AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Jeg lurer på om vi kan defineres som relativt fattige? Leser stadig om folk som anser set selv som svært fattige i Norge og likevel virker det som de har mer å rutte med enn det jeg og min familie har. Familien min består av meg, min mann og vår sønn på 3 måneder. Vi har 30 000 Kr i samlet nettoinntekt hver måned. 15000 kr går med til husleie og boliglån, 15000 har vi til å dekke alle andre utgifter, dvs. mat, strøm, Internett, mobil, TV, månedskort, utgifter til barnet (stortsett bleier og klær), klær, og sparing. Det går rundt økonomisk, men vi har ikke mye vi kan sløse. Vi sparer 2000 kr hver måned, sånn at vi har til uforutsette utgifter. Jeg anser meg ikke som fattig, men søstera mi som er ufør med tre barn anser seg selv som fattig. Hun har en samla inntekt på 41000 hver måned. Er vi fattige? Lever vi under noen «norsk fattigdomsgrense»? Anonymkode: 1b979...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Har dere råd til å spare og ha feks tv og Internett er ikke å være fattige. Men når mor må legge seg sulten så barna får spist så blir det andre boller. Anonymkode: 2dc93...c95 29
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Ikke det du spør om, jeg vet, men hvordan i all verden klarer søsteren din å få 41 000kr pr mnd på uføretrygd? Også til det du spør om; fattigdom er relativt. Om du liker å leve nøkternt og uten dyre hobbier, vaner og uvaner så har dere grei inntekt. Med de boutgiftenene dere har bor dere relativt greit (lån på 2-3 mill?) og da er jo det meste i orden. For egen del anser jeg meg selv som fattig fordi jeg ikke bor bedre, men har gjennomsnittelig inntekt, det vet jeg. Min søster som har litt mindre utbetalt, men bor på et billig sted og dermed halve boliglånet for større plass, føler seg rikere enn meg. Har man dekket sine viktigste behov er det mer personlige preferanser, bo-kvalitet og om man får deltatt i det sosiale liv som avgjør hvorvidt man er fattig eller ikke. Anonymkode: da737...e98 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer på om vi kan defineres som relativt fattige? Leser stadig om folk som anser set selv som svært fattige i Norge og likevel virker det som de har mer å rutte med enn det jeg og min familie har. Familien min består av meg, min mann og vår sønn på 3 måneder. Vi har 30 000 Kr i samlet nettoinntekt hver måned. 15000 kr går med til husleie og boliglån, 15000 har vi til å dekke alle andre utgifter, dvs. mat, strøm, Internett, mobil, TV, månedskort, utgifter til barnet (stortsett bleier og klær), klær, og sparing. Det går rundt økonomisk, men vi har ikke mye vi kan sløse. Vi sparer 2000 kr hver måned, sånn at vi har til uforutsette utgifter. Jeg anser meg ikke som fattig, men søstera mi som er ufør med tre barn anser seg selv som fattig. Hun har en samla inntekt på 41000 hver måned. Er vi fattige? Lever vi under noen «norsk fattigdomsgrense»? Anonymkode: 1b979...7ab Hvis søsteren din har 3 store barn koster de MYE mer enn din baby. Babyer koster ikke stort... Anonymkode: da737...e98 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere råd til å spare og ha feks tv og Internett er ikke å være fattige. Men når mor må legge seg sulten så barna får spist så blir det andre boller. Anonymkode: 2dc93...c95 Ingen legger seg sultne nei, vi kjøper det vi har lyst på i butikken. Men mesteparten av maten lages fra bunnen av, vi går sjeldent på restaurant. Anonymkode: 1b979...7ab 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis søsteren din har 3 store barn koster de MYE mer enn din baby. Babyer koster ikke stort... Anonymkode: da737...e98 Søsteren min har 3 barn ja, alle er under 8 år. Anonymkode: 1b979...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Jeg har netto 29000 i måneden, har da 2 tenåringer som spiser mer enn meg. Vi har råd til mat, internett, klær til barna osv. Men jeg skulle gjerne hatt råd til bil, da jeg er kronisk syk. Men det jeg gruer meg forferdelig til er da yngste blir 18 år, for da har jeg netto 15 000 kr, og hvordan skal man overleve på det da man er 2 voksne. Da kan vi prate om å være fattig. Anonymkode: 5b3c5...080 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 ingen i Norge er fattige om man ser ut i verden. Anonymkode: 356f5...546 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ingen i Norge er fattige om man ser ut i verden. Anonymkode: 356f5...546 Ikke sammenlignbart. Levestandarden er villt forskjellig. I Norge må fattigdom ses på med norske premisser. Anonymkode: fbd2c...1be 20
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 Har du penger til sparing, så er du ikke fattig! Enkelt og greit! Anonymkode: b7cf2...b6c 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 Alt er relativt. Vi går 10000kr i minus hver måned om jeg følger budsjettet til sifo, men vi gjør ikke det. Vi har ikke råd til fancy mat, reiser, ny bil hvert år, men vi har mat på bordet og nok til det viktigste vi trenger. Jeg eier hus med banken, har bil, og varm middag hver dag. Ungene får delta i aktiviterer og bursdager. Alle har godt utetøy. Vi er rike sånn sett. Anonymkode: 8f3f1...2b2 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 Vent til dagen rentene går opp, boligprisene stuper og NAV kutter krana. Da kan vi begynne å snakke om fattigdom. Anonymkode: 30b61...431 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke det du spør om, jeg vet, men hvordan i all verden klarer søsteren din å få 41 000kr pr mnd på uføretrygd? Også til det du spør om; fattigdom er relativt. Om du liker å leve nøkternt og uten dyre hobbier, vaner og uvaner så har dere grei inntekt. Med de boutgiftenene dere har bor dere relativt greit (lån på 2-3 mill?) og da er jo det meste i orden. For egen del anser jeg meg selv som fattig fordi jeg ikke bor bedre, men har gjennomsnittelig inntekt, det vet jeg. Min søster som har litt mindre utbetalt, men bor på et billig sted og dermed halve boliglånet for større plass, føler seg rikere enn meg. Har man dekket sine viktigste behov er det mer personlige preferanser, bo-kvalitet og om man får deltatt i det sosiale liv som avgjør hvorvidt man er fattig eller ikke. Anonymkode: da737...e98 Søsteren min får ikke 41000 i uføretrygd alene. Barnetillegg, barnebidrag er inkludert der. Vi har et boliglån på 1,4 millioner, men noe kortere nedbetalingstid på lånet, derfor større utgifter til boliglån hver måned. Har også husleie på 4100 kroner, men det inkluderer TV og Internett. Synes vi bor veldig greit, har mye plass og god standard på boligen, bor også sentralt. Vi får deltatt på det sosiale, men vi har ingen dyre hobbyer eller vaner, ingen av oss røyker f. Eks. Anonymkode: 1b979...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om vi kan defineres som relativt fattige? Leser stadig om folk som anser set selv som svært fattige i Norge og likevel virker det som de har mer å rutte med enn det jeg og min familie har. Familien min består av meg, min mann og vår sønn på 3 måneder. Vi har 30 000 Kr i samlet nettoinntekt hver måned. 15000 kr går med til husleie og boliglån, 15000 har vi til å dekke alle andre utgifter, dvs. mat, strøm, Internett, mobil, TV, månedskort, utgifter til barnet (stortsett bleier og klær), klær, og sparing. Det går rundt økonomisk, men vi har ikke mye vi kan sløse. Vi sparer 2000 kr hver måned, sånn at vi har til uforutsette utgifter. Jeg anser meg ikke som fattig, men søstera mi som er ufør med tre barn anser seg selv som fattig. Hun har en samla inntekt på 41000 hver måned. Er vi fattige? Lever vi under noen «norsk fattigdomsgrense»? Anonymkode: 1b979...7ab Nei vil ikke anse verken deg eller din søster som fattig. Anonymkode: b50af...680 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du penger til sparing, så er du ikke fattig! Enkelt og greit! Anonymkode: b7cf2...b6c Vi har penger til sparing fordi vi sparer inn på utgiftene våre, hadde vi dratt på restaurant eller kjøpt dyre klær hadde vi ikke hatt de pengene. Anonymkode: 1b979...7ab 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har netto 29000 i måneden, har da 2 tenåringer som spiser mer enn meg. Vi har råd til mat, internett, klær til barna osv. Men jeg skulle gjerne hatt råd til bil, da jeg er kronisk syk. Men det jeg gruer meg forferdelig til er da yngste blir 18 år, for da har jeg netto 15 000 kr, og hvordan skal man overleve på det da man er 2 voksne. Da kan vi prate om å være fattig. Anonymkode: 5b3c5...080 Da er de jo voksne og må kunne bidra til husholdningen Anonymkode: b50af...680 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har penger til sparing fordi vi sparer inn på utgiftene våre, hadde vi dratt på restaurant eller kjøpt dyre klær hadde vi ikke hatt de pengene. Anonymkode: 1b979...7ab Men restaurant og dyreklær er heller ikke noe en må ha for å overleve..... Anonymkode: b50af...680 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #18 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har penger til sparing fordi vi sparer inn på utgiftene våre, hadde vi dratt på restaurant eller kjøpt dyre klær hadde vi ikke hatt de pengene. Anonymkode: 1b979...7ab Begge alternativer for bruk av pengene, er å regne som såkalt luksus. Reelt fattige har ikke råd til noen av disse. Anonymkode: b7cf2...b6c 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #19 Skrevet 9. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har netto 29000 i måneden, har da 2 tenåringer som spiser mer enn meg. Vi har råd til mat, internett, klær til barna osv. Men jeg skulle gjerne hatt råd til bil, da jeg er kronisk syk. Men det jeg gruer meg forferdelig til er da yngste blir 18 år, for da har jeg netto 15 000 kr, og hvordan skal man overleve på det da man er 2 voksne. Da kan vi prate om å være fattig. Anonymkode: 5b3c5...080 Hvordan kan du gå ned så mye i inntekt bare av at ungen(e) blir større? Anonymkode: da737...e98 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 Inntekt har lite å si, kommer an på hva du har i utgifter og hva du sitter igjen med. Vi har en samlet netto på litt over 50.000 har 2 barn. Ser på oss som helt gjennomsnittlig. Anonymkode: 8d008...946 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå