Gå til innhold

Rettens oppfatning av barnefordeling (link)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Ti prosent havner i retten. Men 129 er ikke ti prosent av fordelingssakene, hvis du tror det. Det gjelder lagmannsretten (altså dommer anket fra tingretten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.samfunnsforskning.no/page/Nyhetsside/Nyheter_eksterne_forsiden/7671/25460.html

Her er noe tallmateriale og info ang. barnefordeling som havner i retten.

Langt fra ti tusenvis av barn.... :roll:

Bare sånn hvis noen er interessert. :wink:

Jammen klarte du å lure meg frempå med mine kommentarer igjen :wink:

10% av alle barn som opplever samlivsbrudd utgjorde i 2001 i overkant av 2.000 barn. Ihht St.Meld 29 har antall barn som opplever samlivsbrudd økt med 50% de siste 12 årene (89-2001). Om jeg har forstått signalene fra pressen riktig ØKER dette antallet mer eller mindre hvert eneste år, og med tilsvarende vekst vil det være 3-4000 barn som opplever samlivsbrudd i 2013.

"Kampen" for å tilby barna en best mulig oppvekst har hardnet til de senere årene. Ikke minst fordi fedrene har forsøkt å ta det ansvaret en del mødre 8.mars har gått i tog for at de skal gjøre. Når samlivsbruddet er et faktum er imidlertid ikke fedrene ønsket av andre enn barna, og konflikter som går til domstolene øker betraktlig.

Nå er det imidlertid innført "Rettsmekling", for å demme opp mot den økende andelen rettsaker som sansynligvis vil komme etter kravet om mekling for samboere. Om et slikt tiltak er nok til å sikre barna kontakt med begge sine foreldre får vi bare vente å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...