Gå til innhold

Har skiftet 99 lyspærer på 2 år... kan da ikke være normalt??!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for alle innspill, dere!! Må vel bare kontakte elektriker og skifte til LED-dimmere og -pærer, da tenker jeg..

TS

Anonymkode: a663f...8da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor det noen over dere? Jeg bodde en gang i en kjellerleilighet hvor de i etasjen over trampet rundt som elefanter. Lyspærene i de rommene som var berørt (altså hvor det ble trampet mye rett over lampene) gikk hele tiden! Syntes ikke jeg gjorde annet enn å skifte lyspærer. Nevnte dette for de i overetasjen og de la tepper på gulvene på de mest belastede områdene og lyspærene begynte å holde mye lenger. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men det funket iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirah skrev:

Bor det noen over dere? Jeg bodde en gang i en kjellerleilighet hvor de i etasjen over trampet rundt som elefanter. Lyspærene i de rommene som var berørt (altså hvor det ble trampet mye rett over lampene) gikk hele tiden! Syntes ikke jeg gjorde annet enn å skifte lyspærer. Nevnte dette for de i overetasjen og de la tepper på gulvene på de mest belastede områdene og lyspærene begynte å holde mye lenger. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men det funket iallfall.

Dette var tilfellet der vi bodde før, men ikke nå lenger.. Merket også at det hadde en viss virkning på pærene, ja. 

ts

Anonymkode: a663f...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig mye ut. Vi har mye spotter i huset (bare på stua er det 17 stk), har bodd her i 10.5 år, og kan telle på en hånd antall pærer vi har skiftet i løpet av denne tiden. Det har vært helt sånn WOW 😱 når en pære har gått. I noen rom har vi ikke skiftet en eneste. Synes det er helt utrolig. Har dimmer på alt, ikke led. 

Anonymkode: c9e16...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Slettet. Svarte på noe som jeg misforstod (god dag mann, økseskaft)

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.1.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Fjern eller koble bort alle dimmerne og gå over til moderne kvalitets LED som Ikea Trådløs eller Philips Hue, dette er pærer som kan dimmes med egne fjernkontroller eller en app på telefonen. Ikke kjøp billige LED pærer, de varer ikke lenge og har veldig dårlig lys.

Anonymkode: b4593...d7f

Egne fjernkontroller eller app er det siste jeg ville styrt med når jeg bare skulle slått på lyset. Alt for knotete.

Jeg ville heller ikke byttet til LED-pærer i eksisterende downlights, det er mye bedre å bytte hele downlighten til en LED-utgave med integrert pære. Disse er bedre å dimme og varer nesten evig.

Ikke er de dyre heller, men du må ha elektriker for byttejobben. Eksempel:

https://nordic-led.no/produkt/np-eco-downlight-warmdim-8w-ip44-matt-hvit/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du lest også? Da er kanskje ikke "idiotdyttet" nødvendig?

Anonymkode: e50a0...933

tok meg litt tid å finne denne tråden, så da ville jeg dytte for at den skulle være lett å finne igjen- var nemlig veldig mange tips her om type pærer, dimmere, løsninger som jeg må vise mannen og som det var vanskelig å går rundt og huske. men takk for nyttig "idiotreplikk". ;) 

Anonymkode: aa63c...570

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

tok meg litt tid å finne denne tråden, så da ville jeg dytte for at den skulle være lett å finne igjen- var nemlig veldig mange tips her om type pærer, dimmere, løsninger som jeg må vise mannen og som det var vanskelig å går rundt og huske. men takk for nyttig "idiotreplikk". ;) 

Du kan lagre tråden som favoritt i nettleseren din, eller så kan du klikke på "favoriser" oppe til høyre på KG. Da blir det enda lettere å finne den igjen, og det helt uten å trekke frem igjen en eldgammel tråd uten å ha noe ekstra å tillegge eller spørre om. 

Anonymkode: f4439...a90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har skrevet tidligere i tråden, byttet ut alle pærene i hele huset med Trådfri fra Ikea og siden da har jeg ikke byttet en eneste lyspære. Pærene nærmer seg fire år nå og jeg er kjempefornøyd, de er dyre i innkjøp men det har jeg spart inn på strømforbruk og hyppigheten med å bytte glødepærer for lenge siden.

Har også hub og brytere som hører til serien, kjempeflott å kunne dimme eller bytte farge på lyset med app på telefonen eller bryterne.

https://www.ikea.com/no/no/cat/smartbelysning-36812/

Anonymkode: b4593...d7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor ofte skal du "dytte" den for at den skal være lett igjen å finne for deg? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (3 timer siden):

Hvor ofte skal du "dytte" den for at den skal være lett igjen å finne for deg? :)

Det var da veldig så problematisk det skulle være at jeg dytta på en skarve tråd på KG, herlighet!! Vi får elektriker på besøk snart, så ville dytte på tråden for å diskutere løsningene her med mannen min før den tid. Er det akseptabelt svar, mon tro? kan jeg slippe flere negative bemerknigner om at jeg dyttet tråden nå? Er det virkelig så helsikes vanskelig å takle at jeg dyttet på denne tråden...??!! Jeg var ikke klar over at jeg kunne favorisere tråden, men nå vet jeg det, så nå venter nok et nytt og bedre liv for mange brukere her 😩🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet i kjøkkenskapene. I løpet av to uker var 5 av 6 pærer oppbrukt. Problemet løste seg da vi fikk branntilløp i et kjøkkenskap, på en innredning til 300.000,-. Da fikk jeg røska ut dritten og satt inn LED i stedet. Siden har jeg ikke skiftet en pære i kjøkkenskapene.

Anonymkode: 1a01d...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dytting" er en idiotisk ting å gjøre på et forum, bare fordi du ikke klarer å trykke Ctrl+D eller la fanen stå åpen på mobilen. Det er som folk som setter en campingstol på en parkeringsplass i byen. Idiotisk. Kan stave det også, i verste fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

"Dytting" er en idiotisk ting å gjøre på et forum, bare fordi du ikke klarer å trykke Ctrl+D eller la fanen stå åpen på mobilen. Det er som folk som setter en campingstol på en parkeringsplass i byen. Idiotisk. Kan stave det også, i verste fall.

Og dette dyttet du tråden for å si?! Jaja. God kveld!

Anonymkode: 14b07...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...