ikkevoksen Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Etter noen måneder her på forumet så har jeg skjønt at psyken min egentlig ikke er sterk nok til å blande meg i diskusjoner her lengre. Det virker som at mange her tror at så lenge man prater om folkegrupper generelt, så er det ikke netthets eller trakassering. At så lenge man snakker om uføre generelt så går det ikke inn på noen? At vi uføre ikke har konto på KG og ser ikke det dere skriver. Eller? Det er jo det folk må tenke, ellers så er jo bare folk kyniske mobbere her. Jeg har aldri sett så mye stygt blitt sagt, der jeg har følt meg personlig truffet. Det går skikkelig inn på meg, det har alltid vært en usikkerhet, men enkelte brukere her inne har fått meg til å føle meg helt verdiløs. Det er faktisk noen som mener at vi som er alvorlig syke bare kan ta livet av oss, hvis vi ikke skal gjøre annet enn å "drive dank hjemme" og "snylte på samfunnet". Og det verste er vel at jeg tenker slik om meg selv til tider også. Det er helt jævlig. Etter så mye oppmerksomhet rundt selvmord, så skulle man tro at folk skjerpet seg. Vi må være snillere mot hverandre, også på nett. Hvorfor er det så vanskelig? Om dere oppriktig mener masse stygt om syke mennesker som tar imot trygd for å overleve, må dere virkelig ytre det offentlig her, hvor vi kan se det? Kan dere ikke bare opprette en egen nettside, chat, klubb eller noe hvor dere kan snakke så mye dritt dere vil om oss? Og med det har jeg også en oppfordring til moderatorene her, og det er at de kan bli bedre på å slette disse type trådene. For det fører mer vondt enn godt med seg. 37
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Hvis det faktisk er stygge ting som blir sagt er jeg enig med deg, men etter min mening er en del uføre veldig hårsåre og mye av de de omtaler som hets er egentlig ikke det. Det er for eksempel ikke hets mot uføre å si at det finnes mennesker i deres rekker som har svindlet seg til trygd eller som er late og arbeidssky. Det er heller ikke hets av uføre å si at det er for mange på trygd og at velferdsstaten vil bryte sammen hvis så mange i arbeidsfør alder skal gå hjemme, eller at uføre har lavere verdi samfunnsøkonomisk sett. Det har barn, eldre, kvinner, innvandrere og mange andre grupper også. Dette er ting samfunnet bør få et enda større fokus på fordi det kan gi store konsekvenser for oss alle og det bør diskuteres på kvinneguiden som andre steder. Ekte hets er derimot ikke greit mot NOEN grupper og det er jeg enig i at bør bli slutt på. Anonymkode: 063b8...eb5 18
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg ble ufør fordi en sykdom jeg er født med forverret seg noe veldig for noen år tilbake. En fysisk sykdom jeg har slitt med siden jeg var født. Jeg har faktisk aldri opplevd hets pga det. Tvert imot virker det som om folk er ganske forståelsesfulle. Av og til føler jeg nesten det litt motsatte av hva du beskriver TS. Jeg opplever at enkelte skriver "Vi uføre", som om vi var en homogen gruppe mennesker med akkurat de samme tankene og meningene. Jeg kan synes det er like rart at en ufør person som ikke kan jobbe, f.eks kan gå på byen hver helg, være aktiv i det ene og det andre, bare ikke arbeid. Jeg kan ikke det. Det må være rom for debatt, samtidig som man slår ned på hatefullt innhold. Sånn føler jeg det. Anonymkode: c6ab5...b29 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 Problemet er at det er sosialt akseptert å gå ut i fra at uføre er late og/eller svindlere som kan jobbe bare de VIL, og at de som er "syke på ordentlig" bare er i mindretall. Du får ikke uføretrygd uten å være syk og at både NAV og lege mener at dette er nødvendig. Det finnes helt sikkert noen som utnytter systemet, slik det finnes mennesker som utnytter alle systemer i dette samfunnet, men det er unntaket heller enn regelen. Anonymkode: 4107f...ea1 17
ikkevoksen Skrevet 10. januar 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg ble ufør fordi en sykdom jeg er født med forverret seg noe veldig for noen år tilbake. En fysisk sykdom jeg har slitt med siden jeg var født. Jeg har faktisk aldri opplevd hets pga det. Tvert imot virker det som om folk er ganske forståelsesfulle. Av og til føler jeg nesten det litt motsatte av hva du beskriver TS. Jeg opplever at enkelte skriver "Vi uføre", som om vi var en homogen gruppe mennesker med akkurat de samme tankene og meningene. Jeg kan synes det er like rart at en ufør person som ikke kan jobbe, f.eks kan gå på byen hver helg, være aktiv i det ene og det andre, bare ikke arbeid. Jeg kan ikke det. Det må være rom for debatt, samtidig som man slår ned på hatefullt innhold. Sånn føler jeg det. Anonymkode: c6ab5...b29 Det var ikke meningen å få det til å virke som at jeg snakker på vegne av alle uføre, jeg bare brukte samme betegnelse som de trådene jeg har sett, gjør. Hvor de skriver "alle uføre". Og hvis du ikke har sett alle de hatefulle ytringene jeg har, så har vi ikke lest de samme trådene. Jeg mener ikke de som genuint lurer på ting eller vil snakke om bedre helsevesen, tilrettelegging osv, det er jo noe helt annet som handler om politikk. Det jeg mener er unødvendig stygge kommentarer. Eksempel på kommentarer jeg har sett, som jeg mener er netthets er blant annet: - At vi driver dank hjemme og derfor uattraktive, som kjæreste blir vi bare en byrde for den andre. - At vi ikke fortjener å ha mer penger enn akkurat nok til å overleve, siden vi ikke har fortjent oss materielle goder eller ferie og vi burde være takknemlige som i det hele tatt har råd til å leie en hybel. - At det finnes ingen unnskyldning for å ikke jobbe, da det går an å jobbe hjemme på pc. Man kan også ta med pcen på toalettet mens man sitter på do i sterke smerter og blør fra rompa, om man har en tarmsykdom som fører til dette. - At staten burde ikke bruke så mye penger på kroniske syke, vi burde la "naturen gå sin gang" og la de syke dø siden de aldri kan betale for seg. - At uføre som får barn er egoistiske idioter, de burde ikke få lov til å få barn. Alle disse kommentarene har jeg sett fra entene en eller flere forskjellige brukere her inne, flere ganger i mange variasjoner, og nå skrev jeg det på en PEN måte. Igjen, nå snakker jeg ikke for alle uføre/syke, dette er utsagn som jeg har sett folk bruke her inne. 13
ikkevoksen Skrevet 10. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av og til føler jeg nesten det litt motsatte av hva du beskriver TS. Jeg opplever at enkelte skriver "Vi uføre", som om vi var en homogen gruppe mennesker med akkurat de samme tankene og meningene. Jeg kan synes det er like rart at en ufør person som ikke kan jobbe, f.eks kan gå på byen hver helg, være aktiv i det ene og det andre, bare ikke arbeid. Jeg kan ikke det. Anonymkode: c6ab5...b29 Jeg vil legge til at jeg kan heller ikke gjøre de tingene du sier og har også en fysisk sykdom som gjør at jeg såvidt får meg ut av huset eller toalettet/senga.... men må vi mistenkeliggjøre og diskutere andres helse? Det skjønner jeg ikke hva man får ut av. En venninne av meg driver med boksing tre ganger i uken og det er da folk ser henne. Vi vet ikke hva hun gjør resten av døgnet. At hun for eksempel var våken hele natten pga mareritt og flashbacks fra ptsd, har migreneanfall og ligger og spyr resten av dagen eller om hun sitter i dusjen og spyler seg med iskaldt vann fordi rompa er så sår at den ikke kan tørkes mer. Om hun drar på sykehuset etter boksingen for å ta cellegift. Man kjenner aldri hele døgnet til et annet menneske og da trenger man ikke å spekulere i hvordan de greier å drive med en sport eller være sosial en time. Seriøst. 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #7 Skrevet 10. januar 2020 Jeg føler at man blir nesten litt kneblet i disse diskusjonene, fordi man ikke kan diskutere at det er noen som misbruker systemet uten å få slengt i trynet at "mener du at jeg skal dø fordi jeg blør fra rompa og ikke kan jobbe??!". Nei, det er ingen som mener det. Selvfølgelig ikke. Jeg har forståelse for at det føles sårt for deg som er syk. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor de uføre ikke også vil være med å sette fokus på dette, siden det også vil gå utover dere selv hvis systemet misbrukes. Pengebingen er ikke uuttømmelig. Det vil bli tomt. Og det må man få lov til å diskutere på et diskusjonsforum, men uten å bli ufin, selvfølgelig. Anonymkode: 07197...731 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #8 Skrevet 10. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det faktisk er stygge ting som blir sagt er jeg enig med deg, men etter min mening er en del uføre veldig hårsåre og mye av de de omtaler som hets er egentlig ikke det. Det er for eksempel ikke hets mot uføre å si at det finnes mennesker i deres rekker som har svindlet seg til trygd eller som er late og arbeidssky. Det er heller ikke hets av uføre å si at det er for mange på trygd og at velferdsstaten vil bryte sammen hvis så mange i arbeidsfør alder skal gå hjemme, eller at uføre har lavere verdi samfunnsøkonomisk sett. Det har barn, eldre, kvinner, innvandrere og mange andre grupper også. Dette er ting samfunnet bør få et enda større fokus på fordi det kan gi store konsekvenser for oss alle og det bør diskuteres på kvinneguiden som andre steder. Ekte hets er derimot ikke greit mot NOEN grupper og det er jeg enig i at bør bli slutt på. Anonymkode: 063b8...eb5 Folk som mobber mener selv at de aldri mobber. Anonymkode: 93886...dc7 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #9 Skrevet 10. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk som mobber mener selv at de aldri mobber. Anonymkode: 93886...dc7 Og folk som mener de blir mobbet blir ikke nødvendigvis mobbet. Anonymkode: 9a98f...3f5 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #10 Skrevet 10. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som mobber mener selv at de aldri mobber. Anonymkode: 93886...dc7 Dette jeg nevner er verken mobbing eller hets. Å kalle det for det er en effektiv hersketeknikk og det er lett å gjennomskue. Man stempler de som ytrer seg kritisk som bøller som mangler empati. Anonymkode: 063b8...eb5 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at det er sosialt akseptert å gå ut i fra at uføre er late og/eller svindlere som kan jobbe bare de VIL, og at de som er "syke på ordentlig" bare er i mindretall. Du får ikke uføretrygd uten å være syk og at både NAV og lege mener at dette er nødvendig. Det finnes helt sikkert noen som utnytter systemet, slik det finnes mennesker som utnytter alle systemer i dette samfunnet, men det er unntaket heller enn regelen. Anonymkode: 4107f...ea1 Der fikk du i grunn fram essensen i debatten veldig enkelt og greit. Alle former for offentilge støtteordninger drar med seg en liten prosent snyltere uansett hva det er snakk om. Og det er forskjell på kritisk debatt og hets. Anonymkode: b1e93...da2 6
Chantielle Skrevet 10. januar 2020 #12 Skrevet 10. januar 2020 3 timer siden, ikkevoksen skrev: psyken min egentlig ikke er sterk nok til å blande meg i diskusjoner her lengre. 3 timer siden, ikkevoksen skrev: jeg har følt meg personlig truffet. Hei Hvis disse uføretrådene går innpå deg,så dropp å lese de, for de trådene går som regel over til slike debatter som du nevner. Forstår godt at du blir provosert av endel utsagn,men bedre å unngå de,i en periode iallefall, er mitt råd.Så mye annet hyggelig man kan delta i her 2
SoWhat? Skrevet 10. januar 2020 #13 Skrevet 10. januar 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg ble ufør fordi en sykdom jeg er født med forverret seg noe veldig for noen år tilbake. En fysisk sykdom jeg har slitt med siden jeg var født. Jeg har faktisk aldri opplevd hets pga det. Tvert imot virker det som om folk er ganske forståelsesfulle. Av og til føler jeg nesten det litt motsatte av hva du beskriver TS. Jeg opplever at enkelte skriver "Vi uføre", som om vi var en homogen gruppe mennesker med akkurat de samme tankene og meningene. Jeg kan synes det er like rart at en ufør person som ikke kan jobbe, f.eks kan gå på byen hver helg, være aktiv i det ene og det andre, bare ikke arbeid. Jeg kan ikke det. Det må være rom for debatt, samtidig som man slår ned på hatefullt innhold. Sånn føler jeg det. Anonymkode: c6ab5...b29 Du har antageligvis en sykdom som synes, eller som folk har lett for å forstå. Ts har absolutt rett. Jeg har flere ganger kritisert hets her inne, spesielt mot uføre. Det popper opp tråder, og det blir massivt. Det er hets mot kvinner fra Thailand også. Og alenemødre. Det er de gruppene det ofte går ut over her. Slutt å ignorer et problem selv om du opplever støtte selv i virkeligheten. Og slutt å fordøm ting du ikke forstår. Det er bedre å tilegne seg kunnskap. Om man har evner til det. Hetsen her rammer heller ikke meg personlig, men hets er aldri ok uansett. Det er et samfunnsansvar å engasjere seg mot det. Endret 10. januar 2020 av SoWhat? 10
Hr. Aktiv Skrevet 10. januar 2020 #14 Skrevet 10. januar 2020 Janteloven satt i praksis dette. Du skal ikke skille deg veldig fra mengden før du blir dømmt nord og ned. Det merkelige er at folk som er hardest til å dømme er også dem som sitter med minst bakgrunnsopplysninger. 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #15 Skrevet 10. januar 2020 Er i utgangspunktet en kritisk person, har nok stilt spørsmålstegn med enkelte som er langtids sykemeldte eller ufør pga. før eksempel en dårlig hofte som gjør at de ikke lengre klarer jobben sin som f.eks. sykepleier. Ikke fordi jeg tviler på at de har det vondt, men fordi jeg tenker på mulighet til tilrettelegging eller omskolering. Har også tenkt at andelen som er 100% ufør er for stor, og at det skal ganske mye til for at du ikke klarer å jobbe omså 20 % ? Men så er det da også slik engang - man vet ikke hele historien. Om naboen er ufør pga. kronisk vondt hofte - kanskje det bare er en del av historien? Kanskje han også har en reumatisk lidelse og masse tileggsproblmer som han ikke vill dele med alle og enhver? Kanskje han er bipolar ? Eller har kreft ? Det er vell bare han selv som vet hele sannheten. Og det å dømme han for at han er ute på byen en helg iblandt, men ikke på jobb. Det hjelper han ikke - men tillegger han en tilleggsbelastning som kan føre til at han ønsker å isolere seg mer for ikke å bli dømt. Og som i så gang kan forverre helsetilstanden hans.. Anonymkode: 02627...7f8 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #16 Skrevet 10. januar 2020 Du bommer nok en del på hva du anser som hets. Å være uenig i hvordan velferdssystemet er bygd opp, hva som prioriteres, hvordan veien er videre osv er ikke hets. Å kommentere en påvisbar utvikling i bruk av velferdspenger er ikke hets, å ha en mening om hvorfor det er sånn er heller ikke hets. Det er åpenbart av eksemplene dine at du tar til deg alle diskusjoner og utsagn i verste mening. At noen mener uføreutbetalinger bør begrenses er ikke det samme som "dø, bitch", men det er slik du oppfatter det. Hvis du føler deg dårlig av å les på forum, så er det best for din egen del å unngå forum. Evt holde deg til forum der du ikke får utfordringer på eget selvbilde pga andres meninger, som underforum her om mat, hus, klær og språk. Anonymkode: 2d173...6d5 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #17 Skrevet 10. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og folk som mener de blir mobbet blir ikke nødvendigvis mobbet. Anonymkode: 9a98f...3f5 Feil! Personen som opplever det har med sin fulle rett lov å si at den blir mobbet dersom den gjør det! Det er ikke de andre rundt som bestemmer om det er mobbing eller ikke, men personen selv som opplever det sin rett! Anonymkode: 1496b...849 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #18 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Feil! Personen som opplever det har med sin fulle rett lov å si at den blir mobbet dersom den gjør det! Det er ikke de andre rundt som bestemmer om det er mobbing eller ikke, men personen selv som opplever det sin rett! Anonymkode: 1496b...849 Så... Hvis jeg sitter på t-banen og ser på skoene til den som sitter rett over meg, mens jeg er langt inne i tankene om hva jeg skal ha til middag den dagen, og den jeg ser på skoene til mener at jeg ser på skoene hans fordi jeg syns de er stygge og føler seg mobbet - så har jeg mobbet? Anonymkode: 07197...731 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #19 Skrevet 10. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil! Personen som opplever det har med sin fulle rett lov å si at den blir mobbet dersom den gjør det! Det er ikke de andre rundt som bestemmer om det er mobbing eller ikke, men personen selv som opplever det sin rett! Anonymkode: 1496b...849 En person er alltid i sin fulle rett til å si at han blir mobbet, men det er ikke personen sin opplevelse som definerer om det er mobbing eller ikke. Mobbing har en egen definisjon som lyder noe slikt som «fysisk eller psykisk mishandling som gjennomføres gjentatte ganger». Anonymkode: 02627...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #20 Skrevet 10. januar 2020 Jeg har lagt merke til det samme. Men dette er ikke unikt for KG. Det samme skjer overalt på norske fora og kommentarfeilt. En liten håndfull mennesker har et enormt hat mot folk som er uføre, og bruker mye tid på å dele denne meningen med andre på internett. Anonymkode: abb6c...65f 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå