Gå til innhold

fra 0 til 680000 kr i inntekt. Hva burde jeg gjøre fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt: Jeg er 31 år gammel, og har praktisk talt aldri hatt en fast jobb. Maks 2-3 mnd her og der, men det har alltid vært jobber på minstelønn. Har gått på sosialen i mange år, og fått dekket livsopphold. Har aldri spart en eneste krone, og står på bar bakke der. 

Når det er sagt, så har jeg alltid vært lidenskapelig interessert i programmering, noe som har ført til min første ordentlige jobb. Har signert jobbkontrakt, og går i stilling neste uke. Får da en fast årslønn på 680000 kr som utvikler, med mulighet for bonus. 

Nå ønsker jeg å være litt strategisk, slik at jeg får det best mulig fremover - økonomisk sett.

Noen tips og triks til hva jeg burde gjøre? Slik at jeg ikke går på en smell når første lønna dunker inn på konto. 

Anonymkode: 94273...c4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spare.

Anonymkode: b87b0...c0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp budsjett!

Ha en regningskonto med faste trekk som du setter inn en fast sum hver mnd.

Sett opp en sparekonto med fast trekk. Denne bør du fylle opp med så mye som mulig med en gang. (Planen bør være at det er minst  to månedslønner der til uforutsette ting). 

Du burde og sette inn ett litt på en konto til pensjonssparing. Du har tross alt gått noen år uten pensjonssparing. 

Anonymkode: fc125...436

• Liker 2
Gjest hva som helst
Skrevet

Lag en lønnskonto der du får inn lønn hver måned. Her trekker du alle faste utgifter. Bestem deg for hvor mye/lite du ønsker å bruke på forbruk hver måned, dette overfører du til brukskontoen hver lønningsdag. Dann deg et bilde av hvor mye du har igjen til langsiktig spring, dette setter du automatisk trekk på til fond eller lignende. Pass på at forbruket ditt ikke øker unødvendig mye hver gang lønnen din stiger.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt: Jeg er 31 år gammel, og har praktisk talt aldri hatt en fast jobb. Maks 2-3 mnd her og der, men det har alltid vært jobber på minstelønn. Har gått på sosialen i mange år, og fått dekket livsopphold. Har aldri spart en eneste krone, og står på bar bakke der. 

Lev som du gjorde tidligere uten å øke forbruket i like stor grad som inntekten tillater. Da kan du i løpet av 2-3 år spare opp et kjempebeløp. Du sier ikke noe om du eier egen bolig, men gjør du ikke det har du nå en kjempemulighet til det.

Anonymkode: 1293b...ae3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egne kontoer til egne poster slik at jeg vet at jeg alltid har penger til å betale det jeg skal (har vært ute en vinternatt før;)).

Når lønnen kommer lar jeg det stå 5000 på forbruk, og deretter overfører jeg riktig beløp til

- faste utgifter (her ligger alle faste utgifter på auto-giro),

- uforutsette utgifter (nok til å dekke egenandel på bil forsikring, neste service, tannlege osv.)

- hund (mat for et halvt år+ egenandel på forsikringer)

- resten går til sparing EK, bufferspar og pensjonssparing. 

Funker fjell!

Anonymkode: 4b34d...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Ikkje øk forbruket før du har spart buffer. Har du gjeld betaler du ned den først, bsu er har gode spare ordninger. Utover det snakk med banken, gjerne litt i kortsiktige sparing og litt i langsiktig. Sanninga er at har du vert mye uten jobb, kan det skje igjen. 

Anonymkode: 87512...54c

AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

Takk for tips 

Eier ikke noe som helst, og pr. i dag bor jeg i kjelleren hos foreldrene mine. Pri 1 er jo å få flyttet ut ASAP, men foreldrene mine tenker det er greit at jeg bor her i 6-12 mnd til, bare for å kunne spare opp så mye som overhodet mulig. Har jo bodd for meg selv før, men måtte flytte hjem igjen for 6 mnd. siden etter at leien ble for dyr (der jeg leide). 

Har regnet på forbruk osv, da jeg egentlig ikke har mye. Betaler jo for egen mat, og symbolsk sum i husleie. Har regnet at med lønna jeg får, så skal jeg klare å sette av ca. 30000-33000 kr / mnd, om jeg lever som jeg gjør nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: 

Takk for tips 

Eier ikke noe som helst, og pr. i dag bor jeg i kjelleren hos foreldrene mine. Pri 1 er jo å få flyttet ut ASAP, men foreldrene mine tenker det er greit at jeg bor her i 6-12 mnd til, bare for å kunne spare opp så mye som overhodet mulig. Har jo bodd for meg selv før, men måtte flytte hjem igjen for 6 mnd. siden etter at leien ble for dyr (der jeg leide). 

Har regnet på forbruk osv, da jeg egentlig ikke har mye. Betaler jo for egen mat, og symbolsk sum i husleie. Har regnet at med lønna jeg får, så skal jeg klare å sette av ca. 30000-33000 kr / mnd, om jeg lever som jeg gjør nå.

Da ville jeg uten tvil satt alle de pengene rett inn på EK-sparing👍🏻

Anonymkode: 4b34d...1b2

• Liker 3
Gjest Helene Tveit1
Skrevet

Slutte å skryte over inntekten kanskje

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tro du er rik (godt ment), det tar lang tid å opparbeide seg en sunn økonomi. Rådene om å leve og forbruke nesten som før er gode. Bo hjemme en lang stund til, spar opp en buffer. Det tar lang, lang tid å kjøpe seg en bolig, og når du gjør det får du store utgifter du aldri har hatt før. Hvis du virkelig klarer å spare 30 000,- i måneden (det var mye, har du regner med skatt og alle utgifter da? Mat (jobbmat?), klær (til jobb), telefon, husleie? Transport? (til og fra arbeid?), litt mer sosialt liv?), må du gjøre det i lang tid før det monner hvis du tenker på å kjøpe. 

Gratulerer med ny jobb!

Anonymkode: 4a0a4...ffd

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips og triks til hva jeg burde gjøre?

fokus på beholde jobben, og prestasjonen!!! 100%!!! alt annet burde være nedprioritert. 

om du vil bli fremgangsrik på denne arbeidsplassen, førsteinntrykk er viktig...

du kan gjennomtenke alt og ta investering avgjørelser senere, sommer 2020, når du har spart opp litt kapital...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Gjest Helene Tveit1 skrev:

Det er litt vanskelig å spørre om noe konkret i denne sammenheng uten å opplyse om inntekten. Jeg oppfatter HI slik at det ikke er noe skryting her.

Anonymkode: adb13...524

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Guest Helene Tveit1 said:

Så ufin kommentar. Misunnelig? 

• Liker 2
Skrevet

BO HJEMME OG LEV SOM FØR I 3 ÅR

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Får da en fast årslønn på 680000 kr som utvikler, med mulighet for bonus. 

Avsporing, men er ikke dette veldig høy startlønn? Min bror startet nylig som utvikler og da tjente han 600 000, men det var med 100 overtidstimer. 

Anonymkode: 472d7...2d2

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsporing, men er ikke dette veldig høy startlønn? Min bror startet nylig som utvikler og da tjente han 600 000, men det var med 100 overtidstimer. 

Anonymkode: 472d7...2d2

Avhengig av hvor i landet dette er så er dette en meget solid startlønn uten relevant erfaring.

Anonymkode: 1293b...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Du må iaf huske å justere skattekortet ditt for å unngå skattesmell neste år! 😊

Ellers ville jeg (som flere sier over her) spart så mye som du bare klarer til bolig! 

Anonymkode: 0d16e...e25

Skrevet (endret)

Først og fremst!! Gratulere med jobben.. vil tro det føles stort, sånn som du forklarer livet så langt! 😊 Meld deg inn i en gruppe på Facebook som heter pengesnakkerne! 😊🙌 spar, spar, spar. Bli flink med penger så har du gode muligheter 

A54EEED0-0AC4-40E7-8287-6C41B9626DA5.jpeg

Endret av Ohmother

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...