AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Babyen min på 8 måneder er utrolig aktiv, hun reiser seg og krabber rundt i full fart. På ett halvt sekund så er hun på beina og deiser bakover.. jeg blir helt svett og stresset av dette så jeg tar på henne hjelm så hun ikke skal skade hodet. ( passer ikke noe mindre på av den grunn altså) en venninne syntes det så rart ut, og anbefalte meg å ikke bruke det offentlig ( er ikke noe problem det, for hun krabber jo ikke rundt ute) hva tenker dere? Anonymkode: 62e2b...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Det er skikkelig skikkelig rart. Anonymkode: 67f6e...76a 33
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er skikkelig skikkelig rart. Anonymkode: 67f6e...76a Men hvorfor? Anonymkode: 62e2b...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor? Anonymkode: 62e2b...4cf Fordi det er rart. (ikke meg du siterer) Anonymkode: ad0ee...bd5 3
morgenkåpedyret Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 Et barn skal oppleve litt knall og fall. Det er slik de lærer. Tenk heller at en donaldkul i ny og ne er med å bygge barnets motoriske ferdigheter og impulskontroll. 29
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor? Anonymkode: 62e2b...4cf Hvor lenge skal du ha hjelm på ungen, hva er det neste når hun blir enda mere aktiv? Knebeskyttere og tannskinne? Når tenker du hun skal få begynne å lære hva som gjør vondt og hva som ikke gjør vondt? Anonymkode: 67f6e...76a 21
mammahjarte Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 Kva type hjelm er det da? Doc band? Ja det er rart. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 Synes ikke det er rart, hadde gjort det selv om min var tidligere ute. Jo yngre de er når de begynner å reise seg og falle, jo farligere er det for hodet. Anonymkode: 832b1...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 Herregud ta deg sammen, lurer på hvordan det stakkars barnet skal få det i oppveksten. Anonymkode: 68119...9e8 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 1 minutt siden, mammahjarte skrev: Kva type hjelm er det da? Doc band? Ja det er rart. Denne fra jollyroom Anonymkode: 62e2b...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 Kan legge til at jeg også har ti andre barn som var myyyye senere ute motorisk, der var det aldri noe problem. Hun skal selvfølgelig ikke bruke hjelm for alltid, det er i denne fasen fordi hun e så liten og tidlig ute. Tror ikke det er vanlig at babyer på 7-8 måneder skal ha donaldkuler i panna? Anonymkode: 62e2b...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan legge til at jeg også har ti andre barn som var myyyye senere ute motorisk, der var det aldri noe problem. Hun skal selvfølgelig ikke bruke hjelm for alltid, det er i denne fasen fordi hun e så liten og tidlig ute. Tror ikke det er vanlig at babyer på 7-8 måneder skal ha donaldkuler i panna? Anonymkode: 62e2b...4cf Jeg har to andre barn, ikke ti 😅 ts Anonymkode: 62e2b...4cf 3
mammahjarte Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 Sjølv om det er litt rart så kan eg forstå det, mi reiste seg opp 8 månader også. I den perioden kunne ho reisa seg opp og falla rett bakover (ikkje kontrollert fall). Eg tok alltid i mot, var alltid like ved. Ho velta bokstavlig talt ned i fanget mitt. Sjølv om små barn ikkje er så høge så er eit rett diagonalt fall rett ned i golvet med ulik hardhet ganske farlig for ein hjerne i utvikling. Synest ikkje det er hysterisk at du bruker hjelm ein kort periode. Her var den fasen over på fire veker, då vart falla meir kontrollerte. Type reisa seg opp og plaska ned på rumpa med vilje. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 Min lillesøster var ekstremt tidlig ute med å reise seg og gå, egentlig før alt annet var helt på plass. Så hun måtte ha hjelm. Det var ikke snakk om overbeskyttende foreldre i det hele tatt. Dette var på 80-tallet, ingen var overbeskyttende den gang😆 Anonymkode: 0e668...18b 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 Ikke bra for barnet hvis det er friskt. Viktig del av den motoriske utviklingen å få vondt når det slår seg. Dette gjelder særlig hvis barnet hopper over faser i den motoriske utviklingen. Husk at babyindustrien produserer mye tull for barnet som den prøver å prakke på oss - gåstoler og annet som faktisk gjør barna en bjørnetjeneste. Anonymkode: 05a6e...0fd 5
Rosa Sitron Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan legge til at jeg også har ti andre barn som var myyyye senere ute motorisk, der var det aldri noe problem. Hun skal selvfølgelig ikke bruke hjelm for alltid, det er i denne fasen fordi hun e så liten og tidlig ute. Tror ikke det er vanlig at babyer på 7-8 måneder skal ha donaldkuler i panna? Anonymkode: 62e2b...4cf Det er helt vanlig at babyer på 7-8 mnd har kul i pannen. 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Min lillesøster var ekstremt tidlig ute med å reise seg og gå, egentlig før alt annet var helt på plass. Så hun måtte ha hjelm. Det var ikke snakk om overbeskyttende foreldre i det hele tatt. Dette var på 80-tallet, ingen var overbeskyttende den gang😆 Anonymkode: 0e668...18b Om hun var var frisk så var det overbeskyttende jo. Anonymkode: 0dd58...b73 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #18 Skrevet 9. januar 2020 Hjelp kan også forstyrre vektbalansen, slik at det kan bli værre for henne å lære å holde balansen selv Anonymkode: ecbec...b7a 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #19 Skrevet 9. januar 2020 Også mine barn slo hodet mye når de var barn. Kroppen er slik innrettet at den genererer smerte hvis den opplever noe som kan være skadelig. Dette er nødvendig læring. Hvis barna ikke opplever smerte lærer de ikke å passe seg. Anonymkode: ad244...9b2 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 Det er vel helt vanlig at babyer på 8 måneder reiser seg? Er det spesielt tidlig da? Ville ikke brukt hjelm, det er en viktig del av læringen og den motoriske utviklingen å finne balansen, lære at man får vondt om man slår seg og lære å være forsiktig/holde seg fast osv. Det er en veldig slitsomt periode, men sånn er det jo for alle. Det er den perioden jeg synes er aller mest slitsom. Heldigvis lærer de jo også veldig fort og blir fort stødigere om man lar dem få utfolde seg. Anonymkode: b5cca...df4 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå