Gå til innhold

Hvor lang tid bruker du på å legge din 3/4-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid slitt med legging, det har vært et pes. Han har alltid krevd oss inne på rommet, mørkredd, og vi har vært for slitne til å ta kampen. Så vi har brukt ca 1 time på legging før, med lesing og synging, og når vi har prøvd å gå ut fra rommet (med avtale om at vi ikke går ned, men er i etasjen) så er det protester og roping og at han står opp. Og ja, jeg vet vi har vært alt for oppvartende. 

Men, så tok jeg kampen da. Noe som var overraskende og irriterende lett, nå leser vi bok, slår av lyset og har på en slik stjernelampe og musikk, sier godnatt/klem og jeg går ut med lovnad om at jeg kommer inn igjen om 5 minutter og ser til han. Og det gjør jeg, noe som er null stress. Og det gjør at han slapper av og vet jeg kommer tilbake, og sovner innen 10 min. Så nå bruker vi altså 20-30 minutter på legging, med lesing og alt, noe jeg mener er helt supert! 

MEN, og nå kommer spørsmålet, er det virkelig mye? Min mor kommenterer at det er aaaltfor lang tid å bruke på legging og at hun gikk bare når vi var små. Er det virkelig det? Hva er "normalen"?

Anonymkode: e8510...5d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Og når jeg sier 1 time før, så var det i en god periode, vi har vært oppe i 2-2,5 i perioder... 

Anonymkode: e8510...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en halvtime inkl tannpuss. Da har hun ikke sovnet, men ligger rolig i sengen med nattlys og en haug kosedyr. 

Anonymkode: b17f5...d13

AnonymBruker
Skrevet

10 min på badet med vask og tannstell og 10-15 min med lesing og sang. Så slår vi av lyset På rommet og lar lyset i gangen stå på med helt åpen dør. Da sovner han i løpet av få minutter. 

Anonymkode: 8ed2c...63d

Skrevet

Hva høres best ut, å bare gå eller ha en hyggelig avslutning på dagen som føles grei for barnet?

Vi leser for begge eller hører litt på lydbok sammen mens vi ligger i senga/sitter ved siden av. Bruker sikkert en halvtime hos hver av de, gjør meg ingenting. Sovner kjapt og greit etterpå. De er fire og seks år.

AnonymBruker
Skrevet

Kveldsmat 18.30

stell/vask/bad/tannpuss: 18.45

Nattakos: 18.58

Ut av rommet: 19.00...

alt er ganske på minuttet... men far var bestemt en periode da han var ett år. Ikke slem eller ufint, men tydelige grenser om at natt er natt. Etter det har kveld, natt og morgen gått tipptipp for alle 😄

Anonymkode: 3a502...929

AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke voksen? Drit i din mor. Virker som dere har en fin avslutning på dagen.

Anonymkode: 40857...ab5

• Liker 2
Skrevet

Bruker ca 20 min på 3 og 4 åringen

AnonymBruker
Skrevet

Ti minutter, fra stell til jeg går ned igjen 🙏🏻 Bestandig vært så enkel heldigvis 🤩

Anonymkode: 1c95e...1d8

AnonymBruker
Skrevet

10 minutter fra stell til sang/lesing

Anonymkode: c9654...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker mellom 20-40 minutter, men både jeg/far og barnet koser oss masse i løpet av den tiden, så det gjør ikke noe. Vi leser i 10-20 min (spørs litt hva vi leser for tiden, noen ganger er hun veldig interessert, andre ganger fort trøtt), tar en sang og så er det natta. Hvis hun protesterer eller sier at hun ikke er trøtt så får hun lov til å ligge å høre på lydbok. Da lar jeg det gå 5-7 minutter før jeg kommer inn og skrur av, da har hun allerede sovnet.

Folk skal få lov til å gjøre det man vil og det som passer bra for sin familie, men jeg er veldig glad i den leggerutinen vi har. Det er på en måte den tiden av hverdagen hvor alt fokus ligger på barnet. Vi er jo sammen på ettermiddagen før det også, men da er det middag og oppvask og det stjeler jo litt fokus.

Hun er 3,4 år.

Anonymkode: d6932...b5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker lang tid med vilje. Det er kvalitetstid i travle hverdager. Barna bader gjerne sammen i 20 min først (2–3 ganger i uka). Så 10 min med pysj og tannpuss (de kler på seg selv, pusser først selv før vi tar grundig puss etterpå). Så leser vi sammen, hele gjengen under teppet i stua. Gjerne to korte bøker (de velger en hver). Så synger vi noen sanger sammen fra sangboka. Så går vi sammen på rommet og synger litt til (de deler rom). Jeg har en fast håndfull med sanger som jeg synger for dem før jeg går ut. Noen ganger har de sovnet, noen ganger ikke. Ikke en lyd etter det. Elsker kveldene til barna❤ – og voksenkvelden som følger etter!

De er 2 og 4 år gamle, og denne rutina fikk vi på plass da eldste var under året. Jeg tror at de små trenger litt tid for å summe seg når de skal sove, så i stedet for at de skal bruke den tiden i senga, bruker vi mer tid på kosen før. Funker veldig bra her.

Anonymkode: 294fe...0b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Var det nattlys som fungerte hos dere? Vi har en snart 3 åring som også har slitt med søvn siden fødsel. Han trenger at vi sitter hos han til han sovner og da sover han helt til dagen etterpå. Så sånn sett har vi det mye enklere nå enn før. Det ble en god overgang når han ble 2 år og fikk stor seng. Uansett det tar 1-2 timer hver kveld noe som gjør det vanskelig når en av oss er alene med alle tre ungene. 4 åringen og han på 10 mnd er en drøm å legge men de trenger jo litt kvalitetstid på sengekanten de også selv om de sovner av seg selv. 

Anonymkode: c3fc8...648

Skrevet

Du virker jo fornøyd med sånn dere har det. Det høres jo fint ut.

AnonymBruker
Skrevet

Begynner med bading rundt kl 18 ca. Bading, barne-tv og kveldsmat tar til sammen  1 time kanskje... jenta er 3 år.

Så leser jeg to korte bøker på senga som tar ca 15 min til sammen og så en sang eller to. Hun er litt mørkeredd, så jeg ligger/sitter ved siden av henne til hun sovner. Dette tar 5-10 min. Sover alltid til halv åtte. Bare koselig, men hun har alltid vært "grei". Lillesøster tror jeg blir mer utfordrende 😅

Anonymkode: 81f22...e1f

Skrevet

Lesing er jo en glimrende aktivitet, og om man skal ta det med i leggetids-«regnskapet» må man nødvendigvis bruke litt tid. Poenget er jo ikke å tilbringe minst mulig tid med ungen, så om man ikke leser som en del av leggerutinen, vil man vel forhåpentligvis bruke tid sammen med barnet på et annet tidspunkt.

At din mor definerer leggerutine som ren logistikk, betyr ikke at hun var flinkere til å legge unger. Hun brukte bare ikke akkurat den tiden til å lese. 

For mange av oss er det supert å ha en fast leserutine på kvelden, for da blir det ikke så lett glemt blant alle andre aktiviteter. Det er vel ganske bred enighet om at det er viktig å lese for for barna sine, så skjønner ikke hvorfor hun klager på at du bruker tid på det.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bruke tid om kvelden med treåringen mkn. Koser og tøyser litt på badet, leser en bok og synger to sanger. Så må det ramses opp alle han er glad i. Tar ca 20 minutter til sammen.

Med barnet på 7 leser vi opp mot en halvtime på senga sammen, så leser hun alene og jeg synger til sist en sang og så er det noen siste spørsmål hun har før vi slukker lyset. Så til sammen 30 minutt men det er fordi jeg liker å lese mye for henne. 

Jeg syntes denne tiden er viktig, og at tradisjonen med å lese på senga er super. Nattasang er de begge også glad i så jeg kommer til å bruke denne tiden på dem så lenge de lar meg få lov. Til gjengjeld har de aldri mast eller kommet ut etter leggetid, så jeg er super fornøyd med rutinene våre. 

Anonymkode: f9b6a...a4f

Skrevet

Så flott at du har fått barnet ditt trygg! Det bekrefter VIRKELIG at du har rett - for ditt barn. En halvtime synes jeg ikke er mye. Dette er en kosestund, en kvalitetstid dere har sammen. Det satte jeg stor pris på da jeg var barn ❤️ Lesing for barnet er også bra for å øke leseinteressen til barnet, og er bra til senere når barnet skal lære å lese.

Anonymkode: c98ec...1c8

• Liker 1
Skrevet

Vi har som dere brukt 1 time over lang tid. Nå er han 3 og vi garn kuttet dsgsøvnen og er nede på ca 30-40 min inkl bøker (alltid 2 bøker her, dere har dessverre blitt rutine hehe) hvilket jeg synes er OK. Han er veldig mørkredd nettopp nå så fungerer ikke å forlate før han sover, men når det gir seg så tenker jeg at vi skal prøve ta tak i å sovne selv og at vi går ut

Anonymkode: 1dcc5...fad

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Legges 19-19.30. Slapper av for seg selv inntil han sovner. Noen ganger sovner han ikke før 21, men han lager ikke noe drama 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...