AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 For ca ett år siden reagerte jeg plutselig da jeg spiste kokt egg. i tiden etterpå har jeg for det meste reagert med diaré kjapt etter inntak av egg. Dette gjelder da kokt, stekt egg eller eggerøre. Egg i baking eller matlaging ellers går helt fint. Ved ett par unntak har det gått helt greit å spise egg uten å få noen reaksjon. Litt merkelig tenker jeg hvis dette da er eggeallergi. Noen som har erfaringer på emnet? Anonymkode: 81653...5c7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For ca ett år siden reagerte jeg plutselig da jeg spiste kokt egg. i tiden etterpå har jeg for det meste reagert med diaré kjapt etter inntak av egg. Dette gjelder da kokt, stekt egg eller eggerøre. Egg i baking eller matlaging ellers går helt fint. Ved ett par unntak har det gått helt greit å spise egg uten å få noen reaksjon. Litt merkelig tenker jeg hvis dette da er eggeallergi. Noen som har erfaringer på emnet? Anonymkode: 81653...5c7 Du kan kanskje reagere på det hønene er blitt foret med eller på det eggene er blitt vasket med? Anonymkode: 20830...4f3 2
Taluno Skrevet 10. januar 2020 #3 Skrevet 10. januar 2020 Ja, man kan begynne reagere på ulike matretter også i voksen alder. Men allergi er alvorlig, og gir mye kraftigere reaksjoner enn "kun diare". Det kan være du er blitt noe intolerant mot egg, og at det går på mengden og/eller tilberedningen. I bakverk så er det ganske lite egg pr stykke man spiser. Jeg lager ofte langpanne-kaker med 2-4 egg pr langpanne, mens om jeg skal spise kokt egg, speilegg eller eggerøre så spiser jeg ofte 2-3 egg alene. Jeg spiser speilegg med hel plomme, eggerøre som er fløyelsmyk, og vil helst ha smilende egg, noe som gjør at jeg da spiser mye egg som ikke er helt fullstending igjennomvarmet, og det kan jeg reagere på med en eller to kjappe turer på toalettet.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #4 Skrevet 10. januar 2020 Om du kan spise det i bakevarer uten reaksjon så er du ikke allergisk nei. Anonymkode: dd9e1...97f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 Egg mater patogener akkurat som melk og melkeprodukter. Anonymkode: 72fc4...cb6
Millimani Skrevet 3. mars 2020 #6 Skrevet 3. mars 2020 On 1/10/2020 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Om du kan spise det i bakevarer uten reaksjon så er du ikke allergisk nei. Anonymkode: dd9e1...97f Kanskje ikke, men da er man intolerant. Jeg kan ikke spise kokt og stekt egg uten å måtte fly på toalettet en gang eller to etterpå. Egg i kaker, derimot, klarer jeg helt fint å holde på.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Skrevet 3. mars 2020 Ja jeg tenker jeg er intolerant mot egg. Hadde før i tiden store magesmerter/magekramper med medfølgende diare flere ganger i uka i flere år, frem til jeg skrev matdagbok og sannsynliggjorde egg som synderen til problemet. Har ikke siden jeg sluttet med egg hatt vondt i magen i det hele tatt. Fått et nytt liv P.S legen fant aldri noe på prøvene jeg tok der. Anonymkode: b59a9...a28
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #8 Skrevet 3. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg tenker jeg er intolerant mot egg. Hadde før i tiden store magesmerter/magekramper med medfølgende diare flere ganger i uka i flere år, frem til jeg skrev matdagbok og sannsynliggjorde egg som synderen til problemet. Har ikke siden jeg sluttet med egg hatt vondt i magen i det hele tatt. Fått et nytt liv P.S legen fant aldri noe på prøvene jeg tok der. Anonymkode: b59a9...a28 Nettopp, fordi de mater patogener som er årsaken til mange slike tilstander. Glad du fant ut av det! Anonymkode: 72fc4...cb6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #9 Skrevet 3. mars 2020 Jeg er allergisk mot egg (eggehvite) og blir alvorlig syk, selv ved «spor av». Anonymkode: 10b2e...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå