Gå til innhold

Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?  

1 stemme

1. 1. Skal underlivsundersøkelse bli obligatorisk for småjenter?

• Ja
      15
    • Nei
      38

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

Dette er vel et sykt utslag av politisk korrekthet. Det holder da å undersøke de som er fra kulturer hvor dette praktiseres som Somalia. Pakistanere, Nordmenn, Kinesere etc. må da holdes utenfor.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg tror det vil kreve veldig mye ressurser å gjennomføre dette, og få tilfeller av kjønnslemlestelse som vil bli avslørt. Likevel synes jeg det er flott at en forsøker å bekjempe denne ondskapen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105099

Hva synes dere? Jeg har ikke ord, annet enn at blir det gjennomført så får de komme og hente barna mine med tvang så skal jeg #¤%&/ meg anmelde dem for overgrep!

Hva er problemet? Hva er så ille med å la barna dine bli undersøkt av en lege?

Gjest Valhalla
Skrevet

Vel sukkerert, hvor mange nordmenn tror du omskjærer sine jentebabyer? Er det ikke helt ulogisk å sjekke alle etnisk norsk, etnisk pakistanske, etnisk kinesiske når vi vet at slikt ikke foregår i nevnte kulturer?

Gjest Sukkerert
Skrevet
Vel sukkerert, hvor mange nordmenn tror du omskjærer sine jentebabyer? Er det ikke helt ulogisk å sjekke alle etnisk norsk, etnisk pakistanske, etnisk kinesiske når vi vet at slikt ikke foregår i nevnte kulturer?

Det er det. Viss du ser på innlegget over her, sier jeg nøyaktig det samme.

Men det virket ikke som det var dette som lå bak trådstarters reaksjon på forslaget. Så jeg lurer på hva som er hennes bakgrunn for å være så sterkt imot det.

Skrevet

Det kan jeg svare på sukkerert. Jeg gikk til min første GU i en alder av 20-et-eller-anna, og jeg syntes det var traumatisk nok selv da! Det er noe jeg ikke unner mine døtre mens de er småbarn, og det er fullstendig forkastelig å hale inn alle jenter til en slik undersøkelse, hvor en underkastes en lege og må ligge og sprike! Ja, jeg vet at det kun blir observert, ikke tatt på og sånt, men allikevel.

Det er jo ikke sånn at det vil bli gjort mens de er baby og ikke husker det, for jenteomskjærelser gjøres mye senere, og må følgelig sjekkes mye senere. Jeg føler det rett og slett krenkende, og vil ikke at mine (fremtidige) barn skal måtte gå gjennom det.

Det skal også nevnes at om det var eneste måte å bekjempe omskjæring av jenter, så hadde saken vært en annen, men jeg tror, som du også sier, at dette ikke er løsningen. Jeg har ikke svaret på hvordan, men dette er ikke riktig for meg. I det hele tatt.

Skrevet

må faktisk få si at i reportasjen så var det faktisk kun FRP som tenkte på det samme som slo meg (og det er skremmende...), at man ved en slik undersøkelse faktisk ikke bare kan avsløre omskjæring og kjønnslemlesting, man kan vel til en viss grad oppdage evt incest eller missbruk av barnet av andre.

jeg sier ikke at jeg sporenstreks er for denne ordningen, og har ikke stemt.

men man må se på helheten før man fordømmer dette.

det ER dessverre barn som blir både omskjært og seksuellt missbrukt og som pr idag ikke blir oppdaget før de KANSKJE sier ifra til noen i voksen alder.

og at man må ligge å blotte underlivet sitt, så tror jeg faktisk de voksne tar mer skade av det, og også kan påføre mer skade på barnet ved å fortelle det eller vise barnet at det er en fyfy ting at legen undersøker der nede.

jeg mener, som barn har man på en måte ikke den samme oppfattelsen av "tissen" sin (for det er vel det det er for barn? ikke "kjønnsorganet") en vi har i eldre alder der man faktisk "bruker" den til litt annet.

jeg tror jeg ville reagert helt forskjellig om noen skulle se på tissen min som fire en jeg gjorde når jeg dro til min første GU som 16. selv om jeg ikke var seksuellt aktiv som 16, så løp jeg ikke rundt naken lenger slik jeg gjorde som fire.

igjen, jeg har egentlig ikke tatt noe standpunkt enda, siden tanken er helt ny, men jeg synes ikke at det nødvendigvis er så hårreisende å faktisk SE på en slik tanke ihvertfall, bringe den på bane for så å komme frem til positive og negative ting rundt det og derfra finne ut hva som er viktigst.

og at det er forskjell på gutter og jenter, ja, det er det jo allerede!! Vi har regler som forbyr omskjæring av jenter (noe jeg er helt enig i altså), mens omskjæring av gutter vel ikke er ulovlig og til og med blir utført på norske sykehus. og selv om det er rett lovgivning slik jeg ser, så ER det jo allerede da laget en forskjell på gutter og jenter!

Gjest Sukkerert
Skrevet

Enig med Aline. Selv om det kan være ubehagelig å gå til undersøkelse, kan det føre til avdekking av fæle episoder som ikke engang kan måles mot hvordan det er å gå til legen.

Skrevet

ja, synes ihvertfall tanken bør tenkes.

om vi kan gjøre noe for å minske både omskjæring og incest, så må vi vel nesten ihvertfall kunne se på mulighetene.

Skrevet

Tror ikke jeg har skrevet noe om at jeg synes det er urettferdig at jenter må og gutter ikke må, fordi det nå engang er sånn at du ikke kan se tegn på incest og misbruk på samme måten på gutter som på jenter, måtte bare spesifisere det.

Og Aline, det er ikke snakk om fireåringer, jenter blir omskjært i mye senere alder, rundt 10. Med dagens samfunn og sexifisering av barn vil det helt sikkert være mye nærmere slik du følte det som 16-åring enn som fireåring.

Jeg kjenner flere jenter som fikk menstruasjonen sin som 10-åringer, skal de hales inn til undersøkelse og måtte snakke med (og vise) en gammel mann(det er dét det kommer til å bli for noen) om sånt som de er så sjenert for at de nesten ikke tør å prate med mamma eller venninner om? Blir ikke det traumatisk?

Skrevet

Oooops, og forresten, glemte det i innlegget over, men som "vi alle vet" har jo dagens barn og ungdom blitt så sjenerte at de ikke engang tør å skifte og dusje foran de andre likekjønnede i klassen sin, og så skal de kle seg nakne for en mer eller mindre fullstendig fremmed på et legekontor?

Skrevet
og så skal de kle seg nakne for en mer eller mindre fullstendig fremmed på et legekontor?

Det er nå engang det man faktisk gjør for legen i ny og ne.... Vil tro at helsesøstre er aktive her, de er oftest kvinner.

Skrevet

Ja, jeg tror(og håper) det kan bli mye helsesøstre jeg også, men det er ingen garanti for at det bare blir det, og helsesøstre er jo så overarbeidet allerede at det måtte så klart ha vært gjort noe der... Må også nevne, når jeg fikk tenkt meg litt mer om, at hvis det blir snakk om fireåringer, så er det mye mindre problematisk for meg i alle fall. Jeg tenkte mer på alle sakene vi har hørt om hvor mye større jenter blir omskjært, og jenter i den alderen er så forvirra og skremt fra før at de trenger ikke den behandlingen i tillegg. Det står jeg fast ved. I 10-års alderen har de også hørt om alt dette, og vil forstå så altfor godt hvorfor dette gjøres.

Men hvis misbruk og incest skal oppdages, må en vel gå mye dypere i undersøkelsen, og det var vel ikke aktuelt så vidt jeg så, i utgangspunktet i alle fall, så oppdaging av dette, mye større problemet vil kanskje bli enda mer intrusivt(i mangel av et norsk ord)?

Skrevet

forskjellsbehandling av jenter og gutter tok jeg med fordi det var nevnt som urettferdig i reportasjen du linket til.

jeg finner heller ikke noe sted der hva slags alder de skal undersøke disse småjentene i, så jeg antok at det var i lav alder da piken på bildet som er sammen med faren og storebror, er tre.

om man kan se noe eller ikke på småbarn dersom det er blitt utført seksuelle handliger, det vet jeg faktisk ikke, det er mulig det ikke er mulig.

men dersom det kan ses, så bør det faktisk være med som en tanke i denne prosessen.

mulig tiåringer har ett helt annet syn på sitt kjønnsorgan en vi hadde når jeg var liten, jeg kjenner svært få tiåringer.

men at det er seksifisert er jo i klesveien, det er på det å vise seg frem og spille voksen. det behøver IKKE si at de dermed tenker på underlivet sitt som kjønnsorgan i samme forstand som seksuellt aktive eldre gjør.

Gjest Lompa
Skrevet

Det har mye å si hvordan man legger opp til en slik undersøkelse og med tanke på BÅDE seksuelle overgrep OG omskjæring på senere tidspunkt enn fireårs-alderen, så bør den vel gjennomføres to eller tre ganger i løpet av skoletiden/skolepliktig alder. Jeg ser ikke helt problemet, barnets reaksjon avhenger av hvordan foreldrene velger å ta det. OG hvordan undersøkelsen forklares og gjennomføres. Men DET er jo noe eksperter/medisinsk personell må ta stilling til.

Gjest TomKrus
Skrevet

Å sjekke etter en omskjæring krever vel bare et kjapt overblikk, og ikke nødvendigvis en dybdeundersøkelse. Jeg ser det heller ikke praktisk mulig å gjennomføre en full undersøkelse for å finne bevis for incest/overgrep. Dette ville i så fall vært ren skjær hysteri. Jeg antar man tenker at man kan oppdage grove og nylige overgrep som etterlater seg synlige spor.

Gjest Wayah - igjen ;P
Skrevet

Jeg tror ikke hvordan barna tar det i tiårsalderen avhenger så mye av foreldrene lenger. Jeg kjenner mange som er litt eldre enn 10 år, og de tilsvarer i store deler av oppførsel det vi kalte fjortis. Det er helt sinnsykt hvor mye voksnere de tror de er(og er rent fysisk), og det er jo klart at de begynner å få ting med seg når de begynner å få menstruasjonen i tiårsalderen. De er helt klart ikke like voksne mentalt, men å være i alderen 10-14 er nå helt annerledes enn det var for bare 10 år siden. Jeg ville bare akseptert slike undersøkelser av mine barn hvis det skjedde før de var ca 5 år gamle, kun ved observasjon, og hvis jeg eller faren fikk være med og sikre at det ikke var traumatisk for barnet.

Jeg aner ikke om det er mulig eller ikke mulig å oppdage misbruk o.l. ved observasjon, bare prøvde å tenke logisk.

Skrevet

En slik undersøkelse kan jo fint gjøres i forbindelse med de vanlige helsekontrollene av barn.

Men undersøkelsen bør ikke være mer enn et raskt overblikk, uten at man trenger å berøre noe som helst.

Men man måtte innført en helsestasjonskontroll i senere alder også, med en topp-til-tå-gjennomgang. Sikkert en del andre kroppslige skavanker/skader som også ville blitt oppdaget da.

Skrevet

Ser jo fordeler og ulemper med dette forslaget, men jeg må si at jeg ser det slik som Wayah. Er barna småbarn og under 5-årsalder (ca.)eller eldre? Skulle stått noe om det i artikkelen. Man er jo alle forskjellige, men jeg vet at jeg selv ville følt en slik undersøkelse veldig krenkende som tiåring (kan kanskje ha noe med at jeg var relativt tidlig utviklet?). Når man er ti år vet man hva sex er og slikt.

En annen ting er jo at dette vil kreve ganske store ressurser å gjennomføre. Tror ikke jeg synes at ulempene veier opp for fordelene, men det er selvfølgelig vanskelig å vite før det er prøvd.

(Det var forresten ikke enighet blant ekspertene (legene) om man faktisk måtte berøre eller om det var nok å se.)

Gjest bare meg
Skrevet

Enig med trådstarter!

Tror det skaper flere traumer enn det avdekker når alle skal inn til underlivsundersøkelse i så tidlig alder, uten å kunne bestemme selv om det er nødvendig.(Det kan man senere når man skal ha GU) Dessuten må det være bedre ting å bruke pengene på når det gjelder helsearbeid blandt barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...