Erik239 Skrevet 9. januar 2020 #1 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) Jeg vil argumentere at dette blitt gjort i Danmark og Sverige også. Men jeg har to gode grunner til at Islendsk er bedre språk enn Norsk 1: Nordmenn var de som dro til Island. Og dermed er det vårt språk også. Det er også nærmest Norrønne språket. 2: Norsk er bare redefinert Dansk. Til og med Nynorsk som tar ifra bønder er bare redefinert dialekt da Dansker tok over Norge. Og Dansk er uansett mer blærete rikmansspråk. Islendsk har mer sjel i det. Det er ikke tørt eller kjedelig. Når en Disney film blir dubbet over til Norsk er det 30% sjanse at sangene høres bra ut. På Islendsk høres det ut som du vil hogge ned et tre. Jeg bare synes Islendsk er mer i sjelen til vikingene. Så vet ikke hvorfor vi ikke kan bare bytte over bare? Forkast norsk og erstatt det med Islendsk. Dessuten høres norsk så teit ut når du roper. Eksempel i Japansk anime høres du sykt kult ut når de sier en formel. Som om de har en sjel. På norsk...Du høres bare så teit ut. Likens om du oversetter engelske sanger. Ta denne? tror du virkelig denne vil høres bra ut på norsk? Aldri i livet. Dermed Islendsk... Perfekt Endret 9. januar 2020 av Erik239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. januar 2020 #2 Del Skrevet 9. januar 2020 Du tenker alle de sinnssyke summene og problemene ved å bytte ut språket i et helt land skal gjøres " fordi det vi har hørtes teit ut?" .. Kanskje trenger du en hobby? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Del Skrevet 9. januar 2020 Har tenkt samme tanken som deg lenge Islandsk er arven vår. Anonymkode: 50f2a...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Del Skrevet 9. januar 2020 Islendsk? Anonymkode: e4dcf...4a6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Del Skrevet 9. januar 2020 Du har tydeligvis for lite å gjøre på Anonymkode: 2761e...2f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Del Skrevet 9. januar 2020 Kan vi ikke bare snakke nynorsk😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik239 Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) 16 minutter siden, theTitanic skrev: Du tenker alle de sinnssyke summene og problemene ved å bytte ut språket i et helt land skal gjøres " fordi det vi har hørtes teit ut?" .. Kanskje trenger du en hobby? Men jeg har litt rett da. Litt penger kan vi vel... Kaste litt bort hvis det er for å få sjela våres tilbake. Folk blir motiverte. Du blir glad, og det blir mer penger til staten. Eksempel på hvorfor vi burde skifte over. It just works Vi trenger ikke engang å snakke engelsk for å høres kul ut Endret 9. januar 2020 av Erik239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. januar 2020 #8 Del Skrevet 9. januar 2020 1 minutt siden, Erik239 skrev: Men jeg har litt rett da. Litt penger kan vi vel... Kaste litt bort hvis det er for å få sjela våres tilbake. Eksempel! Har ikke sett videoen, men de aller fleste av oss har nok sin sjel inntaket med det språket vi har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Del Skrevet 9. januar 2020 Jeg vet ikke om du er den beste advokaten for å bytte over til et nytt språk når du allerede sliter med å skrive det språket vi har riktig. Anonymkode: 5b88a...906 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik239 Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om du er den beste advokaten for å bytte over til et nytt språk når du allerede sliter med å skrive det språket vi har riktig. Anonymkode: 5b88a...906 Det er fordi Norsk ikke er et bra språk. Hadde jeg snakket Islandsk derimot. Da har jeg nok stått på mer Norsk er litt som... dårlig elektro hip hop blandet med noe annet musikk og å robotifisere musikken uten noe stemme talent. Er litt slik Norsk er nesten. Det er ikke hvordan vi skal høres ut. Det ligger ikke noe røtter i det. Islandsk er som Michael Jackson, Metallica. Altså bra, sånn det skal høres ut som Endret 9. januar 2020 av Erik239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Del Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Erik239 skrev: Det er fordi Norsk ikke er et bra språk. Hadde jeg snakket Islandsk derimot. Da har jeg nok stått på mer Du får flytte til Island da Har ikke lyst til å lære Islandsk. Får holde å prøve å forstå Færøysk Anonymkode: e6497...