Gå til innhold

Hvordan gjøre gryterett litt bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg skal ha selskap i morgen, og har laget klar en oksegryte etter oppskrift fra Nigella.. men jeg synes kanskje gryte-sausen mangler noe? Klarer ikke helt å sette fingeren på hva, men er det noen som har forslag til hva jeg kan tilføre for å løfte smaken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inneholder oppskriften noe søtt? Synes ofte at noe søtt kan balansere smaken på sauser og gryter. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Muskath skrev:

Inneholder oppskriften noe søtt? Synes ofte at noe søtt kan balansere smaken på sauser og gryter. 

Ja, den inneholder mørkebrunt sukker og sennep med frø som er litt søt. Kanskje jeg skal ta litt mer av det?

Skrevet

Tja, da vet jeg ikke. Vanskelig å si når jeg ikke kan smake den. 

• Liker 1
Skrevet

Noen dråper worcestershire sauce bruker å gjøre seg i de fleste sauser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om oppskriften ligger på nett så sjekk kommentarfeltet på oppskriften. Da får du jo tips fra noen som har brukt oppskriften. 

MEN. Når selskapet er i morgen og du ikke får mulighet til å teste ut den nye vrien før middagen så er det tryggere å bare bruke oppskriften hvor du vet hva du får. Surt om tipset du tester ut gjør gryteretten dårligere. Det at noen på internett foreslår noe betyr jo ikke at du og gjestene kommer til å synes gryteretten blir bedre. 

Anonymkode: fd587...dd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det så enkelt som at det mangler SALT.. 👌🏼
Men tipper smakene har satt seg og at den blir bedre i morgen 

Anonymkode: 7faaa...96c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rømme bruker alltid vi i gryter. Alle skal ha oppskriften og 🤫😆

Anonymkode: 48fd3...bac

Skrevet

Kjøp masse ferske urter og strø over ved servering :) mulmulig ene er bedre i morgen når den har stått litt også 

AnonymBruker
Skrevet

Hei =)

Kjøp et beger med Creme Fraiche. . . . Hell det over i kjelen eller gryten. Da får du en utrolig god og rund smak ! ..Legg gjerne til litt tomatpesto =)

Hilsen

Meg =)

Anonymkode: a7917...b2d

• Liker 3
Skrevet

Gjærekstrakt for litt mer umami. Eventuelt litt fiskesaus/østerssaus (start med en teskje og jobb deg gradvis oppover).

Skrevet

Cayenne pepper, -og litt vanlig pepper. 

Veldig bra. -Kjør på.

a.

Skrevet

Buljong 

Anonymkode: 87854...b04

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, SupaWoman skrev:

Charlottløk

Eller Sjalott...?

Anonymkode: 911e9...8ac

• Liker 3
Skrevet

1. Sil fra kjøtt og grønsaker og kok inn væsken til den får passe kraftig smak. 

2. Smak til rett før servering med noen dråper friskpresset sitron (superviktig i alle gryter, supper og sauser) og ekstra sukker og salt om nødvendig. 

Begge disse grunnleggende operasjonene forsterker smakene som allerede er i retten. Dermed lager du en bedre versjon av retten du har, i stedet for en helt annen rett. Sitrontrikset er særlig viktig å kjenne til, noen friskpressede dråper vekker andre smaker til liv. 

Anonymkode: 23887...76f

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes stort sett alt blir bedre med litt balsamico-eddik i.

Skrevet

Msg

Anonymkode: f32ef...f0a

Skrevet

Hvitløk

Anonymkode: 75544...17d

Skrevet

En liten! Dæsj soyasaus kanskje

Anonymkode: 8dd93...8ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...