Gå til innhold

Norsk burde blitt byttet ut med Islendsk i Norge

Erik239

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nynorsk er ikke noe mer norsk enn bokmål.

Nei, vi burde bare snakke engelsk. Enkelt og greit. Jo flere som snakker samme språk i verden, jo bedre.

Anonymkode: 5698a...6af

Men da har vi ikke kultur. Da er vi bare jålebukker. Er ille nok at Oslo folk er slikt. Ikke noe flott om vi hermer etter mer enn det vi gjør :P

Det Islandske språket er svaret for å redde oss og bli mer bedre intellektuelt.

Endret av Erik239
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nynorsk er ikke noe mer norsk enn bokmål.

Nei, vi burde bare snakke engelsk. Enkelt og greit. Jo flere som snakker samme språk i verden, jo bedre.

Nei og nei. Absolutt ikke.

Anonymkode: 9089a...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei og nei. Absolutt ikke.

Anonymkode: 9089a...235

Hvorfor ikke? Hvorfor sløse tid på å lære flere språk, når den tiden kan brukes på matte, historie, filosofi osv.? Man kan kommunisere helt fint på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Hvorfor sløse tid på å lære flere språk, når den tiden kan brukes på matte, historie, filosofi osv.? Man kan kommunisere helt fint på engelsk.

Fordi om alle snakket kun et språk blir vi bare dummere bare. Variasjon oppmuntrer folk til å lære mer. Ta et eksempel. Men norsk er et enkelt allminnelig språk og er for rike folk. Islandsk har mye mer røtter og jord i seg innenfor selve språket.

Endret av Erik239
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Erik239 said:

Fordi om alle snakket kun et språk blir vi bare dummere bare. Variasjon oppmuntrer folk til å lære mer. Ta et eksempel.

Jeg er sterkt uenig. Hvis vi kan fokusere 100% på ett språk, vil evnene i dette språket bli rimelig sterkt. I tillegg kan vi bruke mer tid på andre ting som egentlig betyr mer, som f.eks. naturfag og matte. Da lærer vi mer og blir smartere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er sterkt uenig. Hvis vi kan fokusere 100% på ett språk, vil evnene i dette språket bli rimelig sterkt. I tillegg kan vi bruke mer tid på andre ting som egentlig betyr mer, som f.eks. naturfag og matte. Da lærer vi mer og blir smartere!

Er uenig. Hvis det er sant? Hvorfor gjør USA, Australia og England verre enn noen land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Jeg har gjort noe som førte til att journalistene der måtte lage ett nytt ord for å forklare helt hva jeg hadde gjort... :skratte:

Ikke noe gæli, -bare noe ingen hadde gjort før. -Ut på tur, sjeldent sur. 🙂

Kødder ikke, -har blitt ett offisielt ord. Hørt det er farlig å kjede seg i hjel... :tanpuss:

a.

Nysgjerrig på hva det ordet er ? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Erik239 said:

Er uenig. Hvis det er sant? Hvorfor gjør USA, Australia og England verre enn noen land?

For det første, objektivt sett gjør faktisk ikke de landene det verre enn noen land. Det er nok vesentlig fattigere land som gjør det dårligst i skolen... jeg kan hvertfall garantere at resultatene i USA og England har svært lite å gjøre med språk - språk er bare en måte å kommunisere på. Hvis alle snakker det samme språket, oppnår man den mest effektive måten å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, objektivt sett gjør faktisk ikke de landene det verre enn noen land. Det er nok vesentlig fattigere land som gjør det dårligst i skolen... jeg kan hvertfall garantere at resultatene i USA og England har svært lite å gjøre med språk - språk er bare en måte å kommunisere på. Hvis alle snakker det samme språket, oppnår man den mest effektive måten å kommunisere.

Tror det har mye med det å gjøre. Hvis flere snakker samme språk. Er det også lettere å spre dummheten til de også. Tror det har litt påvirkelse på folk som kan lære og bli bedre om det er mer variasjoner, spesielt om språket har en sjel til å oppmuntre folk til det. Istedet for folk som bare prøver å sabotere for andre

Endret av Erik239
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, theTitanic said:

Du tenker alle de sinnssyke summene og problemene ved å bytte ut språket i et helt land skal gjøres " fordi det vi har hørtes teit ut?" ..   

Kanskje trenger du en hobby? 

Dette. Som en begynnelse. TS sin fantasi lar seg dessverre ikke gjennomføre. Vi bør kanskje bruke penger på eldreomsorg, skoler, helse osv. før vi legger om ALT ifbm bytte av offisielt språk.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om du er den beste advokaten for å bytte over til et nytt språk når du allerede sliter med å skrive det språket vi har riktig.

Anonymkode: 5b88a...906

:ninja:

Som språknørd må jeg innrømme at jeg umiddelbart kjenner at TS´ idé er kul. Jeg er nynorskfantast, skriver dessverre for dårlig til at jeg våger å bruke noe annet enn danskhybriden vi bruker som riksmål. Uten nynorsk mister vi mye av det "helnorske". Det er likevel slik at språk forandrer seg hele tiden, det har det gjort gjennom hele menneskehetens historie. Svært sjelden ser man reversjon, unntatt i de få tilfellene hvor det gjøres tiltak for å redde utdøende språk. Vi har en historie som har formet det norske språket, det kan vi ikke komme unna. Og nå preges språket i stadig større grad av engelsk, det merker jeg selv (og jeg er godt voksen).

Vi kan klamre oss fast i fortiden alt vi vil, men det er uansett ikke den veien vi går. Og det er de kommende generasjonene som avgjør hvordan språket utvikler seg.

Endret av Omy
For mange quotes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til islandsk. Alt for å slippe nynorsk på skolen. 

ulempen er at byråkratiet ikke ville fungere på lang lang tid, fordi saksbehandlere måtte oversette alt til islandsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan beholde Norsk som hovedspråk og ha islandsk som grunnspråk.

Ha island med på råd når det skal gjøres endringer i språket.

De kan hjelpe oss med å beholde et norsk språk vi har et forhold til, 

istedet å utvanne med utendlandske låneord som vi hermer til oss.

Norge kopierte ordet margarin mens på islandsk heter det smjorliki(Noe som likner på smør)

Norge tok copy-paste på helikopter, på islandsk heter det pyrla, som betyr snurre rundt.

Det er en måte å tenke språk på som islendingene kan lære oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Mitt argument: Nordmenn flest snakker ikke islandsk. :roll:  Nuff said...

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok praktisk umulig, men hadde vært så kult :) 

Hadde det ikke vært for danskene, hadde vi hatt et språk mer lignende islandsk i dag! Det var jo nordmenn som reiste til Island, og de snakker ganske likt som vi gjorde i Norge for 1000 år siden.

Anonymkode: 91192...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...