV, men han kan ordne en privat avtale. Bruk bidragsveilederen som ligger på NAV sine sider som utgangspunkt og legg inn stipendbeløpet under barnets inntekt. Da vil nok far få mindre enn 7000kr i bidrag. Det at dere får ett nytt barn i mars vil også gjøre at bidraget blir mindre siden far får enda ett barn å forsørge. 

Dere bør heller ikke henge dere opp i at mor ikke vil betale noen hundrelapper i måneden; det er dårlig gjort hvis det virkelig er slik at hun ikke vil ha noe med datteren å gjøre når hun fyller 18 og flytter (kanskje ikke noe rart at jenta velger å flytte hvis moren kommer med sånne uttalelser), fokuser heller på å ha et godt forhold til jenta og støtt henne der dere kan. La henne få komme hjem til dere når hun ønsker, vis interesse for hvordan det går på skolen og på fritiden, vær en støtte når hun flytter for seg selv, gjerne besøk henne på hybelen og fyll opp kjøleskapet av og til. Rett og slett bare vær en bauta for henne. Det kan være tøft å flytte for seg selv før første gang, selv om man er myndig og har kjæreste. 

Anonymkode: 6666a...d14

• Liker 5
Skrevet

Er helt sykt at dere må ut med så mye i måneden!

jeg tenker at denne jenta er bortskjemt og egoistisk om hun forventer at foreldre skal betale for at hun skal flytte hjemmefra, når hun kan bo gratis hjemme. Skal mam flytte for seg selv må man også kunne forsørge seg selv.

jeg flyttet hjemmefra for å bo med kjæresten min selv da jeg var 18 år. Jeg levde på borteboerstipend (var vell 3-4000kr) og jobbet annenhver helg på sykehjem (litt ekstravakter nå og da). 
fikk en sjelden gang hjelp fra foreldrene mine om det var noe spesielt, feks en høy strømregning eller noe

Anonymkode: 86e69...229

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det går an å beregne mors bidrag ut ifra hva hun ville tjent hvis hun hadde jobbet, skjønnsmessig sats. At mor velger å leve på arv og samboer, skal ikke gå utover/øke fars del av bidraget/forsørgelsen. Det er bare hvis mor ikke har bidragsevne. Her har hun jo det.

Anonymkode: 93ad9...ef7

• Liker 3
Skrevet

Men, hvordan ender dere opp med å betale 6500,- i bidrag nå? Mannen din må tjene ganske godt? Har dere et veldig dyrt hus?

Om det virkelig er sånn at dere står i fare for å måtte selge huset, så er vel ikke spørsmålet hvor mye dere bør bidra med, men hvor mye dere kan bidra med...

Anonymkode: 3cc13...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...