AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Hei. Jeg har nylig vært i dialog med nav, hvor jeg har ønsket å diskutere viktige ting for min situasjon. Men h*n som besvarer meldingene mine er uhyre sparsommelig i sine svar til meg. Det fortelles ikke om rettigheter jeg har, for hvordan dem fungerer i praksis osv. Får veldig følelsen av likegyldighet fra deres side, eller at kortene holdes tett til brystet. For ordens skyld er det ikke snakk om å få penger ut av dem nei, men om å komme seg opp og fram basert på min livssituasjon. Hvor jeg også oppfyller en del rettigheter. Flere som har opplevd dette ?🤔 Ble innkalt på møte da, så da tør de vel endelig å snakke. Er de redde for for noe? Tenker da på om de er veldig bevisste på at meldings dialogen er «skrevet i stein», og kan tas vare på av motparten. Synes det er så rart.. Det er som om dem vil holde meg på pinebenken. Anonymkode: 35e90...b72
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Noe av problemet er at alt som blir skrevet av dialog blir lagret om du er i systemet, og andre avdelinger i nav kan sjekke det. Alt etter hva det er snakk om kan det gå negativt ut over en selv. For eksempel kan noen detaljer du skriver om på melding tolkes som at du er ferdig avklart selv om det enda er usikker på om du er det, og plutselig er status endret av en annen avdeling og stønader blir kuttet. Da er det bedre å ha et møte slik at de noterer rett informasjon. Noen spm er også krevende å gi oversiktlig svar på over mail. For å undersøke alle muligheter og gi et bedre svar på kort tid uten en lang meldingstråd er møter effektive. Da får en tatt alt på en gang, og mulig hjelp til søknader. Anonymkode: 368b0...de3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 Andre offentlige instanser har veiledningsplikt (jmf. Forvaltningslovforskriften). Har ikke NAV det også? - det kan lønne seg å trykke på lenken min, den viser rett til relevant kapittel, og det som står der er høyst relevant. Anonymkode: 1e92b...b3c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 Altså. Veiledere i nav har gjerne over hundre klienter hver. De har ikke TID til å sitte å skrive en roman på melding til hver enkelt klient. Du høres paranoid ut som tenker de har noe å skjule. Og det er da vel bare for deg å sette deg inn i regelverket selv, ingenting som hindrer deg? Anonymkode: 779d4...872 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #5 Skrevet 10. januar 2020 Kan bare snakke for meg selv, men jeg veier mine ord på en gullvekt i dialogen. Jeg vet at om jeg skriver ett ord feil eller som kan mistolkes så kan du garantere at det vil bli brukt mot meg. Det lærte jeg på den harde måten. Så da skriver jeg kun kort, for jeg har ikke tid til å veie ordene mine til hver eneste bruker flere ganger om dagen. I samtaler så er det mye lettere, man ser hverandres ansiktsuttrykk og hvis jeg skjønner at personen misforsto meg eller jeg ikke var klar nok så kan jeg kjapt rette det opp. Jeg har ikke noe å skjule, men for å slippe misforståelser som kan ta dager og noen ganger uker å rette opp, så er jeg svært forsiktig. Jeg har over 90 brukere, jobber innen aap. Skulle ønsker jeg hadde mye færre så jeg faktisk har tid til hver enkelt. For jeg ønsker faktisk å hjelpe og støtte brukerne mine gjennom dette og få til en løsning. Anonymkode: 4995f...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #6 Skrevet 10. januar 2020 Spør du om ting som er knyttet til kommunale tjenester (eks sosialhjelp) har de ikke lov til å gå i detaljer. Da bryter de taushetsplikten. Stat og kommune må bli enig om databehandleravtale før det går. Er i realiteten strengere taushetsplikt på kommunal side sammenlignet med statlig side. Anonymkode: bb9b3...277 1
applestories Skrevet 10. januar 2020 #7 Skrevet 10. januar 2020 Som andre påpeker er det ofte vanskelig for veileder å skrive mye eller være veldig detaljert i dialogen, nettopp fordi man alltid må vurdere situasjonen. Er du i en situasjon der du har fått aktivitetsplan skal du vurderes individuelt. Det skal man strengt tatt alltid. Du skriver både "dialog" og "epost". Viktig å vite at NAV ikke har lov til å diskutere saker på epost, det er ikke trygt nok. Så om du faktisk mente at det var på epost du fikk manglende svar så betyr det bare at NAV gjør jobben sin ved å ikke diskutere saken din på det den norske stat mener er utygge plattformer.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #8 Skrevet 10. januar 2020 Jeg jobber i NAV. Vi skal utøve stor forsiktighet i maildialog eksternt og skal helst unngå å benytte det i det hele tatt. Det kan ikke nevnes noe sensitivt feks. Årsaken er, blant annet, at e-post ikke kommer direkte i saksmappen din om ikke vedkommende fysisk printer ut og sender det inn til systemet. Vi skal benytte den nye digitale løsningen slik at alt kan spores og at alle som skal svare ang saken din kan se informasjonen du har fått før. Jeg antar det er snakk om veilederen din på ditt lokale kontor? I så fall er det stor mulighet for at du kan få feilinformasjon. Vi skal feks aldri love en bruker et utfall når vi ikke faktisk sitter med saksbehandlingen. Det er feks lett å si «du har rett på sykepenger om du har jobbet 4 uker», men så glemmer man å tenke på alle de andre vilkårene som også må være oppfylt. Muligens dårlig eksempel, men bare et forsøk på å å forklare hvorfor du kanskje opplever det som du gjør. Anonymkode: 0473a...411
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 Husk å ta opptak av møtet du har med Nav! De er fæle med å kun si plikter, men ikke rettigheter Vet også om mange som får muntlig beskjed om at de ikke får ditt eller datt uten at det stemmer. Mange tar de Nav sier for god fisk. SØK! Alltid send søknad. Da må de fatte vedtak, og vedtak kan man klage på! Jeg får ikke engang svar fra 'veilederen' min! Forbanna svindeldømte idiot! Ikke får jeg svar fra den lokale lederen heller! Anonymkode: 68095...68d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå