Gå til innhold

Forskjell å jobbe på eldrehjem i storby vs lite sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går siste året på sykepleien. Har vært i praksis ulike steder og jobber på sykehjem i helgene. Jobben er i en storby. Selv er jeg fra et lite sted hvor omtreng alle kjenner alle. Jeg vurderer å søke jobb på sykehjemmet på min hjemplass da jeg ikke kan tenke meg å flytte helt vekk enda. 

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med å jobbe på sykehjem i storby og en liten plass. Spørsmålene mine er: 

Er det stor forskjell? Evt hvorfor?

Negative og positive sider?

Hvordan taklet dere brukerne? Har opplevd nå når jeg jobber på sykehjem at det kan være vanskelig å få god kontakt med brukerne da man kanskje ikke føler seg så nær og vet så mye om de. Igjen så føler jeg dette også kan være positivt da det er lettere å tenke at den urolige, utagerende beboeren kanskje egentlig var en snill og omsorgsfull mann i sin tid. Jeg har også hørt at det kan være vanskelig å jobbe med brukere man kjenner fortiden til (tenker om jeg jobber på hjemplassen da jeg nok vil kjenne noen). Feks at pleierne vet om fortiden. La oss si en bruker rett og slett har oppført seg stygt og vært frekk og uhyggelig mot alt og alle i sin tid og feks nå oppfører seg likt/verre som følge av sykdom. Har hørt noen lett mister tålmodigheten og at det kan være veldig krevende. For jeg vet om et par på sykehjemmet på hjemplassen som jeg var redd og ikke likte som barn da de var ufin, skjeftet og var voldelig mot sine barn (fil og ris, selv om dette kanskje var vanligere den gang).

Ellers er det bare å skrive det du ønsker kan være viktig for meg å tenke på når jeg skal søke jobb. 

Anonymkode: c0eff...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye slarv og intriger på små steder.. Og de verste damene har som regel størst makt, og kan sette ut løgner om nyansatte til sjefen for å få dem upopulær med en gang. Har jobbet både i by og bygd.

Anonymkode: fe41a...b12

AnonymBruker
Skrevet

Mine opplevelser som assistent er at på bygda var det flere ansatte på jobb, og at flesteparten var helseutdannet. I Oslo var det knapt faglærte, og bare én sykepleier som skulle dekke tre avdelinger. Jeg opplevde vanstell av flere eldre, fordi pleierne ikke hadde tid. Flere av de som ikke hadde språk eller var demente gikk ukeavis uten dusj f.eks. Jeg mistrivdes så forferdelig at jeg sluttet. De faste som jobbet der ble sinte når jeg prøvde å gi hver enkelt pasient det stellet de skulle ha.

Arbeidsmiljøet var også mye bedre på bygda. Folk stilte opp for hverandre, bytting av vakter var aldri noe problem. Jeg hadde valgt bygda over byen uansett. 

Dette er noen år siden, og er én bygd og én storby. Men hvordan man fordelte ressurser i kommunene var veldig ulikt. Mitt inntrykk er at på bygda freser folk til polikerne om de eldre ikke behandles godt. Stedet er lite, "alle" har en slektning på hjemmet. I byen var det mange pasienter som aldri fikk besøk, aldri så en nabo fra gammelt av osv. Byfolket er ikke så tett på sitt nærmest hjem for eldre, og mange eldre der har ingen til å forsvare seg.

Anonymkode: 8e297...e40

• Liker 1
Skrevet

Gjerne lengre til spesialister på bygda også, så du kan få mer interessante arbeidsoppgaver. Ellers enig med AB over meg.

Anonymkode: afd4e...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...