Gå til innhold

Til dere nok binary (kvinner)

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Transpersoner må gå til psykolog, når de skal skifte kjønn. Det er en del av behandlingen de må gjennom først. Så det er altså det første de gjør, før de starter prosessen. De skifter kjønn allikevel. Så de er åpenbart ikke psykisk syke, og trenger terapi for å bli "friske" som du tror. 

Anonymkode: 2a83e...e3d

Definer "skifte kjønn". Alle som føler behovet kan logge seg inn på Altinn og endre sitt juridiske kjønn, helt uten å i det hele tatt ha tenkt på en psykolog.

Kjønnsbekreftende behandling er noe annet.

§ 2.Rett til å endre juridisk kjønn Personer som er bosatt i Norge og som opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det vedkommende er registrert med i folkeregisteret, har rett til å få endret sitt juridiske kjønn. Departementet kan gi forskrift om at loven skal gjelde for norske statsborgere bosatt i utlandet

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man ha rare ord og identiteter for alt? Altså grovinndelingen homo/bi/hetro er jo grei, og at det er noen som føler de er født i feil kropp. Men å definere seg med en haug forskjellige identiteter istedenfor å bare vite hva man liker? Dersom jeg sier jeg er quadrofil (tenner bare på 4 av mange kjønn), er jeg det da?

PS: Er det mulig å være transvestitt homofil kvinne, født i en mannskropp (altså: ser ut som mann, ønsker å se ut som mann og tenner på kvinner). Dersom man sier at man føler at man er det? 

Anonymkode: 8f2ce...b2b

Legning og kjønnsidentitet er to vidt forskjellige ting. Og hvorfor skal det være et problem for andre hvordan jeg skulle finne på å identifisere mitt eget kjønn? 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Definer "skifte kjønn". Alle som føler behovet kan logge seg inn på Altinn og endre sitt juridiske kjønn, helt uten å i det hele tatt ha tenkt på en psykolog.

Kjønnsbekreftende behandling er noe annet.

§ 2.Rett til å endre juridisk kjønn Personer som er bosatt i Norge og som opplever å tilhøre det andre kjønnet enn det vedkommende er registrert med i folkeregisteret, har rett til å få endret sitt juridiske kjønn. Departementet kan gi forskrift om at loven skal gjelde for norske statsborgere bosatt i utlandet

Det er forskjell på å identifisere seg, og å faktisk skifte kjønn. 

Skrevet
6 timer siden, SlemUlv skrev:

Cis-kvinne = Kvinne som er født og lever som kvinne.

Panfil: Bryr meg ikke om hva kjønn personen jeg faller for er. Jeg faller for personlighet, ikke kjønn. 

Demisexuell: Jeg må ha en sterk emosjonell tilknytting til personen, før jeg har sex med dem.  

Jøss, er det et navn på det også, nå? 😄 Tror det gjelder flertallet av verdens befolkning, i alle fall blant kvinner.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som flest kvinner egentlig. 
Reagerer på alle disse tåpelige navnene for helt normal kjønnsidentitet og oppførsel. 

Folk som på død og liv skal gjøre seg mer interessant enn de faktisk er.

Anonymkode: d625e...d13

Jeg har litt samme inntrykk, dessverre...

Er det ikke rart at jo mer opptatt man er av at man ikke bryr seg om kjønn, kjønnsidentitet og seksuell legning, jo mer opptatt er man av å sette merkelapper på disse tingene?

Jeg har ikke store problemer med at folk identifiserer seg som hverken det ene eller det andre, for all del, så lenge man ikke skader noen så får folk leve som de vil, men siden dette nå engang er et diskusjonsforum ;) Jeg tror det handler litt om at dagens samfunn er så uten grenser på så mange måter, alt blir veldig flytende. Kanskje alle disse merkelappene er et uttrykk for at vi egentlig trenger flere grenser?

Anonymkode: 0a915...7cc

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er det et navn på det også, nå? 😄 Tror det gjelder flertallet av verdens befolkning, i alle fall blant kvinner.

Jeg har litt samme inntrykk, dessverre...

Er det ikke rart at jo mer opptatt man er av at man ikke bryr seg om kjønn, kjønnsidentitet og seksuell legning, jo mer opptatt er man av å sette merkelapper på disse tingene?

