Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Gjest Kari N
Skrevet

Hva fa**n! Det her må da være århundredes teiteste hysteri og groveste misbruk av begrepet overgrep!

Hva f**n klarer dere å få til et overgrep at leger skal SE (SE!) på en jentes kjønnsorgan i løpet av full undersøkelse av kroppen?

Det er snakk om profesjonelle leger (ja, sikkert pedofile hele gjengen :ironi: ) som skal sjekke dette samme med foreldre til stede, og sikkert mens de sjekker andre deler av kroppen også.

For barn er det ikke noe mer traumatisk å få undersøket kjønnsorgan enn andre deler av kroppen.

Gutter gjennomgår jo en grundig undersøkesle av penis og pung, med FULL BERØRING. Ingen store skarer med psykisk nedbrutte menn i Norge, er det?

Ser forresten dere aldri barns kjønnsorgan? Om dere gjør, så må dere vel være overgripere hele gjengen. :roll::ironi:

Jeg kan forstå at voksne kvinner kan synes GU krysser en intimgrense, men å projisere disse følelsene til barna; at barn føler det samme, blir jo totalt feil. Og nå var det snakk om å se på underliv, ikke foreta dybdeundersøkelse.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
8) I kampen mot den barbariske skikken som omskjæring av småjenter er' date=' burde vi ha muligheten til å undersøke jenter fra disse spesielle miljøene.[/quote']

Forsåvidt enig. Men jeg syns ikke på noe vis at alle jenter skal gjennom denne typen undersøkelse. Og foreldre bør ha det avgjørende ordet når det gjelder hva ens barn skal gjennomgå av medisinske undersøkelser.

Vanskelig problemstilling.

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Gjest Violetta
Skrevet

Jo det er faktisk det. Fordi en underlivsundersøkelse ikke bare er teknisk, men omfatter mye mer enn det, for eksempel følelsen av hjelpeløshet og utrygghet. Fint om du vet mer om det enn andre, men jeg har ikke noe inntrykk av at menn flest kan sette seg inn i hva en slik undersøkelse innebærer for kvinner.

Gjest Violetta
Skrevet

Men slik er det da vitterlig....

Mener du at hun hadde sluppet å gå til lege om noen trodde hun hadde noe galt /sykdom med underlivet sitt, fordi hun ikke ville?

Nei, ikke hvis det var hun som fkunne feilt noe. Men å forklare henne at hun må til undersøkelse fordi en del jenter fra Afrika gjennomgår omskjæring blir for drøyt.

Det tror jeg faktisk at du også forstår at jeg mener.

Gjest Violetta
Skrevet

For barn er det ikke noe mer traumatisk å få undersøket kjønnsorgan enn andre deler av kroppen.

Hvordan vet du det? Fakta er at det ikke er sant. Javisst kan det være pga innlæring, men fakta er at det er slik. Uansett grunn. Og konsekvensene blir de samme.

Gutter gjennomgår jo en grundig undersøkesle av penis og pung, med FULL BERØRING. Ingen store skarer med psykisk nedbrutte menn i Norge, er det?

Ser forresten dere aldri barns kjønnsorgan? Om dere gjør, så må dere vel være overgripere hele gjengen. :roll::ironi:

Jeg har aldri bedt min datter sette seg ned og spre beina fordi jeg skal se på henne nei. Det er nemlig blant annet det en slik undersøkelse omfatter.

Jeg kan forstå at voksne kvinner kan synes GU krysser en intimgrense, men å projisere disse følelsene til barna; at barn føler det samme, blir jo totalt feil.

Det blir jo en helt annen diskusjon. Jovisst burde vi ideelt hatt et mye friere syn på kroppen vår enn vihar men nå er det en gang slik at det har vi ikke. Og det er ikke bare hjemme jenter og gutter lærer om slikt, en veldig stor del av læringen skjer gjennom venner.

Og nå var det snakk om å se på underliv, ikke foreta dybdeundersøkelse.

Hvor står det?

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Gjest Violetta
Skrevet

Deg om det. Velger å ikke kommentere det mer fordi det er helt på siden av det som diskuteres her.

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Det er endel som snakker om hvor traumatisk dette kommer til å bli for barna- men de eneste som kan gjøre en slik undersøkelse til en traumatisk opplevelse er foreldrene selv. Moren som ikke vil innse at den lille søte datteren har et underliv og faren som kaldsvetter for at undersøkelsen skal ende med at legen kontakter Politiet hvis han/hun finner noe unormalt.

Gjest Violetta
Skrevet
Det er endel som snakker om hvor traumatisk dette kommer til å bli for barna- men de eneste som kan gjøre en slik undersøkelse til en traumatisk opplevelse er foreldrene selv. Moren som ikke vil innse at den lille søte datteren har et underliv og faren som kaldsvetter for at undersøkelsen skal ende med at legen kontakter Politiet hvis han/hun finner noe unormalt.

Nei det er ikke sant. Barn blir ikke bare påvirket av foreldre, men av venner og andre personer som står dem nær.

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Nei det er ikke sant. Barn blir ikke bare påvirket av foreldre, men av venner og andre personer som står dem nær.

Nå snakker jeg om det som skjer på legekontoret/helsestasjonen når undersøkelsen skal gjennomføres. Jeg går utifra at "venner og andre personer som står dem nær" ikke skal være med dit.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Dere som er imot dette: Lar dere ikke guttene deres gå til obligatorisk undersøkelse av penis/pung heller?

Vi har allerede en slik sjekk for gutter? Hvorfor er det verre med tilsvarende for jenter?

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Gjest gjest1
Skrevet

Det er tydelig at de som har noe imot dette forslaget selv har store motforestillinger mot GU...

At foreldres frykt og redsler smitter over barna ser man hver eneste dag på barneklinikker. Det er ikke uten grunn til at leger gjerne undersøker barn uten at foreldrene er til stede. Kateter feks, settes gjerne i uten at foreldrene er til stede.

Dere gjør barna deres en stor bjørnetjeneste ved å formidle at GU er noe man skal skamme seg over. Det er bare en undersøkelse, på lik linje med undersøkelser av øregangen.

Jeg lurer også på om mange av dere som er så imot denne undersøkelsen vet om hvordan gutter blir undersøkt? Å si at det kvalitativt forskjellig for en liten gutt å bli undersøkt på tissen enn det er for en liten jente, faller på sin egen urimelighet.

Og jeg er SÅ utrolig enig med personen over meg. Å bruke ordet overgrep om dette er helt på trynet! Særlig siden mange av dere ser ut til å vite hva overgrep er...

Skrevet

Men kjære deg, her synes jeg du undervurderer menn over en sløv kniv.

Selv er jeg i full stand til å forstå at menn ikke synes det er gøy å ta kjønnssykdomstest ved å få et rør opp i urinrøret.

jeg er også i full stand til å forstå at en anusundersøkelse ikke er gøy for de som må gjennom det, og at menn med prostataproblemer synes det er fælt og flaut å måtte dytte et plastrør opp i penis så de kan få tisset, mens de får området undersøkt på alle bauger og kanter.

Tror ikke man føler seg mindre hjelpeløs i disse situasjonene enn mange kvinner gjør ved en GU.

Jeg tror utmerket godt mange menn forstår hvorfor en GU er ekkelt for mange kvinner. Men du må også huske på at for mange kvinner så er ikke GU noe som er helt for jævlig. Selv gleder jeg meg ikke, men det går da greit hver gang. Og i dette tilfellet her så er det ikke engang GU det er snakk om engang.

Synes du burde være forsikitg med å projisere dine egne følelser på eventuelle barn.

Gjest Violetta
Skrevet

Men ærlig talt da, det var da voldsomt til pepper fordi jeg er mot en obligatorisk gynekologisk undersøkelse av småjenter på et meget tynt grunnlag.

Er det virkelig riktig å gjøre dette bare på grunn av at myndighetene har bestemt det? Skal man bare akseptere alle nye påfunn fra den kanten? :o

Jeg står for det jeg har sagt. Har ingen traumatiske opplevelser med GU, har heller ingenting imot å få min datter undersøkt om det er behov for det. Men da bør det også være en grunn for det!

Kan godt hende jeg hadde stilt meg annerledes om grunnlaget for forslaget var for å avsløre seksuelt misbruk av småjenter. Da gjelder det jo tross alt alle. Men å undersøke alle fordi noen jenter fra Afrika blir omskjært blir jo å skyte spurv med kanoner! :roll:

Tillegg: Når man så på hva som skjedde i Bjugn. Hvor mange risikerer ikke å bli feilaktig mistenkt og eventuelt dømt for misbruk når en slik undersøkelse blir gjennomført? Jeg synes det er mange sider ved denne saken som bør tenkes grundig gjennom før den eventuelt gjennomføres.

Skrevet

Tante Fiolettt: Jeg har ikke gitt deg pepper for at du er imot. Jeg gir deg imidlertid pepper fordi du uttaler deg bastant (om hva menn kan forstå og ei) og argumenterer lite logisk sammenhengende.

Gjest Bodillen
Skrevet

Min mening er

1. Det er ca 1 % av Norges befolkning som har omskjæring som tradisjon, derfor er det vanvittig å undersøke også de 99 %ene som faller utenfor gruppen.

2. Hvis dette skal gjennomføres, så må jentene undersøkes minst årlig. Hvis dette kun er en engangsundersøkelse, vil foreldrene sørge for å få jenta omskåret så fort undersøkelsen er unnagjort...

Skrevet

Jeg skjønner poenget til de som vil undersøke kun barn fra den aktuelle gruppen. Hadde det vært mulig, ville jeg også stemt for det. Men det kommer aldri til å gå igjennom...

Jeg er lærer, og har undervist i svømming i en klasse med elever med muslimsk bakgrunn. Disse jentene vil ikke vise noen deler av sin kropp til noen - ikke engang til de andre jentene i klassen i form av dusjing. Som noen har nevnt tidligere - det er foreldrene som innprenter holdninger og meninger hos barna sine. Det er de da i full rett til - det er deres barn.

Men ei muslimsk jente er vokst opp i den tro at kroppen ikke skal vises til noen. Flere av dem går med slør - og vil ikke engang vise håret sitt. Tror dere virkelig at foreldrene til jentene vil godta en slik legeundersøkelse? Nix. Ihvertfall ikke dersom den ikke gjelder alle. Det kommer til å bli ramaskrik!!! Dessuten er regjeringen vår alt for feig til å trumfe igjennom en slik lov. Nå skal det sies at jeg er enig med Valhalla og de andre som mener at en slik undersøkelse er unødvendig for etnisk norske barn. Hvem har vel hørt om ei etnisk norsk omskjært jente?? Dersom det blir snakk om undersøkelser i forbindelse med seksuelle overgrep, blir saken en annen.

Dersom en undersøkelse etter omskjæring blir obligatorisk for alle, vil jeg la min datter bli undersøkt under visse forutsetninger - jeg SKAL være med og hun SKAL IKKE ha fylt fem år. En femåring vil ikke reagere stort på en slik undersøkelse dersom foreldrene ikke fyrer oppunder det. Dersom jeg rolig og udramatisk forteller henne hva som skal skje, og ferdig med det, tror jeg ikke barnet vil tenke på opplevelsen som et overgrep - eller en GU - og glemme det relativt kjapt i ettertid. Dersom jenta er kommet i puberteten blir det noe annet, da kan hun få fryktelige minner fra dette - jenter i puberteten er veldig følsomme for sin egen kropp.

Må si at jeg er spent på denne saken ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...