Gå til innhold

Det er så egoistisk å få barn sent!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre var 34 og 36 når de fikk meg. 

Jeg ønsket meg alltid barn relativt tidlig, men jeg manglet noe vesentlig (mann) veldig lenge, og da vi skulle starte å få barn så gikk det søren ikke (var nok stressa) på flere år 😓 Etter flere år, tårer, sprøyter, kurer, penger-ja dere skjønner vel, så gikk det. 

Poenget er, at nå så sitter jeg her med barn i den verste oppfølgingsalderen, og med en mor som er for gammel til å bidra. Far døde dessverre i fjor, men han var og syk. 
Så nå må jeg jobbe fullt, ha masse oppfølging av barn som trenger meg, OG jeg har en mor jeg er så glad i og som jeg ønsker å hjelpe mye ❤️ Hun trenger mye hjelp nå, er mye alene og ensom, og jeg dør av samvittighet for alle snart. For moren min, barna mine, for min stakkar mann som bare må være med.. For mine venninner som jeg aldri ser, for at jeg skulle trent. Eller at jeg kunne slappet av!! 

Jeg ville såklart ALDRI hatt noen andre foreldre, men de skulle da gjøre så pokker mye først, så nå føler jeg nesten at jeg betaler prisen for det...

Er det flere med lignende erfaring som meg? 

Og ja, jeg vet at mange eldre er spreke, men når man er i 80 årene så er det naturlig nok begrenset, sånn er det bare. 

Anonymkode: 89ed7...5d7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

🍿

Anonymkode: 5ad2e...5ea

• Liker 23
Skrevet

Herregud, jeg syns du nesten høres litt egoistisk ut selv som forventer at foreldrene dine skal bidra med DINE barn? De har da hatt nok med deg hele livet ditt, la dem få være gamle i fred.

Ja, det er synd at du ikke har tid til moren din og alle de som trenger deg, får du nok hjelp av mannen din? 

For å være ærlig så er det å få barn i utgangspunktet egoistisk, så om man får dem sent eller tidlig spiller ingen rolle. Jeg unner foreldrene mine å ha levd livet før de fikk meg, selv om de ikke var så gamle. Det gjorde dem til foreldre som var tilstede, ikke stressa og klare for å vie livet sitt til noen andre. Man skal ikke ha barn før man er klar for det.

Anonymkode: a3ec4...7a8

• Liker 32
Skrevet

Det er ikke egoistisk å få barn verken sent eller tidlig. Det er helt nødvendig for at samfunnet skal kunne fungere.

Anonymkode: 5a032...708

• Liker 9
Skrevet

Det er veldig mange som forventer at besteforeldre skal passe ungene hele tiden ! Ser det rundt meg hele tiden ! Det er egoistisk det , å lempe ungene over på andre ! Er 36 selv og ei mor på 70 . Får jeg barn skal hun slippe å være barnevakt ! 

Anonymkode: d09ab...cfc

• Liker 13
Skrevet

Jeg regner med at du prøver å provosere, men forsøket var ikke særlig bra.

(Dersom du mot all formodning mener det du sier, høres du da ut til å være temmelig egoistisk selv.)

Anonymkode: e19a2...5f7

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke egoistisk å få barn verken sent eller tidlig. Det er helt nødvendig for at samfunnet skal kunne fungere.

Selvsagt er det egoistisk å få barn, 

Anonymkode: ee602...f25

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det?? Det er direkte skadelig for miljøet blant annet! Pluss at nå som så mange jobber blir automatisert, så blir det flere om jobbene, dermed flere som må på nav og det kommer til å koste samfunnet enormt i tiden fremover. Bare fordi det passer Norge bra akkurat nå, betyr det ikke at det er det beste generelt. 

Anonymkode: a3ec4...7a8

• Liker 7
Skrevet

Det er egositisk å få barn sent. Det er egoistisk å få barn tidlig. Det er egostisk å holde sammen med en mann fordi du ønsker barn. Det er egostisk å bli alenemor. Det er egoistisk å få barn med en annen kvinne.

Det er egostisk å få barn.

Og det er egoistisk å ikke få barn.

Dømmes skal man uansett.

• Liker 39
Skrevet

Kaster du litt stein i glasshus her, ts?

Hvor gammel blir du selv når/hvis du blir bestemor?

Anonymkode: 4db25...66e

• Liker 25
Gjest UglerIMosen
Skrevet (endret)

Vel, moren min var nå 34 når jeg ble født, og 36 da min siste bror kom. Hun er en meget sporty, fulltidsarbeidende bestemor på 60. Hun og pappa passer barnebarna støtt og stadig, fordi de selv ber om å få passe. 
Ingen kan bare forvente barnepass. Vi føler oss veldig heldige som har besteforeldre på begge sider som selv «maser» om å få ha barna på besøk. 
Selv fikk jeg barna mine i starten av tyveårene, men det betyr jo ikke at jeg nødvendigvis kan bidra i nærheten av hva min mor gjør. Ingen garanti for at jeg blir ei sprek bestemor. Ingen garanti for at jeg blir bestemor i det hele tatt. 

Sånn ble ditt liv. Synd du bare fokuserer på det negative. Trenger du avlastning kan du bestille tjenester gjennom barnevakten.no eller spørre annen familie/venner. 

Endret av UglerIMosen
Skrevet

Er du enebarn? Hvis ikke hvor er søsknene dine i livet?

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med overskriften din? Du er midt i klemma med omsorgsoppgaver for både barn og foreldre og har svart samvittighet, det skjønner jeg og jeg er der selv, men hvem er det som er egoistiske? Deg selv? 

Anonymkode: 9d399...313

• Liker 7
Skrevet

Jeg ble ikke engang støtt. Hilsen gammel mamma.

Anonymkode: f300b...47b

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Ylva Virvla skrev:

Det er egositisk å få barn sent. Det er egoistisk å få barn tidlig. Det er egostisk å holde sammen med en mann fordi du ønsker barn. Det er egostisk å bli alenemor. Det er egoistisk å få barn med en annen kvinne.

Det er egostisk å få barn.

Og det er egoistisk å ikke få barn.

Dømmes skal man uansett.

Wow filosofen.... Men sorry, hun disha det ut, da må hun tåle å få noe tilbake ass

• Liker 2
Skrevet

Så du er 46 år hvis jeg regner riktig? 

Jeg er 33 år. Far døde når han var noen å 60 år. Moren min er 64. Jeg har heletiden hjulpet dem med husarbeid, handling, gå tur med hunden osv. Selv når jeg var alene med et lite barn og i studier og jobb. Aldri fått noe hjelp tilbake og de har ikke engasjert seg i barnet mitt eller vært besteforeldre. Jeg har kuttet kontakt med mor da hun er psykisk syk og ødelegger for de rundt seg. Jeg venter nå et barn til og det barnet vil aldri få besteforeldre da mannen min er i samme situasjon som meg. 

Det er ikke alltid avhengig av alder, men helse, interesse osv. Man har rett og slett ingen garantier i livet hverken som ung eller eldre foreldre. 

Anonymkode: ee36b...ead

• Liker 8
Skrevet

Når man velger få barn kan man ikke forvente at andre skal stille opp, dette med en besteforeldregenerasjon som alltid er tilgjengelig var en greie på 70 tallet men etter dette har de fleste i den generasjonen egne jobber og egne interesser. Når jeg leser om unge som har forventning om barnepass osv blir jeg bare lei meg for ungene som regel fordi de sjelden er snakk om pass for annet enn egoistiske grunner stort sett. Jeg kan i min oppvekst ikke huske at mine besteforeldre eller oldeforeldre for den saks skyld passet oss for at foreldrene mine skulle "ha fri" for eksempel - de stilte opp når det var sykdom for eksempel, og vi kunne gå inn og ut hjemme hos dem stort sett som det passet. Jeg fulgte med i fjøsen som et lite klistermerke fordi jeg elsket det og både besteforeldre og onkler tok seg tid til meg - men jeg var aldri på overnatting. Skulle det være behov for pass om natten kom de hjem til oss og da som regel fordi mamma var på sykehus eller noe annet alvorlig liksom.. 

Nå er jeg selv gammel nok til å være bestemor, jeg har full jobb, vi har firma, jeg er aktiv på mange områder og jeg har ikke mulighet til å ta fri for å passe barnebarn for at mine unger "trenger fri" uten at det planlegges i god tid.

Jeg har foreldre som nermer seg 80 selv og trenger mer hjelp, og jeg ser at utfordringen om man har små barn da er større enn for min del som har voksne og tilnermet voksne barn som klarer seg selv - men når det er sagt, du må prioritere din hverdag slik at du klarer ha et godt liv uten skyldfølelse. 

Det å ha tid til å slappe av er kanskje ikke det samme som å sitte på sofaen og se tv i en time - det kan være å sette på favorittmusikken mellom skole/barnehage og jobb om morgen eller ettermiddag, på vei til trening en gang i uken eller earpods idet du får deg en halvtime i skogen.. Å være lykkelig i eget liv er ens eget ansvar. Ja det er vanskelig når alle trenger en bit av deg, I get it - men det hjelper ingen at du faller inn i en slags selvmedlidenhet knyttet til det desverre..

• Liker 6
Skrevet

Hvis du ville ha barn tidlig men det ikke gikk pga diverse ting er du sikkert i så fall omtrent like egoistisk som dine foreldre. Føler du deg egoistisk og tenkte du på at du må være i stand til å være en ressursperson for dine barn når de får barn?

Anonymkode: 276d5...819

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...