Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet
Jeg er for dette, da jeg selv hadde en venninne som opplevde nettopp dette. Og jeg vil ikke at noen skal bli utelatt, for meg blir det diskriminerende. Hvis guttene allerede får en undersøkelse av sine testikler, så ser jeg ikke hvorfor jenter kan få det. Selv er jeg kjempe sjenert, noe mange barn er, men for å kunne avdekke det bør man kanskje få frem konkete bevis før barnet faktisk tør å si noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hva mener du er er diskriminerende ved å sjekke bare de grupper der dette foregår? Dette er jo ikke-eksisterende hos nordmenn og de fleste av våre innvandrergrupper. Det er noen få tusen i landet som kan tenkes å gjøre slikt, disse er fra enkelte afrikanske land. For de fleste andre er dette helt ukjent, det er et faktum, ikke en fordom.

Videoannonse
Annonse
Gjest siriri
Skrevet
Skjønner ikke hva som er så forferdelig med dette! Det skrikes om overgrep og å sette inn store ressurser, men det er da slettes ikke nødvendig!

Det kan inngå i den vanlige legesjekken på skolen og det er snakk om å se på underlivet, tror ikke det er noe traume for jentungene! Barn er ikke sjenerte før vi lærer dem å være det: Unger løper nakne rundt og gir blaffen i hvem som ser hvilke deler av kroppen deres til de voksne lærer dem at visse deler av kroppen er privat og skal dekkes til.

Men det jeg lurer på er hvor gamle jentene skal være når de tar denne undersøkelsen? Jeg tror rett og slett at jeg ville nektet å ta en underlivsundersøkelse da jeg var 10 år for eksempel. Mange jenter er komt i puberteten da og er veldig følsomme når det gjelder kroppen.

Og som en annen har komt inn på; skal det ha noe for seg så må det jo være jevnlige undersøkelser. En undersøkelse i året frem til de er 16 år, kanskje?

Er det noen som vet når det er vanlig å omskjære jenter?

Gjest Engelig Juni! :)
Skrevet
Er det noen som vet når det er vanlig å omskjære jenter?

Sikkert rundt samme tid hvor de omskjærer guttene - ;) - uten at jeg vet når det er.

Gjest GU-sykepleieren
Skrevet

Er det noen som egentlig har fått med seg hva det er de skal skjekke? Omskjæring eller fysiske overgrep?

For det er ikke bare å observere vagina hos jenter (selv hvor små se er) når man skal se etter fysiske overgrep, selvfølgelig vil man kunne se rifter osv etter nylige overgrep, men eldre overgrep vil man måtte gå inn med disse plastikk "klypene" (som vi kvinner vet veldig godt hva er) for å se etter arrvev osv.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Gjest marthepia
Skrevet

Jeg synes ikke små jenter skal gå igjennom dette i så ung alder.

Jeg selv var 18 da jeg var på min første GU, og det var sikkelig ubehagelig synes jeg, kommer nok aldri til å glemme det..

Gjest Valhalla
Skrevet

de afrikanske jentungene ville nok synes det var veldig fælt hvis bare de ble plukket ut...

Ja jeg er sikker på at så unge barn tenker over slikt. :roll:

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
Gjest Violetta
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105099

Javisst, dette er ikke overgrep mot barna det gjelder, og jeg heter dronning Sonja. At man i det hele tatt kommer med et slikt forslag viser utrolig liten innsikt! :sinna:

- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen. Dette er hentet fra innlegget det er henvist til over her.

Ser for meg et barn som blir hentet av fremmede mennesker og bli dratt med til underlivsundersøkelse. Om ikke dette er et overgrep så vet jammen ikke jeg hva et overgrep er. Og det spiller ingen rolle om barnet er under skolealder, er ti eller seksten år. Dette ville merket også mange voksne mennesker for livet.

Ja, la dem bare komme. Som sagt, det skjer over mitt lik. :evil:

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av biuq
Skrevet

Først og fremst vil jeg oppfordre dere som er opptatt av temaet til å lese her. Denne siden gir et klart bilde av hva kjønnslemlestelse av kvinner går ut på.

Som du ser, Weyah, er det ingenting som sier at jenter blir kjønnslemlestet når de er 10 år. Det kan skje allerede fra 1års alder, spesielt om moren er redd noen skal forsøke å hindre at kjønnslemlestelsen finner sted. Videre kan det, hvis moren velger å la være å få datteren kjønnslemlestet, være at kvinnen i voksen alder føler seg så utstøtt fra sin kulturelle gruppe at hun av den grunn selv velger å få inngrepet utført.

I tillegg vil ofte frykten for straff være mindre enn frykten for utstøtelse blandt de foreldrene som velger å fortsette tradisjonen med kjønnslemlestelse og i disse tilfellene vil en oblgatorisk undersøkelse av småjenter sannsynligvis ikke medføre noen forandring i praksisen med kjønnslemlestelse allikevel.

Jeg tror at det eneste som kan stoppe denne tragiske skikken er informasjon, informasjon og informasjon. De mødrene som velger å ikke kjønnslemleste må få støtte i det norske samfunnet der hvor de ikke får det innen sin egen gruppe.

Har jeg svart på spørsmålet? Nei, jeg mener at det IKKE skal innføres obligatorisk underlivskontroll for småjenter, men derimot obligatorisk opplæring av de foreldrene som tilhører de kulturene hvor kjønnslemlestelse av kvinner er tradisjon.

Gjest TomKrus
Skrevet

Er det fordi jeg er mann, jeg ikke skjønner dette?  :roll:

Dette dreier seg nok ikke om en mann/kvinne-greie, men hysteri/ikke-hysteri.

Gjest Violetta
Skrevet

Nei. Det dreier seg IKKE om hysteri, men om respekt. Det ER forskjell på å undersøke halsen/ørene til en jente og å undersøke underlivet. I artikkelen jeg viste til tidligere ble det bekreftet at det ikke var snakk om å bare ta et raskt overblikk. Man må gå grundigere til verks for å undersøke om inngrepet er foretatt, fordi omskjæring av kvinner utføres på forskjellige måter.

Jeg er ikke hysterisk fordi jeg hadde nektet å la min lille datter gjennomgå en unødvendig underlivsundersøkelse mens hun var liten, fordi en liten gruppe hun ikke en gang tilhører blir utsatt for grusomheter. Jeg forsvarer henne, det er min jobb som mor.

Hvordan skal jeg kunne lære henne at hennes kropp er hennes, og den bestemmer hun over. Bortsett fra når myndighetene/legene har bestemt noe annet?

Og gutter, dere vet faktisk ikke hva en underlivsundersøkelse dreier seg om. Det er ikke det samme for dere.

Gjest TomKrus
Skrevet

Og gutter, dere vet faktisk ikke hva en underlivsundersøkelse dreier seg om. Det er ikke det samme for dere.

Og kvinner, dere vet ikke hva en undersøkelse av jenter vil dreie seg om. Tror du virkelig det vil være en helt vanlig GU? Noe som for meg ville vært like hysterisk å gjenomføre som å mene at en kjapp undersøkelse alla testikkelsjekk er et overgrep.

Gjest Violetta
Skrevet

Og kvinner, dere vet ikke hva en undersøkelse av jenter vil dreie seg om. Tror du virkelig det vil være en helt vanlig GU? Noe som for meg ville vært like hysterisk å gjenomføre som å mene at en kjapp undersøkelse alla testikkelsjekk er et overgrep.

- Jeg er skeptisk til gjennomførbarheten av dette. Det holder ikke at jentene drar ned buksene. Nei, man må faktisk også legge seg ned og sprike med bena, sier avdelingsoverlege Bjørn Busund ved gynekologisk avdeling på Ullevål universitetssykehus.

Det er dette jeg snakker om. Når jeg var liten ville dette for meg vært helt grusomt, et overgrep.

Gjest Gjesta
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gått med på at mine barn skulle blitt tvunget til denne typen undersøkelser.

I beste fall er dette misforstått snillhet.

Skrevet

8) I kampen mot den barbariske skikken som omskjæring av småjenter er, burde vi ha muligheten til å undersøke jenter fra disse spesielle miljøene.

Omskjæring slik den er blitt skildret må da være enkelt å se resultatet av ved et blikk.

At de risikerer straffeforfølgelse hvis de torturerer sine egne barn på denne måten, ville kanskje få disse steinaldermenneskene til å tenke seg om.

Skrevet

Hvordan skal jeg kunne lære henne at hennes kropp er hennes, og den bestemmer hun over. Bortsett fra når myndighetene/legene har bestemt noe annet?

.

Men slik er det da vitterlig....

Mener du at hun hadde sluppet å gå til lege om noen trodde hun hadde noe galt /sykdom med underlivet sitt, fordi hun ikke ville?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...