Gå til innhold

Økt lønn, ingen forskjell på utbetaling

ElsieF

Anbefalte innlegg

So, here goes! 

Jeg hadde i 2019 en grunnlønn på 463 800 pluss 25 000 som ekstra tillegg grunnet fagansvar. Tillegg som kveld og helg på ca 3000. Utbetaling på ca 29 000, dette etter ekstra skattetrekk på 2500. Tabelltrekk 7117.

Har fra 2020 økt i lønn til 500 000 pluss de 25 000 for fagansvaret og 3000 I kvelds og helgetillegg. Tabelltrekket har endret seg til 7109. Denne måneden har jeg fått utbetalt 28 918, som er likt (eller faktisk noen kroner mindre) det jeg hadde før lønnsøkningen. 

I 2019 betalte jeg ca 11 000 i skatt og nå betaler jeg ca 15 000 i skatt. Er det normalt at alt som jeg har økt i lønn skal spises opp av skatt?

Jeg fatter ingenting. Noen kyndige som kan tilby litt innsikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Når man øker lønnen, er det vanlig at skattetrekket økes også. Men du har sannsynligvis fått for høy skattetrekk, sjekk skattekortet ditt om det stemmer.

Anonymkode: 5cbaa...0a3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du har fått riktig skattetabell? 

Endret av nordlending
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk skattekortet ditt, gå inn på altinn og se hvor mye årslønn de forventer at du skal tjene. Er noe nytt med utregningen så har du fått etterbetalt i okt/nov forrige år kan antatt årslønn ha blitt satt opp. Men med tabell skal det egentlig rette seg greit selv. 

Anonymkode: bef5e...f88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk etterbetalt 16 000 I desember, så ja, da kan muligens det ha en innvirkning. Du ville bare latt det gå videre av seg selv, for tabelltrekk et vil endre seg gjennom året tenker du da? 

Takker for tilbakemeldinger, må finne ut av dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har enten hatt for lavt skattetrekk i 2017, eller så har du for høyt nå. Hvis du f.eks. har kapitalinntekter så økes skattetrekket mer enn lønna skulle tilsi.

Anonymkode: c2978...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, ElsieF skrev:

Fikk etterbetalt 16 000 I desember, så ja, da kan muligens det ha en innvirkning. Du ville bare latt det gå videre av seg selv, for tabelltrekk et vil endre seg gjennom året tenker du da? 

Takker for tilbakemeldinger, må finne ut av dette! 

Er bare å gå inn på altinn nå og se, kan forandre det der med engang. For et par år siden var min lønn estimert nesten 200000 kr høyere enn årslønnen, hadde jobbet ekstremt mye det året, og fikk etterbetalt en stor sum. Da forandret jeg sånn at tabellen ikke stemte, hadde fått tabell som ikke gikk så lavt som min reelle lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er bare å gå inn på altinn nå og se, kan forandre det der med engang. For et par år siden var min lønn estimert nesten 200000 kr høyere enn årslønnen, hadde jobbet ekstremt mye det året, og fikk etterbetalt en stor sum. Da forandret jeg sånn at tabellen ikke stemte, hadde fått tabell som ikke gikk så lavt som min reelle lønn. 

*jobbet mye året før

* forandret tabellen så den stemte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har enten hatt for lavt skattetrekk i 2017, eller så har du for høyt nå. Hvis du f.eks. har kapitalinntekter så økes skattetrekket mer enn lønna skulle tilsi.

Anonymkode: c2978...52d

Da vil jeg tro det er for høyt nå. Kan like så godt være en ide å ringe dem da, så er jeg sikker. 

Takker så mye for hjelp. Første innlegg her på evigheter, snakk om å stresse. Takk igjen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke arvet penger, eller betalt ned mye på et lån i 2018 eller 2019 som gjør at forventet fradrag blir mindre i 2020?

Tabellkort er basert på størrelse fradrag og i liten grad hva lønn du har, så en endring i tabell har med fradrag å gjøre.

Mest trulig derimot er det at du har fått fått feil tabell. Regner med du har sjekket/korrigert skattekortet ditt, mye enklere å gjøre dette på nett en å ringe. Skattekortet kan endres gjennom hele året, så dette er ingenting å stresse med 😊

https://www.skatteetaten.no/person/

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det noe i det du skriv som ikke helt rimer.

Jeg forstår det slik at din inntekt i januar var 44000kr brutto inkl tillegg, iht tabell 7109 skal du da trekkes 11720kr i skatt, og få utbetalt 32280kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tabeltrekk stemmer jo ikke med summen. Det samme skjedde meg. Jeg endret og fikk da prosenttrekk. Så fra å betale 12 000 i skatt skal jeg ned til 9000. Er da måte på å bli beskattet ihjel oss i lavlønte yrker.

Anonymkode: f86de...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tabeltrekk stemmer jo ikke med summen. Det samme skjedde meg. Jeg endret og fikk da prosenttrekk. Så fra å betale 12 000 i skatt skal jeg ned til 9000. Er da måte på å bli beskattet ihjel oss i lavlønte yrker.

Forskuddstrekk er ikke det samme som betalt skatt. Du ville uansett fått det overskytende tilbake i skatteoppgjøret året etter. 

Anonymkode: 46deb...d13

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskuddstrekk er ikke det samme som betalt skatt. Du ville uansett fått det overskytende tilbake i skatteoppgjøret året etter. 

Anonymkode: 46deb...d13

Jo men jeg vil ha en lønn å leve av. Jobber fullt. Er på jobb hver dag og nekter å få utbetalt det samme som uføre. Ergo skattetrekket måtte ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, The_Stig skrev:

Forøvrig er det noe i det du skriv som ikke helt rimer.

Jeg forstår det slik at din inntekt i januar var 44000kr brutto inkl tillegg, iht tabell 7109 skal du da trekkes 11720kr i skatt, og få utbetalt 32280kr.

Du hadde helt rett. 

Estimert lønn i februar kom til å bli 33400 kr, tabelltrekket var rett og blir gjeldende for året som kommer, men de har trekt 3000 for mye på denne lønningen. Det får gå, for som nevnt, vil jo det som er for mye bli utbetalt. 

Godt når ting kan fikses opp i. Heldigvis! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Nuttery skrev:

Lite spørsmål, men hvordan vet man at man har riktig tabell?

Man sjekker om grunnlaget stemmer, det finner du sammen med skattetrekksmeldingen i altinn. Og det bør alle gjøre.

Anonymkode: 63552...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sjekker om grunnlaget stemmer, det finner du sammen med skattetrekksmeldingen i altinn. Og det bør alle gjøre.

Hvilket grunntall? Jeg har fått oppgitt at jeg skal ha skattetabell 7121, i fjor hadde jeg 7100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Hvilket grunntall? Jeg har fått oppgitt at jeg skal ha skattetabell 7121, i fjor hadde jeg 7100.

Øverst på side 2 i skattetrekksmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...