Gå til innhold

Langt innlegg. Jeg er en mamma med for mye tankespinn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg lurer litt på dette med det å få råd til å takle ting i hverdagen.. Jeg er mor til ei jente på to år, jeg og pappaen hennes er gift og bor sammen. 

Som person er jeg og har alltid vært ekstremt konfliktsky, sjenert og tør ikke si ifra sånn direkte. Jeg snakket lavt og jatter med om ting som ikke betyr så mye, men hvor jeg er uenig.. 

Mammaen min var også sånn, frem til hun fikk nr to, og hun har fortalt at det er en øvelsessak. Fra å være som meg, ble hun den mora som sa ifra. 

Jeg sliter veldig med dette, for det er noen ganger jeg skulle ønske jeg torde å si ifra om eventuell urettferdighet eller dumhet, men jeg er redd for konsekvenser (barnevern, at det skal gå negativt utover barnet mitt osv). 

Og jeg kan ofte tenke på kommentarer i flere dager, hva jeg burde ha sagt osv.. Jeg er klar over at jeg må være sterk og stå opp for barnet mitt, men det har ikke vært såpass intens situasjon enda heldigvis. 

F. Eks var det en vikar som klaget på at barnet mitt frøys ute, og oppførte seg skikkelig arrogant mot meg, men hun hadde jo kledd på henne feil sko og hun hadde ikke engang kledd på henne det hun hadde oppi kurven sin. Jeg sa ifra at "men det er feil sko, og alt ligger jo her", men inni meg fikk jeg lyst til å si at "du, den tonen trenger du ikke ta, hvis du hadde giddi og sett oppi kurven og sjekket at hun hadde riktige sko, så hadde hun trivdes mer ute idag. Alle klærne hennes er tydelig merket, så her er det du som har gjort feil", og på sånn litt høy og brautende måte. Som alle andre.. Men neida.. "eeh.. ullsokker og hals ligger jo her da.. Det der er feil sko forresten.." 🙄 og dama smiler ikke til barnet mitt engang.. Jeg har heldigvis ikke sett henne der på en stund, men likevel. Og jeg tenker på det fortsatt og blir irritert. 

Altså.. Jeg sliter tydeligvis. Er det noen man kan snakke med om slike ting uten å bli meldt til barnevernet eller risikere noe? 

Anonymkode: fefdb...5f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være frekk mot vikarer er ikke det samme som å stå opp for seg selv nei.

Anonymkode: e5978...315

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å være frekk mot vikarer er ikke det samme som å stå opp for seg selv nei.

Nei du har rett, og jeg var jo ikke frekk. Jeg syntes hun var frekk i tonen, og var nedlatende i måten hun snakket på, så sikkert derfor jeg fikk lyst til å svare såpass tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei du har rett, og jeg var jo ikke frekk. Jeg syntes hun var frekk i tonen, og var nedlatende i måten hun snakket på, så sikkert derfor jeg fikk lyst til å svare såpass tilbake. 

Du må bare øve deg på å si ting som de er, ikke nødvendigvis frekt men tydelig. Alt er en vanesak :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt samme som deg ts. Jeg jobber mye med det selv, for det er ikke gøy å være den som tar i mot mye frekke kommentarer, surheter og sånt uten å tørre å si tydelig i fra selv.

Anonymkode: e1b80...b45

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det litt samme som deg ts. Jeg jobber mye med det selv, for det er ikke gøy å være den som tar i mot mye frekke kommentarer, surheter og sånt uten å tørre å si tydelig i fra selv.

På hvilken måte jobber du med det? Jeg er ekstremt overfladisk og snakker sjeldent om noe man kan krangle på i samtale med "autoriteter".. Heldigvis har jeg god relasjon til helsestasjon og barnehage, men thats it alså.. Det er dritt, for tannlegen vår er skikkelig fordomsfull og jeg følet meg så tråkket på når vi går derifra... 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte jobber du med det? Jeg er ekstremt overfladisk og snakker sjeldent om noe man kan krangle på i samtale med "autoriteter".. Heldigvis har jeg god relasjon til helsestasjon og barnehage, men thats it alså.. Det er dritt, for tannlegen vår er skikkelig fordomsfull og jeg følet meg så tråkket på når vi går derifra... 

Uff nå klager jeg mye, måtte bare få det ut..

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er tannlegen fordomsfull? 

Skrevet

Du er ikke frekk, ærlig talt. Du er nødt til å være hovedpersonen i ditt eget liv. Hvis du er veldig konfliktsky, foreslår jeg at du later som on du er en skikkelig bergenser når du havner i ubehagelige situasjoner. Jeg kan nær sagt love deg at motparten bakker lett og villig unna. Det er lett når du har gjort det noen ganger. Mammaen din har rett. Øvelse må til, spesielt når du er konfliktsky og av natur ikke liker friksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare begynne å si fra. Neste gang du leverer i barnehagen kan du gi beskjed til en annen ansatt at du likte ikke måten du ble snakket til. Ang de klærne som låg i hylla. Si det på en normal vanlig måte, den ansatte vil nok unnskylde seg til deg. Bare der får du en selvtillit boost. Jobber selv i bhg og det er helt innafor å si fra, selv OL det er en uke eller to siden. Vikaren vil da få tilsnakk. Dette er uakseptabelt 

Anonymkode: 90c7f...41e

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er tannlegen fordomsfull? 

Fordi en av oss har foreldre fra et annet land, så mener hun at vi har den kulturen og at vi har sånn og sånn kosthold. Det stemmer ikke, har jeg sagt، men hun tror det ikke.. Nevner det hver bidige gang.. Vi er jo norske.. (og jeg er på konstant slankekur, så godis er ikke noe vi har i hus) 

7 minutter siden, Frøya5 skrev:

Du er ikke frekk, ærlig talt. Du er nødt til å være hovedpersonen i ditt eget liv. Hvis du er veldig konfliktsky, foreslår jeg at du later som on du er en skikkelig bergenser når du havner i ubehagelige situasjoner. Jeg kan nær sagt love deg at motparten bakker lett og villig unna. Det er lett når du har gjort det noen ganger. Mammaen din har rett. Øvelse må til, spesielt når du er konfliktsky og av natur ikke liker friksjon. 

Vet du, det var en god ide.. Jeg er ikke fra Bergen, men et annet sted i landet med en litt "tøff" dialekt. Kanskje jeg burde kjøre den neste gang jeg blir støtt. "du nå fåru gi dæ, gåkke an å snakke sånn gjøre vel" 😂 jeg får jo ekstremt hjertebank og skjelvinger i etterkant, er det vanlig og noe jeg bare blir vant til? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare begynne å si fra. Neste gang du leverer i barnehagen kan du gi beskjed til en annen ansatt at du likte ikke måten du ble snakket til. Ang de klærne som låg i hylla. Si det på en normal vanlig måte, den ansatte vil nok unnskylde seg til deg. Bare der får du en selvtillit boost. Jobber selv i bhg og det er helt innafor å si fra, selv OL det er en uke eller to siden. Vikaren vil da få tilsnakk. Dette er uakseptabelt 

Anonymkode: 90c7f...41e

Takk for rådet, er ikke lenge siden og jeg burde kanskje gjøre det. Jeg skulle levere barnet her om dagen, og hun er ganske tilbaketrukket med noen personer. Damen kommer mot meg, hilser ikke på meg, ser på dattera mi med steinansikt og bare "vil du komme til meg" uten et eneste smil. Altså... 🙄 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff nå klager jeg mye, måtte bare få det ut..

Du trenger ikke å unnskylde at du klager. Du har også rett til å ta plass, og skrive hva du vil her inne. Akkurat slik du har rett til å ta plass i den virkelige verden!

Hvordan står det til med selvfølelse og selvtillit? 

Anonymkode: 1b0cd...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å unnskylde at du klager. Du har også rett til å ta plass, og skrive hva du vil her inne. Akkurat slik du har rett til å ta plass i den virkelige verden!

Hvordan står det til med selvfølelse og selvtillit? 

Anonymkode: 1b0cd...201

Tusen takk, det var fint å lese ❤️ dessverre er dette tanker jeg går med hver dag, jeg føler meg som en annenrangs borger. 

Jeg er liten av vekst og har blitt mye mobbet pga stemmen min og høyden (fra barneskolen og oppover) . Har aldri blitt tatt seriøst av noen.. Har blitt stemplet som ekstremt forsiktig, men jeg er jo ikke det.. Det er mye jeg har tord når jeg har vært alene. Og nå som jeg er mor, skulle jeg ønske at jeg var modigere for hennes skyld. At jeg bare kunne sette folk på plass. Er vel mer at jeg har det i handlinger fremfor ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...