Gå til innhold

Fisk - noe for en person som ofte reiser bort noen dager?

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg har så utrolig lyst på et lite akvarium, og har forelsket meg helt i fiskene av typen tigerbarbe. Men, det er jo alltid et men. Jeg reiser ofte bort fra torsdag - søndag, og er veldig usikker på om jeg burde ha fisk da? Blir jo et evig styr om jeg må ta dem med hele tiden? Eller klarer de seg dersom de får passlig med mat rett før jeg reiser på torsdag, og så får passelig på søndag når jeg kommer hjem?

Har ingen erfaring med akvarium og fisk selv, men min mor har, så jeg vil få råd og vink derfra, isåfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde akvarium tidligere, og da var jeg ofte borte fra fredag til søndag. Jeg hadde en automatisk mater og lyset gikk også automatisk av og på (kjøpte en sånn stikkontakt med timer i på claes ohlson).

Og det gikk bra det :)

Den automastiske materen var forholdsvis dyr, ca 500 kroner, men dette er jo en stund siden, kanskje de har andre valgmuligheter og priser nå...?

Gjest blopp
Skrevet

Jeg tror de fint kan klare seg uten mat noen dager også, det er vanligere at fisker dør av overforing enn av sult. Men en sånn timer for lysregulering er kjempelurt å ha, da trives plantene i akvariet bedre også.

Skrevet

Timer er lurt!

Du kan kjøpe mat som varer i flere dager. De ligger bare på bunnen og løser seg opp sakte men sikkert. Det finnes forskjellige størrelser for hvor lenge de skal være, fra noen dager til uke eller noe sånt tror jeg :)

Skrevet

Den maten du nevner smidja har jeg hørt ikke er så bra for vannkvalitetet og sånne ting. Den grumser til vannet. Men jeg har aldri prøvd, så kan egentlig ikke uttale meg...:sjenert:

Skrevet

Sniglå: Det kan godt hende at den ikke er det. Vi brukte dette når vi var på ferier før når jeg var liten. Men vi reiste ikke så ofte bort så da brukte vi det ikke mer enn kanskje to ganger i året. Så det er jo mulig at hvis man reiser ofte bort, så er det ikke så lurt :)

Skrevet

Fiskene klarer seg fint uten mat i noen dager.

Sånn feriefor har en tendens til å gjøre vondt værre ofte. Har hørt om flere som har kommet hjem til et akvarie fullt av alger.

Men du bør ikke kjøpe for lite akvarie. Det er lettere å opprettholde god vannkvalitet i et som er større. (100l +)

Og Tigerbarber trenger litt plass, de er aktive stimfisk som du bør ha minst 8 av. Ihvertfall hvis du skal ha andre fisk sammen med de, for de kan være fæle med å nappe i finner. Men er de mange nok har de som regel nok med sitt. Bortsett fra det er de veldig artige fisker.

Gjest Gitte
Skrevet

Tigerbarber kan være noen skumle fisker som Englepus sier..

og fisk klarer seg meget bra uten mat noen dager, opptil 2 uker faktisk. det fins masse som vi ikke ser som de kan spise. jeg er selv borte fra torsdag/fredag til søndag hver eneste uke, og ofte får de ikke mat noen av de dagene. det går helt fint, så det burde du ikke bekymre deg over. :)

en sånn feriemater er det ikke vits i å investere i når det er snakk om 4 dager.

som det blir nevnt over her er det oftere fisker dør av overforing enn av sult. det du også kan risikere ved å reise fra de er strømbrudd som tar pumpe og varmekolbe. men det blir ikke en bekymring før du evt. skal være borte mye lenger enn 4 dager. også det med lysregulering, på clas ohlson finner du fine timere til ca 50 kr som skrur av og på lyset for deg. jeg har selv to slike til mine akvarier, og de skrur av lyset på kvelden, på om morgenen, og av en time midt på dagen, for å hindre algevekst mest mulig. de er lette å stille inn og koster lite.

bare reis på tur og kos deg du, fiskene klarer seg meget bra :)

Gjest Formosiss
Skrevet

Dette høres bra ut. Hvilken fisk anbefales dersom man ikke vil ha så voldsomt mange, evt. to typer fisk som går sammen? Hvordan er det egentlig med "naturens gang" blant fisker; får de fiskebarn som normalt når man har de i et akvarium, og evt. hva må man gjøre? :-P

Hva vil kostnaden ligge på for et lite (men stort nok) akvarium med pumpe, lys og filter, samt fisker, sand, planter o.l.?

Gjest blopp
Skrevet

Om jeg skulle hatt akvarium igjen ville jeg kanskje valgt bort arter som guppy og platy, selv om disse er lette, hardføre og garantert formerer seg. En del ciklider virker morsomme og "sosiale", og noen av dem er såpass røffe at de ikke bør holdes sammen med mindre/fredelige arter (men funker sikkert sammen med tigerbarber om de trives i samme vannforhold, det vet jeg ikke). Akvariet bør innredes etter deres levemåte; de har en tendens til å grave opp planter og sånn. De kan holdes i par, og sannsynligheten er absolutt til stede for at de formerer seg.

Ellers er det en del fine guramier og andre labyrintfisker, men tror ingen av disse fungerer sammen med aggresiv fisk som tigerbarber.

Akvariet bør være på minst 75 l, helst enda større, feks 100 l. Du kommer ikke til å angre på å investere i noen ekstra liter, for akvariet blir mer lettstelt.

Gjest Gitte
Skrevet

hvis du absolutt skal ha tigerbarber er kanskje ikke guppy noen ideell kamerat, men de formerer seg utroolig fort.. og er kjempemoro første gang man får yngel :) cicklider kan man også få til å legge egg, men de er en del vanskeligere.. først og fremst må du finne to som faktisk leker :) og jo, rovfisk dreper ciklidene..

Gjest Becca ii
Skrevet

guppy får fort sykdommer.. Vi har 65 liter.. har 2 reker som tar det værste av alger. Kjempe "glad" i dem.. Har brukt weekend fôr 1 gang. Ikke noe problem. Om du kjøper deg sånn sugemalle (husker ikke hve de heter, men sånn svart som suger seg fast på galsset og regjør det) så husk å kjøp spessial fôr til den. Fikk ikke beskjed om det da vi kjøpte den første og den døde :cry: vår andre lever i beste velgående og får en sån tablett lignenede fôr sak om dagen.

Snakk med noen i en dyrebutikk som har peiling på akvarium og fisk.

Gjest Gitte
Skrevet

guppy er ikke den som er verst utsatt for sykdommer, og de er en fisk som går sammen med de fleste og tåler mye. de "sugefiskene" heter maller, da gjerne ancistrus, gibbiceps, pleco som er "vanligst", og de dør fort når de er små... de blir veldig store, så i små akvarier er det helt genialt med snegler, eplesnegler for glasset og sandsnegler for grusen..? i mitt lille akvarium på 63L har jeg en snegler som vasker ruta, mens i det store en flott gibbiceps, pansermaller er også utrolig morsomme fisker, fordi de gjerne "sover" oppå hverandre, samtidig som de spiser alle matresten som blir liggende på bunnen. de fleste corydorasene tåler rovfisker siden de har lite finner og er utroolig kjappe.

og som becca sier, snakk med en dyrebutikk som vet hva de snakker om. men som jeg har skrevet før, ta en titt på akvarieforum eller nettakvariet, spesielt på hvilke butikker som anbefales etc. er maaange dyrebutikker som ikke har peiling. :-?

Gjest Formosiss
Skrevet

Okei. Guppy, slørhale og gullfisk er ikke aktuelt. De er så kjedelige :-P

Gjest Gitte
Skrevet

kjøp deg kulefisk da... der har du en morder uten like.. :)

Gjest blopp
Skrevet

Jeg vet at det lå en veldig bra dyrebutikk/akvariebutikk i Bernt Ankers gate like ved Youngstorget i sin tid. Hvis den ligger der enda kan du spørre der.

Lykke til -

Skrevet

Den på st.hanshaugen/Bislet er også veldig bra!

Skrevet

Det beste, penste og artigste er at du får fisk som fyller ut hele akvariet. Noen rolige (de fleste stimfisk), spilloppmakere (f. eks. kuliål, som er kvelds- og nattaktive og utrolig morsomme) og noen fargeklatter f.eks et ciklidepar

Overflatefisk (munnen peker opp) er f.eks guppy, sverdrager og molly som føder levende unger. Sverdragere og mollyer er kravstore m.h.t. vannkvalitet. Guppyer er egentlig også, men de er hårdføre i kaldere vann. Av disse fisker må du ha flere hunner til en hann.

Bunnfisk er forskjellige maller - de som suger seg fast til glasset. De kan bli meget store og har du dem parvis kan det også bli unger.

Stimfisk skal holdes i stim og holder oftest til i den mellomste del av akvariet. Jeg har f.eks Odessabarber som får masse unger. Neontetra er også en stimfisk som er enkel å med å gjøre men den får ikke unger.

Palettciklide er en fin liten fargestrålende ikke agressiv fisk som yngler masse. Hannen og hunnen holder sammen.

Lykke til!

Hilsen Trille

Gjest Gitte
Skrevet

man kan få tetra til å yngle, men det er utrolig vanskelig :P og ikke kjøp neontetra, er så veldig mange andre tetra-typer som er morsommere enn de. har selv en stim med neontetra og en med rødmunntetra.. rødmunnene er mye finere enn neonene (?). :)

Skrevet

Guppyhannene er jo noen av de flotteste fiskene jeg vet om. De er lettstelte, megaflotte farger på, særlig når de har langt og fint slør på halen! De er også lette å få tak i, og ikke minst billige! Enkelte kan ta lett til seg sykdommer som en eller annen nevnte, de tåler ikke så veldig mye, men de som lever gjør mye ut av seg. En morsom og fin fisk!

For øvrig er jeg enig i at jo større akvariumet er, jo lettere er det å holde rent. Et akavrium bør være på minst 100 liter. Men sørg for at akvariumet får stå der det skal stå når du har skaffet det og innredet det. Mye arbeid når man må tømme hele akvariet for vann, planter og fisker ved flytting. Dessuten kan detfort oppstå ubalanse i vannet når det blir skiftet ut for masse, noe som kan være ugunstig for fisken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...