Gjest Sissi Skrevet 3. juni 2005 #1 Skrevet 3. juni 2005 For ikke å ødelegge tråden med spørsmål om baby på fest starter jeg en ny. Ble nemlig litt nysgjerrig på en ting: Dere som er så opptatt av at minst en av foreldrene MÅ være kjørbare: mener dere også at man MÅ ha bil når man får barn?
Gjest Madam Felle Skrevet 3. juni 2005 #2 Skrevet 3. juni 2005 Selvfølgelig behøver man ikke å ha bil, men man bør være totalt edru når man har med små barn å gjøre. Alkohol sløver ned hjernecellene, og ting man takler uten alkhol i kroppen, er ikke dermed sagt man takler med alkohol i kroppen. Derfor mener jeg at en av foreldrene, bør holde seg unna alkohol.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2005 #3 Skrevet 3. juni 2005 Spørs hvor man bor det. Hvis man ikke bor i veldig sentrale strøk må det være slitsomt å ikke ha bil. Så nødvendig og nødvendig...jeg ville definitivt hatt det. Ikke bare for sikkerhetens skyld, men fordi det er så mye mer praktisk. I hvert fall når ungene blir eldre.
Furstina Skrevet 3. juni 2005 #4 Skrevet 3. juni 2005 Nej det måste man inte. Vi hade inte det första tiden (eller vi hade bil men ingen barnstol och körde därför inte). Nu har vi inga vinterdäck och kör inte på vintern. Men vi bor nära buss, tunnelbana, butiker, mataffärer, dagis/barnehage och mormor. Min kompis på "landet" skulle inte klara sig utan bil över huvudtaget. Det är 2 km till närmsta buss - och då spelar det ingen roll om de har barn eller inte. De måste ha bil
Gjest Gjes1 Skrevet 3. juni 2005 #5 Skrevet 3. juni 2005 Selvfølgelig behøver man ikke å ha bil, men man bør være totalt edru når man har med små barn å gjøre. Alkohol sløver ned hjernecellene, og ting man takler uten alkhol i kroppen, er ikke dermed sagt man takler med alkohol i kroppen. Derfor mener jeg at en av foreldrene, bør holde seg unna alkohol. Så du og mannen din? tar aldri et glass vin eller øl til maten
Titti72 Skrevet 3. juni 2005 #6 Skrevet 3. juni 2005 Behovet for bil kommer først senere når poden skal på trening, kamp, stevnet, cup ol. Jeg har en jente på 12 år og med fotball som lidenskap så må jeg si at uten bilen hadde det ikke blitt mange kamper hun hadde fått spilt. Bilen var ikke et must før bare latskap, men grunnen til å være edru i tråden du ref. til gjelder ikke bare pga bilkjøring, men alkohol og barn. Jeg skjønner ikke tankegangen "så lenge jeg bare har 0,5 i promille og er under grensa så er det greit å kjøre bil". Enten er man nykter eller så er man det ikke! Burde vært nulltolleranse på bilkjøring og påvirkning av alkohol. Jeg kan ikke fatte at noen kjører bil etter en halvliter, og har poden i baksetet, bare fordi man kan og har lov!
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2005 #7 Skrevet 3. juni 2005 Jeg skjønner ikke tankegangen "så lenge jeg bare har 0,5 i promille og er under grensa så er det greit å kjøre bil". Grensen er 0,2 nå
Gjest Sissi Skrevet 3. juni 2005 #8 Skrevet 3. juni 2005 Praktisk er det alltids å ha bil - men spørsmålet gjaldt om mange mener man MÅ ha det for å ha barn. Siden det er uforsvarlig dersom ikke minst en er kjørbar...... Jeg har først nå hatt råd til å skaffe bil. Mao: ungen min ble over 10 før han fikk "oppleve" at vi hadde bil. Har vel aldri ansett at det har vært noe stort problem, litt pga. det at jeg har prioritert å bo sentralt selvsagt. Men har aldri følt at det at vi IKKE har bil har vært en negativ ting verken for barnet eller meg.... Selv om det til tider har vært tungt å frakte alle matvarer på sykkel
Gjest Gjest1 Skrevet 3. juni 2005 #9 Skrevet 3. juni 2005 Jeg skjønner ikke tankegangen "så lenge jeg bare har 0,5 i promille og er under grensa så er det greit å kjøre bil". Enten er man nykter eller så er man det ikke! Burde vært nulltolleranse på bilkjøring og påvirkning av alkohol. Jeg kan ikke fatte at noen kjører bil etter en halvliter, og har poden i baksetet, bare fordi man kan og har lov! Hvem sier det ?
Titti72 Skrevet 3. juni 2005 #10 Skrevet 3. juni 2005 Grensen er 0,2 nå Kødder du?! He he... Det var jaggu faan på tide. Skulle vært 0,0. men bedre en 0,5. Fatter ikke at DusteNorge med alle regler som blir tredd nedove hue på oss ikke har innført dette for lenge siden.. (altså nulltolleranse)... Det er vel viktigere eller vel så viktid som røykeloven?! Når ble det 0,2 forresten? :oops:
Gjest Sissi Skrevet 3. juni 2005 #11 Skrevet 3. juni 2005 Men spørsmålet mitt gjaldt denne gangen ikke alkohol og barn (det har det vært ca en million debatter om her tidligere - uten at man blir enige). Det gjaldt rett og slett det å ha bil. Er en uforsvarlig som forelder om en ikke har bil evt. ikke prioriterer å skaffe det heller? og Titti72 - ser definitivt fraktbehovet når ungen blir større ja.....
Titti72 Skrevet 3. juni 2005 #12 Skrevet 3. juni 2005 Hvem sier det ? De som kjører etter å ha drukket øl vel. Om de ikke sier det høyt så er det jo det de gjør/tenker. Men nå er grensen gudskjelov senket, men tidligere "kunne" man (avhengig av kjønn/vekt/matinntak ol) ta en øl og kjøre bil hjem. Har du jobbet på kafe eller resturant så har du sett de som gjør det.
Titti72 Skrevet 3. juni 2005 #13 Skrevet 3. juni 2005 Selvfølgelig er det ikke uforsvarlig, bare upraktisk. Tror ikke jeg hadde overlevd uten bilen min. Den sto på rep. i 2 dager og jeg ble nesten handligslammet..... :oops: PS Uvant å lese meldingene dine og at du er innlogget. og ikke Sissi ii.
Gjest Sissi Skrevet 3. juni 2005 #14 Skrevet 3. juni 2005 *ødelegge min egen tråd* fått meg pc hjemme = alltid innlogget....iallfall når jeg er der.
Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #15 Skrevet 3. juni 2005 Fatter ikke at DusteNorge med alle regler som blir tredd nedove hue på oss ikke har innført dette for lenge siden.. (altså nulltolleranse)... Det er vel viktigere eller vel så viktid som røykeloven?! Når ble det 0,2 forresten? :oops: For flere år siden....
Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #16 Skrevet 3. juni 2005 Til trådstarter: Jeg har også undret meg over det du her skriver. Argumentet om at "man må kunne kjøre bil om noe skjer" kommer ofte opp. Selv bor jeg i et område der det florerer av transport, taxi osv. Legevakten er enklest å GÅ til. En bil med små barn er nok praktisk, men at det er uforsvarlig å ikke ha bil synes jeg er helt fjernt å si. Og det er jo det man i realiteten sier, når man sier at foreldre ikke kan ta seg hver sin øl til maten med den begrunneslen at man ikke kan kjøre.
amarq Skrevet 3. juni 2005 #17 Skrevet 3. juni 2005 Bil eller ikke bil. Det viktigste er vel å ikke komme sjanglende inn på legevakten med en baby og samtidig stinke av alkohol? Eller komme sjanglende fra fest klokka tre på natta med en baby i vogna? Jeg ville i allefall vært flau.
Gjest Violetta Skrevet 3. juni 2005 #18 Skrevet 3. juni 2005 Jeg har hatt barn i ni år og klart meg uten bil. Det er nok litt tungvint av og til og krever litt planlegging, men det er ikke mye vi har gått glipp av pga av vi ikke har bil.
Gjest Catwoman Skrevet 3. juni 2005 #19 Skrevet 3. juni 2005 Kødder du?! He he... Det var jaggu faan på tide. Skulle vært 0,0. men bedre en 0,5. mener du det? Man kan få litt promille i blodet av nesten alt som er, så med en grense på 0 tror jeg veldig mange hadde blåst rødt helt uten å ha drukket. Får håpe det aldri blir sånn grense. *liten avsporing bare*
Gjest SumoBryter Skrevet 3. juni 2005 #20 Skrevet 3. juni 2005 HÆÆÆ?? Må man ha ditt og må man ha datt??Må man ha noe i det heletatt?? Tenk på miljøet en gang i blandt da! Vi har snart 4 og har ikke bil. PØH sier jeg bare!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå