Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Gjest bare meg
Skrevet

Enig med trådstarter!

Tror det skaper flere traumer enn det avdekker når alle skal inn til underlivsundersøkelse i så tidlig alder, uten å kunne bestemme selv om det er nødvendig.(Det kan man senere når man skal ha GU) Dessuten må det være bedre ting å bruke pengene på når det gjelder helsearbeid blandt barn!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Dere som snakker om sexfiksering... Et barn vil antagelig ikke synes det er så veldig rart at en lege/helsesøster undersøker hele kroppen. Med mindre _noen_ forteller at det er rart, og at det har noe med sex å gjøre.

Det er ikke direkte uvanlig at man kler av seg hos legen heller (...)

Skrevet

Men for at dette skal ha noe hensikt bør det vel gjennomføres mer enn en gang? Hvis ikke kan man jo bare vente med omskjæring til ungen har passert aktuell alder?

Kan ikke helst se noe skade i dette egentlig HVIS det er kun en kjapp kikk de skal ta uten å berøre OG det skal skje med forelder til stede.

Vi damer vil kanskje få en mindre traumatisk opplevelse av GU hvis vi vokser opp med at det er en del av vanlig legesjekk at det blir tatt en titt?

OG, ikke minst så vil det gi mulighet til å oppdage overgrep. Selv om dette ikke nødvendigvis syns så vil det kanskje bli lettere å oppdage?

Å "leke doktor" vil kanskje få en ny dimensjon, men bortsett fra det tror jeg ikke dette trenger bli noe traume for jentene.

Vi ser på det som forferdelig fordi vårt første møte med underlivsundersøkelse er GU i tenårene, men det blir noe HELT annet en at noen skal ta en kjapp kikk!

Gjest TomKrus
Skrevet
Skulle stått noe om det i artikkelen. Man er jo alle forskjellige' date=' men jeg vet at jeg selv ville følt en slik undersøkelse veldig krenkende som tiåring (kan kanskje ha noe med at jeg var relativt tidlig utviklet?). Når man er ti år vet man hva sex er og slikt.[/quote']

Er du klar over at alle gutter i tenårene må til (den mannlige) skolelegen for å sjekke testiklene? Kjenner ytterst få som har fått traumer av dette.

Gjest TomKrus
Skrevet
Enig med trådstarter!

Tror det skaper flere traumer enn det avdekker når alle skal inn til underlivsundersøkelse i så tidlig alder, uten å kunne bestemme selv om det er nødvendig.(Det kan man senere når man skal ha GU) Dessuten må det være bedre ting å bruke pengene på når det gjelder helsearbeid blandt barn!

Årsaken til en slik undersøkelse er ikke for å bygge opp en statistikk for hvor mange som blir kjønnslemlestet, men for å unngå det hele (da slike undersøkelser kan ha en preventiv effekt).

Men som du sier, det finnes vel annet å bruke penger på enn å forhindre kjønnslemlestelse..

Gjest Valhalla
Skrevet

Men som du sier, det finnes vel annet å bruke penger på enn å forhindre kjønnslemlestelse..

Det må være viktigere ting å bruke pengene på enn en unødvendig sjekk av norske, asiatiske og amerikanske barn for noe ikke eksisterende som kjønnslemlestelse bare for at politikerne er redd for å stigmatisere.

Vi vet at dette har tradisjon i enkelte afrikanske land, sjekk de som kommer derfra.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det må være viktigere ting å bruke pengene på enn en unødvendig sjekk av norske, asiatiske og amerikanske barn for noe ikke eksisterende som kjønnslemlestelse bare for at politikerne er redd for å stigmatisere.

Vi vet at dette har tradisjon i enkelte afrikanske land, sjekk de som kommer derfra.

Ja, det er det. Så enten bør man undersøke jenter fra miljø dette er vanlig, eller så bør man droppe det alt i alt.

Skrevet

Nei, jeg må innrømme jeg trodde dette skjedde i yngre alder. :) Vet at jeg er blyg som det heter, som jeg også nevnte så er vi alle forskjellige, så jeg kan ikke si at alle vil føle det ubehagelig. Men tror jeg personlig ville mislikt det da jeg var liten jente.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg kan garantere at min datter 100 % sikkert ikke hadde måttet gå gjennom en slik undersøkelse. Jeg ser på en slik undersøkelse som et overgrep i seg selv, og om dette skulle gjennomføres hadde det skjedd over mitt lik.

Gjest Emera
Skrevet
Jeg kan garantere at min datter 100 % sikkert ikke hadde måttet gå gjennom en slik undersøkelse. Jeg ser på en slik undersøkelse som et overgrep i seg selv' date=' og om dette skulle gjennomføres hadde det skjedd over mitt lik.[/quote']

Slik føler jeg det og.

Kjønnslemlestelse er én ting. Å undersøke alle jenter for å avdekke eventuell kjønnslemlestelse hos de grupper som er kjent for å gjøre dette, og for muligens å fange opp tegn på incest hos andre jenter, blir håpløst.

Grunnen for min del er at en liten jente som er incestutsatt, vil kunne føle det som et nytt traume å måtte legge seg opp i en benk med bena spredt! Kanskje ( og bare kanskje) kunne man ha sett tegn på incest. Men det er langt fra alle overgrep som vises fysisk!

Om man så hadde funnet mulige tegn på incest, så er det ikke gitt at barnet der og da ville ha fortalt om overgrep. For dette er en lang og komplisert prosess!

Så dette forslaget må tenkes grundig igjennom. Alle sider må frem i lyset og drøftes.

Gjest Violetta
Skrevet

Et lite tillegg til inlegget mitt: At noen barn har blitt utsatt for overgrep, for eksempel omskjæring, seksuelle overgrep eller lignende rettferdiggjør ikke nye overgrep som slike undersøkelser. En underlivsundersøkelse for et barn kan ikke sammenlignes med mammografi for voksne kvinner eller andre typer undersøkelser.

Barn må få lov til å være barn så lenge som mulig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Vet ikke jeg, hvor mye undersøkelse skal egentlig til for å oppdage at underlivet har blitt skåret opp og sydd igjen. Støtter helt klart forslaget hvis det gjelder for de grupper som praktiserer barbariet. Det er tross alt vanlig i visse grupper, ikke unormalt.

Skrevet

Bare en tanke: En annen mulighet som bør vurderes før noe slikt blir gjennomført er for eksempel at barna tar bilder av sitt eget underliv med digitalkamera på et lukket rom, "sterk" omskjæring vil vise på et slikt bilde. (Jeg sier ikke at dette er en GOD løsning, men jeg sier den bør vurderes, rett å slett pga at dette er rimelig omfattende rent mentalt for barnet uansett hvordan det blir gjort).

For øvrig: Incest er langt i fra alltid mulig å avdekke selv ved grundige underlivsundersøkelser.

Og når vi er inne på temaet, denne undersøkelsen av gutter: Kan de TVINGE en guttunge til dette? I så fall mener jeg at dette er et overgrep på lik linje med å rutineundersøke alle jentunger.

*melder meg trolig ut av debatten pga at jeg er fysisk kvalm* (har vært utsatt for liknende ting fra lege selv i barndommen, noe som gjorde at det tok meg 5 år i et forhold før jeg slappet noenlunde av naken, brekker meg fortsatt før/under/etter GU, og går på sterke beroligende midler i tiden rundt GU for å dempe ubehaget, og ja, jeg er trolig et noe ekstremt tilfelle, men at det er rimelig "vanlig" med liknende, men svakere reaksjoner pga slikt er jeg rimelig sikker på etter å ha snakket med andre som har vært utsatt for det samme)

Gjest TomKrus
Skrevet
Og når vi er inne på temaet, denne undersøkelsen av gutter: Kan de TVINGE en guttunge til dette? I så fall mener jeg at dette er et overgrep på lik linje med å rutineundersøke alle jentunger.

Ja, det er tilsvarende overgrep som å tørke rumpen til ungen.

Rart hysteri oppstår, og mange menn er redd å være alene med barn, når overgrep settes lik dette.

Skrevet

Har ikke vurdert dette nøye, men skal det gjennomføres, så heller jeg til Valhalla's forslag.

For når det gjelder misbruk ellers, hvem kan se om det dreier seg om incest eller om det er andre som har forgrepet seg, vel å merke om barnet selv ikke vil eller kan si noe.

Da kan jo foreldrene bli uskyldig dømt?

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Skrevet

nei dette virket lite gjennomtenkt...

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg synes fortsatt det viktigste er at man her velger å se det som riktig å bruke store ressurser på noe som bare gjelder en liten del av befolkningen i frykt for å "stigmatisere". Hvordan får disse sagflishodene dette til å være logisk? Alle vet jo i hvilke grupper dette foregår, herregud hvor psyke noen folk blir når de blir for sterkt påvirket av den nye statsreligionen toleransen.

Skrevet

Jeg er for dette, da jeg selv hadde en venninne som opplevde nettopp dette. Og jeg vil ikke at noen skal bli utelatt, for meg blir det diskriminerende. Hvis guttene allerede får en undersøkelse av sine testikler, så ser jeg ikke hvorfor jenter kan få det. Selv er jeg kjempe sjenert, noe mange barn er, men for å kunne avdekke det bør man kanskje få frem konkete bevis før barnet faktisk tør å si noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Skjønner ikke hva som er så forferdelig med dette! Det skrikes om overgrep og å sette inn store ressurser, men det er da slettes ikke nødvendig!

Det kan inngå i den vanlige legesjekken på skolen og det er snakk om å se på underlivet, tror ikke det er noe traume for jentungene! Barn er ikke sjenerte før vi lærer dem å være det: Unger løper nakne rundt og gir blaffen i hvem som ser hvilke deler av kroppen deres til de voksne lærer dem at visse deler av kroppen er privat og skal dekkes til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...