AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Jeg har i lang tid vurdert det å ta steget videre og finne ut mer om det å bli fosterforelder. Jeg er enslig, 31 år og har fast jobb med stabil økonomi. Jeg har kjærlighet og omsorg å gi, men ingen ønske om egne barn i fremtiden. Jeg har utdannelse innen pedagogikk og arbeidserfaringer med barn i ulike livssituasjoner. Kan også nevne at jeg har et stabilt nettverk rundt meg med både familie og nære venner. Noen her som har erfaringer de vil dele om det å være fosterforeldre? Gjerne da også noen som har vært/er fosterforelder uten en partner. Anonymkode: 91541...c7a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Jeg har vært det. Det har gått helt fint, men man må pushe på for å få den veiledning man trenger. Vår bare fosterforelder i 3 år, for en tenåring med relativt store psykiske utfordringer. Anonymkode: b1649...812 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Tror det blir heavy å ha det ansvaret som enslig. Anonymkode: 7025f...219
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Jeg er 100% alene med biologisk barn på 10 år og fosterbarn på 4 år. Går veldig bra. Barnet har vært her i 2 år og det er langtidsplassering. Anonymkode: ae448...251
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er 100% alene med biologisk barn på 10 år og fosterbarn på 4 år. Går veldig bra. Barnet har vært her i 2 år og det er langtidsplassering. Anonymkode: ae448...251 Jeg visste ikke at det var lov engang. Som enslig fosterforelder? Dere må da vel igjennom en omfattende godkjenningsprosess? Utallige hjemmebesøk av barnevernet? Anonymkode: 7025f...219
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at det var lov engang. Som enslig fosterforelder? Dere må da vel igjennom en omfattende godkjenningsprosess? Utallige hjemmebesøk av barnevernet? Anonymkode: 7025f...219 Hvorfor skulle ikke det være lov? Enslige må selvfølgelig gjennom den samme prosessen som par. Anonymkode: 910e4...b08 1
Belima Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Har hatt to tenåringer som fosterbarn da jeg var alene med datteren min. Ett fosterbarn da jeg var gift. For meg som bare hadde ett barn selv, så var det enkelt. Må legge til at mitt barn da var ungdom. For oss begge var dette positive opplevelser. Den siste ungdommen hadde store psykiske problemer pga oppvekst i hjem med alkoholiserte foreldre. https://bufdir.no/Fosterhjem/hvem/
Chumi Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 Heisann! Har mye erfaring med dette! Det er en jobb som kan være både det ene og det andre... ofte har jo disse barna med seg mye bagasje, noen er «ødelagt» for livet... de verste tilfellene skal du tenke deg godt om før du går inn på! Her må du tåle å stå i mye sinne, sorg, avvisning, vold osv. Ofte gjelder dette de litt større barna. Jeg har jobbet med fosterbarn i denne kategorien. Synes det er veldig givende. Det å gå inn som forelder til et slikt barn, er en stor og krevende jobb, men givende i perioder. Vær forberedt på at disse barna kan være vanskelig å bli glade i. Det krever mye av deg som voksen. Mange blir også overrasket over hvor preget et bittelite barn på 0-3 år kan være av å ha vokst opp i et uheldig hjem. Å ta til seg et slikt barn er ofte enklere, men man likevel ta inn over seg at de har vært utsatt for traumer som preger dem, disse traumene kan fortsette å prege dem gjennom livet uten at de selv forstår hvorfor eller husker hendelsene som har preget dem. Det gjør det utfordrende å snakke med barnet om dette. En annen ting å ta inn over seg, er at du i de aller aller fleste tilfeller må forholde deg til barnets biologiske foreldre. Noen ganger er dette ok og de er takknemmelige for jobben du gjør, andre ganger er de sinte på deg og kan bli en stor belastning for deg! Jeg håper du gjør det, du får mulighet til å gi et barn den tryggheten det fortjener! Og mange barn har overhodet ikke adferdsproblemer, de trenger bare gode voksne rundt seg. Anbefaler deg å gå inn i det med et åpent sinn, etterspørres ALT av veiledning og informasjon i forkant og underveis... lykke til 😊 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at det var lov engang. Som enslig fosterforelder? Dere må da vel igjennom en omfattende godkjenningsprosess? Utallige hjemmebesøk av barnevernet? Anonymkode: 7025f...219 Sosialrapport og 2 hjemmebesøk. Så kom barnet. Først i beredskapshjem hos meg og senere ble jeg fosterhjem for barnet. Anonymkode: ae448...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå