AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Del Skrevet 9. januar 2020 Vi flyttet inn i huset vi bor i for nøyaktig to år siden. Vi slet med at lyspærer gikk mye i forrige bolig, og litt pga at jeg vil sjekke hvor mye som går her- og litt pga latskap - så har jeg tatt vare på alle pærene vi har byttet. Bor i rekkehus fra 2005 med masse spotter. Synes pærene går så ofte at jeg begynte å sette opp lapper ved lampene med dato for skifting for å se om de går så ofte som jeg tror(!). Det gjør de, kan gå bare noen måneder før jeg må skifte selv på pærer som reklamerer med flere års varighet. Vi har hatt Hafslund til å sjekke spenningen i huset men de fant ikke noe feil. Har også opplevd at to dimmere og ei lampe har gått i svart helt uten videre. går gjerne flere spotter på samme tid, i går var 5 av 11 spotter på badet gått. Men i snitt blir det jo altså ei lyspære i uka!! Dyrt er det og!! Noen som har opplevd maken? Må jeg ringe lilli bendriss!!? Anonymkode: a663f...8da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 9. januar 2020 #2 Del Skrevet 9. januar 2020 Hvordan er lysstyrken på pærene? Virker den sterk? Tror ikke helt på elektrikern deres der som har målt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Del Skrevet 9. januar 2020 Er det lamper fra IKEA? De har en lei tendens til å bli kranglete med årene. Vi har byttet ut alle våre nå. Anonymkode: 9362f...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Del Skrevet 9. januar 2020 Hvor stort er huset? Anonymkode: 60a4c...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Del Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvordan er lysstyrken på pærene? Virker den sterk? Tror ikke helt på elektrikern deres der som har målt. Normal styrke vil jeg si. Masse pærer i taket på stue og kjøkken fx, bruker 35 watts pærer, som er max. Lyser som forventet for den styrken, men har jo dimmere også da, så har gjerne på lavere styrke. mener å ha hørt at hvis man bor nært en trafo så kan pærene gå fortere. Vi har en slik like nærheten da.. dette er så sjukt irriterende- drittlei av å handle og bytte pærer 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det lamper fra IKEA? De har en lei tendens til å bli kranglete med årene. Vi har byttet ut alle våre nå. Anonymkode: 9362f...b2e Nei, ikke ikea-lamper. Stort sett spotter som ble montert da huset ble bygget.. Anonymkode: a663f...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Del Skrevet 9. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor stort er huset? Anonymkode: 60a4c...4b7 165 kvadrat Anonymkode: a663f...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Del Skrevet 9. januar 2020 Her i huset måtte vi bytte diverse lyspærer minimum en gang i måneden, nå er det nesten tre år siden sist jeg byttet ut en lyspære. Har byttet ut alt i hele huset med trådløs-serien fra Ikea, de er dyre i innkjøp men det har vi spart inn på strømforbruk og holdbarhet. Trådløs fra Ikea kan også styres og programmeres fra telefonen hvis man bruker hub`en. Anonymkode: b4593...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 9. januar 2020 #8 Del Skrevet 9. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normal styrke vil jeg si. Masse pærer i taket på stue og kjøkken fx, bruker 35 watts pærer, som er max. Lyser som forventet for den styrken, men har jo dimmere også da, så har gjerne på lavere styrke. mener å ha hørt at hvis man bor nært en trafo så kan pærene gå fortere. Vi har en slik like nærheten da.. dette er så sjukt irriterende- drittlei av å handle og bytte pærer Nei, ikke ikea-lamper. Stort sett spotter som ble montert da huset ble bygget.. Anonymkode: a663f...8da Ved trafo er det mere påstand ja. Større svingninger i spenningen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. januar 2020 #9 Del Skrevet 9. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi flyttet inn i huset vi bor i for nøyaktig to år siden. Vi slet med at lyspærer gikk mye i forrige bolig, og litt pga at jeg vil sjekke hvor mye som går her- og litt pga latskap - så har jeg tatt vare på alle pærene vi har byttet. Bor i rekkehus fra 2005 med masse spotter. Synes pærene går så ofte at jeg begynte å sette opp lapper ved lampene med dato for skifting for å se om de går så ofte som jeg tror(!). Det gjør de, kan gå bare noen måneder før jeg må skifte selv på pærer som reklamerer med flere års varighet. Vi har hatt Hafslund til å sjekke spenningen i huset men de fant ikke noe feil. Har også opplevd at to dimmere og ei lampe har gått i svart helt uten videre. går gjerne flere spotter på samme tid, i går var 5 av 11 spotter på badet gått. Men i snitt blir det jo altså ei lyspære i uka!! Dyrt er det og!! Noen som har opplevd maken? Må jeg ringe lilli bendriss!!? Anonymkode: a663f...8da Vibrasjoner fra vaskemaskinen, tørketrommel, høytalere og smelling/lukking av dører gjør at pærene går fortere i enkelte lamper. Har noen billige taklamper fra Ikea som pærene varer veldig lenge i, mens to forskjellige svindyre lamper går ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 9. januar 2020 #10 Del Skrevet 9. januar 2020 99 lyspærer på to år er enten mange, passe eller lite. Det kommer jo helt an på hvor mange pærer det er i utgangspunktet, men for et normalstort hus høres det mye ut. Ikke alle pærer liker dimmere, og de fleste halogen spotpærer er sarte sjeler. Sjekk pakningen om de er kompatible med dimmere. Jeg bodde også i et hus som spiste halogenpærer. Trafoen var på tomtegrensa så spenningen var helt opp mot maks av det pærene tåler. Hafslund sier selvsagt at alt er i orden til noe annet kan bevises. Bytt fra halogenpærer til LED i spottene. De koster mer, men det går seg til. Sjekk også om de tåler dimmere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Del Skrevet 9. januar 2020 9 minutter siden, Whistler skrev: 99 lyspærer på to år er enten mange, passe eller lite. Det kommer jo helt an på hvor mange pærer det er i utgangspunktet, men for et normalstort hus høres det mye ut. Ikke alle pærer liker dimmere, og de fleste halogen spotpærer er sarte sjeler. Sjekk pakningen om de er kompatible med dimmere. Jeg bodde også i et hus som spiste halogenpærer. Trafoen var på tomtegrensa så spenningen var helt opp mot maks av det pærene tåler. Hafslund sier selvsagt at alt er i orden til noe annet kan bevises. Bytt fra halogenpærer til LED i spottene. De koster mer, men det går seg til. Sjekk også om de tåler dimmere. Ja, pleier å kjøpe dimbare pærer. Begynte å kjøpe LED en periode, i den tro at de skulle holde lengre, men gikk bort fra det pga dette: "Skal du bytte ut halogen med LED i downlights, vær oppmerksom på at downlights med LED-pærer normalt vil ha behov for en spesiell LED-dimmer. For å installere dette eller bytte ut gammel dimmer, må du ta kontakt med elektriker." Snakket med elektriker om dette og han forslo selvsagt at om vi skal gå over til LED må vi bytte ut alle dimmerne fordi LED-pærene ikke ville gi totalt samme spenning som kretsen som halogen (?), eller noe i den duren.. Ellers måtte det monteres noe på selve dimmeren for at de skulle bli kompatible med led. Jeg er dårlig på dette, men ca sånn oppfattet jeg det. Åkke som blir det en elektrikerjobb som vil koste oss litt, da vi har dimmere i mange rom. SÅ da har vi avventet det litt, men må vel bare gå den veien etter som det snart bare er LED å få kjøpt.. Anonymkode: a663f...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Del Skrevet 9. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, pleier å kjøpe dimbare pærer. Begynte å kjøpe LED en periode, i den tro at de skulle holde lengre, men gikk bort fra det pga dette: "Skal du bytte ut halogen med LED i downlights, vær oppmerksom på at downlights med LED-pærer normalt vil ha behov for en spesiell LED-dimmer. For å installere dette eller bytte ut gammel dimmer, må du ta kontakt med elektriker." Snakket med elektriker om dette og han forslo selvsagt at om vi skal gå over til LED må vi bytte ut alle dimmerne fordi LED-pærene ikke ville gi totalt samme spenning som kretsen som halogen (?), eller noe i den duren.. Ellers måtte det monteres noe på selve dimmeren for at de skulle bli kompatible med led. Jeg er dårlig på dette, men ca sånn oppfattet jeg det. Åkke som blir det en elektrikerjobb som vil koste oss litt, da vi har dimmere i mange rom. SÅ da har vi avventet det litt, men må vel bare gå den veien etter som det snart bare er LED å få kjøpt.. Anonymkode: a663f...8da Fjern eller koble bort alle dimmerne og gå over til moderne kvalitets LED som Ikea Trådløs eller Philips Hue, dette er pærer som kan dimmes med egne fjernkontroller eller en app på telefonen. Ikke kjøp billige LED pærer, de varer ikke lenge og har veldig dårlig lys. Anonymkode: b4593...d7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Del Skrevet 9. januar 2020 Som nevnt over: pass på at du har halogenpærer til gamle dimmere. Eller LED til nyere. Halogenpærer tåler ikke mye slamring med dører og vibrasjoner, men det kan hjelpe å dimme ned litt. Spesielt på gang (ytterdør) og bad (vaskemaskin osv) kan dette være et problem. Anonymkode: fa0eb...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Del Skrevet 9. januar 2020 Blir de varme? vi har spotter fra 2005 på badet og de ikke er LED. Disse blir varme, og går veldig ofte. De har spotter fra 2013-ish i stua, som er LED, og disse går aldri. Men så har vi bare bodd her et halvt år. Anonymkode: 48a18...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Del Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir de varme? vi har spotter fra 2005 på badet og de ikke er LED. Disse blir varme, og går veldig ofte. De har spotter fra 2013-ish i stua, som er LED, og disse går aldri. Men så har vi bare bodd her et halvt år. Anonymkode: 48a18...68f Selvsagt blir de varme, det er halogenpærer. Anonymkode: f4439...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #16 Del Skrevet 10. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, pleier å kjøpe dimbare pærer. Begynte å kjøpe LED en periode, i den tro at de skulle holde lengre, men gikk bort fra det pga dette: "Skal du bytte ut halogen med LED i downlights, vær oppmerksom på at downlights med LED-pærer normalt vil ha behov for en spesiell LED-dimmer. For å installere dette eller bytte ut gammel dimmer, må du ta kontakt med elektriker." Snakket med elektriker om dette og han forslo selvsagt at om vi skal gå over til LED må vi bytte ut alle dimmerne fordi LED-pærene ikke ville gi totalt samme spenning som kretsen som halogen (?), eller noe i den duren.. Ellers måtte det monteres noe på selve dimmeren for at de skulle bli kompatible med led. Jeg er dårlig på dette, men ca sånn oppfattet jeg det. Åkke som blir det en elektrikerjobb som vil koste oss litt, da vi har dimmere i mange rom. SÅ da har vi avventet det litt, men må vel bare gå den veien etter som det snart bare er LED å få kjøpt.. Anonymkode: a663f...8da Dette stemmer jo. 315gle dimmeren du sikkert har per i dag er beregnet på halogen og glødepærer med mye høyere wattstyrke enn LED-pærene du ønsker å dimme. Skal du bruke samme dimmer på led trenger du sikkert en bypass. Hva koster lyspærene dine per stykk? Vil tro du har lagt ut en del. Skifte dimmer trenger nødvendigvis ikke å bli dyrere. Anonymkode: 44251...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 10. januar 2020 #17 Del Skrevet 10. januar 2020 Vanvittig utskiftningstakt. I huset her jeg bor nå er det vel totalt byttet ca 10 pærer inne og ute siden 2012. Kun normalpærer uten dimming og LED. Har nesten ikke spotter unntatt på et bad og der har faktisk en trafo gått nå. Dette er en dimbar 12 volts trafo med halogenpærer (det siste er nok ikke relevant iom at det er driverne som er problemet). Jeg har ikke tatt med endel 12 volts småpærer (halogen) til G4 sokler som brukes endel steder. De har en høyere utskiftningstakt og er i ferd med å bytte til LED der det er mulig for disse. Noen av disse pærene har stått i sokler med dårlig kontakt (G4 er ikke det beste synes jeg) og uten at jeg har skrevet det ned er det nok soklene med dårlig kontakt som også har trengt flest pærebytter. Bytter sokler der det trenges også for tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #18 Del Skrevet 10. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer jo. 315gle dimmeren du sikkert har per i dag er beregnet på halogen og glødepærer med mye høyere wattstyrke enn LED-pærene du ønsker å dimme. Skal du bruke samme dimmer på led trenger du sikkert en bypass. Hva koster lyspærene dine per stykk? Vil tro du har lagt ut en del. Skifte dimmer trenger nødvendigvis ikke å bli dyrere. Anonymkode: 44251...d87 Vil bare kommentere dette: Jeg har "gammel" dimmer på stua, men har likevel byttet til LED-pærer (GU10) etter "godkjennelse" fra en elektriker. Det største problemet med dette er at jeg "mister" den nedre delen av dimmeområdet, dvs. jeg får ikke dempet lyset like mye som når jeg hadde halogenpærer. Men jeg får de andre fordelene med LED-pærer. Anonymkode: f4439...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #19 Del Skrevet 10. januar 2020 Uarx, downlights. Lys, varme, elektriske ledninger på helt feil plass. Vi kjøper billige pærer fra Kina, LED i styrkene 1W, 3W, 5W og 15W, og de har forskjellig levealder. Jeg skriver alltid datoen for montering på de med tusj. Her er min erfaring: 1) Varme lamper har kortere levetid. Har du 35W pærer (det er masse!!) vil de utvikle mye varme selv. Fyrer du i ovnen i tillegg, kan det være 45 grader rett under himlingen uten at lyset er på. Til sammen vil den høye varmen øke risikoen for kort levetid voldsomt. Utepærer holder sannsynligvis lengre hos deg også? 2) Slenger du med dører/har du barn? Pærene i yttergangen vår blir fysisk skadet av dørslengingen rett ved siden av. Lodda koblinger spesielt godtar ikke dette hver dag, døgnet rundt, i flere år. 3) Strømstyrken og volten kan variere over tid, mtp. trafo i nærheten, og om du slår av og på mange store forbrukere på husets krets (elbil, kraftig elsag, induksjonsovn osv). Dette skal kunne fikses, men du trenger noen med god kompetanse og gjerne god tid. Særlig relevant i eldre hus. Vi har til tider 255V ut av stikkontakten, flere pærer er bygd for 220-240V. 4) Kvaliteten på pærene har masse å si. Det er norske butikker som selger dritt jeg aldri ville ha akseptert fra AliExpress en gang. Og slutt med 35W pærer, 90-tallet er over! Anonymkode: e50a0...933 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #20 Del Skrevet 10. januar 2020 Mye som spiller inn her, om det er rom med rom i etasjen over så er de utsatt for vibrasjoner. Halogenpærer og spotter med transformator tåler mindre. Jeg ville fått pris på nye LED-spotter og dimmere, de tåler mer. Det er en engangskostnad men sparer deg for utskifting av pærer. kan være dere har litt høy spenning om dere bor nær transformatoren, men mest sannsynlig ikke over 10% høyere enn nominell spenning, da skal det ikke utgjøre et veldig stort problem. Anonymkode: 7deff...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå