Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du er er diskriminerende ved å sjekke bare de grupper der dette foregår? Dette er jo ikke-eksisterende hos nordmenn og de fleste av våre innvandrergrupper. Det er noen få tusen i landet som kan tenkes å gjøre slikt, disse er fra enkelte afrikanske land. For de fleste andre er dette helt ukjent, det er et faktum, ikke en fordom.

Jeg mener rett skal være rett, og det er ikke i alle kulturer hos de somaliske som utretter det der heller. Dessuten mener jeg at det kan være en mulighet til å ta en vanlig rutineundersøkelse, hvor man ikke bare behøver å sjekke dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet
Tante Fiolettt: Jeg har ikke gitt deg pepper for at du er imot. Jeg gir deg imidlertid pepper fordi du uttaler deg bastant (om hva menn kan forstå og ei) og argumenterer lite logisk sammenhengende.

Mener du virkelig at menn kan sette seg fullstendig inn i hva en GU er for oss kvinner? Jeg har ikke greie på militæret, har aldri hatt noen tilknytning til det. Jeg har ikke greie på hvilke undersøkelser det snakkes om her mtp guttebarn, har ikke noen gutt selv. Det er mye jeg ikke vet noe om fordi jeg ikke er borti det selv.

Jeg mener ikke at menn ikke har evner til å sette seg inn i hva kvinner føler rundt en GU. Men jeg tror ikke menn flest har satt seg nok inn i det til å forstå det. Det skjønner jeg godt, fordi det gjerne ikke angår dem personlig.

Lite logisk sammenhengende? Javisst, dette temaet berører meg følelsesmessig, og har lite med logikk å gjøre for min del. Jeg har mine meninger om temaet, og de er ikke bare basert på logikk, men på mine morsfølelser for mitt barn. Jeg har aldri påstått noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.frp.no/article/?id=17079

Når det er sagt, jeg er helt imot offentlig kontroll av noens underliv for å kanskje avdekke noe.

Det blir litt som å ha et offentlig DNA-register der alle registreres fra fødselen av i tilfellet de gjør noe kriminelt en gang.

Jeg tror ikke veien for å få en bedre dialog med våre innvandrere er å tvangsundersøke underlivene til døtrene deres, dette er jo et helt håpløst prosjekt.

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Gjest følger med debatten
Skrevet

Beklager, men jeg ser ikke hvordan resultatene fra en underlivsundersøkelse skal kunne løse, eller på noen annen måte spille inn, i kriminalsaker, på samme måte, eller i nærheten av, måten DNA-register gjør.

Helsesjekker må småjenter gjennom uansett, så jeg ser ikke noe problem ved at legen samtidig sjekker etter omskjæring. Eller andre potensielle komplikasjoner, slik han gjør med småguttene.

Helomdekkende hymne eller trang hudlapp rundt klitoris, kan være noen å ta hensyn til.

Men for all del. Jeg er enig i at det bare er tull av stortinget å sjekke etter omskjæring, da det ikke er noe som forhindrer familiene i å utsette omskjæringen til etter helsesjekken. Skal denne loven ha noen virkning, er den nødt til å kreve at jentene kommer til undersøkelse flere ganger gjennom oppveksten.

Kanskje til de blir atten, da hun blir myndig. :roll:

Nettopp, å da er det ikke lengere snakk om BARN som det er mulig å gjennomføre en slik undersøkelse på uten problemer.

Og å undersøke en 14-15 åring (gutt eller jente) på en slik måte uten at hXn selv vil tror jeg neppe er lurt.

Jeg vet ikke når grensen går for at barnet vil kunne ta (ikke at det automatisk skjer, men at det kan skje for enkelte) skade av en slik undersøkelse, går trolig et eller annet sted rundt "klarer seg selv på wc/bad" stadiet. (Var noen her som nevnte å tørke seg selv bak, det vil jeg håpe og tro de fleste klarer selv i ganske ung alder)

Gjest Gjest
Skrevet

Beklager, men jeg ser ikke hvordan resultatene fra en underlivsundersøkelse skal kunne løse, eller på noen annen måte spille inn, i kriminalsaker, på samme måte, eller i nærheten av, måten DNA-register gjør.

Helsesjekker må småjenter gjennom uansett, så jeg ser ikke noe problem ved at legen samtidig sjekker etter omskjæring. Eller andre potensielle komplikasjoner, slik han gjør med småguttene.

Helomdekkende hymne eller trang hudlapp rundt klitoris, kan være noen å ta hensyn til.

Men for all del. Jeg er enig i at det bare er tull av stortinget å sjekke etter omskjæring, da det ikke er noe som forhindrer familiene i å utsette omskjæringen til etter helsesjekken. Skal denne loven ha noen virkning, er den nødt til å kreve at jentene kommer til undersøkelse flere ganger gjennom oppveksten.

Kanskje til de blir atten, da hun blir myndig. :roll:

Nå var det vel prinsippet jeg mente da. At jeg er like prinsippielt imot begge deler.

Om undersøkelsen skader eller ikke er underordnet for meg. Mitt hovedargument er at offentlige etater, være seg storting eller andre, men da trolig kommunene i dette tilfellet da helsestasjonene etter hva jeg vet er underordnet nettopp kommunen, ikke skal kunne gå inn og sjekke noen verdens ting.

Altså, ingen helsestasjoner. Folk kan sjekke barna sine hos leger i privat regi, jeg kan ikke se at et barns vekt er av noen offentlig etats interesse, bortsett fra den tiltakende trangen til å overvåke alt mulig i dette landet.

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Skrevet

Jeg synes ikke det skal bli obligatorisk. Det er jo ingen medisinsk grunn til å gjøre det.

Men jeg skjønner ikke alt oppstyret rundt det!

Tenk hva guttene må gjennom! de blir undersøkt der nede fra fødselen av. For å sjekke om begge kulene er på plass.

Og hos småjenter er det jo nok å bare SE på! Hva er så ille med det da?

Skrevet
Jeg synes ikke det skal bli obligatorisk. Det er jo ingen medisinsk grunn til å gjøre det.

Tenk hva guttene må gjennom! de blir undersøkt der nede fra fødselen av. For å sjekke om begge kulene er på plass.

Det jeg synes er ille med dette forslaget er ikke selve undersøkelsen, men at det skal være obligatorisk. Det stempler alle norske foreldre som folk som enten driver med omskjæring eller incest.. Så for meg blir dette forslaget rett og slett diskriminerende!

Dessuten tror jeg det vil være med på å skyve minoritetene som driver med omskjæring, lenger vekk fra samfunnet. Og når det gjelder det å finne spor etter overgrep så har leger sagt at det ikke alltid er så enkelt.

Skrevet

Det jeg synes er ille med dette forslaget er ikke selve undersøkelsen, men at det skal være obligatorisk. Det stempler alle norske foreldre som folk som enten driver med omskjæring eller incest.. Så for meg blir dette forslaget rett og slett diskriminerende!

Dessuten tror jeg det vil være med på å skyve minoritetene som driver med omskjæring, lenger vekk fra samfunnet. Og når det gjelder det å finne spor etter overgrep så har leger sagt at det ikke alltid er så enkelt. Så jeg ser ingen grunn til at en slik undersøkelse bør være obligatorisk. Men selvfølgelig bør den være frivillig.

Skrevet

Dessuten tror jeg det vil være med på å skyve minoritetene som driver med omskjæring, lenger vekk fra samfunnet. Og når det gjelder det å finne spor etter overgrep så har leger sagt at det ikke alltid er så enkelt. Så jeg ser ingen grunn til at en slik undersøkelse bør være obligatorisk. Men selvfølgelig bør den være frivillig.

Enig med deg, jeg.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg personlig ikke likt om en lege utførte underlivs undersøkelse på mine jenter, de ville vel blitt vett skremt av slikt da de ikke har kapasitet til å forstå hva som foregår og hvorfor.

Skrevet
Jeg personlig ikke likt om en lege utførte underlivs undersøkelse på mine jenter' date=' de ville vel blitt vett skremt av slikt da de ikke har kapasitet til å forstå hva som foregår og hvorfor.[/quote']

Tror du guttene blir skremt og varig preget av deres egen forhud og testikkelundersøkelse?

Gjest Kari N
Skrevet

Fra artikkelen:

For barn er tissen like normalt som hånden sin. Det er den bred oppslutning om i fagkretser. At barn føler skam om kroppen sin, på grunn av innlæring, så er det foreldrene som er problemet, ikke undersøkelsen eller barnet selv. For barn som har blitt misbrukt og som sendes til sykehuset til full gynekologisk undersøkelse, så er det helt klart traumer i bildet. Og slike tilfeller er åpenbart ikke sammenlignbart med den undersøkelsen som det nevnes i artikkelen.

Skrevet
Jeg personlig ikke likt om en lege utførte underlivs undersøkelse på mine jenter' date=' de ville vel blitt vett skremt av slikt da de ikke har kapasitet til å forstå hva som foregår og hvorfor.[/quote']

Hva med guttene da???

Gjest reagerte
Skrevet

Sjelden, meget sjelden at jeg er uenig med sv og enig med solberg i en og samme sak... Men her sier jeg som tante fiolett: Skal de undersøke datteren min, lir det over mitt lik.

Feiler det henne noe eller det er på annen måte GRUNN til en undersøkelse, stiller saken seg annerledes. Hva gjelder jentene med afrikanske foreldre sakser jeg fra Brunhilde:

"Har jeg svart på spørsmålet? Nei, jeg mener at det IKKE skal innføres obligatorisk underlivskontroll for småjenter, men derimot obligatorisk opplæring av de foreldrene som tilhører de kulturene hvor kjønnslemlestelse av kvinner er tradisjon."

Enig! Kontroll og tvang hindrer ingenting i de miljøene det foregår, det bare øker gapet mellom "dem" og "oss" (spes fra foreldrenes side). Gi dem INFORMASJON, fang dem opp på fødeavdelingene, snakk med foreldrene. DET hadde vært vel anvendte peger - og MYE billigere enn tvangsundersøkelser av alle småjenter.

En ting til til dere som tror vi mener at undersøkelsen ER overgrep - altså at de som foretar den forgriper segg: Det er ikke det vi mener her. Men det å tvinge en liten jente til å legge seg ned, sprike og bli tittet på av en lege - det i seg selv er en tvangssituasjon mine døtre skal slippe. Ingen av guttene mine har vært gjennom denne utrolig ydmykende, skremmende testikkelundersøkelsen folk snakker om - men det ER forskjell på å bli tittet på og å måtte ligger på ryggen og sprike. Selv når man er liten.

Forøvrig (det ble visst et poeng til her) mener jeg om skjæring av guttebarn bør forbys også - annet enn i medisinske fall. Men så lenge vestlige mennesker driver med det regnes det nok ikke som barbarisk nok til å forbys... Jeg mener all omskjæring bør skje etter eget ønske når man er myndig.

Skrevet
Ingen av guttene mine har vært gjennom denne utrolig ydmykende, skremmende testikkelundersøkelsen folk snakker om - men det ER forskjell på å bli tittet på og å måtte ligger på ryggen og sprike.

Nå blir jo guttene slett ikke tittet på. De får dratt forhden frem og tilbake, og pungen klemmes for å kjenne etter om begge testikler er falt ned.

Vet ikke om det er så mye bedre enn at en lege skal SE, jeg, skreving eller ikke....

Gjest Embla s
Skrevet

Hvorfor i all verden skal barn blir traumatisert av at en lege/helsesøster ser på underlivet deres?

Skrevet

Fordi det er tabu og snakke om ungpiker og kjønnet deres, det er noe skamfullt virker det som..?

Skrevet
Hvorfor i all verden skal barn blir traumatisert av at en lege/helsesøster ser på underlivet deres?

fordi mødre og kvinner har gjort det til noe utrolig farlig og forbudt?....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...