Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi døtrene våre bare er snill og grei, med blomster i håret og med pene kjoler på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fordi døtrene våre bare er snill og grei' date=' med blomster i håret og med pene kjoler på.[/quote']

og det har med hva å gjøre?

Gjest Embla s
Skrevet

Tror biuq er ironisk (håper det i allefall :lol:)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg husker godt at jeg var livredd for helsekontroller på barne- og ungdomsskolen fordi jeg ikke visste hva det innebar, og var redd for at legen skulle se på tissen min. Og jeg ville jo ikke det! Har fortsatt kjempeangst for gyn, og nektet hver gang legen antydet det (i forb. med p-piller osv), helt til jeg ble gravid og måtte.

INGEN får lov til å skylde det på foreldrene mine, for de har ikke gjort noe galt, fått meg til å skamme meg over meg selv el l. Faktisk så skjønner unger på et tidspunkt at man ikke skal løpe rundt naken og vise seg fram for alle, og at tissen er privat.

Dessuten, når vi snakker om å innprente skamkjensle over eget kjønn: Sier vi ikke til ungene våre at ingen skal få ta på/se på dem på en måte de ikke vil? At de bestemmer over sin egen kropp? Men det gjelder ikke når du skal til skolelegen, selv om du synes det er ubehagelig og ekkelt så skal du kle av deg der. Go figure.

Hvis ungene nekter, og det ikke er skjellig grunn til mistanke, så synes jeg jammen de skal få slippe.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg har ikkje lest heile denne tråden, så om eg repeterer ting andre har sagt ber eg så mykje om orsaking.

Omskjering skjer i visse grupper primært i nokre afrikanske land. Altså ikkje alle frå desse landa. Dette er eit rutuale som skjer i ulike aldrar, heilt opp til puberteten/ første menstruasjon. Dette igjen betyr altså at unge kvinner må ta denne undersøkelsen.

Det er ikkje alle brutte jomfruhinner som er brotne pga penetrering!! Aktive jenter kan miste jomfruhinna eller få sprekkar på jomfruhinnna. Det er bl.a jomfruhinna som blir sjekka på ein GU av småjenter, og bortsett frå nylege overgrep så kan ein faktisk ta veldig feil, noko som kan få tragiske konsekvensar. Eg treng vel berre nevne Bjugn... I kjølvatnet av denne saka vart mange saker basert på såkalla fysiske bevis tatt opp att, og endte med frifinning...

Ein skal vere varsam i slike saker, og heilt ærleg trur eg at informasjon i forum desse menneska har tiltru til på deira eige språk er langt viktigare!! Samarbeid med imamane, med sterke skikkelsar i miljøet. Dette er noko som må opp i dagen og som må takast på alvor, men ein slik undersøkelse er feil og stigmatiserer foreldre som overgriparar!

Skrevet
Var nok det!   :ler:

med ironi så mener man litt motsatt av det man skriver ... ? Og det burde være mer grunn til å ha undersøkelser fordi døtrene ikke er uskyldige?

Eller var det mer vås enn ironi? ;)

Gjest Sukkerert
Skrevet

med ironi så mener man litt motsatt av det man skriver ... ? Og det burde være mer grunn til å ha undersøkelser fordi døtrene ikke er uskyldige?

Eller var det mer vås enn ironi? ;)

Hun skriver ikke at de er uskyldige.

Jeg tolker det hun skriver som at foreldrene gjerne vil se på småjentene sine som søte dokker. Og pene som de er, har de ikke noe så fælt som et underliv.

Les de andre innleggene hennes i tråden, så ser du lettere hva hun mener med det ene innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...