AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Hei. Jeg er ufør og ønsker å prøve å komme i arbeid. Tenker derfor å søke meg inn på skole. Er det noen som vet hvordan reglene er rift uføretrygd og heltidsutdannelse? Gjerne med henvisninger. Aner jo ikke om jeg kommer til å klare det, så kommentarer på at jeg burde si fra meg trygd osv trenger dere ikke å komme med. Det er et prøve-prosjekt.. Anonymkode: d7b24...45d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Du kan studere så mye du vil! Ifølge mannen fra NAV jeg snakka med på telefonen i høst. Du kan jo ringe du også hvis du har lyst 🙂 Anonymkode: ac3c3...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 Beklager å vøre nettroll her nå, men: Hvordan kan du være ufør om du kan studere full tid og etterhvert jobbe også? Høres ut som omskolering hadde vært mer riktig enn uføretrygd i utgangspunktet. Ikke rart at mange mener uføre er snyltere/late altså! Diagnosen virker jo så til de grader utvannet når man blir ufør selv om det er et annet alternativ? Kjenner ikke reglene, men kan ikke se hvorfor du skal ha mer enn vanlige fulltidsstudenter (altså stipend og lån). Hvis det er slik at du vet du ikke kommer til å klare å jobbe etter endt utdanning (= ufør) bør ikke samfunnet betale en utdanning og gi deg plass fremfor noen som da ikke kommer inn på studiet. Anonymkode: 2a430...767 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan studere så mye du vil! Ifølge mannen fra NAV jeg snakka med på telefonen i høst. Du kan jo ringe du også hvis du har lyst 🙂 Anonymkode: ac3c3...ca3 Takk for svar! Jeg tenkte å ringe, men må innrømme at jeg alltid er litt redd for at sånne samtaler skal bli brukt mot meg. 😅 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager å vøre nettroll her nå, men: Hvordan kan du være ufør om du kan studere full tid og etterhvert jobbe også? Høres ut som omskolering hadde vært mer riktig enn uføretrygd i utgangspunktet. Ikke rart at mange mener uføre er snyltere/late altså! Diagnosen virker jo så til de grader utvannet når man blir ufør selv om det er et annet alternativ? Kjenner ikke reglene, men kan ikke se hvorfor du skal ha mer enn vanlige fulltidsstudenter (altså stipend og lån). Hvis det er slik at du vet du ikke kommer til å klare å jobbe etter endt utdanning (= ufør) bør ikke samfunnet betale en utdanning og gi deg plass fremfor noen som da ikke kommer inn på studiet. Anonymkode: 2a430...767 Helt greit at du komme med din mening. Jeg aner ikke om jeg kommer til å klare dette, sist jeg prøvde gikk det ikke, og det fantes ikke noe annet alternativ for meg enn uføretrygd. Nå er situasjonen en annen og jeg har lyst til å prøve. Hvis jeg klarer å studere og jobbe fulltid etter hvert vil jeg selvfølgelig ikke være ufør lenger. Det er jo hele poenget 😊 TS Anonymkode: d7b24...45d 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #5 Skrevet 10. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager å vøre nettroll her nå, men: Hvordan kan du være ufør om du kan studere full tid og etterhvert jobbe også? Høres ut som omskolering hadde vært mer riktig enn uføretrygd i utgangspunktet. Ikke rart at mange mener uføre er snyltere/late altså! Diagnosen virker jo så til de grader utvannet når man blir ufør selv om det er et annet alternativ? Kjenner ikke reglene, men kan ikke se hvorfor du skal ha mer enn vanlige fulltidsstudenter (altså stipend og lån). Hvis det er slik at du vet du ikke kommer til å klare å jobbe etter endt utdanning (= ufør) bør ikke samfunnet betale en utdanning og gi deg plass fremfor noen som da ikke kommer inn på studiet. Anonymkode: 2a430...767 Her må du innse at en kan bli bedre i løpet av den tiden man har vært ufør. En viss dynamikk må en tillate seg å ha. Anonymkode: 2cc85...3cf 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #6 Skrevet 10. januar 2020 Poenget er litt at jeg er redd for at trygden skal bli tatt fra meg, også klarer jeg det ikke, og sitter dermed igjen med ingenting. Vet at reglene har