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Del Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Erik239 said: Det er fordi Norsk ikke er et bra språk. Hadde jeg snakket Islandsk derimot. Da har jeg nok stått på mer Siden du først lager en tråd om språk så kan jeg opplyse deg om at norsk skrives med liten n. Anonymkode: e4dcf...4a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 9. januar 2020 #13 Del Skrevet 9. januar 2020 Jeg har gjort noe som førte til att journalistene der måtte lage ett nytt ord for å forklare helt hva jeg hadde gjort... Ikke noe gæli, -bare noe ingen hadde gjort før. -Ut på tur, sjeldent sur. :-) Kødder ikke, -har blitt ett offisielt ord. Hørt det er farlig å kjede seg i hjel... a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik239 Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 9. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Islendsk? Anonymkode: e4dcf...4a6 Jeg forstår hva du mener. Men jeg bare hater Norsk bare som språk. Jeg er ikke motivert til å bry meg om språket. Ellers hadde jeg tatt denne fyren på alvor 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Del Skrevet 9. januar 2020 Islandsk grammatikk er veldig gammeldags, siden Island har en veldig konservativ språkpolitikk. Det betyr blant annet kasus på alle substantiv (inkludert egennavn) og ordet hest (og alle andre fellesnavn) kan for eksempel bøyes på 16 ulike måter. Jeg er veldig glad i islandsk, men det er et veldig meningstett og høytidelig språk, så selv om det er morsmålet mitt så foretrekker jeg på lang vei å snakke norsk. Anonymkode: 1c24e...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Del Skrevet 9. januar 2020 Selv uten danskene så hadde vi ikke pratet norrønt i dag. Språket utvikler seg og det hadde det garantert gjort på 1000 år også uten at vi kom under Danmark. Island er en avsideliggende øy, ikke så rart at de ikke har blitt påvirket noe særlig av andre språk. I dag jobber de hardt for å ikke la seg påvirke. Synes jeg er flott at de beholder språket sitt originalt. TS: Har du lært deg islandsk da? Er ikke verre enn å ta et kurs. Hva med å flytte til Island? Det er typisk ungdommer og mislike stede de er fra. Alt er kjedelig og dødt. Kan ikke ta sånt seriøst. Anonymkode: 11671...db1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. januar 2020 #17 Del Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, Erik239 skrev: Jeg vil argumentere at dette blitt gjort i Danmark og Sverige også. Men jeg har to gode grunner til at Islendsk er bedre språk enn Norsk 1: Nordmenn var de som dro til Island. Og dermed er det vårt språk også. Det er også nærmest Norrønne språket. 2: Norsk er bare redefinert Dansk. Til og med Nynorsk som tar ifra bønder er bare redefinert dialekt da Dansker tok over Norge. Og Dansk er uansett mer blærete rikmansspråk. Islendsk har mer sjel i det. Det er ikke tørt eller kjedelig. Når en Disney film blir dubbet over til Norsk er det 30% sjanse at sangene høres bra ut. På Islendsk høres det ut som du vil hogge ned et tre. Jeg bare synes Islendsk er mer i sjelen til vikingene. Så vet ikke hvorfor vi ikke kan bare bytte over bare? Forkast norsk og erstatt det med Islendsk. Dessuten høres norsk så teit ut når du roper. Eksempel i Japansk anime høres du sykt kult ut når de sier en formel. Som om de har en sjel. På norsk...Du høres bare så teit ut. Likens om du oversetter engelske sanger. Ta denne? tror du virkelig denne vil høres bra ut på norsk? Aldri i livet. Dermed Islendsk... Perfekt Engelsk We were strangers, starting out on a journey Never dreaming, what we'd have to go through Now here we are, I'm suddenly standing At the beginning with you No one told me, I was going to find you Unexpected, what you did to my heart When I lost hope, you were there to remind me This is the start And life is a road that I wanna keep going Love is a river, I wanna keep flowing Life is a road, now and forever, wonderful journey I'll be there when the world stops turning I'll be there when the storm is through In the end I wanna be standing At the beginning with you We were strangers, on a crazy adventure Never dreaming, how our dreams would come true Now here we stand, unafraid of the future At the beginning with you And life is a road that I wanna keep going Love… ---***--- Norsk Vi var fremmede og begynte på en reise Drømmer aldri, hva vi måtte gjennom Nå her er vi, jeg står plutselig I begynnelsen med deg Ingen sa til meg, jeg skulle finne deg Uventet, hva du gjorde med mitt hjerte Da jeg mistet håpet, var du der for å minne meg på Dette er starten Og livet er en vei som jeg vil fortsette Kjærlighet er en elv, jeg vil fortsette å renne Livet er en vei, nå og for alltid, fantastisk reise Jeg vil være der når verden slutter å snu Jeg vil være der når stormen er gjennom Til slutt vil jeg stå I begynnelsen med deg Vi var fremmede, på et vanvittig eventyr Aldri drømmer, hvordan drømmene våre ville gå i oppfyllelse Nå her står vi, ikke redd for fremtiden I begynnelsen med deg Og livet er en vei som jeg vil fortsette Kjærlighet… ---***--- Islandsk Við vorum ókunnugir, byrjaðir á ferð Dreymir aldrei, hvað við þyrftum að fara í gegnum Núna hér erum við, ég stend skyndilega Í byrjun hjá þér Enginn sagði mér, ég ætlaði að finna þig Óvænt hvað þú gerðir mér í hjarta Þegar ég missti vonina varst þú til að minna mig á það Þetta er byrjunin Og lífið er vegur sem ég vil halda áfram Ást er áin, ég vil halda áfram að flæða Lífið er vegur, nú og að eilífu, yndisleg ferð Ég verð þar þegar heimurinn hættir að snúast Ég verð þar þegar óveðrinu er lokið Í lokin vil ég standa Í byrjun hjá þér Við vorum ókunnugir, á geðveikt ævintýri Dreymdi aldrei, hvernig draumar okkar rættust Núna stöndum við óhræddir við framtíðina Í byrjun hjá þér Og lífið er vegur sem ég vil halda áfram Elska ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik239 Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv uten danskene så hadde vi ikke pratet norrønt i dag. Språket utvikler seg og det hadde det garantert gjort på 1000 år også uten at vi kom under Danmark. Island er en avsideliggende øy, ikke så rart at de ikke har blitt påvirket noe særlig av andre språk. I dag jobber de hardt for å ikke la seg påvirke. Synes jeg er flott at de beholder språket sitt originalt. TS: Har du lært deg islandsk da? Er ikke verre enn å ta et kurs. Hva med å flytte til Island? Det er typisk ungdommer og mislike stede de er fra. Alt er kjedelig og dødt. Kan ikke ta sånt seriøst. Anonymkode: 11671...db1 Har planer å lære det. Høres så kult ut. Men jeg vil på en måte snakke det her i hjemlandet på en måte. Skulle bare ønske vi kunne gjort det til et offisielt språk i Norge i det minste. Så kan Norsk vært en siste plass eller noe. Glemt språk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik239 Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 9. januar 2020 Og en annen grunn til hvorfor skifte over til Islandsk er en god ide er at om spill blir dubbet til Islandsk høres det bedre ut Dette er et video spill. Handlingen starter i Midgar i FF7 remake. Som navnet sier.. Norønn mytologi. Og hjemplassen til fyren til venstre er Nibelheim. Tror du virkelig dette spillet vil høres kult ut på norsk? Til og med å oversette navnet hans. Cloud Strife er engelsk. Og dette er på Islandsk Skýstríð Høres bare.. Rått ut! Får sjel av det språket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Del Skrevet 9. januar 2020 2 hours ago, Kågebruker said: Kan vi ikke bare snakke nynorsk😉 Nynorsk er ikke noe mer norsk enn bokmål. Nei, vi burde bare snakke engelsk. Enkelt og greit. Jo flere som snakker samme språk i verden, jo bedre. Anonymkode: 5698a...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå