Gå til innhold

Troll og spøkelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Jenta vår på snart tre år er blitt helt hektet på troll og spøkelser. Hun snakker mye om det på dagen, men om kveldene blir hun ofte redd. Hun skremmer seg selv opp, og nå sier hun at det er troll og spøkelser på rommet. 

Hva er den beste måten å takle dette på slik at hun føler seg trygg? Hva gjør dere når barna blir redde for monsteret under senga osv..? 

Anonymkode: d7dfa...643

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her sa min sønn at det satt en skikkelse i hjørnet i rommet av og til. At det var på ekte. Grøssa litt jeg, har selv hatt syner av personer. Også en som satt i hjørnet.

Anonymkode: 00bcf...75d

Skrevet

Her er endelig dinosaurtiden ferdig. Nå begynner vi å komme oss til nærmere "sivilisert" tidsalder med lasergevær mot romvesen og slikt. 

Nei det er vanskelig dette da hele nabolaget her er mørkredde. Barna trekker opp hverandre. Jeg prater bare med dem om dette og driver egentlig med brannslukking. Men jeg er flink til å ta de med når jeg ut en tur eller i kjelleren der det er mørkt slik at de ser at det ikke er farlig der. Kjører masse fokus på at alle ser like dårlig i mørket. Ja har egentlig ingen god fasit på dette, men ser det kan være plagsomt ja.

AnonymBruker
Skrevet

Beste er å vise dem. Troll under senga? På med lyset, ungen ned på gulvet, kikke under senga, ikke noe troll der. 

Spøkelse i skapet? På med lyset igjen, vi ser i skapet sammen, bare klær der. 

Forklare rolig og trygt at mamma og pappa passer på deg. Spøkelser og troll finnes ikke på ordentlig. 

Svare på spørsmål om det kommer noen. Rolig. Avkrefte. Trygge. 

Det har gått fint her. 

Anonymkode: 580ac...6a8

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt har ikke kommet i den fasen ennå, men når h*n kommer dit, skal jeg bruke en sprayflaske med vann og tegne etikette på hvor det står noe som "monsters be gone" (må finne en bra oversettelse 🤔). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Missbehave skrev:

Barnet mitt har ikke kommet i den fasen ennå, men når h*n kommer dit, skal jeg bruke en sprayflaske med vann og tegne etikette på hvor det står noe som "monsters be gone" (må finne en bra oversettelse 🤔). 

Høres ut som en god ide :) skal prøve det her også. Gjerne en med litt glitter i? 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste er å vise dem. Troll under senga? På med lyset, ungen ned på gulvet, kikke under senga, ikke noe troll der. 

Spøkelse i skapet? På med lyset igjen, vi ser i skapet sammen, bare klær der. 

Forklare rolig og trygt at mamma og pappa passer på deg. Spøkelser og troll finnes ikke på ordentlig. 

Svare på spørsmål om det kommer noen. Rolig. Avkrefte. Trygge. 

Det har gått fint her. 

Anonymkode: 580ac...6a8

Jeg har så lyst til å fortelle henne at slikt ikke finnes, men jeg vet jo ikke hva hun ser. Det er forskning som forteller at barn noen ganger tror de ser ting, og hun er jo ikke stor nok til å skjønne at det bare er fantasien som tuller med henne..hva tenker hun når mor sier at slikt ikke finnes, men så ser hun det likevel..? 

Jeg ufarliggjør det, vi snakker om trollet i bukkene bruse, de leker med slikt i barnehagen. Jeg ufarliggjorde spøkelser ved å sette på laban... Men det er stadig spøkelser på rommene våres sier hun, og alt jeg kan si er at vi får bare be dem dra:) mamma og pappa passer på. Vi har også en ting som "skal få bort spøkelser", men det er mer som en regle.. 

Som brukeren her nevner de har en spray, burde kanskje prøve det 😊

19 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Her er endelig dinosaurtiden ferdig. Nå begynner vi å komme oss til nærmere "sivilisert" tidsalder med lasergevær mot romvesen og slikt. 

Nei det er vanskelig dette da hele nabolaget her er mørkredde. Barna trekker opp hverandre. Jeg prater bare med dem om dette og driver egentlig med brannslukking. Men jeg er flink til å ta de med når jeg ut en tur eller i kjelleren der det er mørkt slik at de ser at det ikke er farlig der. Kjører masse fokus på at alle ser like dårlig i mørket. Ja har egentlig ingen god fasit på dette, men ser det kan være plagsomt ja.

Det er kjempeviktig! I kjelleren vår er det noe feil med lyset, så det er bare på vaskerommet og matboden hvor lyset funker, så vi må gå i mørket for å komme frem. Hun virker ikke som hun er redd for mørket, men det er jo ofte på kvelden man er trøtt og sliten, og da kommer disse tankene.. Hun  får ha nattlampe på om hun vil, men lyset fra gangen går inn på rommet hennes så hun trenger ikke, sier hun :)

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sa min sønn at det satt en skikkelse i hjørnet i rommet av og til. At det var på ekte. Grøssa litt jeg, har selv hatt syner av personer. Også en som satt i hjørnet.

Anonymkode: 00bcf...75d

Ih.. Skjønner den. Hun sa det var ei jente som banka på døra og ville inn og hun var kjempe lei seg.. Altså 😱. Jeg tror på slikt selv, så jeg gjør jo det jeg kan for at slikt skal forsvinne (ikke foran barnet seff). 

Skrevet

Går sikkert helt fint å bruke glitter i sprayen, men jeg hadde personlig ikke orket å finne glitter overalt for å forsøke og vaske det vekk 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Missbehave skrev:

Går sikkert helt fint å bruke glitter i sprayen, men jeg hadde personlig ikke orket å finne glitter overalt for å forsøke og vaske det vekk 😂

Off nei, du sier noe 🤣 kanskje noe større glitterkorn eller lignende som ikke kommer ut mellom sprayrøret.. 

Glitter i veggene frem til skolestart hrhr 

AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp Caspar til å "komme på vennlig fot med spøkelser, og trollmors vise gjorde at troll aldri var skremmende, men noe koselig. 

Det er mange filmer hvor troll er koselige. Trolls og Frost for eksempel. 

Vi hadde en periode der ene hadde hatt feberfantasier, og etter det hørte stemmer i hodet en stund. Det skremte også meg, for far har en personlighetsforstyrrelse. Da snakket jeg med helsesøster, og fikk beskjed om å snakke om de stemmene som om det var noe ufarlig og normalt, for det er visst ikke helt uvanlig at en hjerne under utvikling kan oppleve "unaturlige ting". Da husket jeg på at jeg selv hadde noen uforståelige opplevelser som barn, og jeg gjorde som hun sa. Vi snakket om hva stemmene sa henne, som om det var noe vanlig, og etterhvert var det ingen. 

Jeg har stor tro på å gjøre skremmende ting til noe ufarlig. At det ikke er noe å jage bort, eller forklare at ikke finnes, men få barn til å betrakte det som ufarlig. De forstår selv at det ikke finnes etterhvert. 

Jeg synes det var vanskeligere å berolige dem ovenfor virkelige farer. Klima, krig og menneskelig ondskap, men mye prar om disse temaene også, at de fikk lov til å dele tanker rundt det, gjorde at frykt for slikt heller aldri ble for overveldende. 

Anonymkode: e110b...24a

• Liker 1
Skrevet

Barn er sensitive for det paranormale. Hvis de ser skikkelser er det muligens ånder de ser og er sensitive for. Du kan forklare om det paranormale på en grei måte. Tror det er noe paranormale de ser

Skrevet
17 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Barn er sensitive for det paranormale. Hvis de ser skikkelser er det muligens ånder de ser og er sensitive for. Du kan forklare om det paranormale på en grei måte. Tror det er noe paranormale de ser

Dette vil bare forvirre barnet..

Anonymkode: dda00...acc

Skrevet
5 timer siden, Cinnamondiva skrev:

Hun er bare tre år, og selvom jeg tror på ånder, så vil jeg nødig si at "ja, det finnes". Moren min er veldig åpen og det sliter henne ut.  Jeg gjør det jeg kan for at slikt ikke skal komme hjem hos oss, men vet ikke rundt det om det fungerer. Hun roer seg ofte når jeg har gjort det jeg skal, men likevel.. 

Skrevet

Jeg har også en treåring som har spøkelse og monster periode. Mulig jeg er litt uortodoks, men når hun snakker om spøkelsene så dikter vi historie sammen feks om at det var en gang *barnets navn* skulle gå ned i kjelleren å hente noe, så så hun ett bittelite spøkelse, og den spurte om de skulle leke sammen, også hadde de det gøy hele dagen. Og om det lille monsteret som bare kunne si bø kjempelavt også var det ikke skummelt men bare søtt. Sånne ting.

Min tanke bak har vært å ikke si at det ikke finnes slike ting, men jeg har ufarligjort det hele. Ungen er ihvertfall ikke redd, men synes det er gøy å spinne rundt på hva hun og monsterne finner på sammen 😂

Anonymkode: c1802...114

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Missbehave skrev:

Det er det samme som å fortelle barnet at det finnes monster som må jages bort. 

Anonymkode: 74b25...b51

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må de ikke det da..? Vil du klare å sove med et monster i rommet? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Selv småbarn skiller mellom fantasilek og virkelighet. Selv om skillet kan bli litt diffust om kvelden.. 

Her har jeg snakket strengt til trollet (overdrevent strengstemme), sagt at han må tilbake til brua si.. også løp trollet så fort at det prompa! Også ler vi litt.

Anonymkode: 30406...d92

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv småbarn skiller mellom fantasilek og virkelighet. Selv om skillet kan bli litt diffust om kvelden.. 

Her har jeg snakket strengt til trollet (overdrevent strengstemme), sagt at han må tilbake til brua si.. også løp trollet så fort at det prompa! Også ler vi litt.

Men da gjør man det til noe morsomt og det er forsåvidt greit. Da skjønner barnet at det  er tull men for et barn som er skikkelig redd og tror at sprayen virket så vil jo dette bygge opp under redselen. Kanskje ditt barn skiller mellom virkelighet og fantasi, det vil ikke si at alle gjør det. 

Gjest UglerIMosen
Skrevet

Vi har lagt opp til at trollet sier godnatt, og går hjem i skogen for å sove 😂 Tok en sjanse på den når 3åringen sa at trollen var inne på rommet, og det funket! Hver kveld nå vinker vi «godnatt» til trollet, så går det hjem ☺️

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da gjør man det til noe morsomt og det er forsåvidt greit. Da skjønner barnet at det  er tull men for et barn som er skikkelig redd og tror at sprayen virket så vil jo dette bygge opp under redselen. Kanskje ditt barn skiller mellom virkelighet og fantasi, det vil ikke si at alle gjør det. 

Du gir både barn og deres foreldre for lite cred. Barn er smarte. Og hi hadde neppe introdusert sprayen gravalvorlig a la eksorsisten..

Skrevet

Mini ble tre i november og har blitt veldig redd for monster og troll i jula. Vi må være nær han hele tiden og sier han ser troll overalt, tidligere var han skikkelig uredd og selvgående så det er stor forandring. Jeg leste tips fra en barnepsykolog som sa att man heller skulle si typ «hvis det finnes troll så er de ikke farlige» etc enn «det finnes ikke troll». Det er mulig at de faktisk ser ting i syne så kanskje ikke hjelper å si at det ikke finnes? Har begynt å si at han bare skal spørre dem om de vil leke, at det ikke finnes noe som er farlig etc Det fungerer faktiskt OK - men mest av alt må vi bare være sammen men han å trygge så håper jeg det er en fase som går over. 

Anonymkode: 01704...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...