AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Jeg jobbet hver dag i bhg noen år før jeg Fikk fast jobb i turnus jobb. Nå i 2019 tok jeg noen vakter i bhg igjen. Hva har skjedd? Barna er jo blitt totalt hjelpeløs ? Har observert småting som at de de ikke orker å perle selv ( Du MÅ hjelpe meg. Du kan perle for meg» eller når de skal tegne « kan du tegne til meg? Ikke orker de å farge tegningen engang, det vil de vi skal gjøre. Og vil gjøre minst mulig der de må være kreativ selv. Mange gidd ikke å kle av seg eller prøve engang før de roper « hjelp meg, du må hjelpe meg» og når jeg sier « dette klarer du selv, få se hvor flink du er!!» så blir de kjempe fornærmet og skriker, men til slutt? Jammen klarte de jo å kle av seg selv. De klarer så mye mer enn de «orker eller vil». Samme når vi er ute så skal de be oss dra ned regnbuksen på støvlene når den går opp, jeg sier de kan prøve selv, men de vil ikke og orker ikke. Til slutt legger de seg ned å hyler. Barna er 4-5 år. Jeg er helt sjokkert.. har selv et barn i samme alder og han er vandt med å prøve selv, kler på og av seg selv uten å skrike til meg pga det er et ork. Barnet er selvstendig og er stolt over det. Ikke minst vandt til å prøve selv. Flere som opplever dette? Hva som gjør at barna er blitt så hjelpeløse? jeg sier ikke at vi IKKE skal hjelpe de, men man ser jo an en situasjon om det er pga de ikke orker eller ikke klarer. Klarer de ikke noe så hjelper vi selvsagt.. Syns det er viktig at de får gjøre ting selv, prøve, utforske og være kreativ.. Slik var det ikke når jeg jobbet i bhg for noen år siden. Anonymkode: 09816...15f 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Vil tro det har noe med selve barnehagen å gjøre. Anonymkode: 5b154...60f 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet hver dag i bhg noen år før jeg Fikk fast jobb i turnus jobb. Nå i 2019 tok jeg noen vakter i bhg igjen. Hva har skjedd? Barna er jo blitt totalt hjelpeløs ? Har observert småting som at de de ikke orker å perle selv ( Du MÅ hjelpe meg. Du kan perle for meg» eller når de skal tegne « kan du tegne til meg? Ikke orker de å farge tegningen engang, det vil de vi skal gjøre. Og vil gjøre minst mulig der de må være kreativ selv. Mange gidd ikke å kle av seg eller prøve engang før de roper « hjelp meg, du må hjelpe meg» og når jeg sier « dette klarer du selv, få se hvor flink du er!!» så blir de kjempe fornærmet og skriker, men til slutt? Jammen klarte de jo å kle av seg selv. De klarer så mye mer enn de «orker eller vil». Samme når vi er ute så skal de be oss dra ned regnbuksen på støvlene når den går opp, jeg sier de kan prøve selv, men de vil ikke og orker ikke. Til slutt legger de seg ned å hyler. Barna er 4-5 år. Jeg er helt sjokkert.. har selv et barn i samme alder og han er vandt med å prøve selv, kler på og av seg selv uten å skrike til meg pga det er et ork. Barnet er selvstendig og er stolt over det. Ikke minst vandt til å prøve selv. Flere som opplever dette? Hva som gjør at barna er blitt så hjelpeløse? jeg sier ikke at vi IKKE skal hjelpe de, men man ser jo an en situasjon om det er pga de ikke orker eller ikke klarer. Klarer de ikke noe så hjelper vi selvsagt.. Syns det er viktig at de får gjøre ting selv, prøve, utforske og være kreativ.. Slik var det ikke når jeg jobbet i bhg for noen år siden. Anonymkode: 09816...15f Jeg har jobbet som lærer på barneskolen og opplever det samme. Barn skal ha hjelp til på og avkledning i førsteklasse, de prøver ikke selv en gang. Anonymkode: c2db2...5b9 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro det har noe med selve barnehagen å gjøre. Anonymkode: 5b154...60f Nettopp! Har opplevd det samme som HI sier men det er jo fordi de ansatte i barnehagen hele tiden gjorde det barna forlanget. De ble ikke oppfordret til å tegne selv istedet eller å perle selv,de ansatte gjorde det for de. Her burde de voksne vært mer bestemt mot barna. Anonymkode: 2e4d4...615 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 Foreldrene har kanskje så lite tid i hverdagen at det er kjappere å kle på barna om morgenen enn å vente på at ungen skal gjøre det selv? Og har du hørt om et barn i dag som har lært seg å kjede seg? Kreativitet kommer når man kjeder seg. Når hverdagen er organisert i en slik grad at man knapt har 10 sekunder pause, og at man i pausen har en mobil å trykke på, da orker man ikke å anstrenge seg. Neste gangen poden er urolig, be ungene finne på noe selv, ikke sett på tvn eller spill på mobil eller padda. Dette er selvsagt en forenkling, men jeg tror dette har med samfunnsutviklingen å gjøre. Ikke med at foreldrene er dårlige. Foreldrene tilpasser seg samfunnet de lever i. Anonymkode: 4c98b...e51 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Foreldre gjør sitt beste for å unngå trassanfall, skriking og hyling. Det er alltid mammapolitiet i nærheten som kan fort bli bekymret og melde til barnevernet på grunn av skrikende barn som selvfølgelig betyr at foreldrene gjør noe grusomt mot sine barn... Som f. eks. nekter å gjøre alt for dem. Anonymkode: 46329...1e3 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 Dette gjelder ikke i vår barnehage og barnet må selv klare seg hjemme. Nå har vi vært veldig bestemt på å ha selvstendig barn siden hen var liten. Anonymkode: 0c0ef...b3d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre gjør sitt beste for å unngå trassanfall, skriking og hyling. Det er alltid mammapolitiet i nærheten som kan fort bli bekymret og melde til barnevernet på grunn av skrikende barn som selvfølgelig betyr at foreldrene gjør noe grusomt mot sine barn... Som f. eks. nekter å gjøre alt for dem. Anonymkode: 46329...1e3 Syns de duller mye med ungene i bhg jeg jobbet i også. Vi måtte tegne for barna uten å oppfordre til å tegne selv,de sier de vil perle men så er det vi voksne som må perle hele,de klarer fint å lage papirfly men det er alltid vi som må lage det osv. Hadde de ansatte vært litt mer bestemt så hadde nok barna gjort mer selv. Anonymkode: 2e4d4...615 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 Sånn var det flere barn som oppførte seg da jeg jobbet i bhg for 20 år siden. Vi gjorde det ikke for dem, men noen spurte eller maste om det hver eneste dag for det. Anonymkode: 7ae52...ea1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 Jeg jobber på vgs og ser samme tendensene. Elever som ikke gidder å lese/pugge/lære men allikevel som forventer høye karakterer og når de ikke får det er det lærerens feil... 😩 Anonymkode: fb7ae...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var det flere barn som oppførte seg da jeg jobbet i bhg for 20 år siden. Vi gjorde det ikke for dem, men noen spurte eller maste om det hver eneste dag for det. Anonymkode: 7ae52...ea1 Er dessverre nye tider nå,liker jeg ikke forandringen for å si det sånn. Er helt greit å av og til tegne litt,men blir helt feil når det bare er de voksne som tegner for barna. Anonymkode: 2e4d4...615
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 må le litt her skylder vi på barnehgen pga unger som ikke klarer, at barnehagen har tid til åmgjøre alt for 18 unger høres det logisk ut??? Sannheten er at unger i dag ikke får tid eller lov til å prøve selv hjemme. 90% av ungene i barnehagen faller sammen i øyeblikket de ser foreldrene og blir til småunger som griner og skal ha hjelp. Ungene får styre og stelle og det er helt vannvittig hvordan de får skifte og tulle før de endelig blir klare til å gå hjem. Unga er ikke til å kjenne igjen når foreldra kommer, helt sykt faktisk Anonymkode: 57c7c...132 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: må le litt her skylder vi på barnehgen pga unger som ikke klarer, at barnehagen har tid til åmgjøre alt for 18 unger høres det logisk ut??? Sannheten er at unger i dag ikke får tid eller lov til å prøve selv hjemme. 90% av ungene i barnehagen faller sammen i øyeblikket de ser foreldrene og blir til småunger som griner og skal ha hjelp. Ungene får styre og stelle og det er helt vannvittig hvordan de får skifte og tulle før de endelig blir klare til å gå hjem. Unga er ikke til å kjenne igjen når foreldra kommer, helt sykt faktisk Anonymkode: 57c7c...132 har jo jobbet i barnehage selv å jo det var sånn at de ansatte tegnet for barna,perlet for barna osv på kommando. Var ikke oppmuntring til å tegne eller perle selv. Selvsagt KAN de tegne og perle,men hvorfor gjøre det når de bare kan forlange at de voksne gjør det istedet? De ansatte burde sette mer grenser. Anonymkode: 2e4d4...615 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet hver dag i bhg noen år før jeg Fikk fast jobb i turnus jobb. Nå i 2019 tok jeg noen vakter i bhg igjen. Hva har skjedd? Barna er jo blitt totalt hjelpeløs ? Har observert småting som at de de ikke orker å perle selv ( Du MÅ hjelpe meg. Du kan perle for meg» eller når de skal tegne « kan du tegne til meg? Ikke orker de å farge tegningen engang, det vil de vi skal gjøre. Og vil gjøre minst mulig der de må være kreativ selv. Mange gidd ikke å kle av seg eller prøve engang før de roper « hjelp meg, du må hjelpe meg» og når jeg sier « dette klarer du selv, få se hvor flink du er!!» så blir de kjempe fornærmet og skriker, men til slutt? Jammen klarte de jo å kle av seg selv. De klarer så mye mer enn de «orker eller vil». Samme når vi er ute så skal de be oss dra ned regnbuksen på støvlene når den går opp, jeg sier de kan prøve selv, men de vil ikke og orker ikke. Til slutt legger de seg ned å hyler. Barna er 4-5 år. Jeg er helt sjokkert.. har selv et barn i samme alder og han er vandt med å prøve selv, kler på og av seg selv uten å skrike til meg pga det er et ork. Barnet er selvstendig og er stolt over det. Ikke minst vandt til å prøve selv. Flere som opplever dette? Hva som gjør at barna er blitt så hjelpeløse? jeg sier ikke at vi IKKE skal hjelpe de, men man ser jo an en situasjon om det er pga de ikke orker eller ikke klarer. Klarer de ikke noe så hjelper vi selvsagt.. Syns det er viktig at de får gjøre ting selv, prøve, utforske og være kreativ.. Slik var det ikke når jeg jobbet i bhg for noen år siden. Anonymkode: 09816...15f Jeg tror dette kommer helt an på den barnehagen du har jobbet i. I vår barnehage er det ikke sånn her. Det roser jeg ped.lederen for. De har stort fokus på «klare selv» slik at barna hele tiden har forventningen på seg om å få til mest mulig selv. Dette begynte de med fordi de ansatte på småbarnsavdelingen hadde mye problemer med belastningsskader og vondter, fordi det var slitsomt for de å løfte barna, kle på de, etc. Så på vår småbarnsavdeling er det fokus på disse tingene som jeg hr lagt merke til: - kle av/på seg - lære å åpne og lukke dører - gå til stedet man skal ta de med (kan bli holdt i hånda) - «jeg må se om du får til å klatre opp/ned fra stellebordet»! - gå på do selv - lage mat, smøre skive -rydde - vaske ansikt og hender etter måltid (får kluten i hånda) - vaske hender i vasken osv. Osv. Jeg har mest erfaring med småbarnsavd. siden min datter går der, men jeg ser på de store barna og at de er flinke til å gå inn selv når de må på do, at de leker stort sett selvstendig. Så jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier, tipper du er uheldig med det pedagogiske fokuset eller de ansatte i din barnehage Anonymkode: 007b0...6d5 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: har jo jobbet i barnehage selv å jo det var sånn at de ansatte tegnet for barna,perlet for barna osv på kommando. Var ikke oppmuntring til å tegne eller perle selv. Selvsagt KAN de tegne og perle,men hvorfor gjøre det når de bare kan forlange at de voksne gjør det istedet? De ansatte burde sette mer grenser. Anonymkode: 2e4d4...615 Å jeg jobber i bhg og har gjort det de siste 20åra og har aldri opplevd det du snakker om. Aldri har vi tegnet eller perlet for barna, men vi har tegnet med eller perlet med barna men ikke for dem og det er det en stor forskjell på. Alle må først prøve selv og så får de hjelp om de ikke klarer og de ferreste ber om hjelp de vil selv. og dette gjelder absolutt alt. Fra de er på misnte avd behgynner de og prøve seg, vi lærer de å trekke og dra i klær og alt for at de skal klare og de gjør det bare foreldra ikke er der. Anonymkode: 57c7c...132 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 Jobber med barn innenfor en fritidsaktivitet og opplever mye av det samme som deg TS. Regelen her er at de skal prøve selv først. Det er helt ok å ikke få det til og ha behov for hjelp, men ikke før de har gjort et helhjertet forsøk selv først. Etter noen ganger har de innfunnet seg med at slik er det og de prøver selv før de spør om hjelp. Ofte opplever vi at barna hjelper hverandre før de kommer til oss voksne. Merker at både selvfølelse og mestringsfølelse stiger på denne måten og ingen av dem er redde for å spørre dersom de står fast likevel Anonymkode: 1544d...8a2
Hr. Aktiv Skrevet 12. januar 2020 #18 Skrevet 12. januar 2020 På 9.1.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev: Foreldre gjør sitt beste for å unngå trassanfall, skriking og hyling. Det er alltid mammapolitiet i nærheten som kan fort bli bekymret og melde til barnevernet på grunn av skrikende barn som selvfølgelig betyr at foreldrene gjør noe grusomt mot sine barn... Som f. eks. nekter å gjøre alt for dem. Anonymkode: 46329...1e3 Det har gått alt for langt dette. Helt horribel oppførsel av folk som hverken oppdrar sine barn eller blander seg i ting de ikke har noe med. Skremmende lesing her inne på kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå