Kristin Førde Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 (Lagt ut med godkjenning fra forumansvarlig) Forsker søker deltakere til forskningsprosjekt om nedfrysing av egg. Er du kvinne bosatt i Norge og vurderer eller planlegger å reise til utlandet for å fryse ned dine egne egg? Eller har du allerede gjennomgått eggfrysing av ikke-medisinske årsaker? I så fall vil jeg gjerne snakke med deg i forbindelse med mitt forskningsprosjekt om dette temaet. Jeg er antropolog og postdoktor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo. Send meg en uforpliktende privat melding her på forumet eller en epost på [email protected] om du er interessert i høre mer! Les mer om prosjektet her: https://www.stk.uio.no/forskning/prosjekter/fryst-fertilitet/index.html Mvh Kristin E. Førde, forsker 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Hvorfor skal man fryse ned egg av ikke-medisinske årsaker? For å donere til kvinner som er infertile? Er det virkelig kvinner i Norge som gjør dette? 😮 Anonymkode: 5e603...bfb 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man fryse ned egg av ikke-medisinske årsaker? For å donere til kvinner som er infertile? Er det virkelig kvinner i Norge som gjør dette? 😮 Anonymkode: 5e603...bfb Nei, det er dessverre ikke tillatt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Geirfuglen skrev: Nei, det er dessverre ikke tillatt. Det er bra det ikke er tillatt for barnas skyld. Det er en menneskelig rettighet å få kjenne til sitt genetiske og biologiske opphav. Anonymkode: bcbab...3e9 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Geirfuglen skrev: Nei, det er dessverre ikke tillatt. Det jeg mente var, er det virkelig norske kvinner som reiser til utlandet for å gjøre dette? For å hjelpe barnløse? Det er sikkert noen, men tror ikke det er så mange? Anonymkode: 5e603...bfb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det jeg mente var, er det virkelig norske kvinner som reiser til utlandet for å gjøre dette? For å hjelpe barnløse? Det er sikkert noen, men tror ikke det er så mange? Anonymkode: 5e603...bfb Nei det er jo for å få egne barn senere.. mange vil vente med å få barn til de er 40+, og fryser derfor eggene sine i tidlig tredveårene for å ha gode egg å få barn på senere. Anonymkode: 7b3e4...19d 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man fryse ned egg av ikke-medisinske årsaker? For å donere til kvinner som er infertile? Er det virkelig kvinner i Norge som gjør dette? 😮 Anonymkode: 5e603...bfb For å spare til man er for gammel til å få barn naturlig. F.eks. hvis man er ufrivillig singel og håper å stifte familie i framtiden. Anonymkode: 470ff...95a 4
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra det ikke er tillatt for barnas skyld. Det er en menneskelig rettighet å få kjenne til sitt genetiske og biologiske opphav. Anonymkode: bcbab...3e9 Så lenge det er tillatt med sæddonasjon bør det også være tillatt med eggdonasjon. Men, det er selvfølgelig viktigere å kontrollere kvinners fertilitet.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei det er jo for å få egne barn senere.. mange vil vente med å få barn til de er 40+, og fryser derfor eggene sine i tidlig tredveårene for å ha gode egg å få barn på senere. Anonymkode: 7b3e4...19d Javel, den tanken hadde ikke slått meg. De prioriterer karriere og det å leve sitt eget liv først. Sikkert smart på noen områder. Men hvor enkelt/ kult er det å være småbarnsmor i 40-årene? 😅 Anonymkode: 5e603...bfb
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Javel, den tanken hadde ikke slått meg. De prioriterer karriere og det å leve sitt eget liv først. Sikkert smart på noen områder. Men hvor enkelt/ kult er det å være småbarnsmor i 40-årene? 😅 Anonymkode: 5e603...bfb Så fint det er å kunne stille seg til doms over andres liv på nett. Man vet aldri hva andre har opplevd. For min del er ikke denne typen eggfysing aktuelt, men pga pleie av mine rusavhengige og alvorlige psykisk syke foreldre hadde ikke jeg kapasitet eller tid til å tenke på barn før jeg var 34.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal man fryse ned egg av ikke-medisinske årsaker? For å donere til kvinner som er infertile? Er det virkelig kvinner i Norge som gjør dette? 😮 Anonymkode: 5e603...bfb Kanskje ønsker man en far for sine barn? Kanskje kom din mor i overgangsalderen i en alder av 29. Kanskje blir du skiltbot du er 33. Det er Mange årsaker til at dette burde være lov. Kvinner skal bestemme over egen kropp heter det så fint her i Norge. Samtidig som kvinner får lov å ta abort og de får lov til å legge seg i full narkose av kosmetiske årsaker for å fjerne kjønnslepper, fylle opp bryster osv osv, så får de overhode ikke lov til å bestemme at de ønsker å fryse ned sine egne egg mens disse enda er befruktingsdyktige. Det er en enorm urett som begås mot kvinner i dag slik bioteknologiloven er. Styrt av KRF som stikker sine religiøse kjepper i hjulene på alle som ikke velger å følge mantraet om at alt er Guds vilje av det som skjer her på jorden..... Tror du har svært lav evne til å sette deg inn i hvordan et liv kan forløpe og kommentaren din gjør meg rasende da jeg selv har kjent dette så sterkt på kroppen. Hadde jeg fått frosset ned egne egg da jeg selv ønsket det etter en skilsmisse, hadde det spart meg for mange tårer, år med ivf og de bivirkninger det representerer fysisk og psykisk, og ikke minst mange hundre tusen kroner. jeg håper svaret mitt førte til at du aldri stiller slike dumme spørsmål igjen! Anonymkode: f2a72...3d8 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel, den tanken hadde ikke slått meg. De prioriterer karriere og det å leve sitt eget liv først. Sikkert smart på noen områder. Men hvor enkelt/ kult er det å være småbarnsmor i 40-årene? 😅 Anonymkode: 5e603...bfb Trenger ikke handle om karriere i det hele tatt, men at man ikke har møtt en partner enda feks. Anonymkode: 40335...a23 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: For å spare til man er for gammel til å få barn naturlig. F.eks. hvis man er ufrivillig singel og håper å stifte familie i framtiden. Anonymkode: 470ff...95a nedrig kommentar.... du må være en enkel sjel. Anonymkode: f2a72...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Geirfuglen skrev: Så lenge det er tillatt med sæddonasjon bør det også være tillatt med eggdonasjon. Men, det er selvfølgelig viktigere å kontrollere kvinners fertilitet. Det skulle ikke vært tillat å være anonym sæd donor heller. Og er itillegg mor også anonym giver så er dette mennesket fratatt retten til sitt eget opphav. For en tragedie for den som rammes. https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2669842/Donor-IVF-baby-says-I-wish-Id-never-born-Its-great-IVF-taboo-child-feel-never-knowing-biological-parents-For-family-answer-shattering.html?fbclid=IwAR0Dofq6aEOmlUJ85_yMeJ5fj9IXO5cjzlKEA2uYwGOP6GmCCOwCYbZf3GU Anonymkode: bcbab...3e9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: nedrig kommentar.... du må være en enkel sjel. Anonymkode: f2a72...3d8 Eh, det sier du?? Jeg skrev f. eks. som betyr at dette kun er et eksempel, det kan selvfølgelig være andre årsaker. Det virket som den som spurte trodde dette kun gjaldt eggdonasjon til andre, det var derfor jeg presiserte at noen gjør det for seg selv. Anonymkode: 470ff...95a 3
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ønsker man en far for sine barn? Kanskje kom din mor i overgangsalderen i en alder av 29. Kanskje blir du skiltbot du er 33. Det er Mange årsaker til at dette burde være lov. Kvinner skal bestemme over egen kropp heter det så fint her i Norge. Samtidig som kvinner får lov å ta abort og de får lov til å legge seg i full narkose av kosmetiske årsaker for å fjerne kjønnslepper, fylle opp bryster osv osv, så får de overhode ikke lov til å bestemme at de ønsker å fryse ned sine egne egg mens disse enda er befruktingsdyktige. Det er en enorm urett som begås mot kvinner i dag slik bioteknologiloven er. Styrt av KRF som stikker sine religiøse kjepper i hjulene på alle som ikke velger å følge mantraet om at alt er Guds vilje av det som skjer her på jorden..... Tror du har svært lav evne til å sette deg inn i hvordan et liv kan forløpe og kommentaren din gjør meg rasende da jeg selv har kjent dette så sterkt på kroppen. Hadde jeg fått frosset ned egne egg da jeg selv ønsket det etter en skilsmisse, hadde det spart meg for mange tårer, år med ivf og de bivirkninger det representerer fysisk og psykisk, og ikke minst mange hundre tusen kroner. jeg håper svaret mitt førte til at du aldri stiller slike dumme spørsmål igjen! Anonymkode: f2a72...3d8 Takk for at du deler! Jeg tror ikke det er mulig å forstå hva det innebærer før man står i situasjonen selv, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 Min biologiske mor fikk 10 000 dollar for å føde meg – Det kjennes som jeg var kjøpt og solgt. Dere kan bruke de fine ordene dere vil, men jeg er sint! Ja, jeg føler meg lurt. Jeg mener at hverken min mor eller mine adoptivforeldre tenkte på meg og mine følelser da de inngikk avtalen. De er alle sammen gode mennesker, men de stoppet ikke opp for å tenke. Det er en skam, skriver han. – Kjøpt og solgt https://www.dagen.no/Nyheter/17/07/2014/–_Min_biologiske_mor_fikk_10.000_dollar_for_å_føde_meg-93015 Anonymkode: bcbab...3e9 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. januar 2020 #18 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle ikke vært tillat å være anonym sæd donor heller. Og er itillegg mor også anonym giver så er dette mennesket fratatt retten til sitt eget opphav. For en tragedie for den som rammes. https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2669842/Donor-IVF-baby-says-I-wish-Id-never-born-Its-great-IVF-taboo-child-feel-never-knowing-biological-parents-For-family-answer-shattering.html?fbclid=IwAR0Dofq6aEOmlUJ85_yMeJ5fj9IXO5cjzlKEA2uYwGOP6GmCCOwCYbZf3GU Anonymkode: bcbab...3e9 Den enkle måten å gjøre dette på er ved at man ikke kan være anonym til noen av delene Problem solved
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #19 Skrevet 9. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle ikke vært tillat å være anonym sæd donor heller. Og er itillegg mor også anonym giver så er dette mennesket fratatt retten til sitt eget opphav. For en tragedie for den som rammes. https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2669842/Donor-IVF-baby-says-I-wish-Id-never-born-Its-great-IVF-taboo-child-feel-never-knowing-biological-parents-For-family-answer-shattering.html?fbclid=IwAR0Dofq6aEOmlUJ85_yMeJ5fj9IXO5cjzlKEA2uYwGOP6GmCCOwCYbZf3GU Anonymkode: bcbab...3e9 For de som ikke klikker på random linker: Det er en 16 åring med et kjempefint liv som syns det er fælt å ikke se ut som foreldrene sine... Anonymkode: e3f93...697 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 Dumme spørsmål bør være lov. Som sagt trodde jeg kvinner først og fremst ville fryse ned egg for å hjelpe andre barnløse. Har faktisk ikke satt meg inn i denne debatten tidligere. Anonymkode: 5e603...bfb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå