Gå til innhold

Lære barn å lese - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 3 år gammelt. Det kunne hele alfabetet før det fylte 2 år og har veldig lyst til å lære å lese. Vi øver litt på enkle ord hver dag, og på ordlydene. Men har dere noen konkrete tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe det å knekke koden? 
For eksempel hvordan vi kan øve, oppgaver eller noe annet? Er litt tom for ideer, og litt usikker på hvordan jeg skal hjelpe barnet uten å drepe interessen.

Anonymkode: 8b03a...a41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poio-appen.

Anonymkode: 80aa3...4e3

• Liker 6
Skrevet

Vi skrev små ord som sau, katt, elg, mus, hei, sol etc med majones etc på brødskivene hennes da hun var 3. Det var veldig stas å lese.

Finne bøker med passe enkelt innhold de kan lese. Leseløve-bøkene funket ikke her, for lange ord og for banalt innhold. Min leste først store bokstaver, vet det ikke er anbefalt lenger, men hun leste tegneserier, og der er det stort sett store bokstaver.

Og vi lagde «leker» med å finne ord som begynner på den og den bokstaven, eller inneholder den og den, eller slutter på etc. Tegn noe som begynner på S. Finn et dyr som begynner på K. 

Masse rim og regler.

Lykke til, det er kjempemoro når de knekker lesekoden! 

Anonymkode: 8d62a...5ba

Skrevet

Et lite innspill fra meg, som var et såkalt "begavet barn". Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 4, og da jeg begynte på skolen som 7-åring leste jeg allerede bøker som Pippi og Heksene. 

Jeg begynte å kjede meg omtrent før jeg begynte, det var jo dritkjipt å sitte og pugge ABC med de andre barna.. 

Nå har vi en førsteklassinger, som også lærte seg alle bokstavene før han var 2, og vi har faktisk jobbet for å hindre han i å lære seg å lese før skolestart. Fordi jeg ikke ønsket at han skulle få det sånn som meg. 

Vi har fokusert på andre læringsområder, som selvstendighet (han kan lage mat og støvsuge og vaske og sette inn og ut av oppvaskmaskin osv), sosialt (veldig mange venner, empatisk, godt likt av alle), musikk, friluftsliv, språk (han snakker nesten flytende engelsk), han hjelper pappaen med husbygging og bilfiksing osv. 

Vi har lest mye bøker også, men styrt oppmerksomheten vekk når fokuset har gått i retning lesing. Og det er jeg glad for, han er allerede på tredjeklassenivå i alle fag nå, etter 5 mnd på skolen. Vi har valgt en liten privatskole som er veldig god på å styrke de sterke elevene, og de tilpasser mye, men jeg er glad for at han ikke kjeder vettet av seg i timene slik som jeg. Enda hvertfall. 

Jeg klarte bare såvidt å fullføre VGS, fordi jeg var så skolelei.. 

Lek og kos og lær barnet praktiske ferdigheter, det er ikke en fordel å kunne lese når man er 3-4, med mindre dere planlegger å hjemmeundervise. 

Anonymkode: 2ab1e...f52

• Liker 24
Gjest Trappetroll
Skrevet (endret)

.

Endret av Trappetroll
Feil
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det lærer de jo på skolen...

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skrev små ord som sau, katt, elg, mus, hei, sol etc med majones etc på brødskivene hennes da hun var 3. Det var veldig stas å lese.

Finne bøker med passe enkelt innhold de kan lese. Leseløve-bøkene funket ikke her, for lange ord og for banalt innhold. Min leste først store bokstaver, vet det ikke er anbefalt lenger, men hun leste tegneserier, og der er det stort sett store bokstaver.

Og vi lagde «leker» med å finne ord som begynner på den og den bokstaven, eller inneholder den og den, eller slutter på etc. Tegn noe som begynner på S. Finn et dyr som begynner på K. 

Masse rim og regler.

Lykke til, det er kjempemoro når de knekker lesekoden! 

Tusen takk for tips! Majonesen brukes aktivt 😂 Skal prøve ut lekene, ser for meg at det kommer til å fenge ☺️

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poio-appen.

Anonymkode: 80aa3...4e3

Har du god erfaring med denne? Har lastet den ned nå ☺️

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lite innspill fra meg, som var et såkalt "begavet barn". Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 4, og da jeg begynte på skolen som 7-åring leste jeg allerede bøker som Pippi og Heksene. 

Jeg begynte å kjede meg omtrent før jeg begynte, det var jo dritkjipt å sitte og pugge ABC med de andre barna.. 

Nå har vi en førsteklassinger, som også lærte seg alle bokstavene før han var 2, og vi har faktisk jobbet for å hindre han i å lære seg å lese før skolestart. Fordi jeg ikke ønsket at han skulle få det sånn som meg. 

Vi har fokusert på andre læringsområder, som selvstendighet (han kan lage mat og støvsuge og vaske og sette inn og ut av oppvaskmaskin osv), sosialt (veldig mange venner, empatisk, godt likt av alle), musikk, friluftsliv, språk (han snakker nesten flytende engelsk), han hjelper pappaen med husbygging og bilfiksing osv. 

Vi har lest mye bøker også, men styrt oppmerksomheten vekk når fokuset har gått i retning lesing. Og det er jeg glad for, han er allerede på tredjeklassenivå i alle fag nå, etter 5 mnd på skolen. Vi har valgt en liten privatskole som er veldig god på å styrke de sterke elevene, og de tilpasser mye, men jeg er glad for at han ikke kjeder vettet av seg i timene slik som jeg. Enda hvertfall. 

Lek og kos og lær barnet praktiske ferdigheter, det er ikke en fordel å kunne lese når man er 3-4, med mindre dere planlegger å hjemmeundervise. 

Jeg skjønner hva du mener, jeg lærte meg også å lese da jeg var 3 år, og kjedet vettet av meg på skole og lærte aldri studieteknikk fordi det aldri var noen utfordringer. 

Men om barnet faktisk er begavet vil det jo lære å lese sikkert første uka på en vanlig skole uansett, og så kjede vettet av seg resten av de neste to årene, mens medelevene staver seg gjennom «LIV SER SOL». Som du sier, på 5 måneder er sønnen din på tredjeklasse-nivå - hvilken forskjell ville det gjøre om han kunne lese før egentlig? 

Jeg hadde enormt stor glede av å kunne lese de 2,5 årene før jeg begynte på skolen! 

Min har kunnet lese lenge, hun går nå i første klasse på en Steinerskole og kjeder seg absolutt ikke.

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. ☺️
Jeg lærte selv å lese når jeg var 4 år, og av forskjellige grunner er jeg veldig glad for det. Skolen tilrettela for meg, og jeg fikk mer krevende oppgaver enn de andre. I tillegg var jeg kreativ og undersøkte ting på eget initiativ, jeg leste mye om forskjellige temaer og tilegnet meg kunnskap. Så jeg har en positiv opplevelse av å kunne lese tidlig. Selvsagt var mange ting kjedelige, men det var jo en viss øving det også, i å lære å tilpasse seg andre.

Jeg tenker at selv om vi venter til skolen, så vil barnet ta det såpass fort, at det blir like kjedelig som hvis det hadde lært det noen år før.

Vi øver også på andre ferdigheter, noe jeg er helt enig i er viktig. Engelsk, husarbeid,  sosiale ferdigheter, være samfunnsorientert, kunne tilpasse seg og å være kreativ er noe av det vi jobber mye med. Men også det å ta til seg kunnskap og lære å bruke kunnskapen på en fornuftig måte. Samtidig er det et barn, og det skal det få være så lenge som det kan. 

1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Det lærer de jo på skolen...

Ja, men barnet ønsker selv å lære å lese nå. ☺️

• Liker 1
Skrevet

Barn som er interessert i bokstaver og ord lærer seg å lese selv. Ville absolutt ikke stresset med dette. 

Anonymkode: e7739...896

• Liker 4
Skrevet

Jeg lærte meg å lese da jeg var fire. Jeg kom hjem fra barnehagen og sa jeg ville lære å lese. Mamma brukte ludde-bøkene. Satte en runding rundt hvert ord, og så hele ordet, og så gikk vi gjennom bokstav for bokstav, ord for ord. Veldig fokus på lyden til ordet. Det gikk ganske fort etter det. 

Anonymkode: 21d0d...c3b

Skrevet

Og jeg endte for øvrig opp med 6 i norsk og engelsk skriftlig (og muntlig for øvrig). Jeg er advokat i dag. Skolen tilrettela for at jeg kunne mer enn de andre skolestarterne.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte meg å lese da jeg var fire. Jeg kom hjem fra barnehagen og sa jeg ville lære å lese. Mamma brukte ludde-bøkene. Satte en runding rundt hvert ord, og så hele ordet, og så gikk vi gjennom bokstav for bokstav, ord for ord. Veldig fokus på lyden til ordet. Det gikk ganske fort etter det. 

Tusen takk for innspill😁

Skrevet

Min er snart tre år og har null interesse. Men stort ordforråd:) 

Anonymkode: e6a3b...b0c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99 % av alle som snart er 3 år viser ikke tegn til å ville lære å lese... 

Anonymkode: 95012...241

• Liker 8
Skrevet

Hele alfabetet før fylte 2 år??? Min kan ikke forskjell på tall og bokstaver enda. Alt er bokstaver, enn så lenge. Hen er 2,5 år.

Anonymkode: dac1c...e8b

Skrevet
På 11.1.2020 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på barna. Heldigvis☺️
Er godt de er flinke på forskjellige ting, og har forskjellige interesser!

På 11.1.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Hele alfabetet før fylte 2 år??? Min kan ikke forskjell på tall og bokstaver enda. Alt er bokstaver, enn så lenge. Hen er 2,5 år.

Anonymkode: dac1c...e8b

Stemmer. Barnet har alltid likt bøker og bokstaver. Er tydeligvis noe det tar lett. Tall er derimot en helt annen sak😅 Men det kommer når det kommer ☺️

Skrevet

Et spørsmål om POIO-appen:

Kan noen være så snill og sjekke hvilke språk man kan velge? Jeg kan ikke finne ut av det. 

Anonymkode: 60ed8...bba

Skrevet

Jeg lærte å lese rett etter fylte fire, og har også erfart dårlig tilrettelegging fra skolen. Kjedet meg gjennom hele grunnskolen og videregående, og var ordentlig skolelei i flere år. Lærte heller aldri god studieteknikk, og måtte prøve og feile med flere studieretninger før jeg knakk koden for meg selv i voksen alder. Samtidig vil jeg si at foreldrene mine godt kunne ha hjulpet meg bedre hvis de hadde skjønt at jeg hadde evner over "normalen". Det er ikke bare skolen sin feil.

Hvis et barn ønsker å lese, så syns jeg det er dårlig gjort å ikke hjelpe dem med det. Jeg hadde en enorm glede av bøker gjennom barndommen, og fantastiske leseopplevelser før skolestart. Det å dykke ned i en annen verden er ren magi, særlig som barn. 

Anonymkode: 0884f...14d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...