Jeg har ikke store problemer med at folk identifiserer seg som hverken det ene eller det andre, for all del, så lenge man ikke skader noen så får folk leve som de vil, men siden dette nå engang er et diskusjonsforum ;) Jeg tror det handler litt om at dagens samfunn er så uten grenser på så mange måter, alt blir veldig flytende. Kanskje alle disse merkelappene er et uttrykk for at vi egentlig trenger flere grenser?

Grenser for hva da egentlig? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grenser for hva da egentlig? 

Normer, sosiale konvensjoner. 

Skrevet

Normer, sosiale konvensjoner. 

Normer er jo veldig forskjellig blant folk. 

Skrevet

Cis-kvinne = er kvinne. Det er vel unntakene fra denne reglene som bør defineres med egne ord?

Litt som at det å være ateist er å understreke at man IKKE tilhører en religion. Det høres strengt tatt unødvendig ut. 

Jeg trenger ikke en egen benevnelse for å passe i boksen, de som ikke tror på julenissen eller at regndansen fungerer.

Jeg tilhører ikke de fleste grupperinger på verdensbasis. Jeg mener mennesker bør defineres ut i fra hvilke grupper de tilhører, uten noe ekstra benevnelser. Kvinne holder lenge. Jeg antar helt riktig at en kvinne jeg møter identifiserer seg som kvinne og er født kvinne. Det er rasjonelt og stemmer mesteparten av tiden. 

Det er ikke intoleransen å lære barn at mennesker har 10 fingre og tær. Det er barn som ikke blir født med 10 fingre eller tær. Det er likevel riktig å lære barn hva som ikke er biologiske unntak, nemlig regelen. Mennesker må få lov til å føle hva de vil og være tiltrukket av hvem de vil, bare det ikke settes føringer av myndighetene på hvordan jeg skal tiltale dem. 

Anonymkode: 650a8...5bc

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cis-kvinne = er kvinne. Det er vel unntakene fra denne reglene som bør defineres med egne ord?

Transkvinne er også kvinne :) Derfor er det innimellom (Som i denne tråden, siden den handler om ikke-binær), greit å lett kunne identifisere seg som cis-kvinne :) 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, SlemUlv said:

transkvinne er også kvinne :) Derfor er det innimellom (Som i denne tråden, siden den handler om ikke-binær), greit å lett kunne identifisere seg som cis-kvinne :) 

Jeg er ikke enig. En transkvinne er en mann. Jeg ville kalt han for henne i personens nærvær 1 til 1 for å ikke fornærme han, men når vi snakker samfunnsdebatt, så gjelder biologi. Han er født med XY kromosomet i hver celle. Testosteron har endret skjelett, muskler og hjernen fra 4 måneder inn i svangerskapet. At selvidentitifkasjon, skal ha valididet er jeg uenig i. Man kan ikke bortforklare biologi og det er det som gjøres. Jeg burde ikke få bekreftelse på at jeg er en 90 år gammel hund, bare fordi jeg sier det. Det har ingenting med å være diskriminerende å gjøre. Det har med å sette fakta foran enkeltmenneskers ønsker og følelser i samfunnsdebatt. Jeg ville gjerne ha ansatt en transkvinne hvis personen er best for jobben, men å oppløse samfunnsnormer basert på biologiske faktum, fører meg seg problemer. Det er ikke greit med  en transe med penis i kvinnegarderoben f.eks. Enkelte mennesker har problemer de må ordne uten at majoriteten skal måtte belemmes for det. Ca 40% av dem tar livet sitt både før behandling og etter hormoner og eller operasjon. Det er ikke samfunnet som er problemet her. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit med  en transe med penis i kvinnegarderoben f.eks.

Du mener det er ok å få menn som dette inn i kvinnegarderoben da?

https://miro.medium.com/max/418/0*BMyWfddWSDPPVLFH.jpg

Og du tror denne kvinnen hadde følt seg komfortabel i herregraderoben? 

https://i.imgur.com/D9RuqJi.jpg

Uansett, er ikke dette diskusjonen handler om. Og jeg tviler på at vi noen sinne blir enige om dette. 

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, SlemUlv said:

Ser ut som en mann og ikke en transkvinne. Da hadde vel personen hatt pupper. Om det er en kvinne som har blitt til en mann, så ønsker hun vel helst å være i herregarderoben skulle jeg tro. Hvorfor lurer du på om jeg tror at denne personen skulle hatt innpass i kvinnegarderoben? 

Jeg vet ikke om det er en kvinne eller mann. Kanskje intersex ved fødsel og ved slike tilfeller er det nesten alltid en stor overvekt mot ett av kjønnene. Slik som hermafroditter som har begge kjønnsorganer, men det kan aldri være både fungerende eggstokker og testikler samtidig. Da gjør legene personen til det barnet heller mest mot. De puppene er ikke ekte. Det er sikkert.

Kanskje du kan gi noe informasjon om disse personene. Om du prøver å lure meg, så vet jeg ikke hva de skulle bevist om du så klarer det. Jeg vet at moderne medisin har kommet langt og i noen tilfeller kan de fleste ikke skille dem fra hva de var født som. 

Uansett, er ikke dette diskusjonen handler om. Og jeg tviler på at vi noen sinne blir enige om dette. 

Jeg synes det er en veldig interessant diskusjon og jeg er åpen for å endre mening, men jeg har ikke blitt fortalt et argument som har endret min mening enda. 

Definisjoner er viktige. Vi klassifiserer det meste i vår verden basert på det. Bjørk er av gruppen tre. Banan sier vi er frukt, men botanisk er de bær uten at det er like viktig. Vi har regler basert på kvinne og mann. De får ikke samme kjønnspoeng ved studier selv om jeg skulle ønske mer likestilling der. Å ha en verden der man kan selvdefinere seg som noe annet ved eget godtbefinnende er å ikke ta del i realiteten. Jeg kan ikke be om barnebillett på bussen eller være en 50 år gammel mann som later som om jeg er en 10 år gammel jente og gå i jentedusjen i svømmehallen. Det er VELDIG problematisk. Jeg trenger neppe å forklare hvorfor. Så å "bare" la mennesker definere seg selv fordi de tror at det gjør dem lykkelige er ikke å se langt nok og heller ikke på de problemene dette skaper. Jeg tror mang mener vel, men det er ikke gjennomtenkt.  

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer du på om jeg tror at denne personen skulle hatt innpass i kvinnegarderoben? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit med  en transe med penis i kvinnegarderoben

Derfor. Buck er transman. Og Sarena er transkvinne. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Hatsumomo
Skrevet
1 time siden, SlemUlv skrev:

Har vedkommende penis tilhører han i herregarderoben. Har vedkommende vagina så tilhører hun i damegarderoben. Har hele kjønnskiftet blitt gjennomført har de kjønnsorganer som passer riktig garderobe.

Velger man å "definere" seg som et annet kjønn enn det man er så er det en del konsekvenser som følger av det. Samfunnet er lagt opp etter de to kjønnene som fins. 

Å kreve tilpasning til alle 72 kjønn som finnes er ikke gjennomførbart. Og du sier kanskje at det ikke er 72 kjønn, at det er flere eller færre. Jeg sier det er 2 (med noen ytterst få unntak som blir født med udefinert kjønn. At disse føler seg som det motsatte av det de blir "gjort om til" kan jeg skjønne. Alle andre, nei)

Anonymkode: ddec8...8df

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vedkommende vagina så tilhører hun i damegarderoben.

Så du hadde vært komfortabel med Buck in kvinnegarderoben? 

Det hadde ikke jeg

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, SlemUlv said:

Derfor. Buck er transman. Og Sarena er transkvinne. 

Hva mener du med "Derfor" ? Derfor er ikke et argument.

Hvis buck er en transmann, så er buck en kvinne med XX kromosom. 

Hvis Sarena er en transkvinne, så er hun en mann med XY kromosom som ikke kan bære frem barn. 

Så jeg antar at poenget ditt er at noen transer lettere kan gå under radaren enn andre. Det endrer ikke mitt ståsted om at biologi er viktige faktum. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "Derfor" ? Derfor er ikke et argument.

Hvis buck er en transmann, så er buck en kvinne med XX kromosom. 

Hvis Sarena er en transkvinne, så er hun en mann med XY kromosom som ikke kan bære frem barn. 

Så jeg antar at poenget ditt er at noen transer lettere kan gå under radaren enn andre. Det endrer ikke mitt ståsted om at biologi er viktige faktum. 

Om du ser på hva jeg siterer, så ser du hva jeg mener med derfor. 

Skrevet
4 minutter siden, SlemUlv skrev:

Så du hadde vært komfortabel med Buck in kvinnegarderoben? 

Det hadde ikke jeg

Dersom vedkommende har vagina, ja. En meget maskulin dame.

Anonymkode: ddec8...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...