Gå til innhold

Fikk ikke jobben pga jeg er tidligere mobbeoffer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidssøker og ønsket å søke jobb som assistent på skole. Jeg var i kontakt med en ungdomsskole som virket interessert, men da jeg fikk spørsmål om egen skoleerfaring og jeg var ærlig om at jeg var blitt mobbet igjen grunnskolen, snudde alt. Jeg ønsket å fortelle det da jeg følte jeg kunne bruke det som en ressurs hvor jeg er flink til å se andre og hjelpe noen som har det vanskelig- da jeg tross alt har gått igjennom en vanskelig skoletid selv. Og jeg følte jeg pratet veldig godt for meg og rundt tema. Da fikk jeg som svar at de ikke trodde det var lurt at et tidligere mobbeoffer skulle jobbe på skole da det kunne bli vanskelig mente dem, og jeg fikk ikke jobben. Jeg skjønner ingenting. Er ikke det bra da, at jeg kan se elevene på en måte de kanskje trenger? 

Anonymkode: 43fa5...6c0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legge til at jeg er 30 år idag, det er altså 15 år siden jeg ble mobbet.  

Skrevet

Det kan være bra med egen erfaring, men det kan også være at du "ser" mye som ikke er der. Å hele tiden legge sine egne dårlige erfaringer til grunn er ikke nødvendigvis positivt når man skal jobbe med andre. 

Anonymkode: b2eb6...c4a

• Liker 28
Skrevet

Det kan være at du formulerte deg slik at du sto frem som et par offer og fikk det til å dreie seg mer om deg enn om hvordan du kan bruke det til å hjelpe andre. Tror det er en enkel felle og gå i. 

Anonymkode: 54e26...1b6

• Liker 36
Skrevet

Dårlig begrunnelse, men da vet du at neste gang trenger du ikke si så mye om det. 

Anonymkode: f6626...3c6

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være bra med egen erfaring, men det kan også være at du "ser" mye som ikke er der. Å hele tiden legge sine egne dårlige erfaringer til grunn er ikke nødvendigvis positivt når man skal jobbe med andre. 

Nei såklart ikke, helt enig. Men jeg lever et godt liv idag, er ikke noe som helst preget nå mange år etterpå. Jeg vil altså da ikke se noe som ikke er der, eller legge mine dårlige erfaringer på andre. Tenkte mer på om noen reelt trengte å bli sett. Ellers vil jeg jobbe med ungdom fordi jeg finner det interessant uavhengig mine tidligere erfaringer. Dumt det ble sånn, vet jeg hadde gjort en god jobb. 

• Liker 4
Skrevet

Sa de at det var grunnen? 

Å være tidligere mobbeoffer i seg selv er selvfølgelig ikke noe grunnlag for å ikke ansette noen. Samtidig så tenker jeg at man skal være rimelig reflektert og god til å ordlegge seg for å komme godt ut av å ta opp tidligere erfaring med mobbing på intervju.

Desverre så er min erfaring med å jobbe med tidligere mobbeoffere i skolen at de ofte i veldig stor grad har piggene ute i kontakt med sterke elever og dette kan føre til unødvendig eskalering av ulike situasjoner. 

Anonymkode: fbd97...8cc

• Liker 17
Gjest theTitanic
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidssøker og ønsket å søke jobb som assistent på skole. Jeg var i kontakt med en ungdomsskole som virket interessert, men da jeg fikk spørsmål om egen skoleerfaring og jeg var ærlig om at jeg var blitt mobbet igjen grunnskolen, snudde alt. Jeg ønsket å fortelle det da jeg følte jeg kunne bruke det som en ressurs hvor jeg er flink til å se andre og hjelpe noen som har det vanskelig- da jeg tross alt har gått igjennom en vanskelig skoletid selv. Og jeg følte jeg pratet veldig godt for meg og rundt tema. Da fikk jeg som svar at de ikke trodde det var lurt at et tidligere mobbeoffer skulle jobbe på skole da det kunne bli vanskelig mente dem, og jeg fikk ikke jobben. Jeg skjønner ingenting. Er ikke det bra da, at jeg kan se elevene på en måte de kanskje trenger? 

De har jo rett. For mange mobbeofre blir dette et problem for dem,  og da også for skolen som ansetter dem. Mange sier de har et problem fordi de syntes de har vært så flinke som har kommet igjennom det. Sånn er det ikke. Arbeidsgiver ser bare " problem = potensielt flere problemer. " 

Skrevet (endret)

Hva sa du rundt tema?  Og litt enig med andre her i at det nødvendigvis er en fordel. At du kunne jobbet som en som hjalp mobbeofre ja, men å jobbe med den konflikten... Ikke sikkert det hadde vært så vellykket i en skole. Men det kommer jo mye an på hva du sa rundt tema. 

..nødvendigvis IKKE...

Endret av SoWhat?
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket veldig lite om meg selv- jeg sa noe som dette: " Jeg opplevde mobbing gjennom grunnskolen, men det føler jeg har gjort meg til et sterk menneske. Jeg ønsker å være en ressurs for elever som trenger både på det grunnlaget, men også oppfølging på andre områder eller til hjelp med fag. Jeg føler jeg vil være en som både er flink til å kommunisere og å se hver enkelt elev og behovene. 

Jeg snakket altså ikke om min tid som mobbeoffer, men nevnte det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg snakket veldig lite om meg selv- jeg sa noe som dette: " Jeg opplevde mobbing gjennom grunnskolen, men det føler jeg har gjort meg til et sterk menneske. Jeg ønsker å være en ressurs for elever som trenger både på det grunnlaget, men også oppfølging på andre områder eller til hjelp med fag. Jeg føler jeg vil være en som både er flink til å kommunisere og å se hver enkelt elev og behovene. 

Jeg snakket altså ikke om min tid som mobbeoffer, men nevnte det. 

Hvis du virkelig sa så lite så var det andre grunner til at du ikke fikk jobben. 

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa de at det var grunnen? 

Å være tidligere mobbeoffer i seg selv er selvfølgelig ikke noe grunnlag for å ikke ansette noen. Samtidig så tenker jeg at man skal være rimelig reflektert og god til å ordlegge seg for å komme godt ut av å ta opp tidligere erfaring med mobbing på intervju.

Desverre så er min erfaring med å jobbe med tidligere mobbeoffere i skolen at de ofte i veldig stor grad har piggene ute i kontakt med sterke elever og dette kan føre til unødvendig eskalering av ulike situasjoner. 

Ja, det sa de var grunnen. Og jeg synes de var dårlige til å utdype det. 

Avdelingslederen hadde snakket en del om mobbing før jeg tok det opp da hun spurte om min skoletid. Jeg følte at det passet seg da. Men ja var visst dumt. 

Ja, jeg forstår godt hva du mener. Dessverre er det mange som ikke vil takle en hverdag hvor man får slengt mye etter seg når man har opplevd mye vondt rundt det. Men jeg er ikke preget noe som helst idag av skoletiden min, og takler fint negative og vanskelige situasjoner. Har selv to barn, en på 9 og en på 12 år. Har også en stesønn på 14 år, i sin beste "hater oss voksne" alder og kaster fra seg spydige kommentarer til tider. Jeg takler sånt veldig bra. Synes det var trist jeg ikke fikk sjansen til å vise at jeg kunne gjort en veldig god jobb.

Skrevet

Men er det uansett ikke spesielt å spørre om egen skoleerfaring i et jobbintervju? Med mindre det er veldig spesielle omstendigheter vedrørende denne stillingen/skolen eller noe du nevnte tidligere i intervjuet virker det direkte rart å spørre om noe sånt. Spesielt når din egen skolegang ligger så langt tilbake i tid.

Er du sikker på at du ikke sa noe som fikk dem inn på det temaet? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig sa så lite så var det andre grunner til at du ikke fikk jobben. 

Ja, jeg tenker jo også det- at her må det ligge noe annet til grunne. Men siden det var det de sa var grunnen så skjønner jeg jo ikke noenting hvis det er tilfellet :S 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ti10 skrev:

Men er det uansett ikke spesielt å spørre om egen skoleerfaring i et jobbintervju? Med mindre det er veldig spesielle omstendigheter vedrørende denne stillingen/skolen eller noe du nevnte tidligere i intervjuet virker det direkte rart å spørre om noe sånt. Spesielt når din egen skolegang ligger så langt tilbake i tid.

Er du sikker på at du ikke sa noe som fikk dem inn på det temaet? 

Nei, sa ingenting som fikk dem inn på tema. Hun kastet bare ut spørsmålet. Jeg også stusset jo litt over spørsmålet, men følte jeg svarte veldig bra på det når det først kom. Så da det tydeligvis felte meg å nevne at jeg var blitt mobbet så ble jeg veldig paff. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det sa de var grunnen. Og jeg synes de var dårlige til å utdype det. 

Avdelingslederen hadde snakket en del om mobbing før jeg tok det opp da hun spurte om min skoletid. Jeg følte at det passet seg da. Men ja var visst dumt. 

Ja, jeg forstår godt hva du mener. Dessverre er det mange som ikke vil takle en hverdag hvor man får slengt mye etter seg når man har opplevd mye vondt rundt det. Men jeg er ikke preget noe som helst idag av skoletiden min, og takler fint negative og vanskelige situasjoner. Har selv to barn, en på 9 og en på 12 år. Har også en stesønn på 14 år, i sin beste "hater oss voksne" alder og kaster fra seg spydige kommentarer til tider. Jeg takler sånt veldig bra. Synes det var trist jeg ikke fikk sjansen til å vise at jeg kunne gjort en veldig god jobb.

Syntes det er en flåsete unnskyldning fra arbeidsgivers side, men om ikke annet kan de jo ikke vite hvordan man takler en tidligere oppvekst med mobbing. Selv om du vet med deg selv at det ikke preger deg i dag, så er ikke det noe arbeidsgiver nødvendigvis er overbevist om. Mobbing fører til noen for psykiske plager, også i voksenlivet, noe arbeidsgivere vet, og det er dessverre ennå et tabu selv i 2020. Man bør dermed i minst mulig grad snakke om egne svakheter, hvertfall de som dreier seg om psykiske plager, siden det ofte blir benyttet mot en.

Man må dessverre passe seg for å være for ærlig. Selvsagt forsøker arbeidsgiversiden å få deg til å fortelle alt om deg selv, men de legger selv opp til at man ikke kan være ærlig om alt når den samme informasjonen brukes mot deg. Så da har du lært det på den harde måten og kan søke andre jobber :) 

Anonymkode: 919a2...fa1

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker jo også det- at her må det ligge noe annet til grunne. Men siden det var det de sa var grunnen så skjønner jeg jo ikke noenting hvis det er tilfellet :S 

Det kan være at de har hatt dårlig erfaring. Siden hun spurte om skoletiden din. Det var nok en grunn til at hun spurte. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det kan være at de har hatt dårlig erfaring. Siden hun spurte om skoletiden din. Det var nok en grunn til at hun spurte. 

Ja, det kan såklart være årsaken til spørsmålet. Kjedelig for min del. Jeg har forståelse for at de var skeptiske hvis de har en tidligere dårlig erfaring med det. Men jeg føler at de må se på helheten i intervjuet og meg, ikke bare legge all vekt på den ene tingen. Får ta det som en dyrkjøpt erfaring, skal ikke nevne det igjen en evt neste gang :)

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, SoWhat? said:

Enig med denne! 

På forrige arbeidsplass hadde jeg en kollega som tok med seg arrene fra en barndom med mobbing inn i alle situasjoner med elevene og alle møter med ledelse og kollegaer. Det var slitsomt og upassende for absolutt alle og jeg tror nok ledelsen på den skolen ville nølt med å ansette noen med lignende bakgrunn igjen. 

• Liker 4
Skrevet

Snakk om å stigmatisere tidligere mobbeoffere... Både svarene her og hva som ble sagt av intervjuerne. Nå får jeg sikkert høre at «jeg har piggene ute», men er det noen som opprettholder offerrollen, så er det de som svarer at tidligere mobbeoffre må holdes unna skole og elever?! En kan like gjerne være dårlig på å takle «sterke elever» om en ikke har opplevd mobbing, det er personavhengig tenker jeg. Som ts skriver; det er 15 år siden det skjedde, det er GODT mulig personen har utviklet seg siden da altså...!

Anonymkode: 10a83...4c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...