Gå til innhold

Skolen har ansatt en fysioterapeut som gymlærer. Er det virkelig lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er på ungdomsskolen og det er et vikariat på et år. Jeg kjenner denne personen og vedkommende har ingen pedagogisk bakgrunn. Greit nok at de kan mye om kropp og trening men skal ikke en gymlærer være pedagog?? Er dette innafor?

Anonymkode: 950a3...90d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er på ungdomsskolen og det er et vikariat på et år. Jeg kjenner denne personen og vedkommende har ingen pedagogisk bakgrunn. Greit nok at de kan mye om kropp og trening men skal ikke en gymlærer være pedagog?? Er dette innafor?

Hadde ikke vært bekymret og tatt «sorgene på forskudd». Vet om PLENTY av pedagoger som overhode ikke er pedagogiske. Den flinkeste i min sønns barnehage er «bare» assistent. 

Anonymkode: de6cb...f99

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Tror du ikke en fysioterapeut må være pedagogisk med pasientene sine ? Såklart er en fysioterapeut kvailifisert til å være gymlærer. 

Anonymkode: bcb78...076

• Liker 27
Skrevet

Det er et vikariat. Sannsynligvis har ingen pedagog søkt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Må være helt tipp topp det

Anonymkode: 0e31a...85c

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet

Så det som  positivt jeg da..  

Skrevet

Hva er problemet? Han er sannsynligvis den beste gymlæreren dere kommer til å treffe på. Veldig bra at de ansetter folk som faktisk har kompetanse i det de skal undervise i / instruere. Veldig bra. 

• Liker 30
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært vanlig at personer uten pedagogisk utdannelse får vikariater i skolen. Hadde dette vært ulovlig ville man ikke hatt nok folk til å ta alle timer, så dette er helt nødvendig. Og for å sette det på spissen, så er det nok i mange tilfeller bedre med en matematiker uten pedagogisk utdannelse til å undervise i matematikk i ungdomsskolen, enn en lærer med dyskalkuli som ellers har helt andre fagområder. Tilsvarende kan det være i kroppsøving.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 13
Skrevet

Det er uendelig mange gymlærere som ikke har annen kompetanse enn interesse for trening. Å ha en fysioterapeut som gymlærer er jo fantastisk! 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Mange som underviser i kroppsøving er ikke kvalifiserte til det. De er pedagoger, men har ikke utdanning i kroppsøving. Det er alltid slik at en lærer kan risikere å bli påtvunget å undervise i et fag han/hun ikke ønsker å undervise i eller ikke er kvalifisert til for å få fylt opp en post. 

En fysioterapeut er jo mer enn kvalifisert til å undervise i kroppsøving. Jeg hadde blitt kjempefornøyd dersom et av mine barn fikk mulighet til å ha en slik kroppsøvingslærer. Det ene barnet mitt har en lærerstudent som kroppsøvingslærer, og det andre har en uten utdanning. 

Anonymkode: 29de1...65e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Det er svært vanlig at personer uten pedagogisk utdannelse får vikariater i skolen. Hadde dette vært ulovlig ville man ikke hatt nok folk til å ta alle timer, så dette er helt nødvendig. Og for å sette det på spissen, så er det nok i mange tilfeller bedre med en matematiker uten pedagogisk utdannelse til å undervise i matematikk I ungdomsskolen, enn en lærer med dyskalkuli som ellers har helt andre fagområder. Tilsvarende kan det være i kroppsøving.

Sant nok. Samtidig vil de få ræva lønn i forhold til det lærerne med pedagogikk får.

Anonymkode: c2920...f0c

• Liker 1
Skrevet

First world problem... For gjennomsnittlige ungdommer holder det lenge å ha gymtimer i det hele tatt. De mer engasjerte har trenere i sine idretter, de mest stillesittende trenger å bevege seg. Du kan være så mye pedagog du bare vil, men å håndtere en hel ungdomsskoleklasse krever ekstremt mye.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Samtidig vil de få ræva lønn i forhold til det lærerne med pedagogikk får.

Anonymkode: c2920...f0c

Slett ikke. Det er normalt krav om å ta pedagogisk utdannelse innen en viss tid, men de fleste steder får man lønn etter den utdannelse man har ellers, som om man hadde hatt pedagogisk utdannelse. Personer med mastergrad vil f.eks kunne få lektorlønn, selv uten PPU. Uten en slik ordning ville det vært uinteressant for de fleste, å jobbe med lønn som ufaglært ville få vært villige til.

• Liker 2
Skrevet

Så heldige dere er!!!! Og barna på skolen!

• Liker 2
Skrevet

Det må da bare være et stort pluss? :jepp:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skolen her har mange ufaglærte...ganske langt nord i landet da men ..

Anonymkode: 250c8...26f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Slett ikke. Det er normalt krav om å ta pedagogisk utdannelse innen en viss tid, men de fleste steder får man lønn etter den utdannelse man har ellers, som om man hadde hatt pedagogisk utdannelse. Personer med mastergrad vil f.eks kunne få lektorlønn, selv uten PPU. Uten en slik ordning ville det vært uinteressant for de fleste, å jobbe med lønn som ufaglært ville få vært villige til.

Hvor da?

I de fylkeskommunene jeg har jobbet i har alle uten ppu fått lønn som ufaglært. 

Anonymkode: c7d4e...f98

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor da?

I de fylkeskommunene jeg har jobbet i har alle uten ppu fått lønn som ufaglært. 

Anonymkode: c7d4e...f98

Jeg fikk lektorlønn, det var i Hordaland fylkeskommune. Fikk det samme i en kommune i samme fylke. Hadde selvsagt aldri tatt disse jobbene ellers. Hadde inntrykk av at dette var helt vanlig praksis. Tok PPU senere, på deltid med andre som jobbet som lærer uten pedagogisk utdannelse fra før, og ingen av de vel 100 andre som tok det samtidig sa noe om at de fikk lønn som ufaglært fra før av.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et krav at vedkommende må være pedagog. 

Anonymkode: baf33...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...