Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre??

blir seksuelt trakassert av både sjefen min og en kunde. 

Sjefen min driver å snakke om privatlivet sitt og om sine 5 kjærester og han skryter over hvor mye penger han har og sa hvis jeg var dama hans så skulle han kjøpt meg en bil... Men det sluttet ikke der, han har invitert meg til å reise med han hvor som helst jeg vil og han skulle betale for alt.. Så har han også mast på at jeg skulle feire nyttårsaften med han og sa han skulle ha en privatfest. Igår inviterte han meg til å bli med han på spa med alt betalt..

Nå med kunden.. han er fast kunde og kommer hver dag og han gjør meg veldig ukomfortabel.. jeg jobber på cafe og da jeg første starta der så sa han at han ønsket kaffe mer kvinnemelk, hver dag sa han det.. så begynte han å si han ville ha melk fra meg og pekte på brystet mitt, han sa det hver eneste gang.. nå begynte han å stoppe her når det ikke er andre kunder som venter og driver bare å se på meg og snakker om hvor pen jeg er. En dag sa han at han ville bare ha en natt med meg og hadde gjort alt for et kyss fra meg.. og her om dagen gjorde han det og stirra på meg og snakke om utseendet mitt så sa han bare «jeg bil bare spoile deg og gjøre alt du vil»

jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal snakke med?? Fordi jeg kan ikke stole på sjefen min og jeg får ikke lyst til å komme på jobb. Søker ny jobb men ikke fått noe enda 

Anonymkode: 482c8...0d5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt ifra og bedt dem slutte?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner det er vanskelig når sjefen også trakasser deg. Om cafeen er en kjede eller i ett kjøpesenter så kan du ta det opp til øverste hold. Men jeg ville først gitt beskjed om at de kommentarene gjør deg utilpass, kanskje slutter de. 

Men ville også begynt å notere ned alle tilfellene de har gått over streken, så om sjefen er en skikkelig jævel å prøver å gi deg sparken når du sier i fra. Så har du tilfeller som du kan slå i bordet med om du må saken videre for ulovlig oppsigelse.

• Liker 9
Skrevet

Si ifra til sjefen over sjefen din

• Liker 10
Skrevet

Si fra helt nøytralt at det ikke er greit. Feks: «jeg synes det er ubehagelig når du sier sånne ting, jeg vil du skal slutte.» 

Dersom ikke sjefen slutter med det så bør du ta det opp til høyere hold. Dersom kunden ikke slutter kan du enten få ham bortvist fra kafeen eller anmelde. 

Anonymkode: 7ad41...2af

• Liker 11
Skrevet

Og så kan du også ta lydopptak av samtalene du er med i. 

Anonymkode: a6da8...d88

• Liker 13
Skrevet

Ta med lydopptaker, sett den på når du snakker med dem. Sørg for å delta i samtalen selv, så er det lovlig. Og så kan du kanskje kontakte ledelsen av cafekjeden? Er de profesjonelle er de nok interessert i å vite om en franchisetaker som kan påføre kjeden dårlig omdømme. 

Anonymkode: 3dcff...053

• Liker 7
Skrevet

Hvilken land er de fra?

Det letteste er selvsagt bare å slutte. Men da blir neste unge jente utsatt for det samme. Disse folka må stoppes.

Ta kontakt med jussbuss eller andre organisasjoner og be om hjelp til å dokumentere det du utsettes for. Så saksøker du dem.

Kanskje du også kan skrive et innlegg på tripadvisor, slik at alle som googler kaffeen får lese om din opplevelse av denne kafeen, inkludert unge jenter som vurderer å søke jobb der.

Anonymkode: 923fa...3fc

• Liker 5
Skrevet

Her syns jeg du skal ta ansvar å si i fra til personene det gjelder! Herregud ass blir så oppgitt over sånne som deg. 

Anonymkode: 9eb5d...890

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre??

Sjefen min driver å snakke om privatlivet sitt og om sine 5 kjærester og han skryter over hvor mye penger han har og sa hvis jeg var dama hans så skulle han kjøpt meg en bil... Men det sluttet ikke der, han har invitert meg til å reise med han hvor som helst jeg vil og han skulle betale for alt.. Så har han også mast på at jeg skulle feire nyttårsaften med han og sa han skulle ha en privatfest. Igår inviterte han meg til å bli med han på spa med alt betalt..

Nå med kunden.. han er fast kunde og kommer hver dag og han gjør meg veldig ukomfortabel.. jeg jobber på cafe og da jeg første starta der så sa han at han ønsket kaffe mer kvinnemelk, hver dag sa han det.. så begynte han å si han ville ha melk fra meg og pekte på brystet mitt, han sa det hver eneste gang.. nå begynte han å stoppe her når det ikke er andre kunder som venter og driver bare å se på meg og snakker om hvor pen jeg er. En dag sa han at han ville bare ha en natt med meg og hadde gjort alt for et kyss fra meg.. og her om dagen gjorde han det og stirra på meg og snakke om utseendet mitt så sa han bare «jeg bil bare spoile deg og gjøre alt du vil»

jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal snakke med?? Fordi jeg kan ikke stole på sjefen min og jeg får ikke lyst til å komme på jobb. Søker ny jobb men ikke fått noe enda 

Prøv å stoppe det mest mulig selv. Du kan ha opptak så lenge du selv er med i samtalen. Hjelper ikke det så går du til tillitsvalgte. Så er det fagforeningen. Så kan du be om hjelp av sjefen over sjefen din igjen. Er det ingen som hjelper deg så kan du søke andre jobber.

Jeg opplevde dette over tid fra flere hold. Sa ifra til tillitsvalgte, som gjorde narr av hendelsen. Han fortalte det på morsom måte til sjefen min som gjorde narr av det og ba meg tåle mer. Så gikk jeg over hodene deres og da ble det mer utestenging på arbeidsplassen. Så ble jeg sykemeldt over tid. Sjefen min forsøkte å få meg til å si opp flere ganger mens jeg gikk sykemeldt. Da kontakt et jeg fagforeningen. Hadde hele veien full støtte av legen min. Etter 5 mnd så byttet jeg jobb, nektet plent å møte opp der mer og har ikke sett meg tilbake. 

Anonymkode: 24666...2b5

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her syns jeg du skal ta ansvar å si i fra til personene det gjelder! Herregud ass blir så oppgitt over sånne som deg. 

Du blir oppgitt over sånne som meg??? Du bare dømmer du, uten å vite om jeg har eller ikke har sagt ifra! Selvfølgelig har jeg sagt ifra at dette gjør meg ukomfortabel, tror du jeg liker å bli utsatt for det??

Wow

• Liker 17
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta med lydopptaker, sett den på når du snakker med dem. Sørg for å delta i samtalen selv, så er det lovlig. Og så kan du kanskje kontakte ledelsen av cafekjeden? Er de profesjonelle er de nok interessert i å vite om en franchisetaker som kan påføre kjeden dårlig omdømme. 

Anonymkode: 3dcff...053

De du snakker med skal være klar over opptaket dersom dette skal være lovlig. 

Anonymkode: 23c30...02f

Skrevet

Jeg er egentlig veldig for høy arbeidsmoral, men her vill jeg neste tenkt på å sykemelde meg. Kan man si til legen f.eks hva dette dreier seg om å si at man ikke order dette mer psykisk? Hadde vert morsomt om sjefen hadde fått den sykemeldingen "syk pga. seksuell trakassering på arbeidsplassen" 

Anonymkode: 23c30...02f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men her vill jeg neste tenkt på å sykemelde meg

Så mange nordmenn er så ute å sykle i tordentåke. Ja, la oss alle gi opp! 

Skrevet

Fy faen hør på dere tåkehuer! Sykemelde seg? Lydopptaker? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv jobbet på cafe i mine yngre dager og jeg vil nå i ettertid si at vi alle som en som jobbet der ble sexuelt trakassert av kunder. Vi var under 20 alle sammen og i et serviceyrke, alle følte de kunne si hva de ville til oss. Endeløse brød og boller vitser🙄 jeg var i alle fall for ung og uerfaren til å si noe tilbake, og det visse de å utnytte. 

Det at sjefen din utbytter deg er jo helt hårreisende! Du er tøff om du tør å ta det opp med han, men helt ærlig vet jeg ikke om jeg som 17 åring hadde greid det. Gå til han/hun som er sjef over han igjen. 

Anonymkode: 6f92e...d2c

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet på cafe i mine yngre dager og jeg vil nå i ettertid si at vi alle som en som jobbet der ble sexuelt trakassert av kunder. Vi var under 20 alle sammen og i et serviceyrke, alle følte de kunne si hva de ville til oss. Endeløse brød og boller vitser🙄 jeg var i alle fall for ung og uerfaren til å si noe tilbake, og det visse de å utnytte. 

Det at sjefen din utbytter deg er jo helt hårreisende! Du er tøff om du tør å ta det opp med han, men helt ærlig vet jeg ikke om jeg som 17 åring hadde greid det. Gå til han/hun som er sjef over han igjen. 

Wtf... Så utrolig kjipt... Hva slags menn var dette? (JA, jeg antar at ikke mange kvinner kommer med sånne kommentarer..)

Er så trist at når man er naiv og gleder seg til å begynne i ny jobb, så blir en utsatt for slibrige kommentarer... 😕

Anonymkode: dcfa3...d87

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wtf... Så utrolig kjipt... Hva slags menn var dette? (JA, jeg antar at ikke mange kvinner kommer med sånne kommentarer..)

Er så trist at når man er naiv og gleder seg til å begynne i ny jobb, så blir en utsatt for slibrige kommentarer... 😕

Anonymkode: dcfa3...d87

Det var alle mulig slags folk( menn). Jeg tror ikke det var det at vi jobbet på cafe som gjorde det, det var det at vi var i alderen 17-19 alle som jobbet der. Man kan jobbe på cafe før man kan jobbe i standard butikkjobb ( under 18) så det tiltrakk jo unge arbeidssøkere. Dette var den første jobben til de fleste av oss, og vi visste jo ikke bedre. Vi fikk beskjed om å være smilende og serviceinnstilte til alle. 

I dag ( jeg er 34) hadde jeg aldri godtatt en slik behandling. 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre??

Dette er da ikke trakassering av sjefen å si at han vil kjøpe ting til deg. "Ellers takk", heter det da. Kunden har null antenner og skikkelig dårlig humor. Si " jeg liker ikke tilnærmelser dine, så det er best om du kutter ut denslags prat." Eller " jeg setter pris på om du kan oppføre deg mer sivilisert."

Evnt " ikke alle penger i hele verden kunne fått meg til å gå til sengs med deg."

Sånne tilnærmelser er det endel av desverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...