vært sånn før at man kan prøve seg litt fram, men vet ikke hvordan det er nå, så håpet noen hadde oppdaterte kunnskaper 🙂 TS Anonymkode: d7b24...45d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #7 Skrevet 10. januar 2020 En nær venn hadde bachelor før hun ble syk, var ufør i mange år. Da jeg skulle levere bachelor bachelor, begynte hun på en master og jeg ble ferdig med min master for to år siden, og hun er ferdig med sin master til sommeren. Hun har også fått jobb hvor de spesifikt skulle ansette noen med kronisk sykdom som hadde vært lenge utenfor arbeidslivet. Hun har altså brukt like lang tid på en toårig master som man normalt bruker på et femårig masterløp, og det har gått greit, men vært vanskelig i perioder. Poenget er at du kan studere så mye du vil/orker uten at det påvirker uføretrygden, og de som ikke skjønner at det er bra, er dumme. Om vennen min ikke kunne gjort dette, hadde hun selvfølgelig aldri turt å prøve, ELLER faktisk kunne fullført, da Lånekassen ikke gir støtte når man blir så "forsinket" som hun var. Og resultatet er jo at hun har fått denne jobben og selv om hun ikke kan jobbe 100% kan hun jobb litt. Dersom du ikke klarer å fullføre utdanning eller ikke klarer å jobbe etterpå, er det greit det også. Det er bedre for samfunnet at du får brukt hodet ditt, opplevd mestring og at du deltar i samfunnet, enn at du bare sitter hjemme og "råtner bort" som ufør. Holdninger som den ene AB her, er helt latterlig. Som ufør er du damned if you do, damned if you don't. Anonymkode: e8053...f91 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #8 Skrevet 10. januar 2020 hei Ts. Jeg er også ufør og begynte å studere i fjor høst. Nav sa til meg at de bare så det som positivt at jeg prøver meg på utdanning og at det ikke vil påvirke trygden. De sa at jeg bare skulle ta kontakt hvis jeg trengte hjelp til å få arbeidspraksis. For meg har det vært positivt å studere. Jeg får brukt hodet og vært endel av samfunnet. Selv om jeg innså at å ta alle eksamenene på ett år ble for mye og derfor skal ta to av eksamene neste skoleår, så er det et framskritt. Sakte men sikkert ser det ut til at jeg kan greie å jobbe litt etterhvert. Ring nav for å snakke dem om planene dine. De vil ikke ta fra deg trygden din, du skal ha hatt en stabil jobb over flere år før du evt mister den. Anonymkode: 26ff7...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #9 Skrevet 10. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ufør og ønsker å prøve å komme i arbeid. Tenker derfor å søke meg inn på skole. Er det noen som vet hvordan reglene er rift uføretrygd og heltidsutdannelse? Gjerne med henvisninger. Aner jo ikke om jeg kommer til å klare det, så kommentarer på at jeg burde si fra meg trygd osv trenger dere ikke å komme med. Det er et prøve-prosjekt.. Anonymkode: d7b24...45d Vi hadde nettopp en tråd som spurte om det samme. Er du den samme TS? Du kan studere så mye du vil og du trenger ikke spørre noen om lov. Du kan også få stipend og lån kombinert med uføretrygd, med mindre du har sånn 400.000 i uføretrygd. Her er inntektsgrensene, slik at du kan få 100% uføretrygd + i tillegg enten lån og / eller eventuelt stipend. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Alt står på Lånekassen sin side, så glem ordet "NAV". NAV skal ikke eksistere i hodet ditt når det gjelder dette. Lånekassen er sjefen og Lånekassen er staten og Lånekassen gir deg lov til å ha 100% uføretrygd + i TILLEGG få stipend og / eller lån. Så jeg regner med at du har skjønt ALT nå? Anonymkode: 39c32...234 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #10 Skrevet 10. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: hei Ts. Jeg er også ufør og begynte å studere i fjor høst. Nav sa til meg at de bare så det som positivt at jeg prøver meg på utdanning og at det ikke vil påvirke trygden. De sa at jeg bare skulle ta kontakt hvis jeg trengte hjelp til å få arbeidspraksis. For meg har det vært positivt å studere. Jeg får brukt hodet og vært endel av samfunnet. Selv om jeg innså at å ta alle eksamenene på ett år ble for mye og derfor skal ta to av eksamene neste skoleår, så er det et framskritt. Sakte men sikkert ser det ut til at jeg kan greie å jobbe litt etterhvert. Ring nav for å snakke dem om planene dine. De vil ikke ta fra deg trygden din, du skal ha hatt en stabil jobb over flere år før du evt mister den. Anonymkode: 26ff7...2e6 Jeg blir så frustrert hver gang folk er så redd NAV og må "spørre" om noe du egentlig har lov til. Det blir som å spørre: Kan dere på NAV bekrefte at 1 + 1 = 2? Lånekassen er staten og Lånekassen sier at man kan studere så mye man vil og få BÅDE uføretrygd og lån / stipend. Altså, det er "koselig" det du sier, men poenget mitt er at man trenger IKKE spørre NAV om en skit når det gjelder dette spørsmålet. Veldig rart å spørre NAV om noe man selv har lov til. Lånekassen er STATEN. Lånekassen sier at uføre kan studere med ufør + stipend / lån. Hører jeg deg si? LÅNEKASSEN POWER FOREVER ? https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Det blir som å spørre: kan jeg vær så snill tjene 0,4 G i året uten å få avkortet noe? Øøøøøøhhh, f#ck, yes, you can. Det er ingenting å spørre om. Ønsker man å tjene ca 40.000 kr i året, så gjør man det for f#en og viser midtfingeren til NAV. Det er dette som er fribeløpet. Ikke noe å diskutere. Igjen, mitt poeng. TS trenger ikke "ringe" noen som helst. Anonymkode: 39c32...234 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så frustrert hver gang folk er så redd NAV og må "spørre" om noe du egentlig har lov til. Det blir som å spørre: Kan dere på NAV bekrefte at 1 + 1 = 2? Lånekassen er staten og Lånekassen sier at man kan studere så mye man vil og få BÅDE uføretrygd og lån / stipend. Altså, det er "koselig" det du sier, men poenget mitt er at man trenger IKKE spørre NAV om en skit når det gjelder dette spørsmålet. Veldig rart å spørre NAV om noe man selv har lov til. Lånekassen er STATEN. Lånekassen sier at uføre kan studere med ufør + stipend / lån. Hører jeg deg si? LÅNEKASSEN POWER FOREVER ? https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Det blir som å spørre: kan jeg vær så snill tjene 0,4 G i året uten å få avkortet noe? Øøøøøøhhh, f#ck, yes, you can. Det er ingenting å spørre om. Ønsker man å tjene ca 40.000 kr i året, så gjør man det for f#en og viser midtfingeren til NAV. Det er dette som er fribeløpet. Ikke noe å diskutere. Igjen, mitt poeng. TS trenger ikke "ringe" noen som helst. Anonymkode: 39c32...234 Det jeg skrev med å snakke med nav om planene handler ikke om å be om lov. Det handler om å ha en god dialog med noen som kan hjelpe deg ut i arbeid etterhvert, for det akkurat det Ts skriver i sitt innlegg og det er det som også er mitt mål. Selv har jeg valgt å studere uten å ta opp lån hos Lånekassen. For hvorfor skal jeg sette meg i gjeld når jeg greier med utmerket med trygden jeg allerede har. Nav gir faen i hva man tjener så lenge man oppgir korrekt beløp til dem. De begynner ikke å bry seg om hvor mye du jobber før du har greid å jobbe 50% eller mer over flere år. Mitt tips til Ts blir fortsatt å snakke med Nav, de kan være behjelpelig når du skal prøve deg ut i arbeid. Mitt andre tips vil være å ikke ta opp lån i Lånekassen hvis du ikke må. Anonymkode: 26ff7...2e6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #12 Skrevet 10. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg skrev med å snakke med nav om planene handler ikke om å be om lov. Det handler om å ha en god dialog med noen som kan hjelpe deg ut i arbeid etterhvert, for det akkurat det Ts skriver i sitt innlegg og det er det som også er mitt mål. Selv har jeg valgt å studere uten å ta opp lån hos Lånekassen. For hvorfor skal jeg sette meg i gjeld når jeg greier med utmerket med trygden jeg allerede har. Nav gir faen i hva man tjener så lenge man oppgir korrekt beløp til dem. De begynner ikke å bry seg om hvor mye du jobber før du har greid å jobbe 50% eller mer over flere år. Mitt tips til Ts blir fortsatt å snakke med Nav, de kan være behjelpelig når du skal prøve deg ut i arbeid. Mitt andre tips vil være å ikke ta opp lån i Lånekassen hvis du ikke må. Anonymkode: 26ff7...2e6 Altså, bare for å gjøre det klart - jeg har ikke bestridet noe av innlegget ditt jeg svarte på. Det er helt riktig at man kan studere som man vil og at det må en del år til med jobb i godt over 50% stilling før man eventuelt taper ufør, og da må de årene være sammenhengende. Blir det opphold i bare 1 år uten jobb, så nullstilles "tellinga" igjen. Så det skal ekstremt mye til for å miste uføregraden sin. Men det jeg reagerte på er altså at folk skjelver bare de hører ordet "NAV" og de har fått for seg at de må "si alt om sine planer til NAV", når man har overhodet ingen plikt til det. Det er helt greit at du mener at det er bra å ha "en god dialog med NAV" som kan hjelpe en ut i arbeid, men min erfaring med NAV er ikke positiv og jeg kjenner flere som endelig kan puste lettet ut at de er kvitt NAV sitt regime. Vi snakker tross alt om en institusjon (NAV) som har sendt uskyldige folk i fengsel, så man trenger overhodet ikke legge frem "planer" for NAV, når det er ingenting som tilsier at man bør gjøre det. Sist jeg sjekket derimot, har ikke Lånekassen sendt uskyldige folk i fengsel. Men det har NAV gjort. Så ja, du kan si det slik, jeg har ekstremt positiv erfaring med Lånekassen, but not so much med NAV. Veldig bra at du greier deg med beløpet du har, men uføretrygdbeløpet varierer sterkt. Alt fra kun 247.000 kr brutto for enslige, til 400.000 kr brutto for de som får maks sats. Så dette er en massiv forskjell, og derfor er Lånekassen behjelpelig med stipend i tillegg til å motta uføretrygd. Så hvis uføretrygden er under 283.000 kr brutto og man låner av Lånekassen et beløp over et semester (5 - 6 måneder per år), så kan man få stipend i tillegg. Eller så kan man låne for hele året, men da blir det bare lån og ikke noe stipend. Hvor mye man eventuelt skylder i lån er avhengig om man har brukt lånet eller spart lånet, siden lånet er rentefritt. Så hvis man har 350.000 - 400.000 brutto i uføretrygd, og avbetalt leilighet, så er det klart at man ikke "trenger" lånet, men mitt poeng er at man har rett til å få både lån og stipend om man er innenfor de inntektsgrensene når det gjelder stipend, og man trenger ikke spørre NAV om noe som helst. Lån og stipend vil selvsagt være mest aktuelt for single uføre på minimumsats (247.000 kr brutto), som ellers stort sett eier ingenting og må betale full leie på leiemarkedet. Da kommer stipendet fra Lånekassen godt med. Som du sikkert vet, så har dagens regjering stjelt bostøtten til uføre etter å ha oppjustert bruttobeløpet, så man kan få noe igjen av det tapet ved å studere og dermed via stipendet i Lånekassen. Det er nettopp dette denne reformen (ikke bare uføre) bidrar til, nemlig at man skal kunne kombinere ulike stønader fra flere parter. Det samme gjelder kombinasjon av AAP og Lånekassen. Man kan kombinere disse to også - det er mye folk ikke vet. AAP hos Lånekassen går under samme gruppe som uføre. https://www.ung.no/oss/stipend/179571.html https://www.ung.no/oss/stipend/347961.html Så iallfall, når det gjelder uføre, har man ikke noe som helst behov for å legge planer for NAV noe sted. Det er helt OK at du har "dine tips", så jeg håper ikke at du misforstår, men det er bra at du nå har redegjort for at det kun er "dine tips", mens jeg har redegjort for at TS har overhodet ingen plikt til å informere NAV om sine planer. Som du ser så er TS redd uten at TS trenger å være redd for noe som helst, og det er derfor jeg ville redegjøre for TS at TS har sine muligheter og at TS trenger ikke være redd for å miste noe som helst hvis eller når TS begynner å ta noen emner. Anonymkode: 39c32...234 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #13 Skrevet 10. januar 2020 Tusen takk for veldig fine og relevante svar! Hilsen TS Anonymkode: d7b24...45d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå