Gå til innhold

Får barnet ditt la være å dusje etter gymtimene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lar du barnet ditt bestemme selv om det vil dusje etter gymmen, eller må barnet dusje? 

Jeg ville latt barnet mitt bestemme akkurat det selv da kropp er privat og ikke noe man skal bli tvunget til å vise til andre mot sin vilje. Ville selvsagt snakket med barnet om kropp og at det er naturlig å dusje med de andre og at det ikke er farlig. Men om barnet likevel nektet å dusje av ulike årsaker så hadde jeg akseptert det. 

Anonymkode: 92c6d...b7f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det får hun, eller så dropper hun gym.

Anonymkode: b7c99...8b9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei, med mindre det er et stort psykisk problem som vi bør snakke med profesjonelle om eller et spesielt tilfelle i denne klassen, så må de dusje. Kropp skal være naturlig og ikke gjøres så spesielt som det virker som det er på vei til å bli. 

Anonymkode: ebe55...468

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar du barnet ditt bestemme selv om det vil dusje etter gymmen, eller må barnet dusje? 

En mellomting. Jeg prøver å tilrettelegge for dusjing ved å finne ut hvorfor hun ikke ville dusje.  Det var flere årsaker det gikk an å gjøre noe med. Så snakket jeg med skolen, som ordnet det videre der, og nå går dusjingen greit. 

Anonymkode: 2b913...f77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvang så lenge det ikke blir innført dusjbåser

Anonymkode: 9f2f0...9fb

• Liker 37
Skrevet

Nei, han må dusje.

• Liker 5
Skrevet

problemet med unaturlig forhold til nakenhet starter som regel i hjemmet

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Den ene ungen får slippe, den andre må dusje.
Unødvendig å dusje flere ganger om dagen og den ene som slipper drar rett fra gym i siste time til trening og dusjer da etter trening.

Anonymkode: 449a1...4a0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, barbent skrev:

problemet med unaturlig forhold til nakenhet starter som regel i hjemmet

Er det å ha et unaturlig forhold til nakenhet å ikke ville dusje med andre? Kropp er privat. Man kan vel være ukomfortabel med å føle seg ‘på utstilling’ selv om man ellers ikke har et unaturlig forhold til kroppen sin? 

• Liker 29
Skrevet (endret)

Det er ekkelt med barn som ikke dusjer. Du kan ikke la de velge om de skal dusje eller ikke.

Endret av Kågebruker
  • Liker 11
Skrevet

Nakenhet er forøvrig naturlig. 

• Liker 6
Skrevet

Nakenhet er det mest naturlige som finnes, ofte har mennesker et unaturlig forhold til nakenhet og det starter i hjemmet

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg droppet gym i alle år. De få gangene jeg deltok dusjet jeg aldri. Kun hjemme. Hadde jeg hatt unger kunne ungen bestemme selv hva h»n ville foretrekke. Nakenhet i felleskap er ikke min greie.

Anonymkode: 628d8...083

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke får dusje alene, som i båser, så får de velge. Å tvinge noen til å kle seg naken og dusje er overgrep. Det må et tvangsvedtak for å få lov til noe sånt.

Synes man skal respektere at ikke alle er komfortabel med å kle seg naken foran andre. 

Anonymkode: 3ad97...a5d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kågebruker skrev:

Det er ekkelt med barn som ikke dusjer. Du kan ikke la de velge bort dusj.

Hvorfor det? Det er ikke alle som blir så svette, og hvis de etterpå f.eks skifter klær, vasker seg i ansiktet og på kroppen med klut, samt tar på deo og parfyme så vil man ikke lukte særlig.

ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å dusje med andre er kanskje det viktigste man lærer i gymmen.

Anonymkode: 6e9fa...ab1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å dusje med andre er kanskje det viktigste man lærer i gymmen.

Anonymkode: 6e9fa...ab1

Hvorfor det? 

ts

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, Gorilla skrev:

Er det å ha et unaturlig forhold til nakenhet å ikke ville dusje med andre? Kropp er privat. Man kan vel være ukomfortabel med å føle seg ‘på utstilling’ selv om man ellers ikke har et unaturlig forhold til kroppen sin? 

Ja det stemmer, nakenhet er det mest naturlige som finnes😊

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det er ikke alle som blir så svette, og hvis de etterpå f.eks skifter klær, vasker seg i ansiktet og på kroppen med klut, samt tar på deo og parfyme så vil man ikke lukte særlig.

ts

Det lukter. Uansett så er det viktig at barn lærer at dusj kommer etter trening.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de ikke får dusje alene, som i båser, så får de velge. Å tvinge noen til å kle seg naken og dusje er overgrep. Det må et tvangsvedtak for å få lov til noe sånt.

Synes man skal respektere at ikke alle er komfortabel med å kle seg naken foran andre. 

Anonymkode: 3ad97...a5d

Enig. Barn skal ikke tvinges, men selvsagt oppmuntres til at det er naturlig og ikke noe å skamme seg for. Men om barnet sier nei, så er det nei. Da skal det få slippe.

Ts

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...