AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Mitt barn har skadet seg utallige ganger det siste året. Forstuet noe, vrikket noe. Valset mye rundt med krykker i perioder. Helt greit, men folk reagerer på at jeg ikke tar han med på legevakten hver gang. Er det virkelig vanlig? Drar alle på legevakten hver gang - bare for å sjekke at det ikke er brudd? Anonymkode: 859c9...4ad 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Selvfølgelig gjør man det! Anonymkode: 9985c...f76 3
Gjest Sansol Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Ser det jo litt an selvfølgelig, ønsker ikke å misbruke den ressursen. Men er det indikasjoner på at noe kan være brukket, så tar jeg heller en tur for mye enn for lite.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 Du kan i det minste ta en telefon ned Anonymkode: 3d6ec...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 Jobbet på legevakt tidligere og kan love deg at de fleste stormer inn døra 5 min etter et overtråkk. Helt unødvendig i de fleste tilfeller. Sånn kan sees an, så tar man det med fastlege hvis det ikke blir bedre. Man kan derimot ringe og få råd hvis man er usikker på behovet for å oppsøke legevakten. Anonymkode: 38107...4a7 34
LatersBaby Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har ofte ringt for råd, men har bare endt opp med et fåtall ganger bort på legevakten. Det meste har vært helt ufarlig, men tar helst en telefon for sikkerhetsskyld. 4
Gjest theTitanic Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 Det er ikke vanlig å jevnlig få kompliserte skader som må sjekkes på legevakten.. og ofte ser man at det klart ikke er brudd/ alvorlig skade. Har tre barn og har 2 ganger vært på legevakten med brudd/forstuing og en gang hjernerystelse, (men årsak var en risikosport ett av barna driver med.) Og 2 ganger på tannlegevakten for tannskade.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 Nei, hvorfor skal man det om man er sikker på at det ikke er brudd? Overtråkk/vrikking er vanlig. Gjorde det utallige ganger selv som barn. Knekte foten noen ganger også. Man merker forskjell. Skulle foreldrene mine dratt meg til legevakt hver gang det var noe med føttene mine, hadde det blitt noen månedlige turer til legevakt. Anonymkode: 46dc2...f06 8
Paw Patrol Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 Ha ha... nei, ser jo ann skaden selvsagt. Ikke rart det er helsekø i Norge om alle gjør det. 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 Har vært oftere til tannlegevakt enn legevakt, for å si det slik. Har tre barn, og har vel en tur til legevakt med eldste, og da var det blindtarmbetennelse. Ellers er det da utrolig hvor mye man kan bandasjere og tape/plastre hjemme. Og det meste kan vente til legekontoret åpner igjen. Er vel et par kutt som kanskje skulle vært sydd, men med sårstrips i medisinskapet så har det blitt greit nok. Dette er nok en direkte årsak av at vi bor over en time fra legevakta, så vi tar ikke turen uten at vi absolutt må. Anonymkode: 61317...a2e 3
ss82 Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 Har ikke opplevd så mye av slike skader ennå, men normalt ville jeg ringt fastlegen hvis ikke det virker alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 Selvsagt ikke. Når det har vært behov for å sy ol. har jeg dratt, men ikke småting som overtråkk osv. Det er virkelig ikke akutt Anonymkode: a213d...76a 1
Mezzosoprena Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 (endret) Én gang på legevakt på 22 år, da var det brudd - overtråkk og vrikking av ankler drar man ikke til legevakten med. En klarer å lese seg til hva som er tegnene på brudd hvis man ikke allerede vet dette på forhånd og handler deretter... Så nei, drar virkelig ikke til legevakten hver gang barnet skader seg.... Edit: Jeg ljuger, har vært på legevakt 2 ganger faktisk Endret 8. januar 2020 av Teatrica 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #15 Skrevet 8. januar 2020 Heller en gang for mye. Jeg angrer på at vi ikke dro til legevakten da barnet fikk kutt i panna. Vi satte bare på et plaster. Arret er stort og går aldri bort. Det kunne vært unngått Anonymkode: ecf1a...bd2 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #16 Skrevet 8. januar 2020 Har aldri vært på legevakt med barnet mitt, men han har heller aldri skadet seg, annet enn vanlige skrubbsår og blåmerker. Hadde han forstuet noe så hadde vi nok dratt dit, men jeg har jo ingen erfaring med sånt og har ikke forutsetninger for å vite hvor alvorlig det er (eller ikke er). Hadde det vært noe som skjedde stadig vekk så hadde jeg sikkert hatt mer peiling etter hvert og kunnet vurdere når det er nødvendig med legesjekk og ikke. Anonymkode: 403da...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #17 Skrevet 8. januar 2020 Tror noen foreldre og er overhysteriske. Jeg kom til legevakta om en sak som egentlig var akutt. Men plutselig får jeg beskjed jeg må vente det kommer inn et barn "alvorlig" skade. Vet ikke hva foreldrene hadde sagt i telefonen jeg men ungen hadde bitt seg i leppa og blødde littegranne. Du skulle sett fjeset når de stod klar for og ta i mot barnet, de trodde det var alvorlig men det var ikke noe de kunne gjøre og blødningen hadde stoppa innen de kom inn. Hele legevakta stod nesten stille pga dette. Anonymkode: 20cc3...c92 16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #18 Skrevet 8. januar 2020 Nei, absolutt ikke. Jeg er ikke hysterisk. Om barnet dår feber gir jeg febernedsettende og ser an noen dager. Så lenge de ikke har sterke smerter. Hva er det legen kan gjøre med et skrubbsår? Nei, foreldre må begynne å tenke selv. Vurdere selv hva som trenger legehjelp og hva som går over av seg selv. Barna ender jo opp som hypokondere Anonymkode: 88246...b6c 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #19 Skrevet 8. januar 2020 Jeg pleier å ringe ned for å få råd når jeg er usikker på om det er behov for legetilsyn. Overtråkk og slikt har jeg gjort en del selv, så klarer å se an ganske bra. Drar ikke ned hver gang nei. Googlet ofte, f.eks hvis et av barna har slått seg i hodet, så googler jeg symptomer på hjernerystelse og når man skal kontakte lege. Så står det f.eks hvis barnet var borte et øyeblikk, så skal lege kontaktes. Ellers trengs det ikke. Pass på om barnet blir sløvt, ring legen da. Så gjør jeg jo det. Tenker også at en telefon eller et besøk for mye er bedre enn et for lite. Anonymkode: 83d2a...dac 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig gjør man det! Anonymkode: 9985c...f76 Hvorfor? Om vi hadde dratt hver gang det var snakk om forstuing eller overtråkk, så snakker vi om at vi måtte ha vært et tresifret antall ganger på legevakten i Oslo. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobbet på legevakt tidligere og kan love deg at de fleste stormer inn døra 5 min etter et overtråkk. Helt unødvendig i de fleste tilfeller. Sånn kan sees an, så tar man det med fastlege hvis det ikke blir bedre. Man kan derimot ringe og få råd hvis man er usikker på behovet for å oppsøke legevakten. Anonymkode: 38107...4a7 Nettopp, så er det som jeg tenker og. 1 time siden, theTitanic skrev: Det er ikke vanlig å jevnlig få kompliserte skader som må sjekkes på legevakten.. og ofte ser man at det klart ikke er brudd/ alvorlig skade. Har tre barn og har 2 ganger vært på legevakten med brudd/forstuing og en gang hjernerystelse, (men årsak var en risikosport ett av barna driver med.) Og 2 ganger på tannlegevakten for tannskade. Det jeg tenker og. Likevel... en av ungene har tråkket over og vi får så mange kommentarer om hvorfor vi ikke drar på legevakten. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvorfor skal man det om man er sikker på at det ikke er brudd? Overtråkk/vrikking er vanlig. Gjorde det utallige ganger selv som barn. Knekte foten noen ganger også. Man merker forskjell. Skulle foreldrene mine dratt meg til legevakt hver gang det var noe med føttene mine, hadde det blitt noen månedlige turer til legevakt. Anonymkode: 46dc2...f06 Det er det samme her. Jeg skal innrømme at jeg ikke syns det er så veldig gøy å sitte på legevakten i Oslo og henge. 1 time siden, Paw Patrol skrev: Ha ha... nei, ser jo ann skaden selvsagt. Ikke rart det er helsekø i Norge om alle gjør det. En del i hvertfall. Jeg håpet noen her kunne fortelle meg at de tenkte som oss, og det gjør de jo. Hehe Anonymkode: 859c9...4ad 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå