Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 20 år ble «tvunget» til å skrive kontrakt på deltidsstilling i matbutikken hun jobber ( hun ønsket å være ekstrahjelp) i nå i november - 20 % stilling - som i mnd skal utgjøre 5250.- kr og i kontrakten står det at hun skal ha 161,53 kr i timen . I november jobber hun 2 vakter som tilsammen utgjør 13.5 timer fordi hun har eksamener denne mnd og kan ikke jobbe mer. 
Hun får utbetalt  1345,52 kr desember ( som er for det hun jobbet i november ) dette mener hun ikke er riktig da det er utbetalt timer for lite enn det hun faktisk har jobbet ... ! Hun har snakket med sjefen og de blir IKKE enige og datteren min klarer ikke å forstå regnestykket - det er greit at hun blir trukket for de timene hun ikke har jobbet men hun skal da ha betalt for de timene hun faktisk var på jobb ?  Sjefen sier at timene varierer fra mnd til mnd men fastlønna er den samme og nekter for at noe r feil . I kontrakten står det ikke spesifikt antall timer 20 % skal være, men det faste mnd beløpet står og også timelønna hennes ! Vi forstår ikkeno og hun er så frustrert. Er det noen som skjønner dette ? Og hvor kan vi henvende oss for hjelp ? 

Anonymkode: f576e...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som skjønner dette ?

Nei, jeg skjønner ikke. 

1300 høres jo riktig ut for 2 vakter om det er 2 vakter som utgjør 8 timer til sammen, men du skriver jo ikke hvor mange timer hun har jobbet de to vaktene.

Endret av gobbledigook
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette forstod jeg ikke. Hvor mange timer jobbet hun og hvor mange timer har hun fått betalt for? Hvis hun jobbet 13,5 timer og fikk utbetalt for 13,5 timer, så er det vel rett hvis hun betaler skatt også? 

Anonymkode: 42459...c14

• Liker 2
Skrevet

Har hun fått lønnsslipp? Hva var beløpet før skatt, altså bruttolønnen. Da er det enklere for oss å hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

høres ikke så galt ut det nei.
Er det 13,5 timer inkl eller ekskludert pause? Og er det faktisk ført opp 13,5 timer på lønnslipp?
Hvilket skattetrekk har hun? Og hvilke andre trekk har hun?

Anonymkode: bb5db...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel fått lønnsslipp hvor det står hva som er utbetalt?

Skrevet

Det er ikke mulig å lese tallene grunnet dårlig oppløsning. Men kan se ut som hun i utgangspunktet har en fastlønn (for 20 %?), men at hun har fått trekk i denne for de timene hun ikke jobbet grunnet fri til eksamen? Hva mener dere egentlig er feil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klikker på selve bildet skal det bli bedre ....det er helt OK at hun har fått trekk for timene hun ikke har jobbet men hun skal vel få lønn for det hun har jobbet ..? 

Skrevet

Skatt? Eg forstår ikkje at dette skal vere feil. Ho har sannsynlegvis blitt trekt i skatt, og då er det omtrent rett.

• Liker 3
Skrevet

Har hun glemt hva skatt er?

Anonymkode: ba392...637

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klikker på selve bildet skal det bli bedre ....det er helt OK at hun har fått trekk for timene hun ikke har jobbet men hun skal vel få lønn for det hun har jobbet ..? 

Hun har jo fått lønn for det hun har jobbet??

Skrevet

Slik fungerer det med gjennomsnittsberegning. Jeg jobber selv i turnus, og det vil si at noen måneder jobber jeg 180 timer for samme lønn som jeg andre måneder jobber 120 timer for. 

Det eneste som evt. kunne føre til noe feil her er hvis hun er trekt for mye. Men det står altså at hun har trekt for 24,5 timer. Stemmer det altså at hun tok ut ulønnet permisjon på 24,5 timer denne mnd så stemmer lønna.

Anonymkode: 6de75...a92

Skrevet

2173,- skulle hun fått FØR skatt om hun har jobbet 13,5 timer. Hvor mye trekker hun i skatt? 

Anonymkode: 50090...fd2

Skrevet

Jeg er enig i at dette ser rart ut. Det er for så vidt et enkelt regnestykke: 

1342,52 / 161,53 = 8,3

Hun har altså fått betalt for 8,3 timer. Det står på lønnsslippen at hun ikke har blitt trekt noe i skatt.

Anonymkode: 3141f...258

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1342,52 / 161,53 = 8,3

Hun har altså fått betalt for 8,3 timer. Det står på lønnsslippen at hun ikke har blitt trekt noe i skatt.

Enig i dette. 20% stilling betyr at hun normalt ville fått betalt for 32,5 timer. De har trekt fra 24,5 timer. Da står vi igjen med kun 8 timer. Så dette er feil hvis hun jobbet 13,5 timer. Da må hun ta det opp på nytt med sjefen eller de som sitter jobber med lønn.

• Liker 5
Skrevet

Antallet faste timer er snitt beregnet på 12 mnd er . Altså i februar som kun er 29 dager vil hun få samme lønn som i mars med 31 dager . Mest sansynlig har hun jobbet mindre i februar . 
Hun har fastlønn og ikke timer derfor blir der slik. 
tullete å sette fastlønn på så små stillinger og studenter . Passer bedre på høyere stillings prosenter . 
alt stemmer . 

Anonymkode: d354e...cd3

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

1342,52 / 161,53 = 8,3

Jo det gjør det. 1400-noe

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antallet faste timer er snitt beregnet på 12 mnd er . Altså i februar som kun er 29 dager vil hun få samme lønn som i mars med 31 dager . Mest sansynlig har hun jobbet mindre i februar . 
Hun har fastlønn og ikke timer derfor blir der slik. 
tullete å sette fastlønn på så små stillinger og studenter . Passer bedre på høyere stillings prosenter . 
alt stemmer . 

Anonymkode: d354e...cd3

Jeg er enig i denne. Når man får fastlønn er det vanlig å beregne gjennomsnitt av alle 12 måneder, nettopp for å slippe å få mindre lønn i kortere måneder, trekk for påske osv. Da vil det bli slik som her.

Anonymkode: 8eead...667

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør det. 1400-noe

Nei, hun har ikke blitt trukket skatt. Bruttobeløp og utbetalt beløp er likt (med fratrekk for noe kontingent og fond)

Anonymkode: 8eead...667

Skrevet

Man har jo krav på å få betalt de timene man jobber. Er ikke sånn at sjefen kan nekte deg lønn for merarbeid.

Hvis hun jobbet 13,5 time i en uke så var dette over stillingsprosenten hennes den uka. Men der likevel ingen grunn til at dette skal påvirke lønnen hennes.

Be sjefen om å forklare lønnsslippen. Gidder han ikke dette og er vanskelig, ville jeg kontaktet overordnede om det er en større kjede og det er mulig. Disse kjøpemennene er ofte ganske griske og kun ute etter å tjene mest mulig

Anonymkode: bacfa...574

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...