AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er oppgitt over skolen til barnet mitt som ikke gjør noen ting. Barnet har i et halvt år nå blitt plaget av et annet barn med flere adferdsdiagnoser. Eleven med diagnoser begynte i mitt barns klasse i høst. Siden da har skolehverdagen til mitt barn vært uutholdelig. Eleven med disgnoser, slår, sparker, kaster ting rundt seg daglig. Både medelever og lærere får gjennomgå. Ikke uvanlig at hele klassen til mitt barn blir sendt til ut/ til et annet klasserom slik at barnet med adferdsvansker får utagere i fred. Barnet med diagnoser har en assistent, hele skoledagen og SFO. Men denne assistenten greier ikke alltid å forhindre at eleven utagerer, slår andre barn eller kaster ting rundt seg. Mitt barn er nå redd for å gå på skolen og gråter når hun kommer hjem, fordi hun er sliten etter en skoledag med mye støy. Hun har en oppfølgingsplan etter at jeg tok kontakt med skolen før jul om at hun mistrives, men denne planen hjelper ikke. Hun føler seg utrygg på skolen og er mye sliten ser hun, mye støy i klasserommet grunnet ufaglærte vikarer. Kontaktlærer til mitt barn er sykemeldt, og det er ikke en erstatter foreløpig... Skjønner ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 1a472...89a 3
Bondenisse Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 1. Still krav til aktivitetsplanen 2. snakk med jenta. Hva skal vi tåle? Hva skal vi ikke tåle? 3. Om ingenting fører frem: klag til fylkesmannen 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Bytt skole om du har mulighet. Skolene tar dessverre nok alltid side med mobberen enn det de gjør med offeret. Anonymkode: 9eba1...5e6 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 Eneste quickfix som er mulig her: bytt skole. Det finnes også en longfix, men dette er ikke snudd på en dag. Det er at dere som foreldregruppe samarbeider med skolen (ikke mot skolen) og jobber for å inkludere denne nye eleven og foreldrene. At dere er rause og ser på forskjeller i klasserommet som en styrke og ikke en hindring. Mest sannsynlig kan noe av oppførselen til den utagerende eleven dempes ved trygghet og stabilitet, men for å komme dit må alle brette opp ermene og ta i et tak. Anonymkode: 01ccc...173 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppgitt over skolen til barnet mitt som ikke gjør noen ting. Barnet har i et halvt år nå blitt plaget av et annet barn med flere adferdsdiagnoser. Eleven med diagnoser begynte i mitt barns klasse i høst. Siden da har skolehverdagen til mitt barn vært uutholdelig. Eleven med disgnoser, slår, sparker, kaster ting rundt seg daglig. Både medelever og lærere får gjennomgå. Ikke uvanlig at hele klassen til mitt barn blir sendt til ut/ til et annet klasserom slik at barnet med adferdsvansker får utagere i fred. Barnet med diagnoser har en assistent, hele skoledagen og SFO. Men denne assistenten greier ikke alltid å forhindre at eleven utagerer, slår andre barn eller kaster ting rundt seg. Mitt barn er nå redd for å gå på skolen og gråter når hun kommer hjem, fordi hun er sliten etter en skoledag med mye støy. Hun har en oppfølgingsplan etter at jeg tok kontakt med skolen før jul om at hun mistrives, men denne planen hjelper ikke. Hun føler seg utrygg på skolen og er mye sliten ser hun, mye støy i klasserommet grunnet ufaglærte vikarer. Kontaktlærer til mitt barn er sykemeldt, og det er ikke en erstatter foreløpig... Skjønner ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 1a472...89a Fylkesmannen er den eneste som kan irettesette skolen, og kreve utbedring, vil jeg tro! Høres ut som skoen bruker de ressursene de har, men at det ikke er av den beste kvaliteten. Mitt barn går på privatskole. H..n har fått bedre karakterer i alle fag, bedre venner, blitt utrolig mye tryggere på seg selv, og har fantastiske lærere. En heeelt annen skolehverdag. Måtte presse h..n veldig til å begynne der, men h...n er veldig glad for det nå. De har et godt klassemiljø, og helt annen oppfølging av elever, og mer ressurser! Anonymkode: 2eaf9...008 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 Hadde kontaktet fylkesmannen, samtidig som at jeg hadde søkt om bytte av skole. Anonymkode: 0b10c...736 12
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Hvorfor flytter de klassen og ikke eleven? Anonymkode: c43af...5e8 11
Gjest theTitanic Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 Du går først til lærer (det bra du gjort), så rektor, så fylkesmann. Merkelig at slik kan skje når en assistent er der til å passe på det ene barnet alene. Assistenten blir kanskje brukt til andre oppgaver og andre barn også, noe som er feilbruk av den ressursen og skal påklages. Lydnivået i klassen skal skolen kunne gjøre noe med. Da får du gi beskjed i klagen om at de trenger mer kompetente lærere for å håndtere elevene. Barn skal ikke få helseplager av miljøet i klassen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Ring Fylkesmannen for råd Anonymkode: dd4fa...1c5 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 Gå ut i avisen hvis du må. Skolene er livredde for å få dårlige rykter, så forhåpentligvis sender de bort snørrungen til en spesialskole enn at du må flytte barnet ditt. Anonymkode: 9eba1...5e6 6
Lemmon Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/20172/nye-bestemmelser-i-opplaringsloven-kapittel-9-a/ Bruk paragraf 9a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 45 minutter siden, theTitanic skrev: Du går først til lærer (det bra du gjort), så rektor, så fylkesmann. Merkelig at slik kan skje når en assistent er der til å passe på det ene barnet alene. Assistenten blir kanskje brukt til andre oppgaver og andre barn også, noe som er feilbruk av den ressursen og skal påklages. Lydnivået i klassen skal skolen kunne gjøre noe med. Da får du gi beskjed i klagen om at de trenger mer kompetente lærere for å håndtere elevene. Barn skal ikke få helseplager av miljøet i klassen. Assistenten er en 19 år gammel jente. Dessverre uten erfaring og kompetanse til å håndtere et barn med sånne diagnoser. Han hadde en annen assistent tidligere, men denne er nå langtidssykemeldt. Lydnivået i klassen skyldes at det stadig er inne ufaglærte unge vikarer, lærerne på trinnet er sykemeldt i ulik grad, to har vært borte lenge. Anonymkode: 1a472...89a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor flytter de klassen og ikke eleven? Anonymkode: c43af...5e8 Jeg aner ikke... Synes også det er merkelig at de velger å sende 20 barn ut av klasserommet, slik at 1 kan få utagere fritt. Anonymkode: 1a472...89a 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 Du fikk mange gode råd i den andre tråden din, har du fulgt noen av dem?😊 Anonymkode: b7c06...9cf 17
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du fikk mange gode råd i den andre tråden din, har du fulgt noen av dem?😊 Anonymkode: b7c06...9cf Den andre tråden min ble slettet av moderator. Men ja, fulgte rådene om å ta kontakt med skoleledelsen og kreve gjennomgang av tiltakene i aktivitetsplanen til min datter. Men det har ikke hjulpet. Aktivitetsplanen er bare et stykke papir, skolen sliter med bemanningen når alle lærerne på trinnet er sykemeldt, få av tiltakene blir faktisk fulgt opp. Anonymkode: 1a472...89a 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 Dere som kritiserer uten å vite noe særlig om forholdene (det er jo taushetsplikt, så vi foreldre vet jo strengt tatt bare det vi ser/hører/sladrer om) - lurer dere på hvorfor det er lærerflukt og sykmeldinger? Hvorfor det er dårlig rekruttering til læreryrket? Hvorfor de eneste assistentene som er å få tak i er "19 år gamle og ufaglærte"? Les igjen, og tenk: ville DU hatt jobben? Anonymkode: 4d7d1...fa7 15
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den andre tråden min ble slettet av moderator. Men ja, fulgte rådene om å ta kontakt med skoleledelsen og kreve gjennomgang av tiltakene i aktivitetsplanen til min datter. Men det har ikke hjulpet. Aktivitetsplanen er bare et stykke papir, skolen sliter med bemanningen når alle lærerne på trinnet er sykemeldt, få av tiltakene blir faktisk fulgt opp. Anonymkode: 1a472...89a Oki, det fikk jeg ikke med meg. Men om skolen ikke tar tak i tingene går du til lokalavisen, gjerne i samarbeid med andre foreldre! Eller så ser du etter en ny skole i nærheten og hører med de om datteren din kan få hospitere der i noen dager før å se hvordan det er der. Anonymkode: b7c06...9cf
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #18 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som kritiserer uten å vite noe særlig om forholdene (det er jo taushetsplikt, så vi foreldre vet jo strengt tatt bare det vi ser/hører/sladrer om) - lurer dere på hvorfor det er lærerflukt og sykmeldinger? Hvorfor det er dårlig rekruttering til læreryrket? Hvorfor de eneste assistentene som er å få tak i er "19 år gamle og ufaglærte"? Les igjen, og tenk: ville DU hatt jobben? Anonymkode: 4d7d1...fa7 Misforstå meg rett, jeg kritiserer ikke lærere her. Slik de har fått gjennomgå siden denne eleven startet i høst, er det ikke rart de er sykemeldt. Det var vært slag og spark mot lærere daglig, hvis jeg skal tro dattera mi. Men da må man kanskje se på andre løsninger enn de man har nå? Jeg tviler ikke på at det jobbes masse bak kulissene, men det hjelper ikke min datter når hun fremdeles mistrives og gruer seg til skolen. Anonymkode: 1a472...89a 3
Gneis Skrevet 9. januar 2020 #19 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke... Synes også det er merkelig at de velger å sende 20 barn ut av klasserommet, slik at 1 kan få utagere fritt. Anonymkode: 1a472...89a Ansatte kan i svært liten grad bære/røre elever. Derfor, hvis en elev er helt uregjerlig, og nekter å gå ut sånn at resten kan få arbeidsro, er løsningen at de andre elevene går ut. Ikke noen god situasjon for noen, dessverre. Dette er nok situasjonen i en del klasser i Norge i dag. Dette skyldes strenge regler for å bruke fysisk makt, små ressurser og få spesialskoler/klasser. Skolen er ikke egentlig rigget for de utfordringene som finnes bl.a.på grunn av lovverket (selv om intensjonene er gode). Andelen barn med store atferdsproblemer er økende, flere oppløste familier, foreldre som ikke tar blikket fra mobilen og flere barn som ikke er vante med at det er de voksne som bestemmer gjør at mange, mange elever får en tøff skolegang, selv om skolen og lærerne gjør det de makter... Ligger søvnløse og blir sykemeldte på grunn av en håpløs arbeidssituasjon. 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som kritiserer uten å vite noe særlig om forholdene (det er jo taushetsplikt, så vi foreldre vet jo strengt tatt bare det vi ser/hører/sladrer om) - lurer dere på hvorfor det er lærerflukt og sykmeldinger? Hvorfor det er dårlig rekruttering til læreryrket? Hvorfor de eneste assistentene som er å få tak i er "19 år gamle og ufaglærte"? Les igjen, og tenk: ville DU hatt jobben? Anonymkode: 4d7d1...fa7 Ville tatt et foreldremøte hjemme hos dere der dere inviterte alle foreldrene. Skriv så et brev med krav som dere sender til skolesjefen i kommunen. Be om at det skal settes inn ÉN vikar i klassen. Dersom det var meg hadde jeg ikke lagt så mye vekt på om det var en faglært eller ikke, det er nesten umulig å oppdrive utdannede lærere til små vikariater midt i året, men det må være en stabil person som har ansvar for klassen. Atferdsproblemer kan best løses ved hjelp av relasjonsbygging, noe som er umulig dersom de har mange forskjellige vikarer inne. Krev at skolen følger opp klassen spesielt, og krev et møte med ledelsen. Anonymkode: 8ce56...861
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå