Silva Pluvialis Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Hei. Er veldig vanskelig å svare på. Og ikke minst et minefelt å bevege seg inn på. I noen tilfeller løser situasjoner seg lett og fint. Men har jo opplevd direkte fastlåste situasjoner hvor man blant annet har prøvd å gi offeret noen strategier for å bidra til stopp. Men som pedagog så opplever jeg at skolen virkelig jobber og tar mobbing på alvor. Vi kurses, vi har klare regler, lav terskel, aktivitetsplan, engasjert ledelse som jobber fra første stund med dette. Tett foreldre-hjem samarbeid. Men dessverre noen saker er tricky. Og noen av disse sakene så opplever jeg at hvis foreldrene til mobber(e) sitter på skolen og er enig og nikker og samtykker på både samarbeid, relasjonsbygging, tiltak og så går de hjem og bare driter i det. Dessverre. Det er nødvendigvis ikke på skolen det svikter. Men i hjemmet. Og da er jobben til skolen enda vanskeligere. Ungene reflekterer ofte foreldrenes holdninger. Så.. Ja... minefelt å diskutere. Men i de skolene jeg har hatt spm arbeidsplass gjennom 10 år har jeg opplevd genuin interesse for å løse konflikt/mobbing. Men saker som ikke lett lar seg løse. Men jeg mener at mobbere kanskje skulle vært lovpålagt å bytte skole etter "x antall" runder eller tiltak. Anonymkode: dea74...dd5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Jeg orker ikke skrive så mye, men kommer gjerne tilbake til diskusjonen senere. Som brukeren over meg sier, så er det mye mer som blir gjort, har jeg inntrykk av. Jeg har ikke jobbet så lenge som lærer enda, så kan ikke sammenligne med hvordan det var før. Men det er klart at noen situasjoner er veldig komplekse og krevende. Der jeg jobber har vi fks en sak pågående hvor foreldre bidrar til at mobbingen fortsetter. Da er det ekstremt vanskelig å få gjort noe med det. Jeg har jobbet på noen ulike skoler da, og har jo merket en forskjell. På den ene skolen jeg jobbet var det ganske godt miljø fordi det ble brukt mye tid på at barna skulle få være sosiale og ha positive opplevelser med hverandre. På en annen skole, var det mer mobbing, og bare fokus på fag, fag, fag! Anonymkode: b0d1c...f51
Kvartz Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 (endret) Skolene skal ha en tiltaksplan mot mobbing som skal følges hvis mobbing oppstår. Det variere vel litt fra skole til skole hvordan og når de følger planen. Denne planen er ganske detaljert. Endret 9. januar 2020 av Kvartz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå