AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Man blir tydeligvis litt gal i hodet av å være prøver, for man funderer på så mye rart. Jeg kom til å tenke på dette med å ha dobbel eggløsning, altså eggløsning fra begge eggstokker. Dersom bare det ene egget blir befruktet, må man jo få mensen? Det egget som ikke er befruktet må jo støtes ut av kroppen? Det er jo en del kvinner som har dobbel eggløsning, siden det finnes en del toeggede tvillinger der ute, så da finnes det sikkert en del kvinner som har hatt dobbel eggløsning hvor bare det ene egget ble befruktet også. Er dette et kjent fenomen? Jeg tror ikke at det har skjedd meg eller noe sånt, jeg synes bare det var interessant. Anonymkode: b8602...90d
Ariam Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Mensen er ikke for å støte ut ubefruktet egg, men for å kvitte seg med livmorslimhinnen som ikke ble "hjem" for et befruktet egg. Hvis ett av to egg blir befruktet, så trenger det befruktede egget livmorslimhinnen som hjem, slik at det kan vokse og utvikle seg til en baby. Hvis det er et egg til der som ikke blir befruktet, så dør det vel bare. 6
c0ffebe4n Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Et lite fakta. Egget kommer ut av deg, og cellen er såpass stor at du faktisk kan se den i toalettet. Det er ganske kult! 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 5 timer siden, c0ffebe4n skrev: Et lite fakta. Egget kommer ut av deg, og cellen er såpass stor at du faktisk kan se den i toalettet. Det er ganske kult! Hvordan klarer du å se noe som er 0,2 mm i toalettskålen? Anonymkode: d3d31...179 3
Vestalinn Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 Egget er på str med et punktum i en typisk tekst (f.eks en bok) når det slippes, så selv om egget er stort sammenlignet med andre typer celler så er det ganske vanskelig å se for det blotte øye. Tror også det bare dør i egglederen og oppløses der dersom der ikke er sperm som kan penetrere egget. Kanskje det blir større dersom det skylles ut med mens etter det har blitt blastocyst og forsøkt implantasjon i livmorshinnen, men tror også blastocystene vil være vanskelig å få øye på 1
c0ffebe4n Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 40 minutter siden, Vestalinn said: Egget er på str med et punktum i en typisk tekst (f.eks en bok) når det slippes, så selv om egget er stort sammenlignet med andre typer celler så er det ganske vanskelig å se for det blotte øye. Tror også det bare dør i egglederen og oppløses der dersom der ikke er sperm som kan penetrere egget. Kanskje det blir større dersom det skylles ut med mens etter det har blitt blastocyst og forsøkt implantasjon i livmorshinnen, men tror også blastocystene vil være vanskelig å få øye på 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan klarer du å se noe som er 0,2 mm i toalettskålen? Anonymkode: d3d31...179 I følge en legevenn av meg kan man det, men leger kan ta feil de og. 😅 Han mente i alle fall at hvis man leter godt etter det, så kan man se det.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Nei, du vil ikke få mensen. Det ubefruktede egget går til grunne. Det må ikke ut og det er ikke derfor vi får mensen. Vi får mensen fordi livmorslimhinnen som ikke ble brukt skal støtes ut. Og da vil en ny og fersk en bygge seg opp. Det befruktede egget trenger slimhinnen og vil feste seg til den i løpet av kort tid. Anonymkode: b75c8...b22 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Man blir tydeligvis litt gal i hodet av å være prøver, for man funderer på så mye rart. Jeg kom til å tenke på dette med å ha dobbel eggløsning, altså eggløsning fra begge eggstokker. Dersom bare det ene egget blir befruktet, må man jo få mensen? Det egget som ikke er befruktet må jo støtes ut av kroppen? Det er jo en del kvinner som har dobbel eggløsning, siden det finnes en del toeggede tvillinger der ute, så da finnes det sikkert en del kvinner som har hatt dobbel eggløsning hvor bare det ene egget ble befruktet også. Er dette et kjent fenomen? Jeg tror ikke at det har skjedd meg eller noe sånt, jeg synes bare det var interessant. Anonymkode: b8602...90d Altså, med ddn logikken, tenker du da at det finnes en tredje eller fjerde eggstokk som gir opphav til trillinger og firlinger? Anonymkode: b9245...daa
Førstegangs Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Egget som befruktes og festes vil fortsette å danne progesteron, som gjør at du ikke vil få mensen. Dersom det ikke dannes progesteron, det skjer når egg ikke befruktes, vil man få mensen etterhvert pga. mangel på progesteron.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, med ddn logikken, tenker du da at det finnes en tredje eller fjerde eggstokk som gir opphav til trillinger og firlinger? Anonymkode: b9245...daa Altså...hva? Tenker du at jeg er på bærtur som antar at toeggede tvillinger blir til fordi det er eggløsning i begge eggstokker? Det går sikkert an å slippe to egg fra samme eggstokk også, men det er ikke uvanlig å få eggløsning i begge eggstokker. Ts Anonymkode: b8602...90d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 På 8.1.2020 den 21.58, Ariam skrev: Mensen er ikke for å støte ut ubefruktet egg, men for å kvitte seg med livmorslimhinnen som ikke ble "hjem" for et befruktet egg. Hvis ett av to egg blir befruktet, så trenger det befruktede egget livmorslimhinnen som hjem, slik at det kan vokse og utvikle seg til en baby. Hvis det er et egg til der som ikke blir befruktet, så dør det vel bare. ✅ Anonymkode: 1c899...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå